Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2003, 20:30   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Men beweert dat de Verkiezingsvoorspeller een betrouwbaarder weergave is van de werkelijke uitslag dan opiniepeilingen. Allez vooruit... We zullen dat maar aannemen zeker?

Uitslag:
  • VLD: 21,6%
  • CD&V: 21,7% (oef, VLD niet meer de grootste)
  • Vlaams Blok: 16,1%
  • SPA/Spirit: 17,4%
  • Agalev: 9,0%
  • N-VA: 6,1% (drempel is dus zeker neembaar, wat Blokkers en BUB'ers ook mogen zeggen om de mensen ervan te weerhouden op ons te stemmen)
  • Vivant: 1,7%
  • Liberaal Appel: 3,2% (wat niet slecht is voor een nieuwe partij)
  • Al het klein grut: 2,4%

De zetelverdeling wordt dan (genomen met 91 zetels zoals in 1999 voor Vlaanderen)
  • CD&V: 22 zetels
  • VLD: 22 zetels
  • SPA-Spirit: Samen 18 zetels
  • Vlaams Blok: 16 zetels
  • Agalev: 8 zetels
  • N-VA: 5 zetels

Voor een keer vind ik het jammer dat Vlaanderen en Wallonië gesplit zijn (u ziet: het internet past zich aan de realiteit aan), omdat je nu niet kan speculeren over welke coalities mogelijk zijn.

Neem je aan dat Vlaanderen en Wallonië hetzelfde stemmen (wat niet is, wat de belgicisten ook mogen beweren), heeft de paars groene coalitie (mét Spirit, wat toch een serieuze voetnoot is) een magere 52% wat betreft het aantal zetels, en een uiterst nipte 50% wat betreft het aantal reëele kiezers. Als er een Vlaamsonvriendelijk paars-groen 2 komt, is dat bijna uitsluitend te danken aan de "flaminganten" van Spirit en Bert Anciaux...

Een monsterverbond van katholieken, sossen en blauwen zou op 65% (zetels: 68%)kunnen rekenen, maar zou m.i. zeer instabiel zijn. Ik vrees dus echt voor een 2e paars-groen.

Als Spirit zou stoppen met een kartel te vormen met SPA, zou die partij achteruit gaan of hoogstens gelijk blijven. Met de afgang van de groenen en de terugval van de VLD, zou daarmee zeker de paars-groene meerderheid in Vlaanderen gebroken worden. Bert mag eens bewijzen of Vlaanderen voor hem belangrijk is.

Een stem voor de CD&V, N-VA of Vlaams Blok is een stem die die meerderheid kan breken. En dat terwijl het Liberaal Appel kiezers wegzuigt van de VLD die vervallen onder de kiesdrempel. Wie een put graaft voor een ander... Alle flaminganten in Spirit die denken Vlaanderen een gunst te doen door op het kartel te stemmen: denk eens na...
Oud 6 maart 2003, 21:51   #2
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De zetelverdeling wordt dan (genomen met 91 zetels zoals in 1999 voor Vlaanderen)
Wat Liberaal Appel betreft, zou het beter geweest zijn om de uitslagen ook nog eens uit te splitsen naar de kiesomschrijvingen toe.

Stel dat het Liberaal Appel in de provincie Antwerpen 10% �* 15% behaalt.

Dan heeft het meteen 4 of 5 zetels.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 14:36   #3
Pierrot
Burger

Standaard

Van mij mag dit de verkiezingsuitslag zijn!! VLD niet de grootste partij (die dikke nekken zullen hun arrogantie dan maar eens moeten opbergen!), Vlaams Blok wint alweer en de NV-A erin!! Breek de paars-groene meerderheid en stem op Liberaal appel, CD&V, NV-a of Vlaams Blok!!
Pierrot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 14:42   #4
bartje
Minister-President

Standaard

M.a.w. de paars-groene coalitie houdt hier stand in deze peiling. Maar peilingen, wie hecht er daar nu nog geloof in. Ze geven misschien wel een bepaalde indicatie maar de enige echte peiling vindt plaats op 18 mei a.s. Peilingen: sinds 1994 hecht ik er steeds minder en minder geloof aan.

Jammer dat VLD dikke nekken genoemd worden (ja er zijn VLD'ers met dikke nekken net zoals bij alle andere partijen), tja de echte basismilitanten zijn dat dan ook dikke nekken, mensen zoals ik... met nog een ideaal???
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 14:57   #5
Pierrot
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
M.a.w. de paars-groene coalitie houdt hier stand in deze peiling. Maar peilingen, wie hecht er daar nu nog geloof in. Ze geven misschien wel een bepaalde indicatie maar de enige echte peiling vindt plaats op 18 mei a.s. Peilingen: sinds 1994 hecht ik er steeds minder en minder geloof aan.

Jammer dat VLD dikke nekken genoemd worden (ja er zijn VLD'ers met dikke nekken net zoals bij alle andere partijen), tja de echte basismilitanten zijn dat dan ook dikke nekken, mensen zoals ik... met nog een ideaal???
Wat een merkwaardige analyse : de paars-groene coalitie houdt stand? Bekijk de drie partijen eens afzonderlijk en dan zie je dat de VLD met 1% er op achteruit gaat, dat Agalev er met 2% op achteruit gaat en dat het kartel sp-a/spirit slecht enkele procenten meer haalt dan de sp-a in '99!

En ja, ik blijf bij mijn standpunt dat de VLD dikke nekken zijn : Karel De Gucht is de meest arrogante persoon in politiek België ; Rik Daems, ondakns al zijn blunders tijdens deze legislatuur, blijft maar beweren dat hij de juiste persoon is op de juiste plaats, De Croo, ....
Uiteraard beweer ik niet dat elke VLD'er een dikke nek is, verre van maar jullie partijtop, die jullie toch vertegenwoordigt, is de arrogantie zelve!
Oud 7 maart 2003, 15:11   #6
bartje
Minister-President

Standaard

Och analyse als je dat een analyse kunt noemen?? tja... de enige echte analyse vindt plaats op 18 mei. En sorry maar al de rest... Komaan ne keer niet zeveren, in november twee opniepeilingen die op hetzelfde tijdstip werden afgenomen in de ene scoorde CD&V minder en in de andere scoorde CD&V sterk. En voor andere partijen was dit soms hetzelfde.

Tiens en van die analyse in 1995 gingen de toenmalige S.P. en CD&V ook achteruit, maar ze behielden hun meerderheid, ze gingen ook door, tiens en nu die commentaar...

En wat die dikke nekken betreft uiteraard mag je dat zeggen, heb daar geen enkel probleem mee. Bepaalde personen aan de partijtop zie ik ook liever vervangen worden...
Oud 7 maart 2003, 16:31   #7
Pierrot
Burger

Standaard

Citaat:
En wat die dikke nekken betreft uiteraard mag je dat zeggen, heb daar geen enkel probleem mee. Bepaalde personen aan de partijtop zie ik ook liever vervangen worden...
Uw partijtop bepaalt wel wie er minister en dergelijke wordt!! Het liberaal principe vind ik niet slecht maar jarenlang weigerde ik om partij te kiezen voor de VLD omwille van de VLD-partijtop! Blijkbaar was ik niet de enige en hebben zich (eindelijk) enkele belangrijke en bekwame mensen afgescheurd van de VLD en een nieuwe partij opgericht! Hopelijk halen ze (=Ward Beyssen en Leo Goovaerts) voldoende stemmen en ziet de VLD in dat ze verkeerd bezig zijn!!
Oud 7 maart 2003, 21:27   #8
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Wat Liberaal Appel betreft, zou het beter geweest zijn om de uitslagen ook nog eens uit te splitsen naar de kiesomschrijvingen toe.

Stel dat het Liberaal Appel in de provincie Antwerpen 10% �* 15% behaalt.

Dan heeft het meteen 4 of 5 zetels.
Tja, geef mij cijfers voor die kiesomschrijvingen, en ik geef u de zetels...

Alleen, mea culpa, ik heb me vergist. Ik heb het systeem Imperiali gebruikt ipv het systeem d'Hondt (Imperiali werd nog in 2000 gebruikt voor de gemeenteraadsverkiezingen, het parlement draaide al een serieus tijdje op d'Hondt). Ik ga het straks nog eens allemaal uitrekenen (GRMBLBLBLMMM), maar ik verwacht dat het allemaal niet veel zal schelen... De grootste partijen zullen een zeteltje minder hebben, de kleinste eentje meer, dat is te verwachten met een iets democratischer systeem als d'Hondt...

(Kwestie om een of andere nierenneukende wiseguy voor te zijn)
Oud 7 maart 2003, 21:29   #9
Tantist

Standaard

Citaat:
Och analyse als je dat een analyse kunt noemen?? tja... de enige echte analyse vindt plaats op 18 mei.
Vreemd dat VLD'ers anders als eerste staan te zwaaien met allerlei opiniepeilingen en zich fier op de borst kloppen van: "dat hebben we toch weer eens mooi voor elkaar."

Niet te selectief zijn. Dit is maar een voorspelling, maar als jij er al een analyse in zag: dank u vriendelijk!
Oud 7 maart 2003, 21:32   #10
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierrot
Citaat:
Uw partijtop bepaalt wel wie er minister en dergelijke wordt!! Het liberaal principe vind ik niet slecht maar jarenlang weigerde ik om partij te kiezen voor de VLD omwille van de VLD-partijtop! Blijkbaar was ik niet de enige en hebben zich (eindelijk) enkele belangrijke en bekwame mensen afgescheurd van de VLD en een nieuwe partij opgericht! Hopelijk halen ze (=Ward Beyssen en Leo Goovaerts) voldoende stemmen en ziet de VLD in dat ze verkeerd bezig zijn!!
Ik kan me hier volkomen bij aansluiten. Het Liberaal Appel staat meer voor het liberalisme dan de VLD van volksmenner Verhofstadt. Dat zullen VLD'ers uiteraard niet graag horen. Maar dat is het gevolg van hun eigen politiek...
Oud 7 maart 2003, 21:34   #11
marijke
Burger

marijke's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof niet in die uitslag..en ik hoop het ten zeerste..De CD&V terug mee in de regering? ERG..
Maaaaarrrrrrrrrrrrr..we zullen zien op 18 mei...
Oud 7 maart 2003, 21:38   #12
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Er zit nog een serieus manco in die "Verkiezingsvoorspeller".

Er is namelijk geen mogelijkheid voorzien voor het inschatten van het percentage blanco-stemmers.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 21:49   #13
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Och analyse als je dat een analyse kunt noemen?? tja... de enige echte analyse vindt plaats op 18 mei.
Vreemd dat VLD'ers anders als eerste staan te zwaaien met allerlei opiniepeilingen en zich fier op de borst kloppen van: "dat hebben we toch weer eens mooi voor elkaar."

Niet te selectief zijn. Dit is maar een voorspelling, maar als jij er al een analyse in zag: dank u vriendelijk!
Tja weeral verdraaiing van mijn woorden, voor de zoveelste keer. Nogmaals ik hecht héél WEINIG geloof aan die opniepeilingen, heb er zo stilaan mijn borst van vol. Tja vorig jaar 2 opiniepeilingen op hetzelfde tijdstip met toch een sterk verschillend resultaat, tja dan heb je het wel gehad zeker??? En nog iets u zou moeten weten dat de VLD'ers sinds een aantal jaren voorzichtig omspringen met opiniepeilingen. Maar ja hier is blijjkbaar alles goed om woorden te verdraaien, ook van een liberaal een VLD'er uit een boeregat die zich nog met hart en ziel inzet. Spijtig vind ik dat, héél spijtig.
Oud 7 maart 2003, 22:38   #14
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Tja weeral verdraaiing van mijn woorden, voor de zoveelste keer.
Allez kom kom, niet kregelig zijn omdat je eens iets leest dat je niet aanstaat, dat moet een flamingant zoveel doen, dan hard je daar wel in

Blijkbaar is "verdraaiing van mijn woorden" een modewoord voor u, want de eerste die sprak van een analyse was niet ik, maar u. Leest u maar na. Met mijn complimenten en nogmaals dank voor de benaming analyse: ze doet deze voorspelling veel te veel eer aan...

Over die voorspelling... Kep de zetelverdeling nog eens nagerekend met het systeem d'Hondt. De boerelul die mij een pagina kan doorverwijzen waar je zoiets via de PC kan doen ben ik eeuwig dankbaar, want het is een kutkarwei...

Daar gaat ie (en bartje zal dit niet leuk vinden) :
  • VLD: 21 zetels
  • SPA/Spirit: 17 zetels
  • Agalev: 9 zetels
  • N-VA: 6 zetels

VLD is niet alleen nummeriek niet meer de grootste partij, maar ook in de quantummechanica van de zetelverdeling is ze overklast.

Laat ons hopen dat deze voorspelling op zijn minst waarheid wordt, en het geheel nog verder in Vlaamse richting verschuift (CD&V, N-VA en Vlaams Blok).
Oud 7 maart 2003, 22:52   #15
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Er zit nog een serieus manco in die "Verkiezingsvoorspeller".

Er is namelijk geen mogelijkheid voorzien voor het inschatten van het percentage blanco-stemmers.

Maakt niet uit, de wetgevende macht wordt toch samengesteld uit het aantal geldige stemmen. De blanco's doen dus ook niet mee.

Blanco stemmen is dus dom, omdat daarmee het aantal stemmen verkleint, wat in het voordeel speelt van de grote partijen, die de kleine man die politiek gedegouteerd is juist het minste aanspreken. Elk zogezegd krachtig signaal van zich af te zetten tegen de heersende orde door blanco te stemmen is juist een bevestiging van die orde.
Oud 7 maart 2003, 22:58   #16
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Hoe je nog basismilitant van de VLD kan zijn in deze tijden begrijp ik echt niet. Wat jullie op het congres democratisch beslissen over de monarchie en het confederalisme, wordt de volgende dag al verworpen in de Kamer door De Croo, door Verhofstadt "compleet onzinnig" genoemd (waarbij hij meteen aankondigt er niet aan te denken het uit te voeren) en door Dewael een "etiketje" genoemd.
Dat zijn dus drie partijgenoten van u. Hoe je zulke mensen nog steeds steunen kan, moet je mij toch eens uitleggen!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 23:25   #17
Tantist

Standaard

Dat heet voter-shopping: Voor elk wat wils...

Ben je confederalist en republikein? SPA-Spirit
Ben je belgicist en royalist? SPA-Spirit

Ben je voor verkeersveiligheid? VLD
Ben je tegen verkeersboetes? VLD

Enz enz enz...
Oud 8 maart 2003, 12:04   #18
Pierrot
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Hoe je nog basismilitant van de VLD kan zijn in deze tijden begrijp ik echt niet. Wat jullie op het congres democratisch beslissen over de monarchie en het confederalisme, wordt de volgende dag al verworpen in de Kamer door De Croo, door Verhofstadt "compleet onzinnig" genoemd (waarbij hij meteen aankondigt er niet aan te denken het uit te voeren) en door Dewael een "etiketje" genoemd.
Dat zijn dus drie partijgenoten van u. Hoe je zulke mensen nog steeds steunen kan, moet je mij toch eens uitleggen!
Ik sluit mij hierbij volledig aan : machtsgeile Karel De Gucht heeft gedurende jaren (en is nog bezig) alles binnengehaald wat er maar te rapen viel! (wat vroeger zijn grootste politieke tegenstrevers waren heeft hij nu gewoon binnengehaald louter met het oog op stemmen!! Van Hecke en Pinxten waren te christelijk, Van Krunkelsven was te Vlaams-gezind, .... en nu zitten die doodleuk in de VLD (er is hen hier en daar een postje beloofd voor de rest moeten ze hun mond houden en op een lijst gaan staan!) De coherentie van de VLD is zoek, stemmen zullen ze wel halen! Maar als de burger eens kijkt naar wat er werkelijk gebeurt bij de VLD dan zullen ze zien dat niet enkel de verpakking geldt!! Het ga je goed VLD :o
Oud 8 maart 2003, 12:52   #19
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Tja weeral verdraaiing van mijn woorden, voor de zoveelste keer.
Allez kom kom, niet kregelig zijn omdat je eens iets leest dat je niet aanstaat, dat moet een flamingant zoveel doen, dan hard je daar wel in

Blijkbaar is "verdraaiing van mijn woorden" een modewoord voor u, want de eerste die sprak van een analyse was niet ik, maar u. Leest u maar na. Met mijn complimenten en nogmaals dank voor de benaming analyse: ze doet deze voorspelling veel te veel eer aan...

Over die voorspelling... Kep de zetelverdeling nog eens nagerekend met het systeem d'Hondt. De boerelul die mij een pagina kan doorverwijzen waar je zoiets via de PC kan doen ben ik eeuwig dankbaar, want het is een kutkarwei...

Daar gaat ie (en bartje zal dit niet leuk vinden) :
  • VLD: 21 zetels
  • SPA/Spirit: 17 zetels
  • Agalev: 9 zetels
  • N-VA: 6 zetels

VLD is niet alleen nummeriek niet meer de grootste partij, maar ook in de quantummechanica van de zetelverdeling is ze overklast.

Laat ons hopen dat deze voorspelling op zijn minst waarheid wordt, en het geheel nog verder in Vlaamse richting verschuift (CD&V, N-VA en Vlaams Blok).
Och man, u hebt al eerste het woord analyse gebruikt, tjonge tjone toch. En dat de VLD een zetel achteruit zou gaan, zal er zeker niet van wakker liggen, er zijn belangrijker zaken te doen.

S.P.A. heeft al gezegd samen te willen gaan met Agalev en CD&V wil niet met Agalev scheep gaan... dus ook om conclusies uit te trekken vind ik.
Oud 8 maart 2003, 12:57   #20
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Ik steun mijn partij in moeilijke en goede tijden, ten allen tijde! En dat Decroo, Verhofstadt dit onzinnig vinden of verwerpen is hun goed recht, zo hoort het in een democratische partij, ze hebben het recht te zeggen dat ze het niet eens zijn met een beslissing. Persoonlijk heb ik het ook wat moeilijk met bepaalde zaken die daar beslist zijn, maar het is beslist door een meerderheid, ik leg me er bij neer.

Ik ben en blijf VLD'er, ik verloochen mezelf niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be