![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://arstechnica.com/gadgets/2015/...uter-this-way/
23 juli 1985,de dag waarop Commodore,fabrikant van de toen legendarische C64,officieel zijn eerste "Amiga" voorstelde,en meteen een soort rolmodel meegaf voor een "betaalbare" multi-media-computer.... Een korte periode nog konden Commodore,Atari,en nog een rits fabrikanten van "home computers" de markt van kleine computers onder zich verdelen met soms baanbrekende ontwerpen. Tegen het einde van dat decennium echter begon de verwoestende opmars van de "PC-compatibele" en was het rijk snel uit voor onderandere Commodore. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goh ik heb nog zo'n Amiga 500 gehad.
De volle 512 kB geheugen en 3,5 " floppy's. Toen was dat al wat.
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Nog een A500 (met 1mb upgrade om in dpaint te kunnen animeren) en een A4000 gehad. Fantastische toestellen toen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Snotneuzen allemaal...
Ik heb nog gewerkt met de Commodore PET, ergens late jaren '70. 16Kb RAM, flutklavier, cassette voor backup. Voor tijdskritische toepassingen assembler schrijven zonder assemblersoftware, dus rechtstreeks 6502 machinecode, those were the days. ![]() Ik heb serieus mijn baas zijn arm moeten omwringen, dat ding kostte 40.000 belgische frankskes. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De amiga was een typisch voorbeeld van een product dat zijn tijd vooruit was, en het heeft moeten afleggen tegen inferieure, user-onvriendelijke en achterlijke technologie dankzij de kuddegeest van consumenten.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herinner me bv 'workbench' het stuurprogramma met multitasking mogelijkheden, en vensters, te bedienen met muis, lang voordat er sprake was van MS Windows
![]()
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 25 juli 2015 om 20:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb nog DesqView van Quarterdeck gebruikt in de DOS-periode. Die deden ook multitasking lang vooraleer er sprake was van Windows. Kwatongen beweren dat Bill Gates o.a. van DeskView afgekeken heeft voor zijn eerste Windows-versies. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() je kon zelfs je eigen muispijltje maken ![]()
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() De reden voor mijn job. Hier is het allemaal begonnen:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Hier se, dit pareltje gebruik ik nog steeds bijna dagelijks (in moderne incarnatie uiteraard)
![]() Lightwave Laatst gewijzigd door Johnny Blaze : 26 juli 2015 om 09:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Het is altijd de commodore 64 die in de bloemetjes gezet wordt.
De commodore 128 heeft daar veel verdriet van. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb ze beiden nog in bezit gehad Commodore 64 en de Commodore 128.
Kocht je een pc magazine waar enkele leuke bladzijden machinetaal in stond dat je kon intypen om een spelletje op die 64/128 te zetten. Het leuke was dat cass recordertje, het heen en weer kreeg je van dat ding. ![]() ![]() Nog veel leuker was het dat als je een punt of komma vergeten was je totaal opnieuw kon beginnen. Op huidig ogenblik gaat dat iets vlotter ![]() Nostalgie de Commodore, ik heb ze spijtig genoeg verkocht wegens plaatsgebrek.
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb nog een tandy trs 80 gehad.
Mensen deden 3 jaar avondschool om er een brief met te kunnen schrijven. Heb dat ding door de venster gesmeten.
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb nog een 600 of een 1200 gehad, ben niet meer zeker, er zat een harde schijf in van 40 megabyte.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Voor de professionals: De Motorola EXORciser
Met 8 inch floppy's, als pizza's zo groot. 64KB double density! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zich "opsluiten" in een merk,en de beslotenheid van de systemen, werd tegen eind jaren 80 als absoluut onaanvaardbaar gezien .Eerst door de bedrijven maar al snel ook door de thuisgebruikers.
We kunnen er nu verbijsterd ons hoofd over schudden maar zelfs tussen de verschillende types Commodore-computers was gegevensuitwisseling niet eenvoudig mogelijk.De Commodore-top heeft al te lang het belang van de door de gebruiker gegenereerde DATA niet goed ingeschat als iets dat gekoesterd wordt,dat voor de gebruiker WAARDE heeft, en mee overdraagbaar moet zijn naar een volgende generatie machine. Men wilde gegevens kunnen uitwisselen tussen computers,ongeacht van welk merk deze waren,maar ook over de generaties computers heen.Dat kwam tot uiting in de verbazingwekkende opgang van het MS-DOS-operatingsysteem en de toepassingen die er op draaiden en de bijhorende "IBM-compatibele" PC's. Beiden waren ronduit inferieur aan de topproducten van de bestaande kliek van "Home Computerfabrikanten",maar dit "gebrek" bleek irrelevant. Laatst gewijzigd door kelt : 26 juli 2015 om 15:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Het vastleggen van netwerk- en communicatiestandaarden heeft veel in een stroomversnelling gebracht. Computers met elkaar laten communiceren was vrij lang een (dure) chaos. TCP/IP heeft daar gewonnen - gelukkig maar. Ik heb in een grote bedrijfsomgeving de tijd nog meegemaakt van een gemengde Unix/Novell/Dos omgeving. Onvoorstelbaar wat dat gekost heeft aan datauitwisselings- , dataconversie- en bestandsuitwisselingssoftware. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kapitein Iglo is al 48 jaar oud!
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() er gaan er niet veel je grapje vatten vrees ik
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |