![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Alken -
In de voormalige gebouwen van Intesa in de Hakkeveldstraat in Alken wordt er volgende week een opvanginitiatief voor erkende vluchtelingen geopend. De buurt is nog niet op de hoogte en reageert verrast en argwanend. In Limburg zijn er volgend jaar duizenden huizen nodig om erkende asielzoekers onderdak te geven. Dat bleek in november al uit een schatting van het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) Limburg. Eens een asielzoeker erkend is, krijgt hij of zij twee maanden om het asielcentrum of de lokale opvang te verlaten en elders een huis te vinden. CAW Limburg huurt de drie leegstaande huizen van sociale woonmaatschappij Cordium. “In Alken wordt inderdaad een zogenaamd doorgangshuis in orde gebracht en het initiatief zal dan snel van start gaan”, zegt Johan Huygen, directeur van CAW Limburg. Die opvang moet de asielzoekers de kans geven om vervolgens zelf een woning te vinden. “We moeten de logische weg volgen en eerst onder meer met het OCMW van Alken praten. Dan pas zullen we communiceren over het initiatief, dat nog op andere locaties van start zal gaan.” “Ik ben nog niet op de hoogte en dat is toch wel vreemd”, zegt een buurtbewoner. “Ik weet ook helemaal niet wat of wie ik hier moet verwachten. Het minste wat ze konden doen, is ons verwittigen en een woordje uitleg geven.” Ook verderop in de straat wordt verrast gereageerd. “We hopen toch vooral dat er gezinnen komen wonen”, zeggen ze. “Het is hier een rustige woonwijk en dat willen we zo ook houden. We zullen afwachten maar ook alles goed in de gaten houden.” Met dank aan HLN. Wordt er nu al niet meer gecommuniceerd? Ik dacht dat toch zeker de buurt waar de asielzoekers terecht komen verwittigd moesten worden. Is het zo hoe dat het nu gaat gebeuren? |
![]() |
![]() |