![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 30 april 2012
Berichten: 86
|
![]() De olieprijs is extreem laag. Daardoor is de benzineprijs extreem laag. Daarom is er ruimte om een klimaat-belasting op de benzineprijs te leggen. Bijvoorbeeld: Een kwartje per liter. Dit heeft heel veel voordelen, die ik hieronder bespreek.
Milieu-beweging, wees eens voor De meeste milieu-bewegingen en actiegroepen zijn alleen maar tegen. GreenPeace is bijvoorbeeld: Tegen kolenstroom, tegen boren in Alaska, tegen boren in het poolgebied, tegen ... Ik roep de milieu-beweging op om eindelijk eens iets radicaals te doen: Wees eens voor. Ga actievoeren VOOR een kwartje per liter. Wellicht dat GreenPeace en co dan weer wat goodwill terugwinnen. Wereldwijde klimaatbelasting Japan had afgelopen week de ergste regenval uit zijn geschiedenis met grote overstromingen en enorme schade. Ik neem aan, dat de Japanners wel mee willen doen aan een kwartje per liter. California heeft zeer ernstige bosbranden. Vermoedelijk ernstiger door de klimaatverandering. Bovendien heeft de USA eindelijk een president, die de klimaatverandering begrijpt en er iets aan wil doen. Als er voldoende actie wordt gevoerd, wil de USA wellicht ook meedoen aan een kwartje per liter. In de EU merken we ook steeds meer van de klimaatverandering. Wordt er voldoende actie gevoerd, dan gaat de politiek ook in de EU meedoen met een kwartje per liter. Houdt de olieprijs laag Een kwartje per liter kan zorgen voor een blijvend lage benzine-prijs. Door een kwartje per liter klimaatbelasting kunnen we autorijden op lange termijn goedkoop houden. Dat leg ik hier onder uit. En met dit argument kunnen we zuinige klimaat-sceptici wellicht meekrijgen met een kwartje per liter. De olieprijs is laag omdat er meer aanbod is dan vraag. In het verleden verminderden de olieproducenten de productie, waardoor de prijs weer steeg. Door toenemende investeringen in groene energie neemt de vraag naar olie op termijn af. De olieproducenten zijn bang, dat ze met hun olie blijven zitten. Dus houden ze de productie hoog. Blijft de benzineprijs laag, dan gaat men meer rijden. Daardoor stijgt de vraag naar olie. Vervolgens stijgen de prijzen. Dan betalen we uiteindelijk meer dan een kwartje per liter. Heffen we een kwartje per liter, dan blijft de benzineprijs stevig. Dat remt het verbruik. En dat houdt de olieprijs laag. Als we een kwartje per liter investeren in waterstof-technologie en we laten het transport overschakelen op waterstof, dan vermindert de vraag naar olie. (Zie hieronder.) Daarmee houden we de olieprijs blijvend laag. Zonder een kwartje per liter of zonder klimaatbelasting vermindert de interesse in schone energie. Dat zou een ramp zijn voor het klimaat en voor ons. Een lage olieprijs heeft vele voordelen. Ondermeer: - Canada stopt met de winning van olie uit teerzanden, omdat dit te duur wordt. Winning van olie uit teerzanden kost al gauw 65% van de energie. - Olieboren in het noordpool gebied of in de diepzee wordt te duur. Dit wordt uitgesteld of afgesteld. Voor het milieu is het dus uitstekend als de olieprijs laag blijft. Als er klimaatbelasting komt op de olie. Zonder klimaatbelasting is een lage olieprijs desastreus maar ook tijdelijk. Investeren in waterstof en zonne-energie Klimaat-belasting is alleen acceptabel indien de belasting volledig ten goede komt aan maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen. Als deze belasting gebruikt wordt om een begrotingstekort weg te werken of voor 'pret-beleid' om verkiezingen te winnen, wekt de politiek vooral woede op. Geen windmolens Deze klimaatbelasting besteden aan windmolens is niet acceptabel. Zeker niet in dichtbevolkte gebieden. Windmolens in de bewoonde wereld verzieken het milieu van omwonenden. Windmolens in natuurgebieden vermoorden vleermuizen. ( Zie: Stop de windmolen waanzin ) Windmolens op zee zijn veel te duur. Zonne-energie met waterstof De klimaatbelasting gebruiken om zonnepanelen te subsidieren lijkt veel beter. Zonnepanelen geven geen overlast. Er is wel een probleem. In juni leveren ze al gauw 10 keer zoveel stroom als in december. Zonnepanelen dienen daarom gecombineerd te worden met waterstof technologie. Als er teveel stroom is, wordt dit gewoon gebruikt om waterstof te produceren. Transport over laten schakelen op waterstof De eerste waterstof auto's zijn inmiddels te koop. Deze functioneren (in principe) even goed als benzine-auto's. Ze hebben een veel beter perspectief dan auto's op elektriciteit uit een accu. Maar er zijn nauwelijks tankstations die waterstof leveren. De waterstof auto heeft beleid nodig gericht op het vergroten van het aanbod van waterstof bij tankstations. Subsidie voor waterstof bij tankstations Stel je het volgende voor: - De overheid besluit om ervoor te zorgen, dat over 10 jaar ieder tankstation ook waterstof levert. - Om dit te bereiken geeft de overheid subsidie aan 10% van de tankstations om waterstof te gaan leveren. Deze subsidie komt van de klimaatbelasting een kwartje per liter. - Ieder land verdeelt zijn gebied in tankstation-regio's. Per regio wordt ieder jaar een loting gehouden en 10% van de tankstations worden uitgeloot om subsidie te krijgen voor waterstof-apparatuur. - In het eerste jaar wordt veel subsidie gegeven omdat de technologie dan nog duur is en de vraag naar waterstof klein. Daarna wordt de subsidie ieder jaar verminderd. Na 10 jaar kan men overal waterstof tanken. Voordelen van de waterstof auto - De waterstof auto kent geen beperkingen in actie-radius zoals de elektrische auto met een grote accu. Een waterstof auto kan veel lichter zijn, omdat er geen enorme accu wordt ingebouwd. - De uitstoot van waterstof is zuiver water. Geen fijnstof, geen CO2, geen vervuiling. Gaat het transport over op waterstof, dan wordt de luchtkwaliteit in de steden veel beter. Veel minder smog, veel minder fijnstof, veel minder medische kosten voor mensen met longproblemen. - Zonnepanelen leveren in juni veel meer stroom dan in december. - Wanneer tankstations te veel stroom van het net halen en omzetten in waterstof en het transport gebruikt deze waterstof, dan wordt de zonnestroom heel effectief gebruikt. - Er zijn nog steeds omzettingsverliezen. Conversie van elektriciteit naar waterstof en daarna van waterstof naar elektriciteit kan met een efficientie van ca. 30%. Dat betekent een verlies van ca. 70%. Dat lijkt veel. Maar een benzine-auto gebruikt meestal minder dan 25% van de energie nuttig. De rest gaat gewoon verloren. - Het verschil in zonnestroom tussen juni en december zorgt nu nog voor grote problemen op het stroomnet. Als tankstations waterstof gaan maken wanneer er veel aanbod van stroom is, is dat probleem opgelost. Dan zijn er geen beperkingen meer voor het plaatsen van zonnepanelen. Een beter milieu is binnen handbereik. We hoeven alleen maar een beetje door te pakken en de juiste maatregelen te nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Vloeibaar waterstof heeft een energiedichtheid die 4 keer lager is dan die van benzine. Er zitten zelfs meer waterstofatomen in een liter benzine dan in een liter vloeibaar waterstof.
Puur op waterstof rijdend ga je dus al snel een verbruik hebben van zo'n 50L per 100km. Met een tank van 100L kom je dus 200km ver. Dan doen electrische auto's het beter. Die zijn ook een heel stuk efficiënter.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Waterstof ? Dat is een energiedrager geen energiebron zoals fossiele brandstoffen.
Om waterstof te verkrijgen heb je energie nodig bvb door elektrolyse, dus elektriciteit nodig. https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto Dan neem toch direct een elektrische wagen, elektriciteitsbevoorrading ligt inmiddels overal, en voor stroompieken van hernieuwbare energiebronnen heeft men opslag nodig, dat kunnen ook een vloot E-voertuigen zijn die niet rijden en zo als opslagbuffer dienen. Bvb overdag tijdens de werkuren knalt de zon en-of is er veel wind en de E-auto´s van de werkpendelaars staan stil. Er is teveel stroom om zomaar in het net te pompen. E-auto´s laden op voor x€ / per hr geregeld door slimme meter-laders. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Smart_grid Ook de opslag van waterstof zou gigantisch zijn... tenzij onder hoge druk, dit geldt natuurlijk ook voor de bevoorrading en de waterstoftankstations, lijkt bijna op utopie. De meeste waterstofauto´s blijken in de automusea te staan... Naja bij een bus heb je al meer opslagplaats...: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcelbus Hier stroom(net) tot motor rendement tov van een electrisch voertuig: ![]() https://de.wikipedia.org/wiki/Brenns...stellungskette Verbruik (f) Duitse (oude) energieprijzen (de benzineprijs is nu wel veel lager): Waterstof-brandstofcel-electrisch / Electrisch / Benzine : Fahrzeug mit Brennstoffzelle Um mit einem Brennstoffzellenfahrzeug der Mercedes-B-Klasse bei einem Verbrauch von 0,97 kg/100 km[54] und einem Preis von 8,099 €/kg[52] 100 km weit fahren zu können, zahlt man 7,86 Euro. / Fahrzeug mit Traktionsbatterie Um mit einem Fahrzeug der Mercedes-B-Class Electric Drive mit Traktionsbatterie 100 km zu fahren, benötigt man etwa 16 kWh[55], was bei 27 Ct/kWh 4,32 € entspricht / Fahrzeug mit Ottomotor Um mit einem Fahrzeug der Mercedes-B-Klasse mit Ottomotor bei einem Verbrauch von 7 l/100 km und einem Benzinpreis von 1,60 Euro/Liter[52] (E10) 100 km weit fahren zu können, zahlt man 11,05 Euro. https://de.wikipedia.org/wiki/Wasser...r_Energiekette Als er genoeg E-wagens zijn zal de overheid wel beginnen met een witte stroomprijs...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2015 om 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.816
|
![]() Toekomst......., wat te denken van een atobahn met wireless electriciteit.. Betekent kleine accu voor provinciale wegen, resteert opladen op de autobahn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
En wegdek (één rijstrook minimum) aanleggen betekent meestal overheid, of wanneer Pasen op Pinksteren valt... Voor vaste korte trajecten wel doenbaar voor E-bussen, bestaat al op grote luchthavens, en in enkele steden denk ik.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2015 om 18:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.816
|
![]() Citaat:
Wireless elektriciteit was Tesla's levenswerk, niet de accu's waar Elon Musk en Paransonic nu bullish op inzet. Dit levenswerk verdient meer aandacht dunkt me. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 16 september 2015 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Hier enkele cijfers: http://www.cleanenergy-project.de/cl...omuebertragung Bij 3 m afstand zou 1,4 kW mogelijk zijn, bij 4 m 470 Watt... Vangrails... mmh wat na ongeval in die vangrails... Soit, vertel en geef me eens een andere bron van testen die men gedaan heeft. Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2015 om 20:59. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.816
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Frankenstein : 16 september 2015 om 22:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.816
|
![]() Citaat:
http://www.technocrazed.com/wireless...ance-travelled wireless electricity 55 meter das geen kattepis |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Mijn link, geschreven op 23 mei 2014 spreekt van een wetenschappelijk record: 1,4 kW over 3 meter afstand, 200 Watt over 5 meter afstand, de maximale afstand lag bij 7 meter waar nog 10 W netto aankwam ttz én opneembaar was lees ik in de context. Citaat:
De wetenschappers hebben namelijk een LED-TV en meerdere ventilatoren vanaf een afstand van 5 m opgestart (dus die 200 W waarvan sprake is): Citaat:
even googlen: Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2015 om 00:01. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Het rendement van een fuel-cell-voertuig is of zou echter magere 25 % (stroombron tot elec-motor) zijn, tov 86 % bij een klassieke electrische wagen op accu´s. via wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Brenns...ydrogen_EV.png
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2015 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.816
|
![]() Citaat:
Ook niet onbelangrijke meetpunten van waterstof v.s. electriciteit = 1. bereik 2. duur tanken/opladen 3. kostprijs energiedrager 4. kosten distributie 5. veiligheid 1.Waterstof heeft nochtans als voordeel dat het bereik -voertuig- hoger ligt dan van electriciteit/accu. 2. Een accu opladen duurt langer dan tanken waterstof 3.Thermochemische watersplitsing door kernenergie is goedkoop en is dus een goed alternatief voor de andere enegriedrager electriciteit. 4.Een waterstof distributienet opzetten is extreem duur en er is geen vooruitzicht dat de kosten aanzienlijk kunnen worden teruggebracht 5.Waterstof is een zeer explosief goedje. Het is niet raadzaam om in derde wereldlanden (waar men het vaak niet zou nauw neemt met veiligheid) auto's op waterstof te laten rijden. Punt 1 t/m 2 is een voordeel voor waterstof, maar geen overkomelijk nadeel voor de andere energiedrager electriciteit. Deze punten liggen in de orde bij Tesla rijders zijnde hinderlijk. Punt 4 / kosten distributie is de grootste boosdoener in het rijtje voor waterstof. Model Mirai van Toyota zal daarom niet in massa productie gaan... Laatst gewijzigd door Frankenstein : 17 september 2015 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.816
|
![]() Citaat:
in je link lees ik: Citaat:
uitgaande dat een accu tanken een +- 6% rendements verlies oplevert; wordt het 80%x60%= 48% svp leg uit hoe je aan die 25% komt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
Elektroauto verliezen in 2 stappen van windmolen(stroom) tot electromotor voertuig: 93 % x 93 % = 86,49 % Fuel Cell verliezen in 3 stappen van windmolen tot electromotor fuel-cell voertuig : 70 % x 90 % x 40% = 25,2 % Die figuur komt uit de Duitse Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Brennstoffzellenfahrzeug Vergleich der Effizienz eines Wasserstoff- und eines Elektro-Antriebes Vergelijk van de efficiëntie van een waterstof- en een electro-aandrijving ![]() De moderne electromotoren van beide voertuigen hebben hetzelfde rendement: pakweg 97 % maar wordt niet genoemd vermits het stroomnet tot motor is en niet verder. Of die procenten kloppen weet ik niet, maar via dezelfde bron (Siehe auch: Effizienz der Energiekette ) vind je een rendementstabel, het zouden schattingen van 2012 zijn, het is dus bij benadering, en de berekeningen dus ook, ze nemen blijkbaar de minimum van 70 & van waterelectrolyse naar H2: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2015 om 00:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.816
|
![]() Op deze manier zoals beschreven kan de efficiency van een fuel cell dramatisch drastisch naar beneden worden gecijferd.
Dat zal dan ook gelden voor thermochemische splitsing doormiddel van kernenergie.. Laatst gewijzigd door Frankenstein : 18 september 2015 om 08:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.440
|
![]() Citaat:
... of wat van 100 kWh hernieuwbare AC-elekticiteit overblijft: http://www.greenoptimistic.com/hydro.../#.VfwEh9_tmko Why Hydrogen Cars are Less Efficient Than Electrics February 9, 2015 ![]() De elektro-auto berekening is dan ook navenant minder, 69 kWh blijven over wat nog altijd door geen enkele andere aandrijving gehaald wordt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2015 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
BMW heeft een paar testvoertuigen gebouwd, en die halen zo'n 200 km op een tank. Dat haalt een electrische auto dus ook.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.217
|
![]() Onzin... de Toyota Mirai (commerciële productie): 500 km bereik, de Hyundai ix35 FCEV (commerciële productie, zelf al tegengekomen op de baan): 594 km bereik.
|
![]() |
![]() |