Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2015, 08:21   #1
Peche
Banneling

Standaard Genesis - Zondeval

De zondeval

Naar mijn mening is dit wellicht het oudste boek der mensheid. Een erfenis, een nalatenschap van verhalen die overgingen van vader/moeder op zoon/dochter.
Maar heeft U het ook al eens filosofisch en historisch bekeken? Neem nu bijvoorbeeld de zondeval in Genesis. Waar Maninne (Eva) haar man de vrucht van kennis voedt. Zij worden bewuster en bedekken zich, schaamte is geboren. We onderscheiden onszelf van het dierenrijk en werken aan onze “ethiek” en “waarden”. Filosofisch bekeken heb ik mijn perceptie omgekeerd; de mens spiegelt zich aan zijn godsbeeld en niet God Zichzelf aan de mens. Want waar God hen kledij leert maken van dierenhuiden, gaan we hier het stenen tijdperk in en zijn wij als mens weer “geupgraded”. Bij iedere upgrade verhoogt ons perceptie en is ons “godsbeeld” steeds ruimer. Wie is God dan? Ons ego dat begint na te denken, innerlijke strijden aangaat en nieuwe links legt? Naar mijn bescheiden mening is de “zondeval” de tijd waar wij onszelf onderscheiden/afscheiden van het dierenrijk en kennis toepassen die steeds innovatiever wordt naarmate ons godsbeeld zich verruimd.

Adam en Eva krijgen uiteindelijk kinderen en daarin wordt jaloezie geboren. Invidia.
Kaïn vermoordt Abel omdat de “Heer” beter werk levert bij Abel dan bij Kaïn. Wederom, bekijk het als een manifestatie van het ego in beide invidivuën. Abel levert beter werk, heeft meer drijfsfeer en passie en Kaïn wordt jaloers op de “Heer”.

En zo wordt de ene na de andere psychologische afwijking geboren in de mensheid tot onze lieve heer Noach treft, en al de andere beu is. We worden schoongespoelt en een nieuw rijk begint. Zou hier pas de dinosaurus uitgestorven zijn? Via meteoren/asteroïden die tsunamis en vuur veroorzaakte? Indien ja, heeft de mens misschien toch naast dino’s geleefd?
De diversiteit is in ieder geval op één bepaald moment in de tijd op een fractie omgekeerd. Daadwerkelijk een fractie! Dat is gearchiveerd in de bijbel als Noach naar mijn mening. Hetzij beknopt weliswaar, maar tussen Noach en Adam en Eva lezen we van een ruime diversiteit. Zelfs onder ons gewone mensen. Na Noach is er een heel nieuw rijk en is het uitsluitend de mens. Er is zelfs iets gebeurd met onze atmosferische druk etc dat regenbogen toelaat en zelfs dat is gearchiveerd in de Genesis.

Er is nog een heel verhaal gaande van bloedlijnen en hoe ze Ismaëlieten treffen in hun doortochten tot we uiteindelijk bij Mozes in Egypte uitkomen. Die dan het volk bevrijd om op eigen benen te leven.

Ik heb dat in een notendop geduwd, omdat ik het debat vooral wil opentrekken met 1 befaamd lid die nu al maanden ontwijkt. Daarom poneer ik mijn visie op Genesis. JVDB, wilt U mij zeggen wat U daarvan vindt?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 11:11   #2
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat is in een notendop de herwerkte versie door de Judeeërs. Dat dino's samenleefden met de mens is al helemaal nonsens.
Hier het originele vanwaar ze de mosterd haalden:
http://www.ancienttexts.org/library/...ian/index.html
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2015, 13:09   #3
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is in een notendop de herwerkte versie door de Judeeërs. Dat dino's samenleefden met de mens is al helemaal nonsens.
Hier het originele vanwaar ze de mosterd haalden:
Honestly hoe is dat relevant? Een site met reclame voor Decathlon? Bij 7 evils nam ik de biezen.
Los van de dino's. Er was een andere diversiteit onder ons mensen al vorens de zondvloed. Dit is een zeer uitgebreid thema. Maar wil me vooral richten op de zondval. Maninne was de verzamelaar en voedde haar man de vrucht om samen uit het hof van eden (dieren rijk?) te lopen. In kledij

Jan?
Oud 15 december 2015, 14:13   #4
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Honestly hoe is dat relevant? Een site met reclame voor Decathlon? Bij 7 evils nam ik de biezen.
Los van de dino's. Er was een andere diversiteit onder ons mensen al vorens de zondvloed. Dit is een zeer uitgebreid thema. Maar wil me vooral richten op de zondval. Maninne was de verzamelaar en voedde haar man de vrucht om samen uit het hof van eden (dieren rijk?) te lopen. In kledij
Als deze site niet relevant is, weet ik het ook niet. Droom dan maar lekker verder.
Oud 15 december 2015, 14:46   #5
Peche
Banneling

Standaard

Site is uitgebreid. Geef de link dan eens van de specifieke relevantie en niet de index.
Oud 15 december 2015, 15:20   #6
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Site is uitgebreid. Geef de link dan eens van de specifieke relevantie en niet de index.
Moeite met surfen of moeite met het Engels ? Staat er anders wel bij in de hoofding hoor.
Oud 15 december 2015, 15:36   #7
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zondeval

Naar mijn mening is dit wellicht het oudste boek der mensheid. Een erfenis, een nalatenschap van verhalen die overgingen van vader/moeder op zoon/dochter.
Maar heeft U het ook al eens filosofisch en historisch bekeken? Neem nu bijvoorbeeld de zondeval in Genesis. Waar Maninne (Eva) haar man de vrucht van kennis voedt. Zij worden bewuster en bedekken zich, schaamte is geboren. We onderscheiden onszelf van het dierenrijk en werken aan onze “ethiek” en “waarden”. Filosofisch bekeken heb ik mijn perceptie omgekeerd; de mens spiegelt zich aan zijn godsbeeld en niet God Zichzelf aan de mens. Want waar God hen kledij leert maken van dierenhuiden, gaan we hier het stenen tijdperk in en zijn wij als mens weer “geupgraded”. Bij iedere upgrade verhoogt ons perceptie en is ons “godsbeeld” steeds ruimer. Wie is God dan? Ons ego dat begint na te denken, innerlijke strijden aangaat en nieuwe links legt? Naar mijn bescheiden mening is de “zondeval” de tijd waar wij onszelf onderscheiden/afscheiden van het dierenrijk en kennis toepassen die steeds innovatiever wordt naarmate ons godsbeeld zich verruimd.

Adam en Eva krijgen uiteindelijk kinderen en daarin wordt jaloezie geboren. Invidia.
Kaïn vermoordt Abel omdat de “Heer” beter werk levert bij Abel dan bij Kaïn. Wederom, bekijk het als een manifestatie van het ego in beide invidivuën. Abel levert beter werk, heeft meer drijfsfeer en passie en Kaïn wordt jaloers op de “Heer”.

En zo wordt de ene na de andere psychologische afwijking geboren in de mensheid tot onze lieve heer Noach treft, en al de andere beu is. We worden schoongespoelt en een nieuw rijk begint. Zou hier pas de dinosaurus uitgestorven zijn? Via meteoren/asteroïden die tsunamis en vuur veroorzaakte? Indien ja, heeft de mens misschien toch naast dino’s geleefd?
De diversiteit is in ieder geval op één bepaald moment in de tijd op een fractie omgekeerd. Daadwerkelijk een fractie! Dat is gearchiveerd in de bijbel als Noach naar mijn mening. Hetzij beknopt weliswaar, maar tussen Noach en Adam en Eva lezen we van een ruime diversiteit. Zelfs onder ons gewone mensen. Na Noach is er een heel nieuw rijk en is het uitsluitend de mens. Er is zelfs iets gebeurd met onze atmosferische druk etc dat regenbogen toelaat en zelfs dat is gearchiveerd in de Genesis.

Er is nog een heel verhaal gaande van bloedlijnen en hoe ze Ismaëlieten treffen in hun doortochten tot we uiteindelijk bij Mozes in Egypte uitkomen. Die dan het volk bevrijd om op eigen benen te leven.

Ik heb dat in een notendop geduwd, omdat ik het debat vooral wil opentrekken met 1 befaamd lid die nu al maanden ontwijkt. Daarom poneer ik mijn visie op Genesis. JVDB, wilt U mij zeggen wat U daarvan vindt?
Kijk, daartegen zou men nu eens een medicament moeten ontwikkelen.
Oud 15 december 2015, 16:24   #8
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Moeite met surfen of moeite met het Engels ? Staat er anders wel bij in de hoofding hoor.
Ja link? En korte relevante quote dat ik weet vanaf waar.
Oud 15 december 2015, 16:26   #9
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor Bekijk bericht
Kijk, daartegen zou men nu eens een medicament moeten ontwikkelen.
Waarom?
Omdat ik Genesis wil bespreken?
Ik heb me niet eens laten gaan.
Oud 16 december 2015, 06:11   #10
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik las tot zeven evils. Is dat geen pak gelezen dan? Dat komt mij heel mystisch over die site, terwijl ik de filosofie benader?
Tenzij je je enkel vastpint op 1 zinnetje en aan de context voorbij gaat.
Moeite schiet langs uw kant tekort, trolleke

Laatst gewijzigd door Peche : 16 december 2015 om 06:12.
Oud 16 december 2015, 06:25   #11
Peche
Banneling

Standaard

Om de OP even kort samen te vatten.

- Doorheen de evolutie vindt Eva een vrucht van kennis. Zij voedt deze aan haar man en ze worden zich bewuster. In dat bewuster worden ontstaan gevoelens die ze eerder niet hadden, zoals schaamte. De onwetendheid valt weg en men onderscheidt zich van de dieren.

- In genesis lezen we van een ruime diversiteit tussen mensen. Groot, klein, misvormd, hybrides, tot de zondvloed komt en enkel de familie Noach overleeft met een selectie aan dieren.

- De selectie overleeft en de aarde verandert met als teken van verbond een regenboog.

- We meten God af aan ons zelfbeeld en niet andersom.

Ik had graag wat gehad om verder op te bouwen, maar de religieuzen laten niet van zich horen
Oud 16 december 2015, 07:03   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat vertel je nu weer allemaal ? Op de gegeven link krijg je de bronteksten op een plaatje waar uiteindelijk het OT en al de rest zijn gebaseerd. Lees zeker het Gilgamesh epos.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2015, 07:21   #13
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat vertel je nu weer allemaal ? Op de gegeven link krijg je de bronteksten op een plaatje waar uiteindelijk het OT en al de rest zijn gebaseerd. Lees zeker het Gilgamesh epos.
Dat staat onder 7 evils, las maar tot daar.
En ik zeg het nu ik Epic of Gilgamesh lees, ik vind dat te cryptisch geschreven. Mystisch daar ik direct to the point op het letterlijke vanuit Genesis hak.

Historisch en filosofisch bekeken. Ik zoek welke historische waarde er aan verbonden is, de echtheid dus.

Sorry Panda, ik vind dat niet op die site en ik zie nog steeds geen relevantie.
Ik zei iets over dino's en Aton beperkte zich daarbij en ging aan de context voorbij.
Voor ik 11 tablets ga lezen, wil ik toch wel eens de specifieke plaats waar de relevantie staat.
Je moet begrijpen, als ik iets lees, moet het de moeite zijn.
Ik heb deze site een kans gegeven en ik ga het echt niet uitzoeken. Die tijden zijn voorbij.
Discussie moet vlotjes verlopen he. "Lees dit, lees dat" is echt voorbij
Oud 16 december 2015, 09:19   #14
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja link? En korte relevante quote dat ik weet vanaf waar.
Vooruit, nog eens:
Oud 16 december 2015, 09:20   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat staat onder 7 evils, las maar tot daar.
En ik zeg het nu ik Epic of Gilgamesh lees, ik vind dat te cryptisch geschreven. Mystisch daar ik direct to the point op het letterlijke vanuit Genesis hak.

Historisch en filosofisch bekeken. Ik zoek welke historische waarde er aan verbonden is, de echtheid dus.

Sorry Panda, ik vind dat niet op die site en ik zie nog steeds geen relevantie.
Ik zei iets over dino's en Aton beperkte zich daarbij en ging aan de context voorbij.
Voor ik 11 tablets ga lezen, wil ik toch wel eens de specifieke plaats waar de relevantie staat.
Je moet begrijpen, als ik iets lees, moet het de moeite zijn.
Ik heb deze site een kans gegeven en ik ga het echt niet uitzoeken. Die tijden zijn voorbij.
Discussie moet vlotjes verlopen he. "Lees dit, lees dat" is echt voorbij

Hoe kun je nu genesis lezen als historische bron ? Ga je echt beweren dat je de diversiteit naar dewelke je verwijst gaat bewijzen via dat boek ? Ik dacht dat zelfs de meest fundamentalistische bijbelverslaafden begrepen dat beeldspraak en geschiedkundige feiten niet hetzelfde zijn.
Mij interesseert enkel de ontstaansgeschiedenis van dergelijke boeken, hoe ze vorm kregen, waarom ze zo geschreven zijn, met welk doel, door wie, wat er aangepast is en om welke redenen dat gebeurde. En het lijkt me toch wel heel duidelijk dat het OT veel zaken heeft overgenomen uit de oude mesopotamische geschriften.
Je stelt trouwens dat genesis het oudste boek van de mensheid is, wat manifest onwaar is. De spijkerschrift tabletten uit mesopotamië dateren van 2100 jaar geleden. Voorbeeld : https://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2015, 09:22   #16
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Moeite schiet langs uw kant tekort, trolleke
Wie is hier nu het trolleke ?
Oud 16 december 2015, 09:25   #17
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Leren lezen is de eerste stap.
Als mijn link te moeilijk is voor je, begin hier dan al mee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atrahasis-epos
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oetnapisjtim

Laatst gewijzigd door Aton : 16 december 2015 om 09:39.
Oud 18 december 2015, 19:29   #18
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie is hier nu het trolleke ?
Gij ook zenne Aton, twijfelt daar geen seconde aan.

Citaat:
Jij kwam met deze site af. Maar weigert te nuanceren wat de relevantie is.
Ik gaf al meermaals aan in andere topics dat het leuk zou zijn dat mensen eens even samenvatten wat er nu concreet in die links te vinden is.

Citaat:
Leren lezen is de eerste stap.
Als mijn link te moeilijk is voor je, begin hier dan al mee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Atrahasis-epos
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oetnapisjtim
Zijn de woorden anders misschien?
Het boeit mij eigenlijk al gene kak meer kerel
Oud 18 december 2015, 20:14   #19
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zijn de woorden anders misschien?
Ja. Dit zijn er in het Nederlands. De vorige linken waren in het Engels ( voor meer geschoolden )
Citaat:
Het boeit mij eigenlijk al gene kak meer kerel
Waarom start je dan een topic met de titel ' Genesis - Zondvloed ' ?
Iets over ' Thuis ' , zou je dat niet beter liggen ?
Oud 19 december 2015, 05:16   #20
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja. Dit zijn er in het Nederlands. De vorige linken waren in het Engels ( voor meer geschoolden )

Waarom start je dan een topic met de titel ' Genesis - Zondvloed ' ?
Iets over ' Thuis ' , zou je dat niet beter liggen ?
Het staat erbij waarom ik het startte. Om te vernemen hoe mensen Genesis lezen.
Dat hoor ik graag vanuit hun mond, zonder dat ze zich achter allerlei links gaan verschuilen.

Lees dit, lees dat is voorbij. Dat gaf ik al meermaals in topics aan. dat het nu Engels, Frans of Nederlands is. Vat eerst samen in je eigen woorden, en dan besluit ik wel of ik het lezen waardig vind.

Volgens mij is mijn visie vrij correct, al wat jij deed is daar iets "relevant" aan toevoegen.
Waarom iets niet correct is, zeg je deze maal beter in eigen woorden Aton.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be