Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2004, 10:14   #1
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard Belgie wil niet splitsen

BRUSSEL - Amper twaalf procent van de Vlamingen en vier procent van de Walen wil dat België uiteenvalt. Komt die splitsing er toch, dan hebben Vlamingen meer vertrouwen in de goede afloop dan Walen. Dat blijkt uit een enquête die is afgenomen voor de VUM-kranten Het Nieuwsblad, Het Volk en Vers l’Avenir.

Met 92 procent van de Walen en 84 procent van de Vlamingen pleit de overgrote meerderheid voor het behoud van België. Wel zijn ze in Wallonië meer bevreesd voor het uiteenvallen van ons land: 39 procent is er bang voor, anderhalve keer meer dan in Vlaanderen. 27 procent van de Walen denkt ook dat de breuk er vroeg of laat komt, tegen 23 procent Vlamingen.
Oud 19 oktober 2004, 10:40   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De VRT stemtest toonde dan weer iets van dertig procent aan voor onafhankelijkheid.

Wie heeft er gelijk?
Oud 19 oktober 2004, 10:49   #3
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De VRT stemtest toonde dan weer iets van dertig procent aan voor onafhankelijkheid.

Wie heeft er gelijk?
diegene die de meeste mensen ondervraagd heeft, zeker?
nieuwsblad-enquete: bij 600 Vlamingen en evenveel Walen
stemtest: i don't know... (ben wel benieuwd)
Oud 19 oktober 2004, 10:54   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
diegene die de meeste mensen ondervraagd heeft, zeker?
nieuwsblad-enquete: bij 600 Vlamingen en evenveel Walen
stemtest: i don't know... (ben wel benieuwd)
ZES HONDERD MAAR?

Amai. Dat kan tellen als representatief staaltje...

De enige opiniepeilingen waar ik geloof aan hecht zijn referenda. En die zijn er vooralsnog niet geweest, dus ben ik verplicht om af te gaan op wat er zoal in mijn omgeving leeft. En dat pleit niet bepaald voor unitarisme. Maar goed, laten we een referendum houden en d�*n zullen we zien.

Uiteraard, de dames en heren machthebbers zien democratie zo niet zitten.
Oud 19 oktober 2004, 11:12   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

600 is te weinig voor zo'n onderzoek, als't er al eens 6000 waren geweest, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 11:16   #6
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
1.000 is het streefcijfer. De meerwaarde van 10.000 is miniem (het gaat uiteindelijk om zo'n 4.000.000 kiezers).
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 11:16   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan nog is dat maar een duizendste van de bevolking in vlaanderen
Oud 19 oktober 2004, 11:19   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoveel leden heeft de BUB toch niet ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 11:22   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Zoveel leden heeft de BUB toch niet ?
Juist daarmee he Bobke, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 11:22   #10
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
BRUSSEL - Amper twaalf procent van de Vlamingen en vier procent van de Walen wil dat België uiteenvalt. Komt die splitsing er toch, dan hebben Vlamingen meer vertrouwen in de goede afloop dan Walen. Dat blijkt uit een enquête die is afgenomen voor de VUM-kranten Het Nieuwsblad, Het Volk en Vers l’Avenir.

Met 92 procent van de Walen en 84 procent van de Vlamingen pleit de overgrote meerderheid voor het behoud van België. Wel zijn ze in Wallonië meer bevreesd voor het uiteenvallen van ons land: 39 procent is er bang voor, anderhalve keer meer dan in Vlaanderen. 27 procent van de Walen denkt ook dat de breuk er vroeg of laat komt, tegen 23 procent Vlamingen.
Ik vind dit een schitterend resultaat, gezien de nooit aflatende stroom van desinformatie van de media.

Dit is wat Danneels daarvan zegt in het Nieuwsblad
De hamvraag - hebben de Belgen nog een toekomst samen? - laat zich vanzelfsprekend niet makkelijk in een enquête gieten. Onze welvaart en welzijn, de toekomst van de volgende generaties, hangen niet af van een vlag, een doos pralines of een zak friet, maar van de verdere afwerking van de Belgische federale constructie. Vlaanderen en Wallonië staan hier zo stilaan diametraal tegenover elkaar. Wanneer de transferten, het aanwenden en transparant beheren van de miljardenmiddelen in de sociale zekerheid en het activeren van de arbeidsmarkt in beeld komen, is dat zelfs manifest het geval. De scheiding der geesten is een feit. We zijn - we citeren SP.A-voorzitter Steve Stevaert - twee landen in één koninkrijk geworden.

Ook het volgende mag vermeld worden gm10, of was het een ongelukje dat je dat "vergat" erbij te vermelden terwijl het een inherent onderdeel van de enquête was?

Als ons land toch uiteenvalt, kan Vlaanderen het economisch, cultureel en politiek probleemloos redden zonder de Waalse vrienden. Daar is meer dan twee derden van de Vlamingen van overtuigd. In Wallonië meent slechts 43 procent dat de economie het ook zonder Vlaanderen kan rooien. Bijna de helft van de Vlamingen is er zelfs van overtuigd dat de relaties met Wallonië na het uiteenvallen van België beter zullen zijn.

Laatst gewijzigd door Fieseler : 19 oktober 2004 om 11:24.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 11:34   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ons land toch uiteenvalt,
Wie kan nog ontkennen dat de geesten volop aan het rijpen zijn voor het onvermijdelijke?
Oud 19 oktober 2004, 12:08   #12
Wilhelmus
Burger

Wilhelmus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10

[size=2]

[/size]Tja… met enquêtes en statistieken kan je nu eenmaal alles bewijzen. Als een Vlaamsgezinde groepering een onderzoek doet, blijken we allemaal voor Vlaanderen te zijn. Een Belgicistisch onderzoek levert dan weer allemaal trouwe Belgen op.

84 % van de Vlamingen is voor het behoud van België. Betekent dit nu dat deze groep helemaal uit unitaristen bestaat? Waarschijnlijk niet. Men heeft die groep aangevuld met de federalisten, confederalisten en "Beneluxers" die inderdaad alledrie een band met Wallonië wensen te behouden. Dan plaatst men deze zeer heterogene groep tegenover de separatisten en … Hallelujah, een overgrote meerderheid van de bevolking zou voor de Belgische eenheid pleiten.

Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar als ik moet kiezen tussen de 2 extremen (lees: 2 kwaden) "Vlaanderen onafhankelijk" of "België unitair" kies ik voor het eerste (lees: de minste). Genuanceerder zou ik voor een confederale "VlaWaNeLux" kiezen. Desondanks zit ik volgens het besluit van deze enquête in de groep Belgischgezinden.

Ik vrees dat zulke enquêtes niet veel voorstellen.

Laatst gewijzigd door Wilhelmus : 19 oktober 2004 om 12:12.
Wilhelmus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 12:14   #13
Tegendradigaard

Standaard

Tuurlijk wil Belgie niet splitsen. Het is Vlaanderen dat wil splitsen...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 12:26   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Tuurlijk wil Belgie niet splitsen. Het is Vlaanderen dat wil splitsen...
Zeer goed opgemerkt

Belgique wil uiteraard niet splitsen want Belgique is een machtsinstelling en die gaat zichzelf niet opheffen.
Oud 19 oktober 2004, 12:33   #15
Tegendradigaard

Standaard

En als er 1 ding is waar de mensen in Vlaanderen schrik van hebben dan is het van verandering. Dus als men aan 100 Vlamingen die vraag stelt dan hebben de meeste Vlamingen (oerconservatief als de meeste zijn het liefste dat alles bij het oude blijft).

Eeuwenlange overheersing door vreemde heersers zit zo in onze genen gebakken en de overlevingsmanier van laat ze maar doen wij trekken gewoon onze plan en we strijken de huidige machthebbers niet tegen de haren in zit er zo diep in dat deze er ook de oorzaak van is dat wij nog altijd niet de barricaden bemand en het paleis bestormd hebben.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 19 oktober 2004, 12:35   #16
Tegendradigaard

Standaard

Daarom eis ik dat Di rupo de volgende 1ste minister moet worden van Belgie en daarmee hoop ik dat men de Vlamingen zo hard tegen hun verroeste kloten stampt dat ze eindelijk wakker worden en die arrogante kliek buiten jagen....

REVOLUTIE !!!!!!! Verdorie..

Oud 19 oktober 2004, 12:35   #17
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
ZES HONDERD MAAR?

Amai. Dat kan tellen als representatief staaltje...

De enige opiniepeilingen waar ik geloof aan hecht zijn referenda. En die zijn er vooralsnog niet geweest, dus ben ik verplicht om af te gaan op wat er zoal in mijn omgeving leeft. En dat pleit niet bepaald voor unitarisme. Maar goed, laten we een referendum houden en d�*n zullen we zien.

Uiteraard, de dames en heren machthebbers zien democratie zo niet zitten.
Hangt ervanaf hoe "random" het Nieuwsblad was, maar met 600 meningen, verzameld uit het hele land, kan je heus al wel een statisch besluit gaan vormen.

Op 6 miljoen is 600 (een percentage van een percentage) wel wat weinig, maar of men nu 60.000 mensen laat spreken, of 6.000.000 mensen, het resultaat zal, binnen marges, hetzelfde blijven.

Statistieken zijn echter even betrouwbaar als de statistieknemers. Ik denk dan aan spelen met vraagstelling, verwerpen van extremen, type verdeling, enz. Niet dat ik het nieuwsblad goed ken, maar ik twijfel heus niet zozeer aan hun objectiviteit zoals bv "De morgen".
Oud 19 oktober 2004, 12:37   #18
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

om dezelfde reden kan je je afvragen waarom verkiezingsresultaten zowat over het hele land in dezelfde lijn liggen. Daarom dan men vaak wel eens zegt: Aan het allereeste resultaat weet je al wie de verkiezingen heeft gewonnen.

Nochtans is dat ook slechts een fractie van het geheel
Oud 19 oktober 2004, 12:42   #19
Tegendradigaard

Standaard

Wat enquetes ook mogen zeggen .. ik zeg : REVOLUTIE

Oud 19 oktober 2004, 12:44   #20
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Onlangs was er nog een enquête en dar was 35 procent voorstander van onafhankelijkheid.

Als men nu de vraagstelling wat verduidelijkt, en er eventueel confederalisme van maakt, dan zou het nog hoger liggen.

Statistieken zijn zoals een bikini, het toont veel maar niet het essentiele ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be