![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
|
![]() Een aardig artikeltje op democrates.net (uiteraard):
De natuur-idiotie ten top. Kijk op http://www.democrates.net/milieu/natuuridiotie.htm D. ================================= Recht voor z'n raap en anti-politiek correct http://www.democrates.net ================================= |
![]() |
#2 |
|
![]() "DemoCrates" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Een aardig artikeltje op democrates.net (uiteraard): > > De natuur-idiotie ten top. Kijk op > > http://www.democrates.net/milieu/natuuridiotie.htm > Neemt allen de moeite om dit te lezen!! (en schaam jezelf) Leo |
![]() |
#3 |
|
![]() "DemoCrates" <[email protected]> wrote in message news:[email protected]... > Een aardig artikeltje op democrates.net (uiteraard): > > De natuur-idiotie ten top. Kijk op > > http://www.democrates.net/milieu/natuuridiotie.htm > Fortuyn zei destijds: Die millieu discussie gaat al lang nergens meer over. En gelijk had ie! |
![]() |
#4 |
|
![]() "DemoCrates" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Een aardig artikeltje op democrates.net (uiteraard): > > De natuur-idiotie ten top. Kijk op > > http://www.democrates.net/milieu/natuuridiotie.htm > Ook de miljeu-industrie houdt zichzelf in stand ten koste van normale leefomstandigheden. Die Habitatrichtlijnen volgens de Nederlandse interpretatie zijn een doodsteek voor menig dorp met uitbreidingsplannen. |
![]() |
#5 |
|
![]() "René Peters" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "DemoCrates" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> Een aardig artikeltje op democrates.net (uiteraard): >> >> De natuur-idiotie ten top. Kijk op >> >> http://www.democrates.net/milieu/natuuridiotie.htm >> > > Ook de miljeu-industrie houdt zichzelf in stand ten koste van normale > leefomstandigheden. Die Habitatrichtlijnen volgens de Nederlandse > interpretatie zijn een doodsteek voor menig dorp met uitbreidingsplannen.. Wat te denken van de boerenbedrijven, die systematisch weggepest worden, omdat er bijvoorbeeld 100 meter verder een paar bomen staan??(door boeren geplant, destijds!?!) LeO |
![]() |
#6 |
|
![]() "LeonerD" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] ... > > > Wat te denken van de boerenbedrijven, die systematisch weggepest worden, > omdat er bijvoorbeeld 100 meter verder een paar bomen staan??(door boeren > geplant, destijds!?!) > Bewijst maar weer dat die miljeubusiness hoofdzakelijk uit Randstedelijke arrogantie bestaat. |
![]() |
#7 |
|
![]() "René Peters" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "LeonerD" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected] ... >> >> >> Wat te denken van de boerenbedrijven, die systematisch weggepest worden, >> omdat er bijvoorbeeld 100 meter verder een paar bomen staan??(door boeren >> geplant, destijds!?!) >> > > Bewijst maar weer dat die miljeubusiness hoofdzakelijk uit Randstedelijke > arrogantie bestaat. > > Voor het eerst zie ik eens een zinvolle bijdrage van Demagogus. Maar het gaat, zoals hij zelf schrijft, over "NATUURBEHEER" en die benaming is terecht. De kritische kanttekeningen die geplaatst worden zijn allen het overwegen waard. Maar wat zie ik voor reacties? Allen hebben het over milieubeheer. Dat is echter iets geheel anders als natuurbeheer en bestrijkt een veel breder maatschappelijk vlak dan "NATUURBEHEER". Het gaat bij milieubeheer om de leefomgeving van ons allen inclusief alle leven wat met ons deze aarde bevolkt. Wolf |
![]() |
#8 |
|
![]() "Roelf van Bergen" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > > Voor het eerst zie ik eens een zinvolle bijdrage van Demagogus. > Maar het gaat, zoals hij zelf schrijft, over "NATUURBEHEER" en die benaming > is terecht. Maakt niets uit voor de omschreven ridiculiteit. > De kritische kanttekeningen die geplaatst worden zijn allen het overwegen > waard. > > Maar wat zie ik voor reacties? > > Allen hebben het over milieubeheer. > Dat is echter iets geheel anders als natuurbeheer en bestrijkt een veel > breder maatschappelijk vlak dan "NATUURBEHEER". > Het gaat bij milieubeheer om de leefomgeving van ons allen inclusief alle > leven wat met ons deze aarde bevolkt. > Het is juist dat 'NATUURBEHEER' een gezonde leefmilieu dreigt te ondermijnen door dergelijke in de artikel genoemde futiliteiten. |
![]() |
#9 |
|
![]() René Peters wrote:
> "Roelf van Bergen" <[email protected]> schreef in > bericht news:[email protected]... >> >> >> Voor het eerst zie ik eens een zinvolle bijdrage van Demagogus. >> Maar het gaat, zoals hij zelf schrijft, over "NATUURBEHEER" en die >> benaming is terecht. > > Maakt niets uit voor de omschreven ridiculiteit. > >> De kritische kanttekeningen die geplaatst worden zijn allen het >> overwegen waard. >> >> Maar wat zie ik voor reacties? >> >> Allen hebben het over milieubeheer. >> Dat is echter iets geheel anders als natuurbeheer en bestrijkt een >> veel breder maatschappelijk vlak dan "NATUURBEHEER". > >> Het gaat bij milieubeheer om de leefomgeving van ons allen inclusief >> alle leven wat met ons deze aarde bevolkt. >> > > Het is juist dat 'NATUURBEHEER' een gezonde leefmilieu dreigt te > ondermijnen door dergelijke in de artikel genoemde futiliteiten. Alles goed en wel...Democrates.net kan niet lezen, nietr rekenen en smijt er een sterk staaltje demagogie doorheen, er zit hier en daar een behoorlijk harde kern van waarheid in de overdreven regelzucht van millimeter biologen. Het is waar dat natuurbeheer in Nederland meer weg heeft van tuinieren en er zijn inderdaad puristen die net even te ver gaan met hun bescherming...beschermen om het beschermen zelf. Maar de grootste fout zit hem wel in de laatste regel. Nederland loopt namelijk hopeloos ACHTER wat betreft natuurbescherming. Ooit hieven we het vingertje, maar momenteel worden we gemept door de EU. De regels die de EU voor wat betreft de habitat richtlijn bijvoorbeeld heeft opgesteld worden met voeten getreden door Nederland. Er hangen ons torenhoge boetes boven het hoofd omdat we NIET voldoen aan die richtlijn. Bijvoorbeeld met de Waddenzee. Daar had de visserij al jaren uit verdwenen moeten zijn...wat voor een visserij dan ook... en zo zijn er nog veel meer problemen te verwachten. En dan moeten de miljoenen betaald worden als boete aan de EU...hadden we beter in de natuurbescherming kunnen steken. Maw... Democrates raakt de werkelijkheid maar slaat in de uitwerking en "bewijsvoering" de plank volledig mis (zoals te doen gebruikelijk, maar wat kun je verwachten van een dom leeghoofd) Martin |
![]() |
#10 |
|
![]() "Martin Stevens" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > Alles goed en wel...Democrates.net kan niet lezen, nietr rekenen en smijt er > een sterk staaltje demagogie doorheen, er zit hier en daar een behoorlijk > harde kern van waarheid in de overdreven regelzucht van millimeter biologen. > Het is waar dat natuurbeheer in Nederland meer weg heeft van tuinieren en er > zijn inderdaad puristen die net even te ver gaan met hun > bescherming...beschermen om het beschermen zelf. > > Maar de grootste fout zit hem wel in de laatste regel. Nederland loopt > namelijk hopeloos ACHTER wat betreft natuurbescherming. Ooit hieven we het > vingertje, maar momenteel worden we gemept door de EU. De regels die de EU > voor wat betreft de habitat richtlijn bijvoorbeeld heeft opgesteld worden > met voeten getreden door Nederland. Er hangen ons torenhoge boetes boven het > hoofd omdat we NIET voldoen aan die richtlijn. Bijvoorbeeld met de > Waddenzee. Daar had de visserij al jaren uit verdwenen moeten zijn...wat > voor een visserij dan ook... en zo zijn er nog veel meer problemen te > verwachten. En dan moeten de miljoenen betaald worden als boete aan de > EU...hadden we beter in de natuurbescherming kunnen steken. Dankzij de Habitatrichtlijn lijkt me juist dat Nederland deze 'achterstand' in een 'voorsprong' binnen de EU heeft omgezet. Vraag dat maar eens aan de gemeentebesturen die hierdoor hun woonkernen zien wegkwijnen. Dus ik begrijp niet helemaal waarom jij met de bewering komt dat de EU vind dat NL deze richtlijn niet goed nastreeft. |
![]() |
#11 |
|
![]() Beste Martin:
De natuur is juist ontstaan zonder menselijke invloed. Juist mensen die(buiten de natuur leven) denken de natuur naar hun hand te kunnen zetten. De dramatische visstanden, te kort voedsel voor vogels en andere dieren, is dertig jaar geleden juist door de natuurbeschermers en biologen in de hand gewerkt. Hoe ontstaat leven op aarde en in het water. Planten zorgen voor leven op aarde in het water is het fytoplankton dat voor alle dieren in de zee het voedsel maakt. Hoe kan een plant leven maken door het zonlicht te koppelen met CO2 met fosfaat en stikstof hierdoor ontstaan er eiwitten, vetten en koolhydraten die de dieren kunnen eten en zo voor leven te zorgen. dertig jaar terug verzonnen biologen en natuurbeschermers dat er teveel fosfaat en stikstof in het water zit, het algen probleem wat ontstond kwam door het fosfaat en stikstof in het water immmers die stoffen zorgen dat er plankton en planten kunnen groeien, maar zij hadden niet verder gekeken dan hun neus lang is.Ik heb een stuk van TNO die de juiste oorzaak heeft onderzocht van het algen probleem in het water. DE diertjes die de algen behoren op te eten de volgende stap in de voedsel keten waren door gif, zware metalen en de milieu vriendelijke wasmiddelen (die vervetten het water) gestorven en zo worden de algen niet meer gegeten en ontstaat de groen soep in het water. Hier het antwoord van TNO of het stuk van Martin Scholten van tien jaar terug nog klopt Geachte heer Na het eerste onderzoek van dhr. Scholten hebben we nog vijf jaar onderzoek gedaan aan de invloed van voedingsstoffen en giftige stoffen op het ecosysteem, en de conclusie staat nog steeds overeind: een gezond waterecosysteem kan heel wat fosfor en stikstof hebben voordat het troebel wordt (algenbloei), maar als de begrazing van algen door watervlooien wordt aangetast (bijvoorbeeld door giftige stoffen) dan wordt het water bij heel wat minder fosfor en stikstof al troebel. Dat aantasten van de algenbegrazing door watervlooien kan, behalve door giftige stoffen, ook door andere dingen komen, bijvoorbeeld teveel witvis. Dit is langzaam maar zeker ook gemeen goed geworden in Nederland, en bij herstelprojecten (waarin men water weer helder probeert te maken) speelt het uitzetten van watervlooien dan ook een belangrijke rol naast het verminderen van de hoeveelheid fosfor en stikstof. De eutrofiering van het water ("groene soep") komt niet door voedingsstoffen alleen, én ook niet door giftige stoffen alleen, maar komt door de combinatie van verrijking en het wegvallen van de begrazing door watervlooien (volgende stap in de voedselketen). Ik weet niet of antwoord helpt; u kunt natuurlijk altijd eens langskomen (de wateronderzoeksgroep waar ik werk en dhr. Scholten werkte zit in Den Helder) of bellen (0223-638 810; woensdag bereikbaar) om er verder over te praten en te kijken of TNO u misschien kan helpen. Met vriendelijke groet, Henno van Dokkum -----Original Message----- From: Jos Vlaar [mailto:[email protected]] Sent: Monday, June 07, 2004 2:15 AM To: [email protected] Subject: TNO Water Hallo Beste Mensen Bij TNO. Dit Onderzoek van een TNO medewerker'Martin Scholten' over algen en water kwaliteit 10 jaar terug Geld dit nog steeds? Hoe komt het toch dat de visstand al bijna dertig jaar lang een aflopende tendens heeft? Wordt het water niet te schoon? Hoeveel soorten vis moeten er het loodje leggen, vele soorten zijn met uitsterven bedrijgt? Plankton staat aan de basis van nieuwe fossiele brandstoffen, staat aan de basis van de voedselketen en kan daarom zorgen dat het CO2 weer omlaag gaat.(En hierdoor miljarden besparen) Kunnen fosfaten en stikstof wel schadelijk zijn voor het milieu, legt de oorzaak van het algen probleem niet aan de vervuiling van het water zoals de heer Scholten het zo mooi verwoordt (de volgende stap in de voedsel keten is hierdoor kapot gemaakt). We staan aan de vooravond van nieuwe beslissingen( de kaderrichtlijnwater) die het kabinet noodzaakt om het boeren in NED onmogelijk te maken, mede omdat ze het water zouden kunnen vervuilen met fosfaten en stikstof. Wordt het water niet te schoon?? .. Vriendelijk Groeten Jos Vlaar. en alvast bedankt voor Uw antwoordt. Martin Scholtens knuppel in het groene hoenderhok: "Waarom moet j e de maatschappij belasten met maatregelen die onvoldoende werken?" Kort geleden ontstond in kringen van natuur- en milieubeschermers grote verontwaardiging over de conclusie van een door TNO gehouden onderzoek naar de verontreiniging van het oppervlaktewater. Door drs. Martin Scholten uit Hippolytushoef, leider van de TNOafdeling voor marien onderzoek in Den Helder, werd gezegd dat fosfaten en nitraten voor het milieu minder schadelijk zijn dan algemeen wordt verondersteld. Sindsdien is Scholten veel onderweg om het verhaal achter de krantekoppen uit de doeken te doen. Vuil water wordt gekenmerkt door een weelderige algenbloei, waardoor een `groene soep' ontstaat. Omdat algen zich voeden met fosfaten en nitraten, werd deze bloei grofweg toegeschreven aan fosfaathoudende wasmiddelen en stikstofrijk bemestingsmateriaal. Volgens Scholten is het wat minder eenvoudig. Het blijkt dat de algen zo goed kunnen gedijen, doordat andere stoffen in het oppervlaktewater schadelijk zijn voor kreeftachtigen, de van algen leven. In zoet water zijn dat Watervlooien, in zout water roeipootkreeftjes. Onnodig te zeggen dat dit weer een nadelige invloed heeft op de visstand, de volgende schakel in de voedselketen. De op Wieringel~ woonachtige wetenschapper is allang over zijn eerste verbazing heen, maar de milieubeweging stond op haar achterste benen. Gesuggereerd werd zelfs, dat Scholten met bepaalde uitspraken voorname opdrachtgevers in het bedrijfsleven in de kaart wilde spelen. "TNO heeft een grote reputatie op het gebied van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek", zegt Scholtén, "en zij is te veel waard om op die manier op het spel te worden gezet. De directie van TNO steunt mij in mijn opvattingen. Als blijkt dat ik bewust onjuistheden verkondig, pleeg ik feitelijk fraude mogen ze onmiddellijk de politie op me af sturen. Als ons wordt gevraagd iets te onderzoeken, kan het zijn dat de uitkomst de cliënt niet bevalt. Die zal daarmee zeker niet de publiciteit gaan zoeken. Dan verdwijnt zo'n rapport meestal in een la. In dit geval zou de persconferentie, waarbij mijn onderzoeksresultaten wereldkundig werden gemaakt, dan misschien door Greenpeace zijn georganiseerd, in plaats van de fosfaatindustrie". Verketterd Dat hij nu zo wordt verketterd door de milieubeweging, deert' Scholten niet. "Het is me aI meer overkomen. In 1987 maakte de offshore me overal voor uit, omdat ik had bewezen dat de boorplatforms het zeewater vervuilden. Toen paste mijn conclusie weer precies in het straatje van de milieubeweging. Ik probeer nu aan te geven, dat we in het belang van het milieu open moeten willen staan voor nieuwe inzichten. Kijk, in de jaren zeventig maakten we er een zootje van. Er moest nodig wat gebeuren en in het midden van de jaren tachtig werd het milieu onder invloed van de publieke opinie op de politieke agenda geplaatst. In korte tijd zijn ambitieuze wetten opgesteld, op basis van het voorzorgprincipe. De milieuwetenschap stond nog in de kinderschoenen, dus moest veel worden gewerkt met aannames. Dat was op zich wel juist maar dat men daar zo aan is gaan hangen. kan nooit de bedoeling zijn geweest. Regels die vanuit het voorzorgprincipe zijn gaan gelden, moeten kunnen worden aangepast als van een bepaald vermoeden het tegendeel wordt bewezen. We willen tenslotte het milieu verbeteren. Wat heeft het dan voor zin om de maatschappij te blijven belasten met maatregelen, die niet het gewenste resultaat hebben?" Scholten noemt een drietal oorzaken van de vervuiling, waardoor de watervlooien en roeipootkreeftjes het moeilijk hebben gekregen. Ten eerste de insecticiden. "Kreeftachtigen zijn geen insecten, maar staan daar wel dichtbij", zegt Scholten. "In de bollenteelt heeft men de laatste jaren wat meer gekozen voor milieuvriendelijke gewasbeschermingsmiddelen. Daardoor zijn in de bollengebieden de sloten een stuk helderder geworden. De condities van de watervlooien zijn er verbeterd; er zijn ook weer meer stekelbaarzen, dus klopt het dat jij in Anna Paulowna 's zomers lepelaars ziet. Dat het IJsselmeer groen blijft, komt doordat daár watervlooien van een verkeerde soort overleven. Daar zit nog heel wat verschil in. Mijn onderzoek is nu zo ver gevorderd, dat ik aan de hand van de soorten watervlooien kan zeggen, of je ergens helder of troebel water zult krijgen. Dat is een internationaal novum""De tweede oorzaak schuilt in de metalen, met name koper, kwik en tin", gaat Scholten verder. "Bijna overal zitten schadelijke metalen in. In Duitsland kwam dat via het grondwater in de Rijn terecht, maar door de zuivering die men daar heeft aangebracht is de kwaliteit van het rivierwater aanzienlijk verbeterd. Hier komen veel batterijen in de verbrandingsovens terecht. Dat gebeurt nog steeds. Die as slaat altijd wel weer ergens neer. Van vervuilde slib komt weer een deel in het grondwater terecht. In de scheepvaart wordt nog steeds gewerkt met ' aangroeiwerende verf en daar zit tin in. Metalen worden in het milieu niet afgebroken. Ik vind dat daarover in Nederland veel te laconiek wordt gedaan. We zeggen heel trots, dat onze fosfaatuitstoot met de helft is verminderd en dat hetzelfde met de stikstof zal worden bereikt. De boeren worden met het mestbeleid op hoge kosten gejaagd omdat de Nederlandse staat goede sier wil maken en niet wil worden verweten, dat er zo veel metaal in het milieu komt. Dat was de taak van Duitsland. Zo veegt ieder zijn straatje schoon, zonder toe te willen geven dat op een verkeerd paard is gewed". Een derde oorzaak van de vervuiling noemt Scholten het gegeven, dat het water te vet wordt door oliën. Een direct gevolg van de fosfaatrage. In plaats van fosfaten werkt de wasmiddelenindustrie met vetafbrekers, die van mindere kwaliteit zijn. En daardoor wordt het water te vet. "Op zichzelf zijn de stoffen niet giftig, maar in te vet water verhongeren de watervlooien, doordat hun filtersysteem, waarmee ze voedsel uit het water halen, als het ware dichtslibt. Dus kunnen de algen ook daardoor tot bloei komen. Het valt nog mee als huishoudelijk afvalwater wordt gezuiverd, maar zuiveringsinstallaties zijn er nog lang niet in alle landen en intussen vinden we wel dat men overal fosfaatvrij moet gaan wassen. Ik vind het onverstandig daarmee door te gaan". Een andere oorzaak van te vet water schrijft Scholten toe aan de scheepvaart. "Weet je dat in de Nederlandse Noordzee jaarlijks 50.000 ton olie wordt geloosd? Rijkswaterstaat heeft maar voor 20.000 ton een verklaring: een deel komt via de lucht, andere delen uit de rivieren, de offshore en de incidentele vlekken op zee. Volgens mijn berekeningen is er een gat van 30.000 ton! Wij hebben bij scheepvaartroutes een verhoogde concentratie van olie aangetroffen. Er wordt door de schepen voortdurend stookolie geloosd. Er moet steeds sneller worden gevaren, waardoor de havenopvanginstallaties onvoldoende worden gebruikt. Bovendien vaart men met steeds oudere schepen, waarvan het bilgewater een slechte kwaliteit heeft. In de Nederlandse Waddenzee komt jaarlijks 200 ton olie terecht: 40 ton uit de Noordzee en 80 ton uit de lucht. Alle lozingspunten zijn in kaart gebracht, dus mag je aannemen dat de scheepvaart verantwoordelijk is voor de resterende 80 ton". Milieubeleid misbruikt "Voor boeren is de milieuwetgeving ongelofelijk ingewikkeld geworden. Als iemand eindelijk denkt te weten hoe hij moet werken, komt er weer wat anders. Dat is voor die mensen toch miet op te brengen? Ik denk dat het milieubeleid wordt misbruikt om een saneringsbeleid uit te voeren. Het Landbouwschap heeft zich voor een karretje laten spannen. In kwetsbare gebieden als de de Peel en de Veluwe, met intensieve veehouderij op zure zandgronden, zitten de problemen. Daardoor moeten onze boeren ook een mestboekhouding gaan voeren, terwijl Noord-Holland helemaal geen mestprobleem heeft. De melkveehouderij is de dupe hiervan, terwijl ze van oudsher in ons landschap thuishoort! Zij heeft gezorgd voor het unieke weidevogelgebied, dat we hier kennen. En nu moeten de boeren met de mestinjecteur werken en alle nesten kapot maken! Enorme investeringen, die onvoldoende effect hebben. Terwijl hier niet de schuldigen zitten, delven de kleinere boeren in de Kop van NoordHolland wel het onderspit. Kennelijk ziet het Landbouwschap een groter belang in de intensieve veehouderij. De boeren worden ten onrechte als boosdoeners gezien en er zijn veel biologen die daar graag aan meewerken. Vooral als het kleine boertje in hun achtertuin bezig is. Dan ruiken ze de mest". Wat Scholten zegt over fosfaten, sluit in feite aan op wat de visserijbioloog Dolf Boddeke enkele jaren geleden opperde. Deze zei, ook al tot schrik van heel de natie, dat de verminderde fosfaat- en nitraatbelasting tot gevolg zou hebben dat er minder vis in de zee ging zwemmen. Boddeke ontbeerde echter het materiaal dat zijn stelling moest ondersteunen, waardoor de milieubeweging hem weghoonde, overigens zonder hem op andere gedachten te brengen. "In zeker opzicht had Boddeke wel gelijk", vindt Scholten, "maar er werden conclusies aan verbonden, die veel te ver gingen. Men zei bijvoorbeeld, dat de mestover- . schotten dan ' meteen maar in zee moesten worden gestort. Dat zou misschien kunnen in een . gezond ecosysteem, met voldoende kreeftachtigén. Maar dat is helaas, door andere factoren, niet het geval". Samenvattend zegt Scholten: "Er is geen verbod op fosfaathoudend wasmiddel, dus zou men best weer op het oude kunnen overschakelen. Maar er is niets anders meer te koop. Het publiek kán dus een hoop, maar de chemische industrie heeft veel in de acceptatie geïnvesteerd. We betalen daardoor graag meer geld voor een fosfaatvrij wasmiddel. Daarentegen mag onbespoten voedsel nog steeds geen cent extra kosten. Daardoor dwing je de landbouwer tot het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Een actief mestbeleid is in Noord-Holland niet nodig, als de boeren doorgaan met het terugdringen van het gifgebruik. Men zou niet meer met spuitvliegtuigen moeten gaan werken en een bufferzone moeten instellen aan de randen van de akkers, waardoor er een minimum aan bestrijdingsmiddelen de sloot in waait. Dan kunnen de watervlooien hun gang weer gaan, wordt het water minder groen en zeurt niemand meer over fosfaten en nitraten. Als dan de vissers er nog op toezien dat er geen olie in het water komt, kunnen we de fosfaten misschien echt gaan omzetten in vis! ". "Milieumaatregelen die niet werken moeten we durven schrappen. Dan is de kans groter dat de mensen milieuvriendelijk gaan handelen. Met twee kleuren containers wordt het huisvuil beter gescheiden dan met vijf. Het publiek vraagt tegenwoordig meer om werk dan om milieumaatregelen. De motivatie wordt ten aanzien van het milieu minder, naarmate je meer regeltjes gaat bedenken. In het verkeer weten we ook niet meer hoe we moeten rijden als er te veel borden langs de weg staan. We willen in 2010 toch iziet dezelfde situatie hebben als in 1970? De stichting Natuur & Milieu blijft nu echter als een soort sekte aan haar geloof hangen. Men sloeg na mijn publicaties meteen weer terug, door te zeggen dat Nederland de grootste stikstofvervuiler is van alle Noordzeelanden. Dat is nog waar ook, maar het is helemaal niet erg! De milieubeweging zou mijn onderzoeksresultaten moeten gebruiken om maatregelen af te dwingen die werkelijk nodig z'ijn: We hoeven ons toch helemaal niet te schamen als achteraf blijkt dat we het bij het verkeerde eind hebben gehad?" Bron: Wieringer Courant 3 -1 -1995 TNO I Knowledge for business www.tno.nl www.mep.tno.nl |
![]() |
#12 |
|
![]() "jm vlaar" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] om... > Beste Martin: > De natuur is juist ontstaan zonder menselijke invloed. > Juist mensen die(buiten de natuur leven) denken de natuur naar hun > hand te kunnen zetten. Nog effe en we hebben allemaal een millieu obsessie. will |
![]() |
#13 |
|
![]() René Peters wrote:
> "Martin Stevens" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> >> Alles goed en wel...Democrates.net kan niet lezen, nietr rekenen en >> smijt er een sterk staaltje demagogie doorheen, er zit hier en daar >> een behoorlijk harde kern van waarheid in de overdreven regelzucht >> van millimeter biologen. Het is waar dat natuurbeheer in Nederland >> meer weg heeft van tuinieren en er zijn inderdaad puristen die net >> even te ver gaan met hun bescherming...beschermen om het beschermen >> zelf. >> >> Maar de grootste fout zit hem wel in de laatste regel. Nederland >> loopt namelijk hopeloos ACHTER wat betreft natuurbescherming. Ooit >> hieven we het vingertje, maar momenteel worden we gemept door de EU. >> De regels die de EU voor wat betreft de habitat richtlijn >> bijvoorbeeld heeft opgesteld worden met voeten getreden door >> Nederland. Er hangen ons torenhoge boetes boven het hoofd omdat we >> NIET voldoen aan die richtlijn. Bijvoorbeeld met de Waddenzee. Daar >> had de visserij al jaren uit verdwenen moeten zijn...wat voor een >> visserij dan ook... en zo zijn er nog veel meer problemen te >> verwachten. En dan moeten de miljoenen betaald worden als boete aan >> de EU...hadden we beter in de natuurbescherming kunnen steken. > > Dankzij de Habitatrichtlijn lijkt me juist dat Nederland deze > 'achterstand' in een 'voorsprong' binnen de EU heeft omgezet. > Vraag dat maar eens aan de gemeentebesturen die hierdoor hun > woonkernen zien wegkwijnen. > Dus ik begrijp niet helemaal waarom jij met de bewering komt dat de > EU vind dat NL deze richtlijn niet goed nastreeft. Als je een beetje oplet dan zie je regelmatig de achterstand van Nederland langs komen. Dat dat niet luid en duidelijk in de media komt is niet zo verwonderlijk. Habitatrichtlijnen zijn heel onbruikbaar voor eeen ongebreideld verpesten van onze leefomgeving zoals heel veel gemeentes dat willen. Die wegkwijnende dorpskernen bestaan helemaal niet. Dat is bombastisch geleuter eerste klas. Veel erger zijn de witte kankerpuisten die overal in het buitengebied geplaatst worden. Ofwel woonwijke met vooral witte prefab huizen. Rij eens door Drenthe, Friesland of Groningen en je ziet de ene schimmelplek na de andere aan je voorbij trekken. Identiek huizen, identieke opzet weinig groen en veel buurplezier. Een niet onaanzienlijk deel daarvan is tweede huis voor randstad of Duitsland. Habitagebieden liggen over het algemeen helemaal niet vlakbij woonkernen. Het is meestal landbouwgrond dat volgepropt wordt. Maar goed, even over die uitholling van de habitatrichtlijnen door onze rechtse regeerders, kijk eens op de site van de faunabescherming.. http://www.faunabescherming.nl/site/index.html Het eerste artikel is al meteen raak. En dat is enkel maar een weergave van de werkelijkheid! En lees eens het volgende persbericht, ondertekend ook door partijen uit het bedrijfsleven: Problemen met wetgeving beschermde soorten kunnen worden opgelost Problemen die ondernemers ondervinden met de wetgeving voor beschermde dieren en planten kunnen vaak bevredigend worden opgelost. Een groot aantal ondernemersorganisaties en natuurbeschermingsorganisaties*) hebben minister Veerman van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij aanbevelingen gedaan om de uitvoeringspraktijk van de soortenbescherming te verbeteren. De aanwezigheid van beschermde dieren en planten kan bouwplannen of bedrijfsvoering van ondernemers in de weg staan. De belangen van soortenbescherming en economie zijn niet altijd te verenigen. De tegenstellingen worden echter te vaak onnodig scherp gesteld. Polarisatie geeft onnodige kosten en vertragingen voor het bedrijfsleven en zet de soortenbescherming ten onrechte in een negatief daglicht, terwijl dit in de praktijk vaak kan worden voorkomen. Daartoe hebben ondernemers- en natuurbeschermingsorganisaties samen voorstellen opgesteld Allereerst is het nodig om de condities voor kwetsbare soorten en hun leefomgeving duurzaam in stand te houden en actief te verbeteren; daarvoor zijn meer menskracht en financiën nodig. Met robuustere populaties wordt de noodzaak om elk individueel exemplaar van een soort te beschermen immers minder. Verder dienen ondernemers toegang te krijgen tot goede informatie over de Flora- en faunawet en de gevolgen voor hun bedrijfsactiviteiten, en ook over ecologie en de verspreiding van soorten. Een nieuwe beleidsregel moet wettelijke termen verduidelijken en procedures stroomlijnen. Ten slotte zijn een algemene maatregel van bestuur en een beleidsbrief noodzakelijk voor de vrijstelling van de wettelijke soortenbescherming in het geval dat reguliere bedrijfsactiviteiten in de knel komen door de aanwezigheid van zeer algemeen voorkomende, niet bedreigde soorten. De organisaties hebben minister Veerman verzocht hun aanbevelingen voortvarend uit te voeren. *)Vereniging VNO-NCW, Vereniging Natuurmonumenten, Algemeen Verbond Bouwbedrijven (AVBB), Stichting Natuur en Milieu, HISWA Vereniging, Vogelbescherming Nederland, Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken (VNP), De Landschappen, Staatsbosbeheer, de 12 Provinciale Milieufederaties, Koninklijk Horeca Nederland, De Vlinderstichting, Vereniging voor Zoogdierstudie en Zoogdierbescherming (VZZ), Floristisch Onderzoek Nederland (FLORON), European Invertabrate Survey (EIS Nederland), stichting Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland (RAVON). Nadere inlichtingen: Stichting Natuur en Milieu, tel. 030-2331328: Gijs Kuneman, Marijke Brunt VNO-NCW: Roelf van der Kooij, tel. 070-3490167 of 06 512 845 88. Hoe bedoel je ... Nedrland loopt voorop? Nederland is aan het klungelen! Martin |