Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2015, 17:59   #1
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard Hoe is het gesteld met de openheid en transparantie betreffende het drugsverbod ?

Ik vindt heel raar dat mensen niet toegeven aan bekennen dat je gebruiker bent en welke voordeel heeft dat, een cul argument om het verbod te kunnen blijven hanteren, en die is geen honderd jaar oud en voorheen was er helemaal geen verbod op drugs !

Wat is nu pro of contra op het legaliseren van cannabis ?

Ik heb nu eenmaal een foto bvb van iemand gedeeld op faceboek waar die zichtbaar een gerolde joint in de hand heeft, de conservatieve opvatting is door het verbod op drugs mag dit niet in vlaanderen zichtbaar zijn, het moet verborgen blijven en altijd ontkent dat je gebruiker bent, ondanks dat vind ik niet dat je daardoor de eigen verantwoordelijkheid voor het gebruik an sich gevolgen ondervindt of zelfs maar je job verliest !

Het risico hierbij is natuurlijk groot maar als je in de eerste plaats niet vecht om de job en vervolgens nooit bekend dat je gebruikt ten aanzien van je collega's mogen ze dat voor mijn part best weten, dat ik gebruik.

Welke risico's zijn er dan wel buiten het verlies van een job terwijl je eigen werkgever niet weet dat je oorspronkelijk een gebruiker was maar dat is an sich geen reden om de werknemer te ontslaan, voor zover die dat enkel in de privesfeer houdt maar wel openlijk bekend...waarom al dat verbergen ?

Kijk, ik incalculeer in dat er veel mensen gewoonweg onwetend rondlopen over cannabis en laten dan hun angst echt uitstralen, het is toch verboden dus gebruik je niet of je riskeert je job, maar he, ik heb geen reden om dat te verbergen en openlijk toegegeven dat ik af en toe nog wel eens gebruik, maar niet dagelijks of elk weekend, riskeer ik liever mijn job en zijn ze zelf de klos van een werknemer die gewerkt heeft volgens wat hem is opgedragen...een werkgever riskeert geen werknemer te verliezen ondanks het feit dat hij/zij wel gebruiker is...ezeltjes die onwetend zijn stoten zich inderdaad veelvuldig op dezelfde steen, wat geen belediging in persoon is of wat ook een negatieve reactie/actie oproept !

Ik ben kritisch...ik werk omdat ik hiermee wat geld verdien, werkgevers verdienen geld door wat ik voor hen oplever, daarnaast beseffen veel mensen niet dat er geen redenen zijn om jou aan de laan te zetten omdat je in de jaren die volgen je duidelijke gedragswijzigingen hebt ingevoerd, dus kan mij dat niets schelen dat me daarvoor zelfs ontslaan, het gaat mij niet om de macht, het gaat mij niet om het geld, het gaat mij om de manier waarop je reageert en de dingen leert die nodig zijn om te kunnen veranderen, dan pas leer je vrij te zijn, want in mijn opinie is er geen ergere houding dan werknemers buiten te sluiten op basis van wat je prive hebt gedaan !!
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 18:36   #2
Athelas
Minister

Standaard

"Ik vindt heel raar dat mensen niet toegeven aan bekennen dat je gebruiker bent"

Ik vind

Ik heb helemaal geen nood of behoefte om dat te bekennen. Waarom zou ik dit aan de grote klok hangen? Is dat dezelfde redenering waarom mensen de behoefte hebben om alles wat ze eten en drinken te posten op facebook?

Ten derde moet je IQ nogal erg laag zijn vooralleer je een misdrijf publiekelijk gaat bekennen. Niet omdat je mogelijke gevolgen vreest maar vooral omdat er geen gevolgen zijn als niemand het weet. Toegeven dat je smoort onder je eigen naam, is gewoon toppunt van stoemigheid.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 18:50   #3
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
"Ik vindt heel raar dat mensen niet toegeven aan bekennen dat je gebruiker bent"

Ik vind

Ik heb helemaal geen nood of behoefte om dat te bekennen. Waarom zou ik dit aan de grote klok hangen? Is dat dezelfde redenering waarom mensen de behoefte hebben om alles wat ze eten en drinken te posten op facebook?

Ten derde moet je IQ nogal erg laag zijn vooralleer je een misdrijf publiekelijk gaat bekennen. Niet omdat je mogelijke gevolgen vreest maar vooral omdat er geen gevolgen zijn als niemand het weet. Toegeven dat je smoort onder je eigen naam, is gewoon toppunt van stoemigheid.
En dan, wat zijn misdrijven ?

Het is een behoorlijke vaagheid omtrent dat...een misdrijf is een daad waarbij je iets doet dat schade berokkend...is een jointje smoren dan iemands imago schade berokkenen, zwak argument...laten we het anders stellen...

Betekend het feit dat ik een jointje smoor op eigen verantwoordelijkheid schade berokken aan derden ? Dacht niet dat dit de bedoeling was integendeel, door het roken van een jointje betekend het nog niet dat anderen mij schade kunnen berokkenen wat in de meeste gevallen wel het risico is vanwege de onwetendheid over de effecten hiervan...

Natuurlijk besef ik dat wel, maar he stoemigheid of niet, ik ben niet manipuleerbaar de laatste maanden, en daardoor laten ze mij in regel meer met rust dan constant aan te vallen op punten die geen uitstaans hebben met mijn gebruik !
Oud 20 juli 2015, 19:13   #4
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
En dan, wat zijn misdrijven ?

Het is een behoorlijke vaagheid omtrent dat...een misdrijf is een daad waarbij je iets doet dat schade berokkend...is een jointje smoren dan iemands imago schade berokkenen, zwak argument...laten we het anders stellen...
Jij hebt het over een misdaad.

http://www.belgium.be/nl/justitie/sl...en_misdrijven/

Citaat:
Betekend het feit dat ik een jointje smoor op eigen verantwoordelijkheid schade berokken aan derden ? Dacht niet dat dit de bedoeling was integendeel, door het roken van een jointje betekend het nog niet dat anderen mij schade kunnen berokkenen wat in de meeste gevallen wel het risico is vanwege de onwetendheid over de effecten hiervan...
Hmmm, dat is een nogal egoistische ingesteldheid imho. Stel ik gebruik heroine. Stel ik post dat op facebook. Ik lig ganser dagen in mijn zetel te dromen. Denk je dat de politie hier niet binnen de zoveel dagen gaat staan om te vragen waar ik dat boeltje vandaan heb? Misschien beginnen ze mijn vriendenkring en kennissen te monitoren om te zien of zij ook gebruiker zijn en hoe zij in contact komen met drugs. Misschien gaan ze wel even aankloppen bij mijn familie. Ik herhaal mijn stelling: publiekelijk delen dat je een misdrijf pleegt, daarvoor moet je een IQ tegen het nulpunt hebben.

Citaat:
Natuurlijk besef ik dat wel, maar he stoemigheid of niet, ik ben niet manipuleerbaar de laatste maanden, en daardoor laten ze mij in regel meer met rust dan constant aan te vallen op punten die geen uitstaans hebben met mijn gebruik !
Ik neem aan dat deze tekst enige contekst vereist want ik snap hier niets van. Veel te vaag, niet dat ik niet om kan met abstracties maar dit komt eerder vanuit een emotionele plaats denk ik dan een logische?
Oud 20 juli 2015, 19:22   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij je natuurlijk een militant martelaar wil worden he....
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2015, 19:24   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hmmm, dat is een nogal egoistische ingesteldheid imho. Stel ik gebruik heroine. Stel ik post dat op facebook. Ik lig ganser dagen in mijn zetel te dromen. Denk je dat de politie hier niet binnen de zoveel dagen gaat staan om te vragen waar ik dat boeltje vandaan heb? Misschien beginnen ze mijn vriendenkring en kennissen te monitoren om te zien of zij ook gebruiker zijn en hoe zij in contact komen met drugs. Misschien gaan ze wel even aankloppen bij mijn familie. Ik herhaal mijn stelling: publiekelijk delen dat je een misdrijf pleegt, daarvoor moet je een IQ tegen het nulpunt hebben.

Ik neem aan dat deze tekst enige contekst vereist want ik snap hier niets van. Veel te vaag, niet dat ik niet om kan met abstracties maar dit komt eerder vanuit een emotionele plaats denk ik dan een logische?
Alleen is heroïne gebruik geen misdaad.
Oud 20 juli 2015, 19:29   #7
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Publiekelijk bekennen is geen misdaad toch..komaan, wat is het punt dan ?

Ik stel alleen vast wat de resultaten van een geldverslindende oorlog tegen drugs heeft opgeleverd ? Niets, naar mijn idee heeft een zootje ongeregeld zodanig veel angst dat ze denken dat ze mogen ingrijpen op iets wat een persoon in de privésfeer doet, ook al is dat publiekelijk gedeeld onder de personen die dat kunnen zien maar onterecht denken dat anderen buiten de bewuste personen die ook kunnen zien...facebook heeft inderdaad privacy instellingen beschikbaar zodat jij als gebruiker van dat profiel kunt beslissen wat je verwijderd of deelt of wijzigt...

Mijn argument is het recht om schade te berokkenen van derden zoals politie en familie en anderen ondanks het verbod hierop, daarnaast is het volledig cul om nog langer te lopen heulen met het argument dat ze geen schade berokkenen omwille van het feit dat ze angst hebben dat zijn/of haar gebruik bekend geraakt...wat verdedig je dan ?
Oud 20 juli 2015, 19:29   #8
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleen is heroïne gebruik geen misdaad.
Ah, goed. Had al even schrik.
Oud 20 juli 2015, 20:23   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mocht het niet verboden zijn dan viel er ook niks meer aan te verdienen.

Doordenken is een drugsgebruiker meestal zijn talent niet.
Oud 20 juli 2015, 20:28   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mocht het niet verboden zijn dan viel er ook niks meer aan te verdienen.

Ik ben niet overtuigd.

Brood is niet verboden, en toch wordt er geld aan verdient.

En om bewust door te denken moet uw analytisch denken als psychologische functie in het bewustzijn zitten, de zogenaamde rationele types. Je gelooft toch niet werkelijk dat die functie bij druggebruikers in het onbewuste zit als regel?
Oud 20 juli 2015, 20:31   #11
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Duidelijk een maagd in gebruik van bepaalde substanties.
Oud 20 juli 2015, 20:37   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet overtuigd.

En om bewust door te denken moet uw analytisch denken als psychologische functie in het bewustzijn zitten, de zogenaamde rationele types. Je gelooft toch niet werkelijk dat die functie bij druggebruikers in het onbewuste zit als regel?
Er is financiel toch een aardig verschil tussen 100 kg coke en brood.

Maar volg het geld eens.
De grote sommen.

Dat komt rechtstreeks in wat men noemt de bovenwereld terecht.
Banken, notarissen, advocaten, immo, bedrijven enz ...

Wat verboden word in zekere mate en zeker in bepaalde kringen gedoogd omdat ze er geen onaardige winst op nemen.

Het zijn op die kleine garnalen dat ze schieten.
Oud 20 juli 2015, 20:43   #13
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben niet overtuigd.

Het gaat hem er niet om of er geld aan verdiend wordt maar WIE dat geld krijgt hé.
Oud 20 juli 2015, 20:55   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is financiel toch een aardig verschil tussen 100 kg coke en brood.

Maar volg het geld eens.
De grote sommen.

Dat komt rechtstreeks in wat men noemt de bovenwereld terecht.
Banken, notarissen, advocaten, immo, bedrijven enz ...

Wat verboden word in zekere mate en zeker in bepaalde kringen gedoogd omdat ze er geen onaardige winst op nemen.

Het zijn op die kleine garnalen dat ze schieten.
Logisch ook, de politie is niet in staat van de grote jongens aan te pakken. En de kleintjes pakken ze meestal omdat het verraden werk is, want zelf lossen ze niets op tenzij het hen verteld wordt.
Oud 20 juli 2015, 20:56   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hem er niet om of er geld aan verdiend wordt maar WIE dat geld krijgt hé.
Als we naar de harddrug alcohol zien, dan gaat het geld naar de aandeelhouders en o.a. de politici in de raad van bestuur.
Oud 20 juli 2015, 21:08   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logisch ook, de politie is niet in staat van de grote jongens aan te pakken. En de kleintjes pakken ze meestal omdat het verraden werk is, want zelf lossen ze niets op tenzij het hen verteld wordt.
Kijk dat is nu eens iets wat ik totaal niet geloof.
Wat ik wel geloof: carte blanche en delen.
Af en toe wat arresteren, promotie maken en plezierjachten van 1 miljoen per lopende meter.
Oud 20 juli 2015, 21:12   #17
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Publiekelijk bekennen is geen misdaad toch..komaan, wat is het punt dan ?
Ma enfin. Publiekelijk bekennen = bewijs in de polies zijn schoot gooien ipv euhm, wel niet? Het illegale heb je al gedaan maar itt het bewijsmateriaal natuurlijk te laten bederven, zorg je voor digitaal bewijs van je wandaden. Not sure wat daar niet duidelijk aan is...

Citaat:
Ik stel alleen vast wat de resultaten van een geldverslindende oorlog tegen drugs heeft opgeleverd ? Niets, naar mijn idee heeft een zootje ongeregeld zodanig veel angst dat ze denken dat ze mogen ingrijpen op iets wat een persoon in de privésfeer doet, ook al is dat publiekelijk gedeeld onder de personen die dat kunnen zien maar onterecht denken dat anderen buiten de bewuste personen die ook kunnen zien...facebook heeft inderdaad privacy instellingen beschikbaar zodat jij als gebruiker van dat profiel kunt beslissen wat je verwijderd of deelt of wijzigt...
Ben ik het wel mee eens. Mensen zijn veel te snel 'offended' of 'shocked' of vinden wat je doen niet kunnen want niet in lijn met beleefdheid, hun wereldbeeld etc. I don't care. Let them be offended. Let them live in their tiny little worldview filled gevuld met een eng wereldbeeld. Maar zorg er ook voor dat zo'n mensen jou niets kunnen maken want buiten dat ze het afkeuren, zijn vele ook jaloers op uw wereldbeeld of stoort hun dat, zodat jij met de gebakken peren zit. Gun ze dat plezier aub niet.

Citaat:
Mijn argument is het recht om schade te berokkenen van derden zoals politie en familie en anderen ondanks het verbod hierop, daarnaast is het volledig cul om nog langer te lopen heulen met het argument dat ze geen schade berokkenen omwille van het feit dat ze angst hebben dat zijn/of haar gebruik bekend geraakt...wat verdedig je dan ?
I think something went missing in translation here xD
Oud 21 juli 2015, 05:37   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet overtuigd.

Onwettigheid is echter een duur product. Het gros van de prijs van drugs betaalt de risico's om de wet te overtreden (en vaak heel strenge straffen op te lopen, meer dan verkrachters en moordenaars). Dat maakt dat drugs, vanwege hun onwettigheid, bijzonder lucratieve speculatieve producten zijn (de speculatie zit hem in "gepakt worden of niet").
Dat is dan ook de reden waarom een goeie bakker misschien een welstellende middenstander is, en een goeie dealer waarschijnlijk met zijn jacht in een baai van St Tropez ligt te dobberen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2015, 06:02   #19
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik vind

Of gewoon eerlijkheid?
Ik denk dat je cannabisgebruik moeilijk kunt verstoppen hoor.
Uw buren ruiken dat ooit eens he...
Moet facebook het daarom weten? neen

Maar je naaste omgeving is toch een hele andere zaak.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2015, 06:39   #20
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Zie kijk, mij kunnen ze niets maken alhoewel die foto's zelf uit het verleden stamt.

Kan een werkgever iets klaarleggen als een c4tje op een foto uit een ver verleden ? Vermits de dader hemzelf liegt over het feit dat hij blower was maar hedendaags niet meer, ik zou toch denken dat de bewering toch geen harde argument is tegenover de conservatieve houding van de werkgever ook al weet de werkgever dat een blower wel kan minderen maar toch twijfelen aan het gebruik zelf ?

Kijk, mijn werkgever weet dat ik een blower ben maar ik zal dat ook niet openlijk op het werk gaan doen, de werkgever heeft in feite geen bemoeienis met mijn priveleven, en zelden zal ik collega's toelaten op faceboek als vrienden, alle vrienden die ik heb zijn in oorsprong schoolvrienden geweest of nog steeds omgang mee, en degene die er bijkomen hebben een link met 1 van die schoolvrienden die ik heb leren kennen via 1 of andere evenementen of activiteiten...

Familieleden zet ik op een andere lijst, maar de gemeenschappelijke startpagina kan afhankelijk van je eigen instellingen gezien worden door iedereen op de vriendenlijst inclusief familieleden of enkel de aangeduide personen op de foto's...anderen kunnen de foto's niet zien tenzij de instellingen van de persoon zich verzaken aan de privacyinstellingen en er zelf voor te zorgen dat alleen jij die foto's kunt zien en de anderen die toegang hebben tot je profiel die foto's niet !

In ieder geval, ik kan mijn gebruik op geen enkele manier verbergen, ik keur het zelfs niet af dat je dat zelfs openlijk op een foto of video laat zien, maar de verkeerde inschatting is...hij heeft verkeerd gedacht betreft zijn uitdaging dat ik dat nooit zou posten op facebook, als je mij kent stel ik jou voor de keuze ongeacht dat je gebruikt of niet, een werkgever mag wat dat betreft best wel weten dat ik gebruiker ben en was, hoe lang je daar ook al werkt het werk dat je daar doet is van belang niet wat jou verleden als relevant wordt beschouwd met je werk, dus waarom de moeite om dat te verbergen ?

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 21 juli 2015 om 06:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be