![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Men beweert dat de Verkiezingsvoorspeller een betrouwbaarder weergave is van de werkelijke uitslag dan opiniepeilingen. Allez vooruit... We zullen dat maar aannemen zeker?
Uitslag:
De zetelverdeling wordt dan (genomen met 91 zetels zoals in 1999 voor Vlaanderen)
Voor een keer vind ik het jammer dat Vlaanderen en Wallonië gesplit zijn (u ziet: het internet past zich aan de realiteit aan), omdat je nu niet kan speculeren over welke coalities mogelijk zijn. Neem je aan dat Vlaanderen en Wallonië hetzelfde stemmen (wat niet is, wat de belgicisten ook mogen beweren), heeft de paars groene coalitie (mét Spirit, wat toch een serieuze voetnoot is) een magere 52% wat betreft het aantal zetels, en een uiterst nipte 50% wat betreft het aantal reëele kiezers. Als er een Vlaamsonvriendelijk paars-groen 2 komt, is dat bijna uitsluitend te danken aan de "flaminganten" van Spirit en Bert Anciaux... Een monsterverbond van katholieken, sossen en blauwen zou op 65% (zetels: 68%)kunnen rekenen, maar zou m.i. zeer instabiel zijn. Ik vrees dus echt voor een 2e paars-groen. Als Spirit zou stoppen met een kartel te vormen met SPA, zou die partij achteruit gaan of hoogstens gelijk blijven. Met de afgang van de groenen en de terugval van de VLD, zou daarmee zeker de paars-groene meerderheid in Vlaanderen gebroken worden. Bert mag eens bewijzen of Vlaanderen voor hem belangrijk is. Een stem voor de CD&V, N-VA of Vlaams Blok is een stem die die meerderheid kan breken. En dat terwijl het Liberaal Appel kiezers wegzuigt van de VLD die vervallen onder de kiesdrempel. Wie een put graaft voor een ander... Alle flaminganten in Spirit die denken Vlaanderen een gunst te doen door op het kartel te stemmen: denk eens na...
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stel dat het Liberaal Appel in de provincie Antwerpen 10% �* 15% behaalt. Dan heeft het meteen 4 of 5 zetels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Van mij mag dit de verkiezingsuitslag zijn!! VLD niet de grootste partij (die dikke nekken zullen hun arrogantie dan maar eens moeten opbergen!), Vlaams Blok wint alweer en de NV-A erin!! Breek de paars-groene meerderheid en stem op Liberaal appel, CD&V, NV-a of Vlaams Blok!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() M.a.w. de paars-groene coalitie houdt hier stand in deze peiling. Maar peilingen, wie hecht er daar nu nog geloof in. Ze geven misschien wel een bepaalde indicatie maar de enige echte peiling vindt plaats op 18 mei a.s. Peilingen: sinds 1994 hecht ik er steeds minder en minder geloof aan.
Jammer dat VLD dikke nekken genoemd worden (ja er zijn VLD'ers met dikke nekken net zoals bij alle andere partijen), tja de echte basismilitanten zijn dat dan ook dikke nekken, mensen zoals ik... met nog een ideaal??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Burger
|
![]() Citaat:
En ja, ik blijf bij mijn standpunt dat de VLD dikke nekken zijn : Karel De Gucht is de meest arrogante persoon in politiek België ; Rik Daems, ondakns al zijn blunders tijdens deze legislatuur, blijft maar beweren dat hij de juiste persoon is op de juiste plaats, De Croo, .... Uiteraard beweer ik niet dat elke VLD'er een dikke nek is, verre van maar jullie partijtop, die jullie toch vertegenwoordigt, is de arrogantie zelve! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Och analyse als je dat een analyse kunt noemen?? tja... de enige echte analyse vindt plaats op 18 mei. En sorry maar al de rest... Komaan ne keer niet zeveren, in november twee opniepeilingen die op hetzelfde tijdstip werden afgenomen in de ene scoorde CD&V minder en in de andere scoorde CD&V sterk. En voor andere partijen was dit soms hetzelfde.
Tiens en van die analyse in 1995 gingen de toenmalige S.P. en CD&V ook achteruit, maar ze behielden hun meerderheid, ze gingen ook door, tiens en nu die commentaar... En wat die dikke nekken betreft uiteraard mag je dat zeggen, heb daar geen enkel probleem mee. Bepaalde personen aan de partijtop zie ik ook liever vervangen worden... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
Alleen, mea culpa, ik heb me vergist. Ik heb het systeem Imperiali gebruikt ipv het systeem d'Hondt (Imperiali werd nog in 2000 gebruikt voor de gemeenteraadsverkiezingen, het parlement draaide al een serieus tijdje op d'Hondt). Ik ga het straks nog eens allemaal uitrekenen (GRMBLBLBLMMM), maar ik verwacht dat het allemaal niet veel zal schelen... De grootste partijen zullen een zeteltje minder hebben, de kleinste eentje meer, dat is te verwachten met een iets democratischer systeem als d'Hondt... (Kwestie om een of andere nierenneukende wiseguy voor te zijn)
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Niet te selectief zijn. Dit is maar een voorspelling, maar als jij er al een analyse in zag: dank u vriendelijk!
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() Ik geloof niet in die uitslag..en ik hoop het ten zeerste..De CD&V terug mee in de regering? ERG..
Maaaaarrrrrrrrrrrrr..we zullen zien op 18 mei...
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Er zit nog een serieus manco in die "Verkiezingsvoorspeller".
Er is namelijk geen mogelijkheid voorzien voor het inschatten van het percentage blanco-stemmers. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Blijkbaar is "verdraaiing van mijn woorden" een modewoord voor u, want de eerste die sprak van een analyse was niet ik, maar u. Leest u maar na. Met mijn complimenten en nogmaals dank voor de benaming analyse: ze doet deze voorspelling veel te veel eer aan... Over die voorspelling... Kep de zetelverdeling nog eens nagerekend met het systeem d'Hondt. De boerelul die mij een pagina kan doorverwijzen waar je zoiets via de PC kan doen ben ik eeuwig dankbaar, want het is een kutkarwei... Daar gaat ie (en bartje zal dit niet leuk vinden) :
VLD is niet alleen nummeriek niet meer de grootste partij, maar ook in de quantummechanica van de zetelverdeling is ze overklast. Laat ons hopen dat deze voorspelling op zijn minst waarheid wordt, en het geheel nog verder in Vlaamse richting verschuift (CD&V, N-VA en Vlaams Blok).
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Blanco stemmen is dus dom, omdat daarmee het aantal stemmen verkleint, wat in het voordeel speelt van de grote partijen, die de kleine man die politiek gedegouteerd is juist het minste aanspreken. Elk zogezegd krachtig signaal van zich af te zetten tegen de heersende orde door blanco te stemmen is juist een bevestiging van die orde.
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Dat zijn dus drie partijgenoten van u. Hoe je zulke mensen nog steeds steunen kan, moet je mij toch eens uitleggen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Dat heet voter-shopping: Voor elk wat wils...
Ben je confederalist en republikein? SPA-Spirit Ben je belgicist en royalist? SPA-Spirit Ben je voor verkeersveiligheid? VLD Ben je tegen verkeersboetes? VLD Enz enz enz...
![]() |
#18 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
S.P.A. heeft al gezegd samen te willen gaan met Agalev en CD&V wil niet met Agalev scheep gaan... dus ook om conclusies uit te trekken vind ik. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben en blijf VLD'er, ik verloochen mezelf niet. |
||
![]() |
![]() |