![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoe veilig is België?
Volgens Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, scoort ons land alles behalve goed op de ladder van het 'onveiligheidsgevoel'. Dat gevoel is het grootst in Luik. 34 procent van de ondervraagden voelt zich daar 'zelden of nooit' veilig. De stad voert daarmee de lijst van Europese steden aan. Ook Brussel (op zeven met 22 procent) en Antwerpen (op acht met 19 procent) doen het niet goed. Het Europese gemiddelde bedraagt 15 procent. De resultaten halen de hoerastemming na de publicatie van een vermeende daling van de criminaliteit ("-20 procent ...") onderuit. En er is nog slecht nieuws. Uit een enquête van Readers Digest blijkt dat 21 procent van de ondervraagden zich in ons land onveiliger voelt dan vijf jaar geleden. Dat heeft veel te maken met eigen ervaringen. Volgens het onderzoek werd de voorbije tien jaar een kwart van de landgenoten het slachtoffer van diefstal en 16 procent van geweld. Een ruime meerderheid is voorstander van zwaardere straffen voor criminelen. Veertig procent is van oordeel dat de politie niet in staat is om de zogenaamde 'kleine criminaliteit' effectief te bestrijden. Meer dan de helft (58 procent) meent "dat de politie liever boetes uitdeelt dan dat ze criminelen oppakt". Die indruk hebben wij soms ook. Maar, dat laatste verdient wel enige nuance. We gaan ervan uit dat de politieagent op het terrein zijn werk goed wil doen en ook liever criminelen bij de lurven zou vatten dan te jagen op (vrij) onschuldige automobilisten of foutparkeerders. Maar hij voert natuurlijk uit wat hij van hogerhand krijgt opgedragen. En dat is een kwestie van prioriteiten. En die prioriteiten? Tja, die worden opgelegd door de politiek ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Brusselaar, voel ik me zeer veilig in Brussel. Maar ja, ik woon ook in een probleemloze wijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() In welke Europese stad heerst er het meest veilige gevoel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() En dan te weten dat paars ons probeert wijs te maken dat de misdaadcijfers
spectaculair dalen Maar ja, in manipuleren van cijfers tot ere en welzijn van de hun eigen ego, zijn ze altijd goed geweest
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En als ik dan moet kiezen welk van de 2 ik het meest vertrouw, ja dan is mijn keuze gauw gemaakt
![]() |
![]() |
#7 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
2. Wat is die ruime meerderheid? 3. Wat houdt die kleinere criminaliteit dan in ? Volgens mij zijn net verkeersovertredingen voorbeelden van kleine criminaliteit. Dus moeten er daar zwaardere straffen op komen, en de politie moet dus meer controle voeren... (maar dit willen de meeste (mannen) net niet... Hypocriete mensjes toch... ) En die verkeersovertreders zijn GEEN onschuldigen: ze brengen net andere mensen in gevaar: bijv. onder invloed rijden, of te hoge snelheid... 4. IVM die prioriteiten: de vaakst voorkomende vorm van criminaliteit is het vermogensdelict. Om dat getal terug te brengen moet men ervoor zorgen dat de goederen beter beveiligd worden. (technologische beveiliging) Want de politie heeft soms mankracht tekort om overal te patrouilleren en eventueel dieven op heterdaad te betrappen. Verder zijn er ook de drugsdelicten, wat volgens mij totaal van de prioriteitenschaal moet geschrapt worden: drugsgebruikers zijn GEEN criminelen. (anders is de grote meerderheid van de bevolking crimineel: iedereen neemt wel 1 of andere drug; en het juridische onderscheid in de verschillende soorten drugs is totaal arbitrair en hypocriet) Ook seksueel getinte delicten komen vaak voor: maar dat heeft volgens mij veel te maken met de sociale structuur; en veel kan de arm der wet daar niet aan doen. Maw; moesten we allemaal een beetje verdraagzamer worden, wat meer respect hebben voor elkaar; zou het erop verbeteren. 5. Een vaak gebruikt standpunt van het Vlaams Blok: dat vreemdelingen voor de meerderheid van de criminaliteit zorgt...(ik ga hiermee niet akkoord trouwens, want allochtonen plegen namelijk makkelijker op te sporen criminaliteit, en worden zeker geviseerd) Dat de politie dan gewoon zorgt voor extra toezicht in probleemwijken, maar niet om de 15 minuten eens passeert; maar massaal agenten in burger inzet. Om zo zicht te krijgen op het geheel, en er eventueel een aangepaste strategie voor uitdokteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verkeersinbreuken voorbeelden van kleine criminaliteit allé vooruit ! nu nog beter, Dan moogde 100 % van de belgische bevolking preventief in den bak gaan steken of laten colloceren, ... allé ge moogt dus niet zat rondrijden of te hard want dat is crimineel, (okay ) maar joints paffen , lsd slikken dat is geen probleem, nee die mensen zijn ziek die moeten geholpen worden, ... en als die nu stoned met den auto rijden, of moeten stelen voor hun verslaving... Overigens stelen wat is dat dan, zware criminaliteit, ... ? Verder moeten we maar verdraagzaam zijn en ons laten verkrachten enz... want dat heeft te maken met de sociale structuur en daar kunnen de flikken niet aan doen, ... En die vuile kapitalisten met al hun geld moeten maar voor zichzelf zorgen, die moeten maar een alarm kopen, ... (Wel ik hem een geweer gekocht, laat maar komen hé, ze zijn welkom ! ) hoe ga je dan zelfverdediging noemen, ? Gigacriminaliteit of een accident de parcours, ... ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Helemaal akkoord met de cijfertjes. Maar staat er ook bij hoe het komt dat mensen zich onveilig voelen. Zou het kunnen dat bepaalde politieke partijen er alle belang bij hebben dat mensen zich onveilig voelen en daarom al het mogelijke doen om te zeggen hoe gevaarlijk het hier wel is. Tot nader order blijft Brussel één van de (zoniet dé) veiligste hoofdsteden van Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
En verkeersovertredingen horen dus in die 1e categorie, maw in de categorie kleine, maar veel voorkomende criminaliteit. Maar dat ken ik wel meer: we zijn enkel akkoord met de wetten die ons beschermen (bijv. dieven straffen) maar de wet die we zelf overtreden (openbare dronkenschap - verkeersovertredingen ) die moet niet zo hard nageleefd worden. ----- Naar alle waarschijnlijkheid heb je geen enkel idee wat LSD met je lichaam en geest doet. Volgens mij zou iedereen beter wat LSD slikken ipv een verslavende en vernietigende gifstof (nicotine -alcohol). [En LSD is niet verslavend btw ![]() Bovendien trekt je argumentatie op niets. Rijden onder invloed van elk soort drug moet verboden blijven. En stelen is evenveel verboden voor de druggebruiker; maar kan ik het helpen dat u met zo'n naïef vooroordeel zit dat zogezegd elke druggebruiker moet stelen om zijn druggebruik instand te houden? ----- Heb ik gezegd dat we ons moeten laten verkrachten ? NEE !!! Als we verdraagzamer worden, zullen er minder daders zijn, dat is de gedachte achter mijn argument. De politie is meestal toch al te laat bij seksuele misdrijven, maw men moet meer de oorzaken aanpakken; en die liggen in de sociale sfeer. ----- Stelen is een wanbedrijf dacht ik; middelzware criminaliteit. (ben niet heel zeker btw) ----- Technologische beveiliging houdt in: extra alarm, met verwittiging aan politie, enz. Wat ook kan; is alle lagen van de bevolking iets rijker laten worden, dan daalt de criminaliteit ook. Dan moeten er vooral op de sociaal-economische breuklijn positieve veranderingen komen. Daar kan de politiek wel iets aan doen, als ze tenminste niet hele dagen met debiele futiliteiten bezig zitten (mag een school een hoofddoek verbieden? -> give me a fucking break ! ) Laatst gewijzigd door boeha : 28 oktober 2004 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of gekocht met drugsgeld. ... Keuze te over op dit forum 8)
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de politiek hem met zever bezighoud daar ben ik het mee eens, maar ik ben niet akkoord met je stelling dat ik me maar moet beveiligen, ik betaal belastingen voor de politie, ... i Wat het economisch aspect betreft, dat is puur plat communisme en overigens onuitvoerbaar, we zitten nu al met een te klein verschil Uitkering-Arbeid... |
|
![]() |
![]() |