![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=2]Het is steeds een lovenswaardig initiatief wanneer iemand achterhaalde onhandige wetten vereenvoudigt, eenduidig maakt, én bovendien Europees harmonizeert.[/size] [size=2]Duidelijkheid en eenvoud troef dus, mocht deze ingreep onverwijld (no pun intended) goedgekeurd én toegepast worden.[/size] [size=2]'t Lijkt misschien onbelangrijk in sommigen hun ogen, maar 't zijn de kleine slimmigheden die het leven van de gewone burgers aangenamer maken.[/size] [size=2]Eat your heart out, Anciaux![/size] [size=2]Schnellll!!!!!!![/size] [size=2]Gogogogoooooooooo!!!!!!!!![/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 oktober 2004 om 22:47. |
|
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() ze mogen nu zeggen van de tsjeven wat ze willen, maar Ansons is altijd een expert geweest in het verkeerswezen.
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Nederland is dat al jaren zo, men moet niet echt een bolleboos zijn om op het idee te komen. Is het goed ? Zeker Is het beter ? Geen idee. Ze stellen: "Deze afwijking leidt tot onzekerheid bij de bestuurders en tot rechtsonzekerheid bij ongevallen. Is de bestuurder nu werkelijk gestopt of heeft hij alleen maar vertraagd?". Ik stel: "Is de bestuurder gestopt of is hij geparkeerd en zit hij zijn boterhammetje te eten ? Heeft de bestuurder teken gedaan dat ik mag doorrijden of niet." Ik bedoel maar, discussies zullen nooit te vermijden zijn. Het is in ieder geval natuurlijk een voordeel dat het Europees harmoniseert. |
|
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel u de volgende situatie voor: De wagen die voor u voorrang heeft van rechts moet stoppen om voorrang te geven aan een wagen die voor hem van rechts komt. Uw tegenligger dus. Bent u dan verplicht om ook maar te wachten tot de wagen en natuurlijk ook de wagens achter hem weg zijn voordat gij kunt verderrijden? Zoals gezegd vind ik het een goede zaak dat onze wet in overeenstemming gebracht wordt met de ons omringende landen. Over de voor en nadelen van de wet op zich kan wel gediscuteerd worden. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Ik zie het probleem niet Bopke? Wanneer men op een veilige manier kan verder reiden moet je niet stoppen. Je moet enkel kijken dat de wagen die van rechts komt niet gehinderd wordt. En wanneer men dat niet kan, moet men gewoon wachten tot je de voorrang verleent hebt. Het zal toch niet op die paar seconden komen zeker?
Wat ze ook zouden moeten invoeren, dat is dat het groen licht voor fietsers 10sec eerder op groen springt dat voor de auto's. Zo verhelp je ineens ook de dode hoek van vrachtwagens. |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De nieuwe wet is nog duidelijker: zonder uitzondering voorrang van rechts. De nieuwe wet is ook duidelijker voor niet-Belgen: zelfde eenvoudige regel als elders in Europa. Ik zou het zelfs nóg simpeler oplossen: altijd voorrang op iedereen, tenzij er een bord staat dat je geen voorrang hebt. Makkelijk voor wie problemen heeft met rechts en links.
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bobke : 23 oktober 2004 om 16:04. |
||
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1/ op het eerste zicht een vergezocht voorbeeld leek 2/ één specifiek geval zelden volstaat om een algemeen principe te laten vallen Maar omdat gij een brave jongen zijt zal ik u pleizieren en mijn licht laten schijnen op uw prangende kwestie. ![]() Citaat:
Indien diegene die ik voorrang van rechts behoor te geven omdat hij van rechts komt, gewoon naar rechts afdraait, hoeft hij geen voorrang van rechts te geven, en geef ik voorrang van rechts aan hem, en komt degene aan wie hij in het andere geval voorrang van rechts zou moeten geven niet in het gedrang, daar hij zowel voor mij als voor hem aan wie ik voorrang van rechts geef van rechtdoor komt. In elk geval, met het nieuwe voorstel is er geen twijfel meer mogelijk. Wie van rechts aanzet heeft voorrang, en wie van links komt geeft hem, zonder bijgedachten zoals "Stond hij nu stil of niet" Wat betreft jouw voorbeeld: jij wacht inderdaad gewoon tot je tegenligger en de rechterwagen weg is. Simpel hee?
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @Bobke
Ook jij sloeg een stukje tekst commentaarloos over. 't Was geen vergezocht voorbeeld, enkel een algemene regel ter overweging. Doch voel je allerminst verplicht hoor....... ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed en goedkoop voor de staat, inderdaad, Superstaaf.
Beter en beterkoop voor vele verkeersgebruikers zou zijn om overal waar ze voorrrang moeten geven haaientanden op de weg aan te brengen. Vooral voor wie niet eigen is met de streek waar hij doorrijdt is dat een beter hulpmiddel om er 'goed en goedkoop' te passeren dan de louter administratieve vereenvoudiging van de verkeersregel die de voorrang van rechts regelt.
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De voorrang van rechts is trouwens veel minder van toepassing dan in de beginperiode van die wet. De bekende haaientanden en omgekeerde rode driehoek wijzen de bestuurder meestal op zijn plichten. Waar de voorrang van rechts geldt gebruikt men de omgekeerde driekoek met zwart andreas kruis om u daarop te wijzen. |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2/U gaf ook maar één specifiek geval om het principe te verdedigen. Uiteraard is het maar van toepassing als de wagen naar links moet afdraaien maar er zijn maar twee mogelijkheden tenzij het een kruispunt betreft. Het is dus perfect mogelijk dat hij staat te wachten om een hele file voor te laten. Ik ben dus ook verplicht om te wachten tot hij, én de auto’s achter hem doorgereden zijn. Voor alle duidelijkheid, ik ben ook voor het voorstel. Alleen, ik ben er niet van overtuigd dat het beter is. Geen enkele wet is waterdicht. Een beetje logisch inzicht en goede wil vanwege de betrokken partijen is onontbeerlijk. Uiteindelijk zal een rechter moeten uitmaken wie gelijk heeft in geval van betwisting. |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() het vervallen van de voorrang moet gewoon geschrapt worden.
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het probleem bij dat soort regelingen dat zich dan voordoet bij ongevallen is dat de ene partij zegt dat de persoon van rechts in kwestie eerst stilstond, dan vertrok en botste, waarbij die in de fout is gegaan, terwijl degene die van rechts komt zegt dat hij nooit is gestopt (slechts vertraagde) en niet in fout is. Het ene woord tegen het ander, lange procedures en minnelijke schikkingen, en een berg frustraties. Alleen daarvoor zouden ze al dat voorstel moeten veranderen. Dit is veel duidelijker: van rechts is voorrang, en ge hebt u er maar aan te houden. Het zal wel wennen zijn in Gent eens ze dat gewoon beginnen worden. Vergelijk maar eens met Brussel, daar moet je het niet riskeren om iemand van rechts niet voor te laten gaan en wees vooral niet "hoffelijk" door je voorrang af te geven, ge geraakt niet meer van 't straat, om het zo maar eens te zeggen. In Gent geldt meer het - onjuiste - systeem van "wie eerst komt, eerst rijdt", met alle gevolgen vandien als er ne keer nen brusseleir door komt ![]() Lovenswaardig in ieder geval, dat voorstel, en laat het er maar snel doorkomen!
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zodra je begint te rijden hebt ge uw voorrang terug. In de praktijk komt her erop neer dat ge in fout bent als ge vanuit stilstand een wagen aanrijdt. Als je reeds de baan aan het oprijden bent en een wagen rijdt u aan had geldt de voorrangregel. Dit verschil van interpretatie toont ge met het verschil tussen Gent en Brussel. Ik moet de Gentenaars in deze dus gelijk geven. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |