Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 augustus 2015, 09:41   #1
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.206
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard Wetgeving en technologie

Eerst een beetje achtergrond

Een kennis van me heeft een pracht exemplaar van een zwaar aangepaste Corvette Sting Ray Convertible uit midden jaren 60. Toen ie zware commentaar kreeg bij de keuring, hebben we de koppen samen gestoken en is er een "oplossing" uit de bus gekomen. Sindsdien is die wagen bij de poperste die gemeten kunnen worden.
De truk is simpel, we blazen met de omgeleide compressor uitlaat, propere koude lucht naar de uitlaat, een stuk na de lambda sonde die de restzuurstof meet in de uitlaatgassen. Het vermogen zakt met 200pk, want alle druklucht wordt niet naar de motor geleid, dus gaat de electronische sturing niet meer benzine laten injecteren. Daarentegenover ,met iets over 300PK in deze modus is het nog steeds een venijnig beest. Het zuipt ook 20 liter benzine per 100 km, met een vederlichte voet. Maar omdat de compressor zoveel extra propere lucht door de uitlaat jaagt, geven de meetinstrumenten van de keuring deze wagen een 2 duimen omhoog resultaat.

Wat blijkt volgens dit artikel.
Autofabrikanten zijn ook bij de pinken.

En ook motorfietsbouwers zijn geen politici.
Ik heb hier geen rechtstreekse bewijzen voor, alleen de uitleg van een ingenieur die daarmee bezig is.
Blijkbaar vraagt de EU een specifieke homologatietest voor motorfietsen, waarbij de uitlaatgassen gemeten worden bij een mid-range toerental.
Voldoet de motorfiets aan deze eis, dan mag die gerust verkocht worden onder de euro 3 norm.

Resultaat, zet een gloednieuwe -high end pk- motorfiets op de testbank, en rond het gevraagde toerental duiken de PK's en koppel in weg als een quiche die te vroeg uit de oven genomen wordt.
Maar de meetresultaten zijn wel prima volgens de wetgeving.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be