Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2016, 17:10   #1
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard Kost & inwoon bij ouders betalen als meerderjarige ??

Vandaag heb ik het vernomen via Nieuws TV ...uitspraak van een rechter die een moeder ongelijk gaf omdat ze een vergoeding vroeg aan haar kinderen lees meerderjarige 27 j. die niet wilde betalen voor kost & inwoon bij zijn ouders juist gelijk zijn zus of broers ?? ik had direct mijn bedenkingen .... blijft een moeder de sloor van haar (volwassens )kinders was & plas & kook voor eeuwig dan ?? Ja volgens die rechter ! waarom moesten wij dan ons geld afgeven op het einde van de maand in de jaren 1970 .....aan ons ouders ?? er is wel veel veranderd hoor! ook de rechters hun menig....

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 23 februari 2016 om 17:11.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 17:44   #2
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Die rechter heeft een punt. Als je jongeren op de wereld zet moet je er maar voor opdraaien, desnoods levenslang.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 17:45   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Vandaag heb ik het vernomen via Nieuws TV ...uitspraak van een rechter die een moeder ongelijk gaf omdat ze een vergoeding vroeg aan haar kinderen lees meerderjarige 27 j. die niet wilde betalen voor kost & inwoon bij zijn ouders juist gelijk zijn zus of broers ?? ik had direct mijn bedenkingen .... blijft een moeder de sloor van haar (volwassens )kinders was & plas & kook voor eeuwig dan ?? Ja volgens die rechter ! waarom moesten wij dan ons geld afgeven op het einde van de maand in de jaren 1970 .....aan ons ouders ?? er is wel veel veranderd hoor! ook de rechters hun menig....
Een man of vrouw mag hun echtgenoot ook geen arbeidscontract geven; zal in dezelfde geest van de wet zijn neem ik aan.
En terecht.

Het is echter niet verboden hem/haar aan de deur te zetten.
Oud 23 februari 2016, 17:56   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Die rechter heeft een punt. Als je jongeren op de wereld zet moet je er maar voor opdraaien, desnoods levenslang.
Ouders moeten voor hun kinderen opdraaien tot ze volwassen zijn en dan moeten ze maar op eigen benen kunnen staan.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 18:30   #5
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Juist! Als je jongeren op de wereld zet moet je daar voor opdraaien! LEVENSLANG! En voor de kinderen van uw kinderen OOK - en voor die hun kinderen OOK! Het is ten slotte UW beslissing, nietwaar Skobelev?

Amai...ha, volgens mij was uw reactie ook ironisch bedoeld..... toch??
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 20:37   #6
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een man of vrouw mag hun echtgenoot ook geen arbeidscontract geven;
Dat mag wel. Zolang er kan worden aangetoond dat er effectief gezag kan worden uitgeoefend door de werkgever, is er geen enkel probleem.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 20:51   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Dat mag wel. Zolang er kan worden aangetoond dat er effectief gezag kan worden uitgeoefend door de werkgever, is er geen enkel probleem.
Of er werkelijk sprake is van een gezagsrelatie zal afhangen van de concrete omstandigheden. Het zal aan de betrokken partijen bij de overeenkomst zijn om het bestaan hiervan te bewijzen. Bij betwisting zal evenwel alleen een rechterlijke uitspraak hieromtrent uitsluitsel kunnen geven.

Met betrekking tot artikel 213 van het Burgerlijk Wetboek inzake de verplichting voor elke echtgenoot tot het verlenen van hulp en bijstand moet worden opgemerkt dat er een verschil bestaat tussen deze verplichting en het verrichten van een beroepsactiviteit als werknemer onder het gezag van de echtgeno(o)t(e). De hoedanigheid van echtgenoot en de daarmee gepaard gaande belangengemeenschap beletten namelijk het bestaan van een gezagsverhouding niet.
Oud 23 februari 2016, 21:12   #8
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Of er werkelijk sprake is van een gezagsrelatie zal afhangen van de concrete omstandigheden. Het zal aan de betrokken partijen bij de overeenkomst zijn om het bestaan hiervan te bewijzen. Bij betwisting zal evenwel alleen een rechterlijke uitspraak hieromtrent uitsluitsel kunnen geven.

Met betrekking tot artikel 213 van het Burgerlijk Wetboek inzake de verplichting voor elke echtgenoot tot het verlenen van hulp en bijstand moet worden opgemerkt dat er een verschil bestaat tussen deze verplichting en het verrichten van een beroepsactiviteit als werknemer onder het gezag van de echtgeno(o)t(e). De hoedanigheid van echtgenoot en de daarmee gepaard gaande belangengemeenschap beletten namelijk het bestaan van een gezagsverhouding niet.
Zoals ik dus zei, het is perfect mogelijk om een arbeidsovereenkomst tussen echtgenoten te sluiten. Waar uw eerdere stelling vandaan komt, mag Joost weten.

Laatst gewijzigd door Zeus : 23 februari 2016 om 21:12.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2016, 21:32   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Zoals ik dus zei, het is perfect mogelijk om een arbeidsovereenkomst tussen echtgenoten te sluiten. Waar uw eerdere stelling vandaan komt, mag Joost weten.
U weet toch dat het gangbaar statuut "medewerkend echtgenoot" is?
Een arbeidscontract kan enkel onder specifieke omstandigheden en wellicht ook enkel onder een vennootschapsvorm.

Dit om de eenvoudige reden dat de partner geen gezag mag uitoefenen onder welke omstandigheden dan ook.
Het moet dus specifiek van dien aard al zijn om hier een afwijking in te bekomen en dan nog maar enkel op gebied van arbeid.

Grijze zone.
Oud 23 februari 2016, 22:13   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat die jonge rechters van tegenwoordig de jaren 70 niet hebben gekend.
Empathie leer je niet enkel in de boeken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 06:36   #11
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Juist! Als je jongeren op de wereld zet moet je daar voor opdraaien! LEVENSLANG! En voor de kinderen van uw kinderen OOK - en voor die hun kinderen OOK! Het is ten slotte UW beslissing, nietwaar Skobelev?

Amai...ha, volgens mij was uw reactie ook ironisch bedoeld..... toch??
Ironisch? Wat zou het? Inderdaad, wie iemand bewust op de wereld zet is voor die daad verantwoordelijk, niemand anders.

Stel, uw kind beslist om niet voor zichzelf in te staan. Maw, hij of zij vertikt het om enige inspanning te leveren om voor een eigen inkomen te zorgen, "gaan werken" in de volksmond. Moet de gemeenschap daar dan maar voor opdraaien of diegenen die verantwoordelijk zijn voor zijn of haar op de wereld zetting en/of, volgens gangbare normen, mislukte opvoeding? Draai er dan, als ouder, maar zelf voor op.
Oud 24 februari 2016, 07:12   #12
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Meen je dat nu ?
Oud 24 februari 2016, 07:20   #13
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ironisch? Wat zou het? Inderdaad, wie iemand bewust op de wereld zet is voor die daad verantwoordelijk, niemand anders.

Citaat:
Stel, uw kind beslist om niet voor zichzelf in te staan
. Maw, hij of zij vertikt het om enige inspanning te leveren om voor een eigen inkomen te zorgen, "gaan werken" in de volksmond. Moet de gemeenschap daar dan maar voor opdraaien of diegenen die verantwoordelijk zijn voor zijn of haar op de wereld zetting en/of, volgens gangbare normen, mislukte opvoeding? Draai er dan, als ouder, maar zelf voor op.
Een dikke nietsnut dan? wie wil nu zo een kind aan zijne rok hangen dagelijks tot aan zijn kist ? ik eerlijk zou hem eruit gooien .... ne schop onder zijn dinges hupla leer uwe plang es trekken dinge... liefde is ook niemand tot last willen zijn ....op uw eigen benen willen staan ,,,de uitdaging....des levens ....ander zijt ge ne zwakkeling.
Oud 24 februari 2016, 07:27   #14
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Achterlijken hebben meestal een universitaire opleiding in de rechten achter de rug. De achterlijkste word benoemd tot rechter.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 07:28   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een dikke nietsnut dan? wie wil nu zo een kind aan zijne rok hangen dagelijks tot aan zijn kist ? ik eerlijk zou hem eruit gooien .... ne schop onder zijn dinges hupla leer uwe plang es trekken dinge... liefde is ook niemand tot last willen zijn ....op uw eigen benen willen staan ,,,de uitdaging....des levens ....ander zijt ge ne zwakkeling.
Jamaar, jamaar, jij hebt hem of haar dan toch op de wereld gezet? Dan had je er maar niet moeten aan beginnen.
Oud 24 februari 2016, 07:34   #16
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meen je dat nu ?
Moet iemand anders, de gemeenschap zeg maar, er dan maar voor opdraaien, voor uw nietsnut?
Oud 24 februari 2016, 07:37   #17
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Stel, uw kind beslist om niet voor zichzelf in te staan. Maw, hij of zij vertikt het om enige inspanning te leveren om voor een eigen inkomen te zorgen, "gaan werken" in de volksmond. Moet de gemeenschap daar dan maar voor opdraaien of diegenen die verantwoordelijk zijn voor zijn of haar op de wereld zetting en/of, volgens gangbare normen, mislukte opvoeding? Draai er dan, als ouder, maar zelf voor op.
En invaliden moeten bij de geboorte afgemaakt worden, want ze zullen nooit kunnen werken en de gemeenschap zal er voor blijven opdraaien.

Dan mag ik hem ook vermoorden als hij zijn verantwoordelijkheid niet wil opnemen, op laat zeggen zijn 22ste?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2016, 07:41   #18
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En invaliden moeten bij de geboorte afgemaakt worden, want ze zullen nooit kunnen werken en de gemeenschap zal er voor blijven opdraaien.

Dan mag ik hem ook vermoorden als hij zijn verantwoordelijkheid niet wil opnemen, op laat zeggen zijn 22ste?
Hitler praktijken oei das wel heel straf en ver gezocht ...
Oud 24 februari 2016, 07:44   #19
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet iemand anders, de gemeenschap zeg maar, er dan maar voor opdraaien, voor uw nietsnut?
De gemeenschap ook niet neen... als je gezond zijt van lichaam & geest, hé
Oud 24 februari 2016, 08:51   #20
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht

Dat is er een eindje over hé. Ik pleit niet voor een afschaffing van een vangnet, dat zal er altijd nodig zijn in een sociaal verantwoorde maatschappij, maar de afschaffing van de hangmat op kosten van de gemeenschap.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be