Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2015, 07:56   #1
tandem
Banneling

Standaard RVA sanctioneert VDAB

Het hek is nu helemaal van de dam, RVA sanctioneert VDAB wegens het aanzetten tot zwartwerk via openbare website. (bron)

Citaat:
Ruilen is in

Wie dacht dat ruilhandel niet meer van deze tijd is, heeft het mis. Ruilen is weer helemaal ‘in’ dankzij de opkomst van LETS, een systeem voor lokale ruilhandel. Emmy van de ruilkring in Leuven vertelt: “Ik schuif graag ergens mijn benen onder tafel om mee te eten. In ruil daarvoor klus ik bij andere ‘letsers’ of ‘verlets’ ik noten uit mijn tuin.” Het LETS-systeem ontstond in de jaren ’80 in Canada. Door een opstoot van werkloosheid in de stad Counterbay verdienden de mensen er niet langer genoeg om te voorzien in hun dagelijkse behoeften. Daardoor begonnen ze goederen en diensten met elkaar te ruilen. Ze deden dit volgens een welbepaald systeem dat LETS werd gedoopt. LETS staat voor ‘Local Exchange Trading system’ of op z’n Nederlands ‘lokaal uitwisseling- en ruilsysteem’.

http://www.vdab.be/magezine/aug10/ruilen.shtml

Laatst gewijzigd door tandem : 5 mei 2015 om 07:57.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 11:36   #2
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maak u niet ongerust: Als de rest van de wereld het goed vind en toelaat zal men het in Belgie snel strafbaar maken. De titel 'land van gefrustreerde onnozelaars' die krijg je tenslotte niet zomaar.
Je kan niet aan de ene kant zeggen dat je fraude bestrijdt en dan zelf zwartwerk promoten, zelfs VDAB doet het blijkbaar. Waar zijn we dan mee bezig eigenlijk?
Oud 5 mei 2015, 11:52   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Je kan niet aan de ene kant zeggen dat je fraude bestrijdt en dan zelf zwartwerk promoten, zelfs VDAB doet het blijkbaar. Waar zijn we dan mee bezig eigenlijk?
Als ik bij u kom eten, en ik breng een zak noten mee inruil, op welke manier is dat zwart werk?

Als ik in uw badkamer een paar meter² tegels kom plaatsen, en jij komt met je camionette mij helpen met de verhuis, dan werken we niet in het zwart, dan doen we elkaar een plezier.
Oud 5 mei 2015, 11:53   #4
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als ik bij u kom eten, en ik breng een zak noten mee inruil, op welke manier is dat zwart werk?

Als ik in uw badkamer een paar meter² tegels kom plaatsen, en jij komt met je camionette mij helpen met de verhuis, dan werken we niet in het zwart, dan doen we elkaar een plezier.
En als ik in ruil 50 euro geef om u een plezier te doen?
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 11:57   #5
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Zeg je dan tegen je buurvrouw: voor 50 Euro wil ik je klink eens smeren?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 11:57   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, waarom niet, het is tenslotte maar symbolisch, het is niet zo dat we om elkaar te helpen een arbeidscontract moeten tekenen.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 5 mei 2015 om 11:58.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2015, 12:00   #7
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik bij u kom eten, en ik breng een zak noten mee inruil, op welke manier is dat zwart werk? Als ik in uw badkamer een paar meter² tegels kom plaatsen, en jij komt met je camionette mij helpen met de verhuis, dan werken we niet in het zwart, dan doen we elkaar een plezier.
Elke regelmatige handeling is onderhevig aan BTW en inkomstenbelasting, je neemt het werk van anderen af die van de lijst geschrapt worden. Toch niet zo moeilijk? Het staat zelfs op hun website, gewoon zwijgen opdat de fiscus het niet zou opmerken. Mensen zijn echt voor niets meer verlegen.

Laatst gewijzigd door tandem : 5 mei 2015 om 12:04.
Oud 5 mei 2015, 12:04   #8
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zeg je dan tegen je buurvrouw: voor 50 Euro wil ik je klink eens smeren?
Je moet dat aangeven, het is de job van iemand anders afpakken die wel BTW en andere belastingen betaalt, zoals het hoort. Het punt is hier dat VDAB dergelijke praktijken promoot.

Laatst gewijzigd door tandem : 5 mei 2015 om 12:05.
Oud 5 mei 2015, 12:07   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke regelmatige handeling is onderhevig aan BTW en inkomstebelasting, je neemt het werk van anderen af die van de lijst geschrapt worden. Toch niet zo moeilijk? Het staat zelfs op hun website, gewoon zwijgen opdat de fiscus het niet zou opmerken.
Het is zeker niet moeilijk, elkaar een vriendendienst bewijzen is geen zwartwerk.

Als de buurvrouw (82 jaar) hier van op het hoogste thuiskomt van de winkel, en die van ons draagt haar winkeltas naar boven omdat die mevrouw daar moeite mee heeft, moet ik dat dan verbieden en eerst een arbeidscontract eisen voor die van ons?

Moeten we dan angst hebben dat de RVA en VDAB ordetroepen de deur gaan komen intrappen?
Oud 5 mei 2015, 12:07   #10
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke regelmatige handeling is onderhevig aan BTW
Leugens.

Citaat:
en inkomstenbelasting, je neemt het werk van anderen af die van de lijst geschrapt worden. Toch niet zo moeilijk? Het staat zelfs op hun website, gewoon zwijgen opdat de fiscus het niet zou opmerken. Mensen zijn echt voor niets meer verlegen.
Het is niet omdat een bevriend persoon mee je huis komt schilderen aan €20/hr, dat je anders bereid was geweest om €15/m² te betalen.
Oud 5 mei 2015, 12:09   #11
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is zeker niet moeilijk, elkaar een vriendendienst bewijzen is geen zwartwerk. Als de buurvrouw (82 jaar) hier van op het hoogste thuiskomt van de winkel, en die van ons draagt haar winkeltas naar boven omdat die mevrouw daar moeite mee heeft, moet ik dat dan verbieden en eerst een arbeidscontract eisen voor die van ons? Moeten we dan angst hebben dat de RVA en VDAB ordetroepen de deur gaan komen intrappen?
Dit is onzichtbare arbeid die niet in de statistieken wordt opgenomen, gewoon zwartwerk dus. Hier zijn dienstencheques voor uitgevonden. VDAB komt niet mee, die promoten dat soort zwartwerk, het zijn net zij die de sanctie moeten krijgen.
Oud 5 mei 2015, 12:11   #12
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Leugens. Het is niet omdat een bevriend persoon mee je huis komt schilderen aan €20/hr, dat je anders bereid was geweest om €15/m² te betalen.
Werk je ook in het zwart?
Oud 5 mei 2015, 12:17   #13
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, waarom niet, het is tenslotte maar symbolisch, het is niet zo dat we om elkaar te helpen een arbeidscontract moeten tekenen.
Voor mij moet dat ook kunnen, maar hoe ga je ooit kunnen uitmaken of het om arbeid gaat of om een plezier doen?
Oud 5 mei 2015, 12:26   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mij moet dat ook kunnen, maar hoe ga je ooit kunnen uitmaken of het om arbeid gaat of om een plezier doen?
We kennen toch wel het verschil tussen vijf dagen per week acht uur per dag in loondienst werken of iemand even een plezier doen door een deur te schilderen.
Oud 5 mei 2015, 12:29   #15
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Plezier doen? Die LETS is zoals die Bitcoin, VDAB promoot het. Beetje eerlijk blijven mag wel, niet? RVA kiepert dan mensen op straat om het OCMW in stand te houden, zoiets?
Oud 5 mei 2015, 12:30   #16
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
We kennen toch wel het verschil tussen vijf dagen per week acht uur per dag in loondienst werken of iemand even een plezier doen door een deur te schilderen.
Je neemt simpelweg het werk af van een schilder, hij mag dan misschien z'n personeel ontslagen.
Oud 5 mei 2015, 12:31   #17
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Lijkt me toch moelijk om zoiets te bepalen als controleur, maar ik vermoed dat ze wel hun technieken hebben.
Oud 5 mei 2015, 12:32   #18
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Was er niet zo'n wet dat je maximaal 2e lijn in bloedverwant mag zijn om zo'n klusjes te doen?

Laatst gewijzigd door Snerror : 5 mei 2015 om 12:33.
Oud 5 mei 2015, 12:33   #19
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Lijkt me toch moelijk om zoiets te bepalen als controleur, maar ik vermoed dat ze wel hun technieken hebben.
Idd, en voor al die zwartwerkers betaalt de brave burger belastingen, waarom promoot VDAB zoiets, dat is de vraag.
Oud 5 mei 2015, 12:34   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Da's BTW ontduiking op diensten en het verhandelen van goederen.

De eindgebruiker moet maar BTW betalen op die maaltijd en/of noten. Wat is het waard? U moet maar aangeven welke en hoeveel noten, dan wordt er wel gekeken wat ze gemiddeld waard zijn in de verkoopspunten.
En voor de maaltijd van't zelfde

Citaat:
Ook hier is BTW op verschuldigd. Zowel op de diensten, als op de tijd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be