![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Werd het Christendom in het Romeinse Rijk ingevoerd om een antwoord te geven op de multiculturele chaos die het gevolg was van de totstandkoming van het Romeinse Rijk?
Was het Christendom met andere woorden een politiek instrument om de ethnische tegenstellingen in het Romeinse Rijk te overwinnen door één samenhangende cultuur aan alle burgers op te leggen en zo de politieke eenheid en samenhang van het Romeinse Rijk te verzekeren? En deden de Romeinen daarmee niet net hetzelfde als wat farao Echnaton in Egypte 1500 jaar daarvoor deed met het vervangen van alle Egyptische goden door de leer van de ene Aton, toen Egypte zich op zijn hoogtepunt bevond en eveneens vele verschillende volkeren met verschillende culturen onderworpen had? In his fine recent work The Origins of Christian Morality, Wayne Meeks reminded us that when we are talking about "morality or ethics we are talking about people. Texts do not have an ethic; people do" (1993:4). It was only as Christian texts and teachings were acted out in daily life that Christianity was able to transform the human experience so as to mitigate misery. Chief among these miseries was the cultural chaos produced by the crazy quilt of ethnic diversity and the blazing hatreds entailed thereby. In uniting its empire, Rome created economic and political unity at the cost of cultural chaos. Ramsay MacMullen has written of the immense "diversity of tongues, cults, traditions and levels of education" encompassed by the Roman Empire. But it must be recognized that Greco-Roman cities were microcosms of this cultural diversity. People of many cultures, speaking many languages, worshipping all manner of gods, had been dumped together helter-skelter. In my judgment, a major way in which Christianity served as a revitalization movement within the empire was in offering a coherent culture that was entirely stripped of ethnicity. All were welcome without need to dispense with ethnic ties. Yet, for this very reason, among Christians ethnicity tended to be submerged as new, more universalistic, and indeed cosmopolitan, norms and customs emerged. In this way Christianity first evaded and then overwhelmed the ethnic barrier that had prevented Judaism from serving as the basis for revitalization. Unlike the pagan gods, the God of Israel did indeed impose moral codes and responsibilities upon his people. But to embrace the Jewish God, one had also to don Jewish ethnicity.... Indeed, as I argued in chapter 3, many Hellenized Jews of the diaspora found Christianity so appealing precisely because it freed them from an ethnic identity with which they had become uncomfortable. http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontl...ktheology.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Samen met de gegevens hierboven vermeld en met de gegevens waarop Pierre Krijbolder (1976) en Franciscus Vermeiren (2003) ons hebben attent gemaakt, meen ik dat nu ook het mysterie van het ontstaan van het Christendom bijna volledig kan worden ontsluierd.
Ik ben er nu bijna zeker van te weten wie de échte vader van het Christendom was en wat zijn beweegredenen waren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
|
![]() vertél!
__________________
Porno! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Om anderen voor te zijn doe ik maar meteen mijn hele theorie uit de doeken.
Volgens mij is de bedenker van het Christendom niemand minder dan Josephus, de Joodse geschiedschrijver. Als we de gegevens van Krijbolder en Vermeiren samenvoegen, wijzen immers alle pijlen in zijn richting. 1. Zijn naam: Josef Bar Matthea (zoon van Matthea) Jozef van Arimatea, een rijk man die Jezus van het kruis liet halen. 2. Josephus beschrijft hoe hij drie gekruisigde vrienden tegenkomt bij het beleg van Jeruzalem in 70. Hij laat ze door Titus (zoon van keizer Vespasianus en latere keizer) van het kruis halen en verzorgen, slechts één haalt het de andere twee sterven. Zonder Josephus geen Christus die verrijst. 3. Jozef van Arimatea die net als Jozef Bar Mattea een groot stuk grond bezit bij de plaats waar Jezus gekruisigd is en waar deze in een grafkelder gelegd wordt (deze kelder bestaat wellicht nog - Vermeiren). 4. Jozef van Arimatea die net als Josef Bar Matthea een aanzienlijk lid van het Sanhedrin is. 5. Jozef van Arimatea die in het geheim een leerling van Jezus is zoals Jozef Bar Mattea in zijn geschriften verschillende bladzijden wijdt aan de beschrijving van de voorlopers of zijn inspiratiebron, de Essenen. 6. De rijke jongeling uit de Evangelies die alle geboden heeft onderhouden en aan Jezus vraagt wat hij nog meer moet doen om zijn leerling te worden, maar verdrietig weggaat als Jezus hem vraagt al zijn bezittingen eerst aan de amen te verdelen, en Jozef Bar Mattea die enthousiast over de Essenen schrijft maar er toch slechts heel korte tijd bij verblijft om tenslotte zich bij de Farizeeën aan te sluiten. 7. Josephus die net als Jezus al heel vroeg alles wist over de heilige geschriften en erover snoeft dat schriftgeleerden met hem debatteerden toen hij een jonge knaap van 14, op eenzelfde arrogante manier als waarop Jezus reageert op de ongerustheid van zijn ouders als ze hem verloren zijn en hij als 12-jarige met schriftgeleerden in de tempel aan het discussiëren is. 8. Josephus die net als Paulus schipbreuk leidt als hij onderweg is naar Rome. En zo zijn er misschien nog wel meer markante parallellen te vinden tussen het leven van Josephus en beschrijvingen uit de teksten van het Nieuwe Testament. Josephus beschrijft verder ook de daden van een zeer gedreven Joodse vrijheidsstrijder (Messias ?), genaamd Jezus. Josephus blijkt een centrale rol te spelen in het Nieuwe Testament. De ene keer is hij Jezus, dan is hij weer een leerling van Jezus, vervolgens zorgt hij er -onder zijn eigen naam nota bene- weer voor dat Jezus kan verrijzen, en tenslotte is hij Paulus. Mogelijks is hij ook nog Petrus? Andere gegevens die plausibel maken dat Josephus een ideale figuur was om het christendom te grondvesten en dan in de zin van de eerste posting van dit topic, is dat hij als zeer aanzienlijke Jood, die eerst tegen de Romeinen vocht, nadat hij door hen gevangen genomen was naar deze zelfde Romeinen "overliep" (weerom Paulus ?) en de Romeinen hielp om Jeruzalem te veroveren. Na de val van Jeruzalem in 70 trekt hij dan naar Rome en woont er in het huis van keizer Vespasianus en schrijft daar zijn "Oudheden van de Joden", "Joodse Oorlog", zijn "Leven". Als geen ander persoon in die periode is Josephus een brugfiguur tussen de Joden, waar hij een zeer aanzienlijke figuur was, als bij de Romeinen, waar hij zijn intrek neemt in de woning van de Keizer (vandaar misschien ook de historie in de evangelies aan wie men moet gehoorzamen, aan de Wet van de God van de Joden of aan de Keizer?). Josephus ziet in dat het Jodendom niet echt meer te redden is en kiest voor de Romeinen. Als Jood maakt hij zo ook mee wat het met zich brengt om zo halsstarrig aan de Wet van Moses vast te hangen. Net als de Romeinen moet hijzelf echter ook heel erg onder de indruk geweest zijn van dat eigenaardige geloof van de Joden, dat anders dan de heidense goden zijn aanhangers een morele code oplegt. Ondanks verbanning en provocatie blijven de Joden dankzij hun geloof in de ene God strijden als één man. Hij wijdt een gans boek aan de beschrijving van de Joodse Oorlog. We mogen veronderstellen, dat de kennis van de Egyptische geschriften en wijsheden in de 1ste eeuw nog veel meer bewaard was dan nu en dat via bvb de "Therapeuten" van Alexandrië (de Essenen van Egypte) oude kennis over Echnaton en zijn verering van de ene Aton onder geleerde Joden goed bekend was, dat ze wellicht wisten dat het Jodendom er zijn oorsprong in vond). Dan is het zeker niet onaannemelijk dat deze Josephus samen met enige andere gelijkgezinde Joden en hooggeplaatste Romeinen (de Keizers en leden van de hofhouding) een politiek systeem ontwikkelde in navolging van Echnaton, waarbij het verspreiden van een homogene cultuur over het hele Romeinse Rijk drama's als dat van de Joden in Palestina in de toekomst zou kunnen voorkomen. En zo ontwierp Josephus wat we zouden kunnen noemen de nieuwe "Roman Way of Live" op het einde van de eerste eeuw. Twee eeuwen later was die strategie zo doeltreffend gebleken dat keizer Constantijn het Christendom tot staatsgodsdienst van het Romeinse Rijk zou kunnen uitroepen. 500 jaar later zou Karel De Grote het briljante politieke idee van deze verenigende staatsgodsdienst aanwenden om de lastige Saksen te onderwerpen en het Oude Romeinse Rijk voor een groot deel weer in zijn Oude Glorie te herstellen. 1000 jaar later pasten de Fransen het christendom wat aan en veroverden onder de vlag van Liberté, Egalité, Fraternité onder leiding van keizer Napoleon Europa de geesten van vele Europeanen en brachten ze de Ideeën van de Verlichting naar andere landen. [size=2]PS : En dan hebben we nog met geen woord gerept over de lijkwade.[/size] |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Ik zal nu één en ander met concrete voorbeelden illustreren, zoals met het volgende uit Vermeiren's "De man die het kruis overleefde" :
Wanneer nu iemand de messiasverwachting realiseert, dan dient deze persoon uiteraard beschreven te worden als iemand 'die zijn raad reeds weet in zijn jeugd'. Daarvoor heeft de evangelist rondgekeken in bevriende kring, en de superintelligente en vroegrijpe Josephus gevonden. Deze schrijft in zijn `Vita' over zichzelf: Ik werd opgevoed samen met mijn broer Matthias - een volle broer met dezelfde vader en moeder - en verwierf op grond van mijn studieresultaten de reputatie over een uitstekend geheugen en een hoge intelligentie te beschikken. Toen ik nog een jongen was – ongeveer 14 jaar oud - complimenteerde iedereen mij met mijn voorliefde voor boeken. Voortdurend kwamen de hogepriesters en de notabelen van de stad mij raadplegen over bijzondere kwesties in onze wetten. De schrijver van het Lucasevangelie vormt hieruit de pseudobiografische episode van de twaalfjarige Jezus tussen de rabbi's in de tempel: Elk jaar trokken zijn ouders voor het paasfeest naar Jeruzalem. Toen Hij twaalf was geworden gingen ze weer, gewoontegetrouw. Toen de feestdagen voorbij waren en ze naar huis terugkeerden, bleef hun zoon Jezus in Jeruzalem achter, zonder dat zijn ouders het wisten. In de veronderstelling dat Hij zich bij het reisgezelschap bevond, reisden ze een hele dag voordat ze Hem gingen zoeken bij familie en kennissen. Maar toen ze Hem niet vonden, keerden ze naar Jeruzalem terug om Hem te zoeken. Pas na drie dagen vonden ze Hem in de tempel; Hij zat er midden tussen de rabbi's, luisterde naar hen en stelde hun vragen. Allen die Hem hoorden, stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden. Toen ze Hem daar zagen, waren ze zeer ontdaan. Zijn moeder zei: `Kind, hoe kon je ons dit aandoen? Wat waren je vader en ik ongerust toen we je kwijt waren'. Hij zei tegen hen: `Waarom hebben jullie mij gezocht? Wisten jullie niet dat ik bij mijn Vader moest zijn?'. Maar zij begrepen deze uitspraak niet. Hij ging met hen mee naar Nazareth, en schikte zich naar hen. Zijn moeder bewaarde alles in haar hart. Jezus werd een wijs en volwassen man, die steeds meer in de gunst kwam bij God en de mensen. en met dit citaat uit Krijbolder's "Jezus de Nazoreeër" : 14 Het echte testimonium Flavianum 'En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwig leven te verwerven? Hij zeide tot hem: wat vraagt gij M�*j naar het goede? Een is de goede: God. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoudt de geboden. Hij zeide tot Hem: welke? Jezus zeide: deze - gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, eer uw vader en uw moeder en gij zult uw naaste liefhebben als uzelve. De jongeling zeide tot Hem: dat alles heb ik in acht genomen, waarin schiet ik nog tekort? Jezus zeide tot hem: indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezittingen en geef de opbrengst aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom dan hier en volg Mij. Toen de jongeling dit hoorde ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.' Aldus beschrijft Mattheus (19, 16-22) het bezoek van Josephus aan de Essenen in het jaar 53. Na bij hen te zijn vertrokken, doorliep hij nog een cursus bij de Farizeeën en bij de Sadduceeën. Van wat hij in dit cursusjaar heeft gehoord en gezien, doet hij verslag in (Joodse Oorlog II, 119-166) : 'Onder de joden zijn drie richtingen te onderscheiden, waarvan de aanhangers respectievelijk genoemd worden Farizeeën, Sadduceeën en Essenen. De meest strenge richting is die der Essenen. Het zijn joden van afkomst en zij zijn zeer op elkaar gesteld. Zij schuwen genotzucht als een ondeugd en beschouwen gematigdheid en zelfbeheersing als een deugd. Seksuele omgang minachten zij en om het voortbestaan te verzekeren werven zij andermans kinderen aan als die nog in een leeftijd zijn dat zij naar hun hand gezet kunnen worden.’ Mat. 19.14: 'Laat de kinderen tot Mij komen, want hun behoort het rijk der hemelen.' 'Het is niet zo dat zij het huwelijk als middel om het menselijk geslacht voort te planten willen afschaffen, maar zij hebben een afkeer van de vrouw, die zij verdenken van promiscuïteit en ontrouw. Zij verafschuwen weelde en zijn feitelijk volmaakte communisten [sic]; de een wil niet beter af zijn dan de ander. Voorschrift is dat een nieuweling, die wil toetreden tot de gemeenschap, zijn bezittingen overdraagt aan die gemeenschap, zodat onder hen noch overmatige rijkdom noch vernederende armoede voorkomt. Ieders bezittingen gaan in een gemeenschappelijke pot en als in een familie is alles gemeenschappelijk bezit.' Het boven aangehaalde verhaal van de rijke jongeling maar ook en vooral Handelingen 5.1-11, het verhaal van Ananias en Sapphira, krijgt nu een historisch reliëf. Het boek van Krijbolder is helaas niet meer te vinden, dat van Vermeiren vind je in elke goede boekhandel en de Bijbel en Josephus vind je op : www.willibrordbijbel.nl en www.ccel.org/j/josephus/JOSEPHUS.HTM |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
Geregistreerd: 8 februari 2003
Locatie: Bananenkoninkrijk
Berichten: 1.879
|
![]() Het Amerikaans patriotisme heeft net dezelfde functie: het is de lijm die de verschillende culturen bij elkaar houdt
__________________
http://faithfreedom.org |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
|
![]() Darwin, uw redenering is logisch opgezet maar ik zou zo ver niet durven gaan dat Josephus de stichter van het christendom was.
Je kunt even het boek doorlopen van Stephen Peter, "The Book of Mary", waarin hieronder een korte beschrijving en de link waar je het hele werk kunt lezen. Citaat:
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Misschien hier ook eens kijken:
http://www.medmalexperts.com/POCM/index_FLASH.html Ook las ik (sorry, geen referenties genoteerd) dat er twéé verschillende figuren met de naam Jozefus Flavius in die periode* in Palestina aanwezig waren: -de joods-romeinse geschiedschrijver.(Joodse antiquiteiten vanaf de bouw van de tempel) -een zoon van goeden huize die met een klein groepje militair verzet bood tegen de Romeinen. (kwestie van 't wat ingewikkelder te maken:beiden zouden ook in Rome geweest zijn...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
Is dat nu geen toeval? BTW schaveiger, speelt gij soms voor de engel Gabriël? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Aan wie dachten de eerste Christenen als ze zegden :
"In de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest"? Ik denk dat ze dan mogelijk hetzelfde zegden als : In naam van Vespasianus en Titus en Josephus Flavius (de achternaam van alledrie). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
|
![]() Darwin schreef:
Citaat:
Wat laat je veronderstellen dat ik voor Gabriël speel? Citaat:
Ik heb op een vorig forum gelezen (Jezus en Josephus) dat je het boek van Vermeiren als "gevaarlijk" beschouwde. Kun je soms vertellen voor wie of wat je dit gevaarlijk vondt? Mvg
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||||||
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
Er bestonden in die eerste eeuw blijkbaar een hele hoop strekkingen, stromingen en bewegingen die alle min of meer doen denken aan wat later het christendom was. Josephus lijkt ahw een figuur geweest te zijn waar al die bewegingen in "samenkwamen" en die samen met anderen en zijn opvolgers daaruit een geformaliseerde "godsdienst" heeft weten te distilleren, waarvan de geformaliseerde structuur dan weer kon worden opgelegd aan diezelfde bewegingen. We zitten met het gegeven dat voor de Flavianen we met een hoop strekkingen zitten, en daarna met het instituut van de Kerk. Maar hoe dit allemaal juist in zijn werk gegaan is daar ben ik nog niet helemaal uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
1. Omdat in het boek enkele kernpunten van het christelijk geloof zomaar eventjes naar de prullenmand worden gezonden. Jezus, zo hij al geleefd heeft blijkt helemaal niet verrezen te zijn. Zijn leven blijkt niet meer dan een inspiratiebron geweest te zijn voor mensen die geheel eigen bedoelingen hadden. De evangelies zelf en hun inhoud worden ineens geheel in vraag gesteld, en hiermee meteen ook de belangen van diegenen die hun gezag baseren op de leer die in die evangelies en andere teksten wordt verkondigd. 2. Het boek van Vermeiren is gevaarlijker dan gelijkaardige boeken omdat het op zo'n toegankelijke manier geschreven is en daardoor een groot publiek kan bereiken, groter dan louter de kleine kring van bijbelkenners. 300 jaar geleden was in de Nederlanden een boek met deze inhoud zeker voldoende geweest om de doodstraf te krijgen, zowel in de Noordelijke als in de Zuidelijke Nederlanden. Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
|
![]() Eindelijk nog eens een topic naar mijn tand, Darwin.
Ik zie dat je Vermeiren en Krijbolder naast elkaar hebt gelegd en een aantal plausibele conclusies hebt getrokken, doch klopt je veronderstelling niet voor 100% mijn inziens. Ik heb onlangs met zowel Vermeiren als met Krijbolder een uitvoerig gesprek gevoerd aangaande hun theorieën. Trouwens, Krijbolder heeft een tweede versie geschreven van jezus de Nazoreeer in '89. Hij stelt hier zelf in het voorwoord dat je z'n aanvankelijke theorie uit '76 moet wissen. Aangezien ik zelf al enkele maanden aan een boek werk dat de theorieën van beide schrijvers onder de loep neemt, zal je hopelijk wel begrijpen dat ik hier nu niet te ver uitwijd over mijn theorie. Waar die heilige drievuldigheid vandaan komt, waarover sprake in de bovenstaande postings, wil ik wel even op antwoorden. Vader = Inhoud van de wet van Mozes. Zoon = De formulering of codering ervan. Geest = De verkondiging of het uitspreken ervan. Voor elk van deze drie facetten bestonden dus ook drie verschillende categorieën mensen. En toen kwam Jezus en hij is de personificatie van alle drie tesamen. Je veronderstelling dat de evangelisten Josephus hebben gekend en vica -verca deel ik volledig. Er zijn aanwijzingen zat dat ze mekaar in hun teksten zelfs beschermden door elkaars namen te verbasteren of te verzwijgen, teneinde de Romeinen niet tegen zich in het harnas te jagen. Wel is het zo dat de evangelisten met een heel andere bedoeling hun teksten hebben geschreven dan Josephus.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
|
![]() Sorry maar als leek kan ik niet goed meer volgen.
Indien men aan Vermeiren's theorie toegeeft, nl dat Jezus door Josephus van het kruis zou geredt zijn, dan moet men ook veronderstellen dat hij de Jezus uit de evangelies bedoeld en dus een historiciteit aan die Jezus verleent. Of heb ik het verkeerd?
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
|
![]() Citaat:
Josephus beschrijft een situatie die zich voordoet in het jaar 70, de Jezus uit de evangelieën is dan al bijna 40 jaar dood. Ik weet het, het is allemaal niet makkelijk. Ik volg namelijk Vermeiren voor een deel in z'n betoog, maar niet helem�*�*l, net zoals dat bij Krijbolder. Ik geloof wel degelijk in een persoon die z'n kruisiging heeft overleefd, maar dat is niet dezelfde als die in de evangelieën Jezus is. De Jezus in de evangelieën is de personificatie van een ideologie. Dit is waar ik Krijbolder bijtreed. Het zal sommigen hier verbazen, maar in de oud-Joodse geschriften was het zeker niet abnormaal dat ideeën, vernieuwingen of ideologieën werden voorgesteld als een biologische persoon. Om dit even te verduidelijken. Stel dat het idelogie van het Marxisme door een Jood in de uodheid zou worden op schrift gesteld, zou hij de ideologie hebben voorgesteld als een biologisch persoon. Bvb Marx. De successen en de tegenslagen die de ideologie, tijdens het verspreiden ervan tebeurt vallen, zou hij dan voorstellen als het bejubelen en het bestraffen van die persoon door het volk. ![]()
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() dubbele post, sorry
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
|
![]() Citaat:
Ik ga er vanuit dat de mens op die 2000 jaar niet veranderd is, maar wel de samenleving. En dat is de moeilijke oefening die we nu moeten doen. we moeten ons trachten in die tijd in te leven en die geschriften uit die tijd te zien door de ogen van de mensen uit die tijd, net zoals Spinoza zegt dat hij die teksten bekeek: als teksten voor en door mensen van die tijd. Verder wordt ik ook niet gehinderd door enige kennis van Hebreeuws, Aramees of Grieks. Maar ik zie wel dat de schrijvers van de Joodse teksten en ook van de evangelies verzot zijn op allerlei woordspelingen en dubbele of meervoudige betekenissen en wordt er ook nogal rechtstreeks of tussen de lijnen naar van alles en nog wat verwezen, dat echter voor de "insiders" van toen ondubbelzinnig duidelijk moet geweest zijn. Het probleem is vaak om te weten te komen waar die toespelingen over gaan. Als we hier bij ons het vandaag hebben over "cafébazen" wordt daar dikwijls iets heel anders mee bedoeld, en toch weet iedereen die een beetje "bij" is wat er bedoeld wordt en over wie het gaat (behalve mensen als filosoof misschien). Zo lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat ontwikkelde mensen uit de 1e en 2e eeuw die goed op de hoogte waren van de recente geschiedenis niet héél goed zouden geweten hebben wat er in de evangelies met bepaalde zaken bedoeld werd. Wat Jezus betreft, denk ik dat het een combinatie is van 1 of meer Jezussen die in de 1e eeuw in Palestina geleefd hebben, samen met een zekere "Crestus" die het in diezelfde periode in Rome onder Joodse bewegingen ook nogal bont lijkt gemaakt te hebben. Dus wat zegden Josephus en "Marcus" en "Lucas" en "Mattheus" : laat ons van al die gasten maar één "Jezus Christus" maken. Of dat nu klopte of niet, dat was voor de gewone man immers toch niet meer na te trekken: radio en TV bestonden nog niet, kranten en gedrukte boeken en CD's en DVD's en het internet ook niet. Door de democratisering van de kennis komt nu vandaag toch echter de waarheid (of om juister te stellen: de mogelijk ware scenario's) naar boven. |
|
![]() |
![]() |