Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2015, 06:59   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Vrijwilligers vragen meer tolerantie van politie, versus parkeren op zebrapad

Het leven in een stad met een lamentabele ruimtelijke ordening is moeilijk.

Artsen, thuisverplegenden .. enz., tot en met nu de vrijwilligers van de minder mobielencentrale vragen oplossingen.
Maar ook Jef Klak, die zijn moeder na ontslag uit het ziekenhuis, naar huis brengt, moet kunnen kort parkeren, terwijl hij haar helpt met haar rollatorke over het schots en scheve voetpad, de trapjes op, naar haar sociale appartementje op de eerste verdieping ...

Maar zijn duurzame oplossingen mogelijk ?
Is "zeggen aan de flikken dat ze maar uitzondering moeten maken, - en dus ook voor madame doktoor als die rijdt met de auto van manlief - " genoeg ?

Hoe zou jij dat oplossen ?

Ik weet niet of het zou volstaan om veel meer voorbehouden parkeerplaatsen voor gehandicapten te voorzien, èn om toe te laten dat sommige anderen daar kort van mogen gebruik maken.

Ik hou niet van steden.
We zijn met veel te veel in Vlaanderen. Teveel gekweekt gelijk konijnen.

titel: Vrijwilligers vragen meer tolerantie van politie
http://www.standaard.be/plus/20150805/ochtend/34

Citaat:
‘Een beetje tolerantie.’ Dat vraagt de Minder Mobielen Centrale, een vzw met vrijwilligers die ouderen en mensen met een beperking vervoeren in en rond Gent. Een vrijwilliger kreeg een boete van 120 euro, terwijl hij een oudere vrouw uit de auto wilde laten.
Vrijwilligers vragen meer tolerantie van politie

Van onze redacteur,Bert Staes

Gent Oscar Byosière weigert de boete te betalen. Twee weken geleden liet hij zijn auto in de Langestraat in Ledeberg half op het zebrapad achter. ‘Ik had een oudere vrouw afgezet, maar omdat ze niet meer alleen kan stappen, wou ik haar binnenhelpen. Vanwege de markt op het Ledebergplein, vond ik geen parkeerplaats en plaatste ik mijn auto honderd meter verder op de hoek. Het was dat of de hele straat blokkeren.’

33 cent

De politie plakte een parkeerboete onder de ruitenwisser en Byosière kreeg een minnelijke schikking van net geen 120 euro. ‘Maar die betaal ik niet. De politie doet gewoon haar werk. Maar mag er ook wat respect zijn voor ons werk?’

‘Bijzonder jammer dat vrijwilligers die zich inzetten voor diegenen die het moeilijk hebben, een boete krijgen’, zegt Dirk Billiet, coördinator van de vzw Mobar, waaronder de Minder Mobielen Centrale valt. Hij vraagt ‘een beetje tolerantie van de politie’. ‘Gelukkig gebeurt dit niet vaak. Anders vrees ik dat onze vrijwilligers afhaken.’

Byosière is een van de 34 vrijwilligers van de vzw. Ze vervoeren in Gent met hun eigen wagen ouderen en mensen met een beperking, in ruil voor een vergoeding van 33 cent per kilometer. De vrijwilligers krijgen een speciale kaart waarmee ze door het voetgangersgebied mogen rijden. Maar voorts moeten ze zich aan de wegcode houden.

De Gentse politie benadrukt dat ze de vrijwilligers waardeert. ‘Maar wij staan in voor de objectieve vaststelling van overtredingen. Parkeren op het zebrapad is gevaarlijk voor andere weggebruikers. Daarom wordt dit prioritair beboet’, klinkt het in een mededeling.

Alleen het parket kan de boete seponeren. Houdt het parket voet bij stuk, dan moet Byosière voor de politierechter komen. ‘In dat geval bekijken we of we een deel van de mogelijke boete kunnen betalen’, zegt Billiet van Mobar.

‘We vragen niet om onze vrijwilligers buiten de wet te stellen. Maar het is vaak kiezen tussen een straat blokkeren of even foutparkeren. Op de kaart achter de voorruit staat ons gsm-nummer. Wij kunnen meteen controleren of iemand voor ons aan het werk is.’

Er zijn al een tijd gesprekken met het stadsbestuur om de vrijwilligers toe te laten aan garagepoorten te parkeren. Maar daarin werd nog geen beslissing genomen. ‘Jammer’, zegt Billiet. ‘Het is altijd spijtig als iemand een proces-verbaal krijgt tijdens vrijwilligerswerk.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 13:44   #2
SMI94
Banneling

Standaard

Fout parkeren en fout parkeren zijn natuurlijk twee héél verschillende dingen.

Van zodra dat 'eventjes fout parkeren' andere weggebruikers in gevaar brengt - door bvb op zebrapaden, fietspaden of voetpaden te parkeren waardoor voetgangers of fietsers op de rijweg moeten - vind ik niet dat die tolerantie nog kan gelden.

Hoe ga je trouwens het onderscheid daarin gaan maken? Waarom een vrijwilliger wel en iemand die zijn grootmoeder afzet niet? Waarom een vrijwilliger wel en een zwangere vrouw die boodschappen staat uit te laden niet? Waarom een vrijwilliger wel en iemand met kleine kinderen niet als het water giet? Zo kun je bezig blijven om uitzonderingen toe te laten natuurlijk...
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 16:45   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het leven in een stad met een lamentabele ruimtelijke ordening is moeilijk.

Artsen, thuisverplegenden .. enz., tot en met nu de vrijwilligers van de minder mobielencentrale vragen oplossingen.
Maar ook Jef Klak, die zijn moeder na ontslag uit het ziekenhuis, naar huis brengt, moet kunnen kort parkeren, terwijl hij haar helpt met haar rollatorke over het schots en scheve voetpad, de trapjes op, naar haar sociale appartementje op de eerste verdieping ...

Maar zijn duurzame oplossingen mogelijk ?
Is "zeggen aan de flikken dat ze maar uitzondering moeten maken, - en dus ook voor madame doktoor als die rijdt met de auto van manlief - " genoeg ?

Hoe zou jij dat oplossen ?

Ik weet niet of het zou volstaan om veel meer voorbehouden parkeerplaatsen voor gehandicapten te voorzien, èn om toe te laten dat sommige anderen daar kort van mogen gebruik maken.

Ik hou niet van steden.
We zijn met veel te veel in Vlaanderen. Teveel gekweekt gelijk konijnen
.

titel: Vrijwilligers vragen meer tolerantie van politie
http://www.standaard.be/plus/20150805/ochtend/34
Jij gaf alvast niet het goede voorbeeld. Hoeveel kleinkinderen heb jij dan wel niet......?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 17:23   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 17:39   #5
vlaams realist
Banneling

Standaard

Ik hou niet van steden.

Huh , de Vlaamse vrouw heeft sinds 1970 een geboortegraad van minder dan 2 .
Dus het bevolkingsaantal zou sinds 1970 dalend moeten zijn .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 18:37   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ik hou niet van steden.

Huh , de Vlaamse vrouw heeft sinds 1970 een geboortegraad van minder dan 2 .
Idd zelfs duidelijk minder dan 1,8 (Brussel en Wallonie compenseren dat een beetje)
http://www4dar.vlaanderen.be/sites/s...ort-2009-3.pdf

Citaat:
Dus het bevolkingsaantal zou sinds 1970 dalend moeten zijn .
Dat ook weer niet, dank permanente immigratie, en de mensen worden steeds maar ouder, dus gaat de bevolking blijven stijgen uiteraard daalt het aantal "Belgen"...:

Citaat:
http://www.npdata.be/BuG/119-migrati...e-en-asiel.htm
BuG 119 - Bericht uit het Gewisse 20-11-2009

De migratie komt pas goed op gang: 2010, hét decennium van de immigratie?

Groei tot 5x het aantal van de jaren 80.

Achter elk cijfer schuilt een ander: 953.606 bevolkingsgroei 2007-2020 omvat
1.661.052 geboorten + 1.602.741 immigranten waarvan 1.418.426 vreemdelingen.

Migratiesaldo is +675.081, waarvan +833.072 vreemdelingen en -157.991 Belgen.

Het werkelijk migratiesaldo in 2007 ligt daarbij 10,1 % hoger dan in de projectie.

Die samenvattende studie is van 2009, die projectie naar 2020 naar 11,54 miljoen zal wslk een lichte onderschatting zijn, ondertussen zijn we namelijk al met > 11,2 miljoen, of 11.190.845 op 1 januari 2015:
http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin...g-20150101.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 5 augustus 2015 om 19:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2015, 19:29   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Jij gaf alvast niet het goede voorbeeld. Hoeveel kleinkinderen heb jij dan wel niet......?
Ik heb drie kinderen en ieder van hen heeft er twee.
Vier kleinzoons en twee kleindochtertjes dus.

Verder nog een mening over dat parkeren door vrijwilligers ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 08:47   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb drie kinderen en ieder van hen heeft er twee.
Vier kleinzoons en twee kleindochtertjes dus.

.
Stel je voor.....Wat een hoop auto's weeral d'r bij

Jazeker ik ga akkoord met jouw mening die is dat we in VL met te veel zijn....opdat de meeste kweken als konijnen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 augustus 2015 om 08:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2015, 08:49   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk moet een zekere toleratie voor deze mensen in acht genomen worden, maar het geval dat hier ter sprake kwam, betrof het parkeren op een zebrapad. En zoiets kan niet. Ook niet door vrijwilligers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 09:41   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Meneer de vrijwilliger staat op een zebrapad. Iemand wil het zebrapad oversteken, een aankomende auto ziet die uiteraard niet doordat Meneer de vrijwilliger het zebrapad blokkeert. De overstekende voetganger wordt aangereden. Maar dat is geen probleem, want Meneer is vrijwilliger.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 10:11   #11
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Meneer de vrijwilliger staat op een zebrapad. Iemand wil het zebrapad oversteken, een aankomende auto ziet die uiteraard niet doordat Meneer de vrijwilliger het zebrapad blokkeert. De overstekende voetganger wordt aangereden. Maar dat is geen probleem, want Meneer is vrijwilliger.
Het is natuurlijk een manier van (vrijwilligers)jobcreatie. met een beetje (on)geluk wordt de oversteker een nieuwe hulpbehoevende.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be