Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2004, 10:48   #1
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard Leugens, desinformatie en onverantwoordelijkheid over brugpensioenen

Ben net het debat op de VRT, De Zevende Dag aan 't bekijken, met name Luc Cortebeeck (ACW) en Freya-dochter-van.

De standpunten van Luc Cortebeeck komen me ronduit schandalig over: grof onverantwoordelijk over: systematische halve waarheden en kleine leugens spuiend, en steeds de essentiele vragen ontwijkend.

Brugpensioen zou niet ten gronde aangepast mogen worden, want anders hebben oudere werknemers die een colelctief ontslag over hun hoofd krijgen op de keien. Daarenboven zouden de mensen het niet willen, en zijn er zoveel mensen die zwaarder werk verrichten, dat iedereen eigenlijk toch brugpensioen zou moeten kunnen opnemen én aan de huidige regeling.

ALLE experten bevestigen echter dat de gemiddelde feitelijke pensioenleeftijd véél te laag ligt, zo laag dat er een keiharde discriminatie bestaat waarbij de jonge generaties binnen zoveel decennia, wanneer het hun beurt is om op pensioen te gaan, VEEL MINDER pensioen zullen krijgen, én véél LATER zullen MOETEN gaan!

Deze essentiele waarheid, die ontwijkt en negeert Luc Cortebeeck langs alle kanten. En met hem zovele andere collectieve egoisten en populisten in vakbonden en in de klassieke en klein-linkse partijen. Intriest is dat. Luc Cortebeeck probeert dan nog het afleidingsmaneuver dat enkel de werkloosheid van jongeren een probleem is, en at we de brugpensioenen beter terzijde gelaten worden. Degoutant, die harde kortzichtigheid. Alsof beide géén dringende problemen zijn!

Véél eerlijker ware het om brugpensioenen op een gematigde, maar AFDOENDE wijze aan te passen:
* géén brugpensioen voor wie géén 40 �* 42 jaar loopbaan heeft: de arbeider die op 14 of 16 begon te werken, zal dan nog steeds rond 56 op pensioen kunnen gaan;
* een vroeger brugpensioen moet nog steeds kunnen, maar dan enkel mits integraak gefinancierd door de werkgever die immers het bsisprobleem veroorzaakte (meestal door een combinatie van te lage permanente vorming van oudere werknemers, slhecte en daardoor te stresserende werkorganisatie, en door andere managementfouten);
* wie na een officieel brugpensioen terug aan het werk wil, moet dat kunnen en bij voorkeur zonder extreme financiele straffen;
* héél vroege bruggepensioneerden moeten een grotere eigen bijdrage tot de solidariteit leveren.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2004, 11:40   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ikzelf ben vooralsnog ACV-metaal lid.
Maar ik stel me serieus de vraag waarmee ze bezig zijn,mijn delegees,zowel in het bedrijf als op hogere niveaus.Zoals voorgaande bijdrage ook stelde.

Nu is de tijd om oplossingen mede te sugereren,niet af te katten.
Ikzelf(praktisch 40) merk dat ik steeds meer moet werken,vliegen eigenlijk.....Ok....goed.....,maar dat de inflow in mijn bedrijf eigenlijk te laag is en er bovendien jongere mensen na een 5-tal jaren weer verdwijnen doet me het ergste vermoeden
(er scheelt NIKS aan het loon overigens,integendeel)

Alleen,er is maar 1 artikel wat ik,met al mijn overuren-bonussen,niet kan kopen: TIJD!
Dat is wat mijn jongere collegas vermoedelijk doet uitzien naar andere kusten,diegenen die nog een gezin willen opbouwen moeten dat tenslotte thuis doen,en niet in de fabriek.....

Daarmee dat ik de brug-pensioen discussie zo kompleet naast de kwestie vind.Inderdaad,zorg dat we het wat kalmer aan mogen doen,en we houden het rustig tot ons 65 uit.....tiens....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2004, 11:42   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Ben net het debat op de VRT, De Zevende Dag aan 't bekijken, met name Luc Cortebeeck (ACW) en Freya-dochter-van.

De standpunten van Luc Cortebeeck komen me ronduit schandalig over: grof onverantwoordelijk over: systematische halve waarheden en kleine leugens spuiend, en steeds de essentiele vragen ontwijkend.

Brugpensioen zou niet ten gronde aangepast mogen worden, want anders hebben oudere werknemers die een colelctief ontslag over hun hoofd krijgen op de keien. Daarenboven zouden de mensen het niet willen, en zijn er zoveel mensen die zwaarder werk verrichten, dat iedereen eigenlijk toch brugpensioen zou moeten kunnen opnemen én aan de huidige regeling.

ALLE experten bevestigen echter dat de gemiddelde feitelijke pensioenleeftijd véél te laag ligt, zo laag dat er een keiharde discriminatie bestaat waarbij de jonge generaties binnen zoveel decennia, wanneer het hun beurt is om op pensioen te gaan, VEEL MINDER pensioen zullen krijgen, én véél LATER zullen MOETEN gaan!

Deze essentiele waarheid, die ontwijkt en negeert Luc Cortebeeck langs alle kanten. En met hem zovele andere collectieve egoisten en populisten in vakbonden en in de klassieke en klein-linkse partijen. Intriest is dat. Luc Cortebeeck probeert dan nog het afleidingsmaneuver dat enkel de werkloosheid van jongeren een probleem is, en at we de brugpensioenen beter terzijde gelaten worden. Degoutant, die harde kortzichtigheid. Alsof beide géén dringende problemen zijn!

Véél eerlijker ware het om brugpensioenen op een gematigde, maar AFDOENDE wijze aan te passen:
* géén brugpensioen voor wie géén 40 �* 42 jaar loopbaan heeft: de arbeider die op 14 of 16 begon te werken, zal dan nog steeds rond 56 op pensioen kunnen gaan;
* een vroeger brugpensioen moet nog steeds kunnen, maar dan enkel mits integraak gefinancierd door de werkgever die immers het bsisprobleem veroorzaakte (meestal door een combinatie van te lage permanente vorming van oudere werknemers, slhecte en daardoor te stresserende werkorganisatie, en door andere managementfouten);
* wie na een officieel brugpensioen terug aan het werk wil, moet dat kunnen en bij voorkeur zonder extreme financiele straffen;
* héél vroege bruggepensioneerden moeten een grotere eigen bijdrage tot de solidariteit leveren.
99% van die ''experten'' zullen in de toekomst beschikken over een riant (overheids)pensioen dat hoger zal liggen dan de meeste werkenden nu verdienen. Verbeter de wereld begin met jezelf zou ik zeggen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2004, 11:45   #4
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Verbeter jezelf, zoek een land uit als Amerika waar je voor jezelf moet instaan. Mijn toekomstige loon gaat niet dienen opdat die "nieuwe belgen" hele dagen door de straten kunnen wandelen & zitten op bankjes
Oud 17 oktober 2004, 12:02   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Verbeter jezelf, zoek een land uit als Amerika waar je voor jezelf moet instaan. Mijn toekomstige loon gaat niet dienen opdat die "nieuwe belgen" hele dagen door de straten kunnen wandelen & zitten op bankjes
De VS zitten met een gelijkaardig probleem.......
Een baby-boom generatie die in pensioen gaat,en veel te weinig mensen die lange jaren ordentelijk verdienen EN bijdragen......

Waarom anders al die privé-pensioenspaarplannetjes,(waar ikzelf ook mee bezig ben )
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2004, 12:13   #6
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
99% van die ''experten'' zullen in de toekomst beschikken over een riant (overheids)pensioen dat hoger zal liggen dan de meeste werkenden nu verdienen. Verbeter de wereld begin met jezelf zou ik zeggen.
De dag dat iedereen voor zijn eigen pensioen mag sparen is de dag dat ik een gat in de lucht ga springen.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be