Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2015, 16:25   #1
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard Vervanging M-fregatten.

Nu het Strategische Plan de vervanging van de Leopold I en de Louise-Marie bevestigd volgen we misschien beter de ontwikkeling van de opvolgers van beide fregatten.

http://marineschepen.nl/schepen/nieu...tten-2023.html

De schepen zouden met ongeveer 145m lengte en een waterverplaatsing van +3000 ton alvast een stuk groter zijn dan de huidige fregatten.
vlaanderenvrij is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 16:27   #2
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

Als ik even vergelijkbare schepen (Franse FREMM) opzoek zal een tonnage van rond de 7000 ton realiteit zijn.
vlaanderenvrij is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 16:36   #3
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 33.028
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij Bekijk bericht
Nu het Strategische Plan de vervanging van de Leopold I en de Louise-Marie bevestigd volgen we misschien beter de ontwikkeling van de opvolgers van beide fregatten.

http://marineschepen.nl/schepen/nieu...tten-2023.html

De schepen zouden met ongeveer 145m lengte en een waterverplaatsing van +3000 ton alvast een stuk groter zijn dan de huidige fregatten.
Hor groter en meer diepgang des te beter,

dan geraken ze niet tot in Wallonië
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 22:23   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Waarom hebben wij fregatten nodig ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 03:28   #5
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij Bekijk bericht
Nu het Strategische Plan de vervanging van de Leopold I en de Louise-Marie bevestigd volgen we misschien beter de ontwikkeling van de opvolgers van beide fregatten.

http://marineschepen.nl/schepen/nieu...tten-2023.html

De schepen zouden met ongeveer 145m lengte en een waterverplaatsing van +3000 ton alvast een stuk groter zijn dan de huidige fregatten.
In België is men duidelijk al verder. In Nederland is vervanging voorlopig uitgesteld.
Mogelijke prijs is nog niets over bekend. Hoe een dergelijk fregat eruit zou moeten gaan zien, dan wel waar het aan moet voldoen al evenmin. Dit is ook niet mogelijk daar er nog geen sprake is van een A-fase, dan wel een voor-fase A. (De industrie legt zich er wel al op toe, zoals Thales. Deze wil een geheel nieuw type radar ontwikkelen)
Het heeft dus nauwelijks zin om over het mogelijk toekomstige fregat te speculeren.

Het ontwerp van het schip zal hoofdzakelijk van Defensie zelf moeten komen. De NL Marine is nog één van zeer weinige Marines die deze kennis in huis heeft.
Als er nu begonnen zou worden zou de bouw aan kunnen vangen rond 2025. In dat geval is het rond 2029 dat het eerste fregat in de vaart zou kunnen komen
(Daarentegen in 2030 zou het LCF fregat vervangen moeten worden!)

Er dienen bij de Koninklijke zoveel typen schepen vervangen te worden dat er geen voldoende budget voor zal zijn tussen 2020 en 2030.
De onderzeeboten worden vervangen, tevens een wens van de 2e kamer. Het voorlopige budget (€2,4 miljard) is op voorhand onvoldoende.

Vervanging M-Fregat
Dat het een duur fregat zal gaan worden is vrijwel zeker. Dit heeft te maken met het verlies aan kwantiteit bij de Koninklijke Marine wat de Marine wil compenseren met kwaliteit
Het zal zelfs de vraag zijn of het zin zal hebben het M-fregat te vervangen door een ander type dan het LCF fregat? Het LCF fregat moet eveneens vervangen worden. Mee door het opschuiven vervanging M-fregat zou mogelijk wel eens besloten kunnen worden door één type te vervangen?

Als wel een vraag of het Belgische budget, een duurder fregat dan gepland, voldoende zal zijn? Tevens ook gezien de zeer hoge kosten aan munitie.
Ook bij de eerste variant M-fregat speelt dat er hoge kosten extra bijkomen vanwege aan te schaffen munitie: ESSM2 missiles, overige missiles en zeer dure kanonmunitie.

Geschatte kosten vervanging (België)
Kosten vervanging M-Fregatten en mijnenjagers zouden €650 miljoen voor MCM schepen bedragen en €780 miljoen twee fregatten (Horizon 2030)
Een klein probleem. Dit werd opgegeven als kosten aanschaf van vier MCM schepen.
Deze zouden de huidige zes mijnjagers, plus de Godetia vervangen (nu wordt aangegeven door Van de Put; zes MCM schepen)

MCM schepen
Ook kapitein Parrein beschreef een zelfde samenstelling �* 4 MCM schepen. Kosten: €500 miljoen, in prijspeil 2010.
Wat overeenkomt met een prijs van €650 miljoen in prijspeil 2021 á vier MCM schepen (bij een gemiddelde inflatie van 2,13%)

Op basis van een mogelijke prijs (€500 miljoen) van vier MCM zoals door de kapitein werd aangegeven (eind 2011) lijkt dit ongeveer
overeen te komen met de genoemde prijs van vier MCM schepen (€650 miljoen)

Vervanging M-fregat
Daarentegen de prijs vervanging M-fregatten lijkt op deze basis niet de prijs van twee fregatten, maar als van
slechts één fregat weergegeven te worden in de media en Horizon 2030

Op basis van - Hap 2011c, 11 – gaf de kapitein tevens een te verwachten prijs aan van de kosten vervanging M-fregat.
Quote: "De kostprijs van nieuwe multifunctionele fregatten wordt geraamd op €600 miljoen per schip
(prijspeil 2010)41. (Hap 2011c, 11)" – Kapitein Parrein - blz 101

Per fregat: €600 miljoen. Totaal: €1,2 miljard
- In prijspeil 2021: €749,5 per fregat. Totaal: €1.499 miljoen
- In prijspeil 2025: 2025: €815,5 per fregat. Totaal: €1.631 miljoen

A-1. Studie Kapitein Pieter-Jan Parrein, nov 2011
Vervanging mijnenjagers + Godetia
4x MCM: €500 miljoen. Per MCM: €125 miljoen

In prijspeil 2021- Totaal: €650 miljoen
- Per MCM: €162,5 miljoen

A-2. Studie Krijgsmacht Horizon 2030
Vervanging mijnenjagers + Godetia
- 4x MCM: €650 miljoen.
- Per MCM: €162,5 miljoen

B-1. Studie Krijgsmacht Horizon 2030
Vervanging M-Fregat: €780 miljoen. Per fregat: €390 miljoen

B-2. Studie Kapitein Pieter-Jan Parrein, nov 2011
- Vervanging M-Fregat: €1.200 miljoen
- Per fregat: €600 miljoen, prijspeil 2010.

In prijspeil 2025- Totaal: €1.631 miljoen
- Per fregat: €815,5 miljoen

In plaats van vier, zes MCM schepen: €650 miljoen (4), plus ….
Per MCM tevens:
Quote: Het moederschip moet dus een groot schip zijn aangezien het 3 USV’s (2 operationele en 1 reserve) moet kunnen herbergen en
verder één UAV en één helikopter moet kunnen tewerkstellen
- USV drone vaartuigen> 18 (+reserve UAV's)
- 1 UAV aan boord houdt in, een systeem met “±3 drones”, een grondstation, plus start en landingsapparatuur
- Met zes MCM’s en twee fregatten zullen extra NH90 heli`s aangeschaft moeten worden
- Niet vermeld, aanschaf van extra boten zoals van het FRISC type

Ogenschijnlijk lagere kosten (reductie personeel).
Dit is echter de rompbemanning. Aanvullend, een NH90 heli (er dienen extra heli's aangeschaft te worden en dus meer personeel).
Een UAV systeem aan boord met personeel. Een eenheid met SAM geschouderde luchtafweer missiles, Para's tbv een FRISC type boot.
Grotere schepen zijn meestal tevens beter uitgerust wat betreft mogelijkheden tot medische verzorging (extra personeel).


Het Nederlandse budget bedraagt in 2016 iets meer dan €8,2 miljard. Structureel gaat het de komende jaren met een paar honderd miljoen omhoog.
In Nederland gaat het niet lukken om voldoende te kunnen investeren. De tering zal naar de nering moeten en er zal nog meer gesnoeid moeten worden.
Het is mij een raadsel hoe van de Put met zijn budget denkt het wel te kunnen gaan doen?

Bronnen
De Belgische Defensie van de toekomst: Horizon 2030
http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2...ensie_plan.pdf

De evolutie en toekomst van de Belgisch-Nederlandse marine samenwerking:
spill-over en politieke samenwerking
, nov. 2011 - Kapitein Pieter-Jan Parrein (215 blz),
Belgische Krijgsmacht -Kapitein Parrein is militair onderzoeker aan het Studiecentrum voor Veiligheid en
Defensie van het Koninklijk Hoger Instituut voor Defensie
http://www.irsd.be/website/index.php...-nl/1066-vs111

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 december 2015 om 03:33.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 07:53   #6
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom hebben wij fregatten nodig ?
Omdat het overgrote deel van onze welvaart van onze havens komt. Scheepvaartroutes zijn van levensbelang voor onze economie. Daarom zijn onze fregatten in het verleden reeds ingezet bij anti-piraterij missies.
vlaanderenvrij is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 08:42   #7
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
In België is men duidelijk al verder. In Nederland is vervanging voorlopig uitgesteld.
Mogelijke prijs is nog niets over bekend. Hoe een dergelijk fregat eruit zou moeten gaan zien, dan wel waar het aan moet voldoen al evenmin. Dit is ook niet mogelijk daar er nog geen sprake is van een A-fase, dan wel een voor-fase A. (De industrie legt zich er wel al op toe, zoals Thales. Deze wil een geheel nieuw type radar ontwikkelen)
Het heeft dus nauwelijks zin om over het mogelijk toekomstige fregat te speculeren.
Wat ik lees is dat Hennis de vervanging heeft uitgesteld tot rond 2025 maar dat DAMEN wel degelijk is begonnen met de ontwikkeling van een model.
vlaanderenvrij is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 15:28   #8
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij Bekijk bericht
Wat ik lees is dat Hennis de vervanging heeft uitgesteld tot rond 2025 maar dat DAMEN wel degelijk is begonnen met de ontwikkeling van een model.
Er zijn geen eisen waar het fregat aan dient te voldoen, er is geen A-brief.

Alleen voorlopige eisen. Bij een voor-fase A worden allerlei mogelijkheden en concepten bestudeerd, waarna een A-brief volgt waaraan het schip – eveneens voorlopig- dient te voldoen (Een voor-fase A duurt normaal gesproken gemiddeld ongeveer drie jaar)
Tijdens de volgende fases (B-C en D) veranderen vrijwel altijd de oorspronkelijke eisen zoals gesteld in de A brief.

Voorbereidingsfase (pre-DMP-A: 3 jaar
Aanbesteding: 3 jaar
Contractfase: 1 jaar
Gedetailleerd ontwerp: 2 jaar
Bouw: 4 jaar
Hard- en software integratie: 1 jaar
Totaal: 14 jaar

Voordat met de bouw gestart kan worden is men normaal gesproken 9 jaar verder
Vaart een dg schip is men minimaal een jaar verder voordat het in dienst komt.
Tal van fouten welke tegengekomen worden, als wel aanpassingen zijn nodig daar zaken niet werken of verkeerd ontworpen zijn.

Ook het M-fregat was oorspronkelijk een flink kleiner schip
Meest recente voorbeeld, de JSS. het groeide van 22.000 ton naar 27.000 ton. Het werd tevens steeds meer een oorlogsschip om in het hoogste geweldsspectrum in te kunnen zetten.
De kosten waren dan ook navenant. Niet alleen als helischip kunnen dienen, maar moest overlevingskansen hebben. Er werd bijv. een nieuw type schroef ontwikkeld samen met de Amerikanen om zo stil mogelijk te kunnen varen, als wel tal van andere zaken.
(Al zou men denken van wel, een Mistralklasse heeft weinig overlevingskansen in een hoog geweldsspectrum)
De kosten van het schip stegen dan ook flink gedurende de fases. Dit had niet alleen te maken met duurder geworden staal
(€288 miljoen naar ongeveer €410 miljoen)

Oorspronkelijk was de gedachte dat de JSS een containerschip zou worden als aanvulling op de twee AOR schepen. Dit werd al snel losgelaten. Vervolgens een AOR, tankerschip. Uiteindelijk werd het een tanker, transportschip, containerschip, helischip en ziekenhuis
Als helischip mee bedoeld als ondersteuningsschip tbv van onderhoud heli's. De kosten van het schip waren inmiddels zo hoog opgelopen dat besloten werd een dek uit het ontwerp te verwijderen. Dit betrof het dek, specifiek voor groter onderhoud van motoren van heli's

Wat niet echt bekend is. Het schip heeft plaats voor 300 man. Daarentegen kunnen er extra plaatsen aan boord gecreëerd worden worden. Op de Spaanse LHD worden plaatsen gecreëerd door het plaatsen van containers aan boord. De maaltijd voorziening, kombuis van de JSS, is daarin voorzien en kan meer dan 1000 man aan. Gesteld dat het schip als helischip opereert zal dit dus wel moeten.

Als containerschip heeft het z'n functie behouden, maar in afgeslankte vorm. Ongeveer 500 containers in en op het schip.
Theoretisch kunnen er meer containers geplaatst worden. Het dek is voldoende voor 200 á 300 containers 20 en 40 ft (twee hoog geplaatst) maar zou theoretisch 4 hoog kunnen.
In die zin een voordeel zoals bij een missie naar Mali. Hiervoor moest een containerschip ingehuurd worden (233 containers).Als de missie erop zit zou de JSS ingezet kunnen worden.
Daarentegen onvoldoende voor missies zoals Afghanistan. Hiervoor werden in 2006 drie transportschepen (ingehuurd bijna 2000 containers), 177 transportvliegtuigen en twee heli’s


Damen borduurt overigens voort op schepen die door die door Defensie/DMO/Marine ontworpen zijn. Hun fregatten series, als wel LPD ontwerpen komen daaruit voort.
De LPD Rotterdam, als wel de AOR schepen werden ontworpen samen met de Spanjaarden. Een werf als Damen krijgt vervolgens de opdracht tot bouwen.
Wat Damen op de markt brengt zijn doorontwikkelingen van fregatten en LPD's

Het verschil tussen ontwerpen door een werf en een Marine die de mogelijkheden nog heeft bestaat eruit dat een werf niet ontwerpt vanuit operationele ervaring.
Tevens speelt dat een werf geen geld gaat steken in opnieuw ontwerpen als het ontwerp niet voldoet. Er wordt net zo lang gepast en gemeten totdat het voldoet, maar tegen inlevering van wat men op het oog had of uit het ontwerp gehaald. Uit kostenbesparing zijn de marges tijdens de bouw eveneens groter.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 december 2015 om 15:42.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 16:06   #9
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij Bekijk bericht
Wat ik lees is dat Hennis de vervanging heeft uitgesteld tot rond 2025 maar dat DAMEN wel degelijk is begonnen met de ontwikkeling van een model.
Vergis u overigens niet in de extra kosten. Er werd €250 miljoen (prijspeil 2012) in ontwikkeling en aanschaf van de ESSM2 missile gestoken (LCF),
Een minimaal aantal. Op termijn zou bezien worden of er meer missiles nodig zouden zijn.

Tel de overige benodigde wapens erbij op wordt een fregat fiks duurder dan ogenschijnlijk lijkt.
Torpedo's, harpoons (evt verticaal te lanceren), ASROC, evt een type als de SM2 missile?, dure munitie voor het kanon,
missiles voor de korte afstand (dan wel een nieuwe variant van de goalkeeper of ander type)
Ruwweg komen er bij de aanschaf van een fregat plusminus 20 �* 25% aan kosten munitie bij.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 18:41   #10
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Waarom hebben wij fregatten nodig ?
De vervanging van het M-Fregat lijkt meer een politieke beslissing te zijn dan van militair belang voor de Belgische Krijgsmacht.

De NATO stelde zelfs voor de M-fregatten uit te faseren en in zetten op de lucht en landcomponent. De enige die er voordeel bij lijkt te hebben is de Koninklijke Marine.
Hierdoor kan een klasse fregatten aangehouden worden wat zonder BENESAM niet gekund zou hebben, er is geen geld voor.
Daarentegen heeft de Zeecomponent hierdoor de mogelijkheid dat officieren mee kunnen spelen op stafniveau in grotere operaties en oefeningen.
Met alleen MCM schepen zou dit niet mogelijk zijn.

De beide M-fregatten hebben geen mogelijkheid om het commando te voeren. De Crem wilde destijds het commando over een missie. De Koninklijke Marine stelde daarvoor de LPD Rotterdam ter beschikking. Het ging niet door daar de Fransen niet bereid waren het commando af te staan.
Opvallend heeft dit binnen Benesam nog niet plaats gevonden. Daarentegen wel met de Zweden. De Marine stelde de LPD Zr Ms. Johan de Witt ter beschikking

Met slechts twee oorlogsschepen kent men echter een probleem. Met name wanneer een fregat in dok ligt.
Het opleiden van -/en voldoende vaardagen kunnen laten maken door met name officieren.

Voor 2015 waren 150 vaardagen toegekend aan de beide fregatten. Ofwel 75 vaardagen per fregat per jaar.
Ligt een fregat niet in dok is één fregat operationeel beschikbaar en het andere fregat een jaar aan het opwerken
Wordt het operationele fregat meer dan 75 dagen ingezet, bijv een missie, moeten vaardagen zeer waarschijnlijk weggehaald worden van het schip dat aan het opwerken is.
Het belang wordt aangevoerd als deelname aan missies zoals piraterij. Daarentegen werd zover ik weet slechts drie keer deelgenomen met een M-fregat

Het militaire nut van slechts twee fregatten is vanuit nationaal oogpunt tamelijk gering
Alleen in internationaal verband voegt het een waarde toe als een klasse van gezamenlijk vier schepen waarmee deze klasse van vier schepen inzetbaar is.
Vanuit een politieke visie zijn ze daarentegen gezamenlijk slecht inzetbaar. Onze beide landen voeren daarin elk een ander beleid.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 19:59   #11
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Dus de troepenmacht bouwen we af. Maar we gaan fregatten kopen om
1) een zee en kustlijn te bewaken via dewelke nog nooit iemand ons aangevallen heeft?
2) te parkeren 1000 km van het dichtsbijzijnde zanbakland waar we moslims moeten gaan afknallen voor de Ami's?
3) negers op roeibootjes af te knallen nabij Somalië?

Ik mis Crembo met zijn F35's bijna...
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 28 december 2015 om 20:00.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 20:05   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dus de troepenmacht bouwen we af. Maar we gaan fregatten kopen om
1) een zee en kustlijn te bewaken via dewelke nog nooit iemand ons aangevallen heeft?
2) te parkeren 1000 km van het dichtsbijzijnde zanbakland waar we moslims moeten gaan afknallen voor de Ami's?
3) negers op roeibootjes af te knallen nabij Somalië?

Ik mis Crembo met zijn F35's bijna...
1) Aangevallen ?
Het gaat over een evt. bescherming van onze vissers en onze koopvaardijschepen.
2) Te parkeren waar bv een Belgisch schip een paar jaar geleden werd gekaapt door Somalische piraten.
3) Als het écht nodig is: piraten afknallen, om het even waar.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 21:04   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
1) Aangevallen ?
Het gaat over een evt. bescherming van onze vissers en onze koopvaardijschepen.
2) Te parkeren waar bv een Belgisch schip een paar jaar geleden werd gekaapt door Somalische piraten.
3) Als het écht nodig is: piraten afknallen, om het even waar.
IN het door U aangehaalde voorbeeld was één van onze patrouilleschepen (in het dagdagelijkse leven uitgerust met 1 (één) 0.50 machinegeweer) reeds voldoende,vooropgesteld dat de Marinestaf geheimzinnige voorspellende krachten bezit om haar schaarse middelen te prepositioneren waar het kwaad eventueel zou geschieden....

Maar de commerciele scheepvaart kan eigenlijk niet het recht opeisen dat "hun" marines hen overal en altijd gaan beschermen....en al zeker niet als ze,zoals de meeste schepen,ook van Belgische reders,effectief onder een goedkope vlag varen..

Zelfs de US NAVY kan dat niet garanderen voor schepen onder Amerikaanse vlag...

Persoonlijk ben ik van mening dat de rederijen zelf "passende maatregelen" zouden kunnen regelen.Gezien de meeste van hun activiteiten zich in Internationale wateren afspelen moeten er beslist mogelijkheden zijn met huurlingen....wat niet weet wat niet deert nietwaar?

Piraten worden door officiele Europese Marines beslist niet "afgeknald" maar "gearresteerd" en desnoods helemaal terug naar Europa gehaald om een proces te krijgen en hier in de gevangenis te mogen verblijven (waarna,waarschijnlijk,en uit menselijke overwegingen omdat het dan om oude zielige ventjes zou gaan,een permanente verblijfsvergunning zal volgen)


Ik zie daarvoor het nut van een Fregat niet in.....

Laatst gewijzigd door kelt : 28 december 2015 om 21:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 21:07   #14
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter
 
4x10E6's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 9.908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
IN het door U aangehaalde voorbeeld was één van onze patrouilleschepen (in het dagdagelijkse leven uitgerust met 1 (één) 0.50 machinegeweer) reeds voldoende,vooropgesteld dat de Marinestaf geheimzinnige voorspellende krachten bezit om haar schaarse middelen te prepositioneren waar het kwaad eventueel zou geschieden....

Maar de commerciele scheepvaart kan eigenlijk niet het recht opeisen dat "hun" marines hen overal en altijd gaan beschermen....en al zeker niet als ze,zoals de meeste schepen,ook van Belgische reders,effectief onder een goedkope vlag varen..

Zelfs de US NAVY kan dat niet garanderen voor schepen onder Amerikaanse vlag...

Piraten worden blijkbaar niet "afgeknald" maar "gearresteerd" en desnoods helemaal terug naar Belgie gehaald om een proces te krijgen en hier in de gevangenis te mogen verblijven (waarna,waarschijnlijk,en uit menselijke overwegingen omdat het dan om oude zielige ventjes zou gaan,een permanente verblijfsvergunning zal volgen)


Ik zie daarvoor het nut van een Fregat niet in.....
.. de vlaemsch nazionaaltjes, zijne anaal retentieve excelentie Geert Bourgeois op kop, claimen eigenaarschap van de vlaemsche kust .. bijgevolg is het de logica zelve dat de vlaemsche regering instaat om de vervanging van die fregatten te bekostigen .. logisch toch ?



die skone vlaemsche marine
__________________
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016
Officieel biograaf van Melikan Kucam

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 28 december 2015 om 21:14.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 21:47   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
.. de vlaemsch nazionaaltjes, zijne anaal retentieve excelentie Geert Bourgeois op kop, claimen eigenaarschap van de vlaemsche kust .. bijgevolg is het de logica zelve dat de vlaemsche regering instaat om de vervanging van die fregatten te bekostigen .. logisch toch ?



die skone vlaemsche marine
In een confederaal belgie, als ook het leger gesplitst is, kan de vlaemsche regering een vlaemsch schip laten bouwen op een werf bij onze noorderburen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 22:06   #16
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

Adrian, welke nickname heb jij op Defensieforum.nl? Ik ga de trollen ook hier gewoon negeren. Dan gaan ze wel weg, net zoals in het topic over de gevechtsvliegtuigen.
vlaanderenvrij is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 22:10   #17
vlaanderenvrij
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Berichten: 247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Het verschil tussen ontwerpen door een werf en een Marine die de mogelijkheden nog heeft bestaat eruit dat een werf niet ontwerpt vanuit operationele ervaring.
Dat verklaart wel waarom de voorontwerpen tot nu toe vrij conservatief zijn (76mm kanon, klassieke CIWS,...) Gezien het tijdschema dat je hier geeft zal de A-brief er toch wel vrij snel aankomen? Instappen doen België sowieso: de samenwerking met NL is heilig.
vlaanderenvrij is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 23:25   #18
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
IN het door U aangehaalde voorbeeld was één van onze patrouilleschepen (in het dagdagelijkse leven uitgerust met 1 (één) 0.50 machinegeweer) reeds voldoende,vooropgesteld dat de Marinestaf geheimzinnige voorspellende krachten bezit om haar schaarse middelen te prepositioneren waar het kwaad eventueel zou geschieden....

Maar de commerciele scheepvaart kan eigenlijk niet het recht opeisen dat "hun" marines hen overal en altijd gaan beschermen....en al zeker niet als ze,zoals de meeste schepen,ook van Belgische reders,effectief onder een goedkope vlag varen..

Zelfs de US NAVY kan dat niet garanderen voor schepen onder Amerikaanse vlag...

Persoonlijk ben ik van mening dat de rederijen zelf "passende maatregelen" zouden kunnen regelen.Gezien de meeste van hun activiteiten zich in Internationale wateren afspelen moeten er beslist mogelijkheden zijn met huurlingen....wat niet weet wat niet deert nietwaar?

Piraten worden door officiele Europese Marines beslist niet "afgeknald" maar "gearresteerd" en desnoods helemaal terug naar Europa gehaald om een proces te krijgen en hier in de gevangenis te mogen verblijven (waarna,waarschijnlijk,en uit menselijke overwegingen omdat het dan om oude zielige ventjes zou gaan,een permanente verblijfsvergunning zal volgen)


Ik zie daarvoor het nut van een Fregat niet in.....
Niet zondermeer met u eens. Tot nog toe worden NL koopvaardijschepen beschermd door Mariniers teams die op de schepen meevaren.
In de gebieden waar ze aan boord gaan zijn depots aangelegd met alles wat ze nodig hebben, inclusief wapens en munitie. Ze hoeven er dus alleen naar toe te vliegen, nemen het materiaal aan in het depot en gaan aan boord
Aanvankelijk waren de kosten voor de reders hoog, maar werden tamelijk snel omlaag gebracht. Zodanig dat het voor reders niet veel uitmaakt.

De NL regering stelt dat dit een taak is voor Defensie en niet voorbehouden aan burgers. Op de vraag van reders wil de regering wel enigszins iets opschuiven, maar alleen in uitzonderlijke gevallen. De mogelijkheid bestaat dat een dg ingehuurd civiel team mogelijk tijdelijk onder Defensie wordt ondergebracht.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2015, 23:32   #19
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij Bekijk bericht
Adrian, welke nickname heb jij op Defensieforum.nl? Ik ga de trollen ook hier gewoon negeren. Dan gaan ze wel weg, net zoals in het topic over de gevechtsvliegtuigen.
Geen, niet actief op het forum. Reageer hoofdzakelijk als een vorm van voorbereidende studie om, mocht het ervan komen, militaire historie te kunnen gaan studeren. Hoewel, gezien m'n gezondheid, er mogelijk niet van gaat komen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 00:14   #20
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderenvrij Bekijk bericht
Dat verklaart wel waarom de voorontwerpen tot nu toe vrij conservatief zijn (76mm kanon, klassieke CIWS,...) Gezien het tijdschema dat je hier geeft zal de A-brief er toch wel vrij snel aankomen? Instappen doen België sowieso: de samenwerking met NL is heilig.
Geen idee. Pluis tamelijk veel uit in de documentatie en brieven van Defensie, maar nog niets tegengekomen wat een hint op zou kunnen leveren.
Neem aan dat u het wel iets gevolgd zult hebben. De afgelopen 10 jaar was er weinig tot geen geld om te investeren in vervanging van materieel. Schepen moeten nu langer varen dan 20 jaar. Door het opschuiven raakt de Marine nu flink in de problemen.

Er moeten in de jaren 2020-2030 nu teveel schepen vervangen worden. Niet alleen fregatten, maar ook de opnemingsvaartuigen, het torpedowerkschip als wel het schip de Pelikaan (Antillen). De grote landingsvaartuigen hadden vervangen moeten worden, maar kregen een verlenging. Met als gevolg dat ook die vervangen moeten worden.

De duikboten worden vervangen en staan nu nummer één, maar vormen zulk een grote post dat vervanging van de M-fregatten mee daarom vrijwel zeker uitgesteld is. Ook de LPD Rotterdam moet overigens vervangen worden, wordt dan een oud schip

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat het budget, uit economische motieven, verhoogd zou worden?
In het verleden is dat eerder gebeurd om de bouw van fregatten mogelijk te kunnen maken. In tegenstelling tot in België vormen politiek, industrie en Defensie gezamenlijk meer een samenhang.
Dat was voorheen zo en is in de huidige tijd nog meer toegenomen. Het wordt ook wel betiteld als de Gouden Driehoek. Wat het ook in mag houden ...
Meer schepen aanschaffen, in het geval van de Koninklijke Marine heeft overigens geen zin. Een voorbeeld daarvan zijn de jaren 70/80.
In dat geval moet er eerst geld zijn voor meer personeel, pas daarna kan er gedacht worden aan meer schepen.
De problematiek in België, geldt dus evengoed voor de Nederlandse Defensie

Laatst gewijzigd door Adrian M : 29 december 2015 om 00:16.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be