Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2004, 12:51   #1
Koriander
Provinciaal Statenlid

Standaard nazi-ideologie richt ons naar de afgrond

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
CURSUS IN LIMBURG EN OOST-VLAANDEREN LEVERT SLECHTS EEN KANDIDAAT OP

De integratie van allochtonen bij de politie via een vooropleiding lijkt tot mislukken gedoemd. In de provincies Limburg en Oost-Vlaanderen slaagde in totaal maar één allochtoon voor het toelatingsexamen. ‘Vraag is of deze vooropleiding nog wel zin heeft’, zegt Wim Thiry van het Provinciaal Integratiecentrum Limburg (Pric). Sinds de politiehervorming is het aantal doorgestroomde allochtonen sterk gedaald.

Te weinig Belgen van allochtone oorsprong werken bij de politie.

Daarom besliste het ministerie van Binnenlandse Zaken in 1997 om een vooropleiding in het leven te roepen. Die was aanvankelijk gericht op Noord-Afrikaanse en Turkse kandidaten. Om positieve discriminatie te vermijden, werd de doelgroep uitgebreid tot allochtonen en autochtonen.

Ook meer vrouwen, laaggeschoolden en schoolverlaters konden zich via een vooropleiding klaarstomen voor de politieopleiding.

Voor hen worden jaarlijks een grote informatiecampagne, selectieproeven en een doorgedreven voorbereidende opleiding op poten gezet in de provincies Limburg, Oost-Vlaanderen en sinds vorig jaar ook Antwerpen.

Dat er de afgelopen jaren nog nooit werd uitgepakt met slaagcijfers, deed het ergste vermoeden over de efficiëntie van de opleiding.

En inderdaad: de resultaten vallen tegen, zeker wat betreft de allochtonen. In de provincie Limburg bijvoorbeeld kwamen er vorig jaar 213 mensen naar de informatiesessies, van wie 85 allochtonen. Uiteindelijk werden twintig mensen goed bevonden voor de vooropleiding. Vijf van hen waren vrouwen, negen allochtonen.

Veertien uit het bso, vijf uit het tso. Na de test cognitieve vaardigheden, het persoonlijkheidsonderzoek, de fysiek-medische medische proef en de selectiecommissie slaagde maar één kandidaat voor het toelatingsexamen voor de opleiding politie – een allochtone vrouw. Hetzelfde scenario in de provincie Oost-Vlaanderen, waar uiteindelijk slechts een van de achttien kandidaten doorstroomde naar de politieopleiding.

In Limburg wordt er dan ook aan gedacht om de vooropleiding stop te zetten, zegt Wim Thiry van het Pric. “De resultaten zijn onbevredigend. Zeker als je rekening houdt met de energie en de middelen die erin worden gestoken.

De avondopleiding loopt nog, maar wordt wegens te weinig geïnteresseerden gestopt. Blijkbaar is de allochtone doelgroep intellectueel te zwak om er politiemensen uit te rekruteren. Vooral met het Nederlands zijn er grote problemen. Allochtonen geven het sneller op. Van de oorspronkelijke groep geïnteresseerde allochtonen hebben er veel snel afgehaakt.

De vooropleiding is voor hen vaak een tweede keuze.

Meestal hebben ze eerder al problemen gehad bij het vinden van een andere job.” Hetzelfde kan echter gezegd worden van de autochtone deelnemers.

Ook bij hen is er meestal sprake van een verkeerde motivatie om agent te worden en ontbreekt het inzicht om gedrag en situaties juist te kunnen inschatten.

Ook zij schoten zwaar tekort qua communicatie en inlevingsvermogen.

In 2003 werden er in Vlaanderen zeventien en in België vijftig infosessies voor de vooropleiding georganiseerd. In 2003 volgden zestig mensen in Vlaanderen de vooropleiding, in België 144. Volgens coördinator Kelly Devreese werken er van de 217 mensen in Vlaanderen die ooit een vooropleiding succesvol afrondden, momenteel 65 bij de politiediensten (30 procent). Voor Brussel en Wallonië gaat het respectievelijk om 74 van de 157 (47 procent) en 121 van de 301 (40 procent) personen.

Devreese: “Omdat men drie kansen heeft op de selectieproeven, telkens met één jaar ertussen, zijn er nog steeds mensen bezig met de selectieprocedure. De re sultaten van de vooropleiding bekijken we dan ook over drie jaar.” Hoeveel allochtonen er onder de doorstromers zijn, kan Devreese niet zeggen. “Het onderscheid tussen allochtonen, vrouwen en anderen wordt niet meer gemaakt.” “Vroeger hadden de allochtonen meer kansen omdat ze bij rijkswacht en politie terechtkonden.

Nu is de proef een stuk moeilijker geworden”, zegt Annelies Vogelaers van het Pric. “Ook voor onze autochtone doelgroep. Sinds de politiehervorming is het aantal geslaagde allochtonen sterk ge daald. Steeds meer hoger opgeleide autochtonen zien immers een baan bij de politie zitten. Het vereiste niveau ligt hoger. Het zal er voor allochtonen niet gemakkelijker op worden.” Uit recent onderzoek blijkt dat allochtonen politieagenten uit hun gemeenschap vaak beschouwen als ‘[size=4]verraders’[/size] die hun cultuur verloochenen en niet als ‘rolmodellen’’. (Hoe zou dat komen? 8) )Moeten er wel allochtonen gerekruteerd worden voor de politie? In de provincie Limburg worden alvast grote vraagtekens gezet bij de vooropleiding.

Het project zal er volgend jaar mogelijk niet meer georganiseerd worden. “Misschien onder een andere formule”, zegt Voge laers. “Met meer nazorg voor allochtone agenten. Volgens ons zijn er immers wel positieve neveneffecten die het contact tussen de culturen bevorderen.”

Integratiecentrum: ‘Gebrekkige kennis Nederlands blijft grote hindernis’

Bron: De Morgen

Aan Filosoof : weeg de allochtone gedachtengang (in't rood) eens af met uw stelling dat door allochtonen gepleegde moorden NIET religieus of cultureel gekleurd zijn 8)
een allochtoon die politieagent wordt in een regio waar 26% van de bevolking 'eigen volk eerst" roept is een soort toekomstloze collaborateur. Want 'der kampf' waarmee hij collaboreert zal hem ooit uitroeien.
Als je politieman wordt, kom je in conctact met de meest marginalen, de 'eigenvolkseerst dus ', je krijgt dus als allochtone politieman meer naar je kop gesmeten en krijgt daarvoor dezelde salaris,
De meesten van je collega's zullen ook racisten zijn.
Dit soort topics van nazi's als spolpoel is pure hypocrisie, hij zou er blij moeten zijn maar hij gebruikt het voor kritiek, dubbel gebruik dus, typisch populistisch denken.
Altijd alle fout op de individuen leggen en nooit op het systeem, als het om allochtonen gaat en omgekeerd als het om autochtonen gaat.
Koriander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 12:54   #2
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Ik zal nooit stoppen voor een een chocolade-mannetje met politiepet op.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:01   #3
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nazi-ideologie richt ons naar de afgrond

Wie zijn "ons"?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:16   #4
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Fijn, de groeten alvast in de gevangenis 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 13:46   #5
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Wat heb ik een hoop plaatsvervangende schaamte op dit moment...
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 14:07   #6
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo
Wat heb ik een hoop plaatsvervangende schaamte op dit moment...
Nu heb ik het ook

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 14:21   #7
Pierke
Vreemdeling

Pierke's schermafbeelding

Standaard

No offense, beste Koriander, maar zonder mij verder te willen bemoeien met de wederzijdse aversies op dit forum, toch even 't volgende :

Quote : "Altijd alle fout op de individuen leggen en nooit op het systeem, als het om allochtonen gaat en omgekeerd als het om autochtonen gaat."

Toch wel een beetje een dooddoener hoor....
Als mensen na enkele generaties in dit land nog steeds geen deftig nederlands kunnen spreken en het telkens om dezelfde groep gaat, roept dat toch bij mij óók serieuze vraagtekens op.
Het artikel komt uit "de Morgen", de quotes in het rood ook - niet uit een "nazipamflet" dus...
Mij dunkt dat de "fout" ook niet bij "individuen" gesitueerd wordt, maar bij de prestatiegerichtheid en mentaliteit van een bepaalde groep - toch een verschil, mij dunkt.
Bovendien, de schuld ALTIJD op het systeem steken, terwijl datzelfde systeem in dit land a) iedereen uitgebreid de kans biedt op kwalitatief uitstekend onderwijs, b) notabene aan "positieve discriminatie" doet om bepaalde bevolkingsgroepen meer kansen te bieden en c) al héél lang wanhopig en tevergeefs hulpverleners en politieagenten van allochtone afkomst probeert te recruteren - dát vind ik niet bepaald fair, laat staan dat het als een "eerlijk argument" overkomt.

Goed nederlands leren, als je hier geboren bent, zou nauwelijks een kunst mogen zijn.
Wie zelfs d�*t niet klaarspeelt, moet niet komen klagen over "sociale achterstelling" - laat staan dat iemand anders dat in zijn of haar plaats moet gaan doen....
Het feit dat een hele (specifieke) groep op dit vlak faalt, heeft véél meer te maken met hún mentaliteit dan met ons systeem.

Wellicht worden artikels en wetenswaardigheden inderdaad "misbruikt" door mensen met platte racistische intenties, maar die zouden dergelijke zaken nooit voor hun kar kunnen spannen, moest de allochtone groep waarvan sprake ook enige moeite doen om zich op een degelijke manier te integreren en op zijn minst toch onze taal te leren.

Vriendelijke groet, 8)

Pierke.
Pierke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be