![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() De opleiding Toerisme binnen het secundair onderwijs wordt hervormd. Dat vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser (N-VA). De organisaties uit de sector die de hervorming moeten voorbereiden, de zogenaamde ‘focusgroepen’, zijn klaar met hun aanbevelingen en hebben een nieuwe beroepenstructuur binnen de sector voorgesteld. Coudyser juicht dat toe: “Voor elk profiel wordt een beroepskwalificatiedossier opgesteld dat nauw aansluit bij wat de toeristische opleidingen aan het werkveld aanbieden. Zo zullen het toerismeonderwijs en de toeristische sector beter op elkaar afgestemd worden.”
De oude toeristische beroepsstructuur ordende profielen van beroepen die men via een opleiding secundair onderwijs of hoger beroepsonderwijs kan aanleren. Deze structuur is nu geactualiseerd. Dat deelde minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) mee als antwoord op een parlementaire vraag van Cathy Coudyser (N-VA). “De nieuwe structuur biedt een kapstok om binnenkort met de opmaak van beroepskwalificaties te kunnen starten en zo de opleidingen in het secundair onderwijs te hervormen”, aldus Coudyser. Cathy Coudyser (N-VA): “De nieuwe beroepsstructuur werd opgesteld op basis van de concrete aanbevelingen en conclusies uit de focusgroepen. Een aantal elementen valt op.” Zo wordt geadviseerd om geen opleiding toerisme aan te bieden in de tweede graad. In de derde graad moet het toerismeonderwijs een dubbele finaliteit kennen: gericht zijn op de markt én voldoende doorstroming naar de arbeidsmarkt garanderen. De klemtoon moet liggen op een goede algemene vorming waarbij generieke competenties en attitudes zoals klantvriendelijkheid, flexibiliteit, motivatie, zin voor initiatief en probleemoplossend denken centraal staan. Verder vragen de focusgroepen betere praktijkkennis van het Frans (en talen in het algemeen) en meer aandacht voor sales activiteiten en e-commerce. Het onderwijs zal zich op deze oplijsting enten om de opleidingen richting te geven en zodoende beter aan te sluiten bij het werkveld. Cathy Coudyser (N-VA): “De toeristische sector in Vlaanderen is kwalitatief zeer sterk en heeft een groot economisch belang. Die kwaliteit moet in de toekomst ook gevrijwaard blijven. Dat doen we door de sector te ondersteunen en ook door via het onderwijs hoog opgeleide krachten te garanderen. Het onderwijs en het werkveld moeten daarom samenwerken om het onderwijsaanbod ook effectief af te stemmen op de noden van de sector.” Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |