![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Hoe ervaren ouders de schoolcarrière van hun kinderen? De Gezinsbond legde zijn oor te luisteren bij meer dan 600 ouders. Ouders wijzen op knelpunten, maar geven ook mooie voorbeelden.
Over de structuur van het secundair onderwijs is al heel wat gezegd en geschreven. De Gezinsbond zocht met deze bevraging naar een antwoord op een andere fundamentele vraag. Wat zijn, naast de structuur, die elementen die leerlingen stimuleren of belemmeren in het uitstippelen van een schooltraject dat best aansluit bij hun talenten en interesses? Hoe ervaren ouders de studiekeuze(begeleiding), de overgang tussen basis- en secundair, hulp binnen en buiten school, evalueren en oriënteren, betrokkenheid en welbevinden? Ouders zijn over het algemeen vrij tevreden over de secundaire school van hun kinderen. Zich welkom weten op school en het gevoel hebben dat er aandacht is voor het kind achter de leerling, is belangrijk voor ouders. '...communicatie met de directie, vlotte contacten met de vakleerkrachten en naast een degelijk onderwijs ook heel veel oog voor opvoeding en het goed in zijn vel voelen van de puber.' Ouders appreciëren de inspanningen van scholen om de soms moeilijke overgang tussen lager en secundair onderwijs wat zachter te maken. Scholen bieden heel wat rond 'leren-leren' en 'remediëring'. Toch steken ouders ook zelf ook nog veel tijd én geld in hulp en begeleiding buiten de school. Niet eerlijk, vinden ouders zelf, maar soms noodzakelijk als hulp op school ontbreekt of te veel 'passe-partout' blijkt. Afgesproken differentiërende maatregelen blijken niet elk jaar of bij elke leerkracht toegepast te worden. Ook leerlingen met een leervoorsprong staan soms in de kou. 'Buitenbeentjes' vinden niet altijd een plek in het reguliere onderwijs, getuigen ouders waarvan de kinderen thuisonderwijs, privé-onderwijs of uiteindelijk volwassenenonderwijs volgen. 'Alles is gericht op de 'gemiddelde leerling. Ik ben die nog nooit tegengekomen.' Studiekeuzes maken is niet eenvoudig, ouders kennen vaak wel bronnen van informatie, maar weten niet goed hoe de school hierrond werkt. Scholen geven niet altijd objectieve, netonafhankelijke informatie en zijn niet altijd goed op de hoogte over de inhoud van studierichtingen die ze zelf niet aanbieden, aldus ouders. Evalueren en adviseren zou niet alleen vanuit tekorten mogengebeuren, maar ook op basis van talenten en motivatie. 'De klassenraad adviseert moderne talen omwille van een zwak wiskundig inzicht', is weinig overtuigend en motiverend. Ouders die zich niet tijdig geïnformeerd voelen over problemen, hebben het moeilijk met B- of C-attesten. Ouders geven hun kinderen een dikke 7 op 10 op welbevinden, maar pesten en studiedruk blijken vaak zware dompers op de schoolvreugde. De meeste ouders voelen zich welkom op school, al mogen de oudercontacten wat uitgebreider zijn en moeten ze niet enkel over 'problemen' gaan. Volwassenen van morgen zitten liever niet in scholen van gisteren, aldus vele ouders. Ze willen graag onderwijs met 'meer aandacht voor het volledig kind, zowel creatief, motorisch, sociaal als cognitief, meer inspraak voor de kinderen, zowel in schoolbeleid als inbreng in de lesinhoud, meer participatie van ouders, meer gerichtheid op realiteit, het echte leven en actuele ontwikkelingen'. De Gezinsbond presenteerde deze resultaten vandaag in een nieuw e-dossier en ging in gesprek met het werkveld tijdens een studievoormiddag. Het volledige rapport vindt u op www.gezinsbond/gezinspolitiek.be Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |