Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2004, 22:44   #1
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard Wat krijgt Vlaanderen nu terug?

Nu zijn er al een aantal topics gestart over de transfers van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië. Niemand, zelfs de BUB, kan niet meer ontkennen dat er een structurele stroom van geld van Noord naar Zuid vloeit...

Mijn vraag is simpel: Wat moet volgens, de Belgisten, Vlaanderen hiervoor terugkrijgen, of blijft zij met lege handen staan?
Oud 22 oktober 2004, 22:49   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Mijn vraag is simpel: Wat moet volgens, de Belgisten, Vlaanderen hiervoor terugkrijgen, of blijft zij met lege handen staan?
Wat krijg jij terug wanneer je een sukkelaar die het nodig heeft een boterham met kaas toeschuift?
Oud 22 oktober 2004, 22:57   #3
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Wat krijg jij terug wanneer je een sukkelaar die het nodig heeft een boterham met kaas toeschuift?
iets heel fouts als je dat al 30 jaar moet doen ...

Hoe ging het spreekwoord ook alweer: Give a man a fish and he has food for a day, teach a man how to fish and he has food for the rest of his life
Oud 22 oktober 2004, 22:58   #4
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Daarnaast nog ff: meestal krijg je dankjewel terug...
Oud 22 oktober 2004, 23:25   #5
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu zijn er al een aantal topics gestart over de transfers van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië. Niemand, zelfs de BUB, kan niet meer ontkennen dat er een structurele stroom van geld van Noord naar Zuid vloeit...

Transfers in een land zullen er altijd zijn. Transfers van rijk naar arm, van zelfstandigen naar loontrekkenden, van autochtonen naar allochtonen, van Vlamingen naar Walen... Ik ga die transfers niet bagateliseren. Dergelijke astronomische bedragen zullen in mijn leven helaas nooit op mijn rekeninguittreksels verschijnen.

Transfers tonen aan dat er hulp nodig is van een sterkere groep naar een zwakkere. In dit geval is Wallonië het zwakkere broertje. Vanuit mijn standpunt zal u begrijpen dat ik solidair ben met mijn mede-landgenoten. In tegenstelling tot de Vlaams-nationalisten, zij hebben geen voeling met deze bevolkingsgroep.

Zoals de staatsschuld moet men die transfers afbouwen. Elke regio moet op haar eigen benen kunnen staan. Enkel op die manier kunnen we België laten evolueren tot een economisch sterk Europees land, dat tegen een stootje kan.

Nogmaals, vanuit mijn standpunt moet u begrijpen dat ik in principe weinig problemen heb met tranfers. Ik bezie het als een investering, in tegenstelling tot de flaminganten, zij bezien het als weggesmeten geld.
Oud 22 oktober 2004, 23:28   #6
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarnaast nog ff: meestal krijg je dankjewel terug...
Moet ik alle mensen uit Vlaanderen bedanken als ze een gewestweg in mijn stad renoveren? Wat verstaat u onder dat dankwoord?
Oud 22 oktober 2004, 23:31   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
iets heel fouts als je dat al 30 jaar moet doen ...

Hoe ging het spreekwoord ook alweer: Give a man a fish and he has food for a day, teach a man how to fish and he has food for the rest of his life
Stel dat er binnenkort een studie komt van de transfers naar Friesland. En stel dat men tot de constatatie komt dat de rest van Nederland steeds moet opdraaien voor de Friesen. Zou je dat een argument vinden om de onafhankelijkheid van Friesland te promoten?
Oud 22 oktober 2004, 23:32   #8
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Transfers in een land zullen er altijd zijn. Transfers van rijk naar arm, van zelfstandigen naar loontrekkenden, van autochtonen naar allochtonen, van Vlamingen naar Walen... Ik ga die transfers niet bagateliseren. Dergelijke astronomische bedragen zullen in mijn leven helaas nooit op mijn rekeninguittreksels verschijnen.

Transfers tonen aan dat er hulp nodig is van een sterkere groep naar een zwakkere. In dit geval is Wallonië het zwakkere broertje. Vanuit mijn standpunt zal u begrijpen dat ik solidair ben met mijn mede-landgenoten. In tegenstelling tot de Vlaams-nationalisten, zij hebben geen voeling met deze bevolkingsgroep.

Zoals de staatsschuld moet men die transfers afbouwen. Elke regio moet op haar eigen benen kunnen staan. Enkel op die manier kunnen we België laten evolueren tot een economisch sterk Europees land, dat tegen een stootje kan.

Nogmaals, vanuit mijn standpunt moet u begrijpen dat ik in principe weinig problemen heb met tranfers. Ik bezie het als een investering, in tegenstelling tot de flaminganten, zij bezien het als weggesmeten geld.
Yann, één moment ---> ik ben niet zo oud hoor, mag wel jij zeggen

Maar een groot probleem is dat een deel (zonder te speculeren of hoe groot dat deel is) van de Vlamingen de Walen niet zien als landgenoten. Zij zien het net als dat Walen geld moeten afdragen aan Friesland...
Dat gevoel leeft en hoe komen jullie/jij daar aan tegemoet?
Oud 22 oktober 2004, 23:35   #9
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Stel dat er binnenkort een studie komt van de transfers naar Friesland. En stel dat men tot de constatatie komt dat de rest van Nederland steeds moet opdraaien voor de Friesen. Zou je dat een argument vinden om de onafhankelijkheid van Friesland te promoten?
Nee, maar ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen per sé... Ik vraag me simpelweg af, wat ervoor terugkomt...
Oud 22 oktober 2004, 23:56   #10
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, maar ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen per sé... Ik vraag me simpelweg af, wat ervoor terugkomt...
Het is logisch dat men in één land investeert en solidair is waar dat nodig is. Het kan natuurlijk niet uitsluitend van één kant komen. Als de transfers op lange termijn blijven bestaan, dan is er wel degelijk iets mis.

Zoals Antoon en andere flaminganten suggereren, zijn Belgicisten personen die het uitsluitend voor de franstaligen opnemen. Dat is onwaar. Ik streef naar een unitair België, waar de regio's perfect afgestemd zijn op elkaar, en waar het goed is om leven. Zowel voor Vlamingen, Walen als Brusselaars.
Oud 23 oktober 2004, 00:04   #11
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is logisch dat men in één land investeert en solidair is waar dat nodig is. Het kan natuurlijk niet uitsluitend van één kant komen. Als de transfers op lange termijn blijven bestaan, dan is er wel degelijk iets mis.

Zoals Antoon en andere flaminganten suggereren, zijn Belgicisten personen die het uitsluitend voor de franstaligen opnemen. Dat is onwaar. Ik streef naar een unitair België, waar de regio's perfect afgestemd zijn op elkaar, en waar het goed is om leven. Zowel voor Vlamingen, Walen als Brusselaars.
Ok, maar noem dan eens iets voor de Vlamingen waar jij je persoonlijk voor zou willen inzetten...
Oud 23 oktober 2004, 00:10   #12
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, maar noem dan eens iets voor de Vlamingen waar jij je persoonlijk voor zou willen inzetten...
Ik heb het toch al genoemd? Meer gelijkheid onder de Belgen. Daar wil ik mij voor inzetten. Ik denk niet in het patroon van Vlamingen en Walen. Voor mij zijn alle Belgen gelijk en evenwaardig.
Oud 23 oktober 2004, 00:22   #13
Pierke
Vreemdeling

Pierke's schermafbeelding

Standaard

"Nogmaals, vanuit mijn standpunt moet u begrijpen dat ik in principe weinig problemen heb met tranfers. Ik bezie het als een investering, in tegenstelling tot de flaminganten, zij bezien het als weggesmeten geld."

Wat natuurlijk een nogal logische visie is als bovenop de transfers telkens weer blijkt dat iedere gunstige verandering voor Vlaanderen, ieder wetgevend ontwerp, meteen ook dient te worden "betaald" en "afgekocht".
Wallonië gedraagt zich alsof Vlaanderen voor ieder zinnig initiatief vooraleerst Waalse toestemming nodig heeft en blokkeert zelfs de simpelste verandering als er "geen compensaties" voor in de plaats gesteld worden.

Nogal arrogant voor een "bedelaar die voortdurend zijn hand moet ophouden"....
Klaarblijkelijk nog een overschotje uit de tijd toen de franstalige "elite" het hele land bestuurde en Vlamingen werden beschouwd/behandeld als tweederangsburgers....
"Solidariteit" moet van beide kanten komen en dat is in dit land duidelijk niet het geval.
Dus : Leve de Vlaamse Republiek !

Pierke.
Pierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 00:27   #14
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb het toch al genoemd? Meer gelijkheid onder de Belgen. Daar wil ik mij voor inzetten. Ik denk niet in het patroon van Vlamingen en Walen. Voor mij zijn alle Belgen gelijk en evenwaardig.
Oké een goede filosofie, maar hoe zou je dat willen concretiseren dat echt aanspreekt tot de Vlaamse massa...?
Oud 23 oktober 2004, 00:37   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt een staalarbeider in Wallonië minder betaald dan in Vlaanderen ?
Hun productiviteit ligt nochtans een stuk lager.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 04:06   #16
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[size=2]Als dat een sukkelaar is die over de intellectuele en fysieke capaciteiten beschikt om zelf geld te verdienen, krijgt die van mij juist DE BALLEN.

[/size]
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 07:54   #17
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de transfers op lange termijn blijven bestaan, dan is er wel degelijk iets mis.
Is meer dan 170 jaar lange termijn?

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 09:08   #18
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Op zijn allerminst een simpel woord van dank. Maar zelfs dat is voor de walen nog te veel.

En accurater is m.i. te zeggen dat je die 'sukkelaar' nu al sinds jaar en dag dagelijks geld 'geeft' waarmee die dan direct naar de hoeren holt en het café induikt ipv het te besteden in het belang van zijn eigen toekomst.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 23 oktober 2004 om 09:10.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 09:56   #19
Spolpoel
Banneling

Standaard

Wat krijgt Vlaanderen terug?

GRATIS partijkaarten en vriendendiensten van de PS. GRATIS partijkaarten en vriendendiensten waar de sossen zo tuk op zijn, dat het de Vlaamse belastingbetaler wel wat mag kosten. Je beseft toch dat de regeringsdeelname van het SPA micro-partijtje enkel gegarandeerd blijft zolang de PS dat wil.Maar voor die vriendendienst hoort wel een compensatie : de blijvende gelegaliseerde diefstal van 10 mia per jaar bij de Vlaamse belastingbetaler.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 12:44   #20
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wordt in Vlaanderen dan de onafhankelijkheid van Wallonië gepromoot? Ik dacht dat het juist om de Vlaamse onafhankelijkheid ging.

Als je trouwens niet Friesland, maar de Antillen als voorbeeld had genomen, zou je dichter bij de realiteit zitten. De Antillen kosten Nederland veel geld, waarvan een groot deel op de verkeerde plaats terechtkomt of niet goed besteed wordt, met als gevolg dat de economie even slecht blijft draaien. Daarom vinden veel Nederlanders dat de Antillen of volledig onderdeel moeten worden van Nederland, met alle rechten en plichten die daar bijhoren (en controle op de uitgave door de Nederlandse regering) of volledig onafhankelijk moeten worden en �*lles zelf moeten regelen (ook de financiën). Volgend jaar wordt de relatie met de Antillen ook daadwerkelijk veranderd, waarbij de eilanden individueel en de Rijksregering meer macht krijgen t.k.v. het overkoepelende Antilliaanse bestuursniveau.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be