Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2004, 14:50   #1
thomas v
Vreemdeling

Standaard geloof en politiek

Ik heb het gevoel dat er binnen sommige politieke partijen en media een ondergrondse hetse bestaat tegen alles wat te maken heeft met geloof en hun godsdiensten. Ik heb het hier dan vooral over de vrt en de vld die zich steeds negatief uitlaten over alles wat te maken heeft met geloof.

Wat de vld betreft kan ik dit nog enigsinds begrijpen omdat zij historisch gezien een vrijzinnige ideologie hebben, en die nu nog steeds met zich mee draagt. Maar zij mogen niet vergeten dat fundamentele christelijke waarden en normen waarop onze cultuur en samenleving is gebouwd zullen verwateren wanneer men steeds het christelijk geloof gaat verwerpen, en wanneer men de fundamenten van een huis wegneemt zal het instorten. Ook de geschiedenis leert ons dat elke samenleving waar en wanneer dan ook is kunnen ontstaan met een bepaald geloof en godsdienst. En wanneer deze samenleving dan ten onder ging samen met zijn godsdienst, er weer een nieuwe godsdienst ontstond. Zo is het ideaalbeeld van de vld een illusie want wanneer zij het christelijk geloof blijven veroordelen dit zal vervangen worden door een ander ( ofwel eens zo hard terug komt.) Een goed voorbeeld is wat het communistische regime in de SU die het geloof verwerpte en waar men nu de gevolge van draagt. In vele landen van de voormalige SU hebben problemen omdat er geen waardenbesef meer is.
Verder wil ik de vrt oproepen om zich opjectiever op te stellen t.o.v godsdiensten. Ze moeten zich niet zo anti opstellen. Ze mogen niet vergeten dat ongeveer 90 % van de mensen gelooft in iets en dat vele mensen op zoek zijn naar geloof en godsbeleving. Vrijzinnighied is naar mijn gevoel overroepen. Het is een hype in deze tijd om in niets te geloven. Maar dit zal veranderen, want veel te veel mensen zijn verloren en zoeken een houdvast. Ik wil niet zeggen dat ze niet critisch mogen zijn, maar dan wel in positieve en negatieve zin.
thomas v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 15:02   #2
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas v
Ik heb het gevoel dat er binnen sommige politieke partijen en media een ondergrondse hetse bestaat tegen alles wat te maken heeft met geloof en hun godsdiensten. Ik heb het hier dan vooral over de vrt en de vld die zich steeds negatief uitlaten over alles wat te maken heeft met geloof.

Wat de vld betreft kan ik dit nog enigsinds begrijpen omdat zij historisch gezien een vrijzinnige ideologie hebben, en die nu nog steeds met zich mee draagt. Maar zij mogen niet vergeten dat fundamentele christelijke waarden en normen waarop onze cultuur en samenleving is gebouwd zullen verwateren wanneer men steeds het christelijk geloof gaat verwerpen, en wanneer men de fundamenten van een huis wegneemt zal het instorten. Ook de geschiedenis leert ons dat elke samenleving waar en wanneer dan ook is kunnen ontstaan met een bepaald geloof en godsdienst. En wanneer deze samenleving dan ten onder ging samen met zijn godsdienst, er weer een nieuwe godsdienst ontstond. Zo is het ideaalbeeld van de vld een illusie want wanneer zij het christelijk geloof blijven veroordelen dit zal vervangen worden door een ander ( ofwel eens zo hard terug komt.) Een goed voorbeeld is wat het communistische regime in de SU die het geloof verwerpte en waar men nu de gevolge van draagt. In vele landen van de voormalige SU hebben problemen omdat er geen waardenbesef meer is.
Verder wil ik de vrt oproepen om zich opjectiever op te stellen t.o.v godsdiensten. Ze moeten zich niet zo anti opstellen. Ze mogen niet vergeten dat ongeveer 90 % van de mensen gelooft in iets en dat vele mensen op zoek zijn naar geloof en godsbeleving. Vrijzinnighied is naar mijn gevoel overroepen. Het is een hype in deze tijd om in niets te geloven. Maar dit zal veranderen, want veel te veel mensen zijn verloren en zoeken een houdvast. Ik wil niet zeggen dat ze niet critisch mogen zijn, maar dan wel in positieve en negatieve zin.
Het zou kunnen vervangen worden door een universeel gevoel ...... waar godsdiensten niet langer tegenover elkaar staan maar bondgenoten in een zoektocht naar spiritualiteit.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 15:05   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Dat van die 90 % die geloven, dat zullen wel cijfers zijn vanonder die een dikke laag stof gehaald zijn, achterhaald tot en met.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 16:40   #4
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

... de vrt is enkel negatief wanneer het over het christendom gaat.
De islam is totnogtoe altijd een knuffeldiertje geweest van de multiculturele vrijzinnigen.
2 maten en 2 gewichten he...
Oud 2 november 2004, 17:36   #5
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
... de vrt is enkel negatief wanneer het over het christendom gaat.
De islam is totnogtoe altijd een knuffeldiertje geweest van de multiculturele vrijzinnigen.
2 maten en 2 gewichten he...
Daar doet ie het weer....... overdrijven!
Dat noem ik positief de Vexille, toekomstgericht......
Oud 2 november 2004, 20:05   #6
thomas v
Vreemdeling

Standaard

als je goed leest bedoel ik dat ongeveer 90% van de mensen in iets gelooft. Hier bedoel ik niet mee dat deze mensen puur katholiek gelovig zijn maar dat zij de overtuiging hebben dat er een bepaalde levenskracht aanwezig is. Maar deze is voor iedereen anders. Daarom zijn mensen ook steeds op zoek om deze kracht te kunnen benoemen. Wat hen vaak tot bepaalde religies en godsdiensten brengt of gewoon bij een zeer induviduele levensovertuiging die deze kracht kan benoemen. Maar vaak worden vooral godsdiensten door media en politieke partijen als overbodig en zinloos bestempeld. Wat voor mensen die een godsdienst beleiden zeer hard aankomt, het is immers iets waar ze dagelijks mee bezig zijn, ze passen hun leven zelfs aan en steken er veel energie in. Nu ik wil niet alles goed praten wat met godsdienst te maken heeft maar de positieve zaken worden te weinig vermeld.

opm. mischien ben ik wel wat jong en naïf maar als je goed luistert naar mensen en niet te veel naar media, ondek je vanzelf dat atheïsme toch bij een minderheid van de mensen aanwezig is (uit de geschiedenis leren we dat religie altijd heeft bestaan.)
thomas v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 21:30   #7
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=thomas v]
Citaat:
als je goed leest bedoel ik dat ongeveer 90% van de mensen in iets gelooft. Hier bedoel ik niet mee dat deze mensen puur katholiek gelovig zijn maar dat zij de overtuiging hebben dat er een bepaalde levenskracht aanwezig is. Maar deze is voor iedereen anders. Daarom zijn mensen ook steeds op zoek om deze kracht te kunnen benoemen. Wat hen vaak tot bepaalde religies en godsdiensten brengt of gewoon bij een zeer induviduele levensovertuiging die deze kracht kan benoemen.
Het is een oerdrift.
Citaat:
Maar vaak worden vooral godsdiensten door media en politieke partijen als overbodig en zinloos bestempeld. Wat voor mensen die een godsdienst beleiden zeer hard aankomt, het is immers iets waar ze dagelijks mee bezig zijn, ze passen hun leven zelfs aan en steken er veel energie in. Nu ik wil niet alles goed praten wat met godsdienst te maken heeft maar de positieve zaken worden te weinig vermeld.
Godsdiensten zouden veel verdraagzamer moeten zijn voor elkaar, ze streven immers allen naar hetzelfde.
Citaat:
opm. mischien ben ik wel wat jong en naïf maar als je goed luistert naar mensen en niet te veel naar media, ondek je vanzelf dat atheïsme toch bij een minderheid van de mensen aanwezig is (uit de geschiedenis leren we dat religie altijd heeft bestaan.
Inderdaad, maar ook religie moet evolueren.....het liefst naar iets beter en ruimer, iets vreedzamer.
Oud 2 november 2004, 23:52   #8
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Daar doet ie het weer....... overdrijven!
Dat noem ik positief de Vexille, toekomstgericht......
Oh, en nu zou ik nog iets kunnen aanhalen over een markante gebeurtenis deze ochtend in Amsterdam, maar dat zou alweer iets té gratuit zijn zeker?

Waarom liggen de genieën[SIZE=1]*)[/SIZE] van Monty Python niet allang onder de zoden voor hun blasphemische creatie "The Life of Brian"?

[SIZE=1]
*) het zijn ook genieën, die gasten... de absolute onbetwiste pausen van de humor, begrijp me niet verkeerd.
[/SIZE]
Oud 3 november 2004, 10:39   #9
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oh, en nu zou ik nog iets kunnen aanhalen over een markante gebeurtenis deze ochtend in Amsterdam, maar dat zou alweer iets té gratuit zijn zeker?

Waarom liggen de genieën[size=1]*)[/size] van Monty Python niet allang onder de zoden voor hun blasphemische creatie "The Life of Brian"?

[size=1]
*) het zijn ook genieën, die gasten... de absolute onbetwiste pausen van de humor, begrijp me niet verkeerd.
[/size]
Kijk vooral eens naar Michael Palin's reizen doorheen de Himalaya.... de laatste reeks die loopt op Canvas. Een aanrader !
http://www.palinstravels.co.uk/
Daar kan je Gods werk bewonderen. Michael is een man met niet alleen heel veel humor maar ook heel veel respect voor de natuur en de mens in zijn verscheidenheid, de mens en zijn verschillende culturen en godsdiensten.
Beter dan Vaticaanstad als u mijn mening vraagt......
Bijzonder mooi en leerrijk.
Oud 3 november 2004, 10:46   #10
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kijk vooral eens naar Michael Palin's reizen doorheen de Himalaya.... de laatste reeks die loopt op Canvas. Een aanrader !
http://www.palinstravels.co.uk/
Daar kan je Gods werk bewonderen. Michael is een man met niet alleen heel veel humor maar ook heel veel respect voor de natuur en de mens in zijn verscheidenheid, de mens en zijn verschillende culturen en godsdiensten.
Beter dan Vaticaanstad als u mijn mening vraagt......
Bijzonder mooi en leerrijk.
Ik ben een trouwe kijker, Labyrinth...
Ook de allereerste aflevering gezien?
Ook de onderhuidse kritiek van Palin op de toch zo verdraagzame islam in Pakistan gehoord? De voorafspiegeling van het verdwijnen van een complete cultuur als gevolg van de islamidiotie?

Palin is een man die niet snel een waardeoordeel uitspreekt (ik heb al z'n reeksen bekeken en herbekeken); daarom dat dit me zo onmiddellijk frappeerde.
Oud 3 november 2004, 11:00   #11
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben een trouwe kijker, Labyrinth...
Ook de allereerste aflevering gezien?
Ook de onderhuidse kritiek van Palin op de toch zo verdraagzame islam in Pakistan gehoord? De voorafspiegeling van het verdwijnen van een complete cultuur als gevolg van de islamidiotie?

Palin is een man die niet snel een waardeoordeel uitspreekt (ik heb al z'n reeksen bekeken en herbekeken); daarom dat dit me zo onmiddellijk frappeerde.
Ik vind mensen die zich focussen op de zonden van de Islam zonder hun eigen zonden in te zien bijzonder kortzichtig. En in alle topics slaat u steeds op dezelfde nagel.....
U bent niet blauw de Vexille..... U bent Oranje.
Uw blauw komt op mij over als een vermomming.
U wenst geen vrede tussen de mensen.
Bush lijkt gewonnen in Amerika..... ik moet even mijn humeur terugwinnen en die zal ik vandaag hier niet vinden vrees ik.
Oud 3 november 2004, 11:05   #12
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De voorafspiegeling van het verdwijnen van een complete cultuur als gevolg van de islamidiotie?

.
Ooit gedacht aan de volledige verdwijning van de wereldculturen door de idiotie van wereldveroveraars ?
Bezint u daar maar eens over, desnoods met de hulp van de almachtige.
U ziet het, ik ben triest.
Tot later !
Oud 3 november 2004, 11:12   #13
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

@ Labyrinth

"U wenst geen vrede tussen de mensen" ?????????

Wat is dit nou weer voor een uitspraak?
Ik klop op de nagels die het hout weerbarstig maken en waar we ons massaal aan kwetsen. Onverdraagzaamheid doet me inderdaad wat. Ik kan er niet aan doen dat we op dat vlak keer op keer de islam overal ter wereld het mooie voorbeeld zien geven. Of mag dat niet gezegd worden soms? Moeten we ons hullen in ijzige stilte in de hoop dat daaruit ooit die illusie van "vrede tussen de mensen" zal groeien?

En als christen heb ik wél een zondenbesef... word er trouwens genoeg voor uitgelachen door de zelfverklaarde vrijdenkers hier op dit forum. Vooraleer mij hypocrisie te verwijten, zouden velen er goed aan doen om eens voor de spiegel te gaan staan.

Wat Bush betreft... innige deelneming. Maar de wereld zal er geen nanoseconde van stilstaan. Ook die idioot zal uiteindelijk wegdeemsteren in de schaduw van de geschiedenis. Zo'n groot licht is hij uiteindelijk ook niet (geweest). Kwestie van tijd dus.
Oud 3 november 2004, 14:47   #14
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
@ Labyrinth

"U wenst geen vrede tussen de mensen" ?????????

Wat is dit nou weer voor een uitspraak?
Ik klop op de nagels die het hout weerbarstig maken en waar we ons massaal aan kwetsen. Onverdraagzaamheid doet me inderdaad wat. Ik kan er niet aan doen dat we op dat vlak keer op keer de islam overal ter wereld het mooie voorbeeld zien geven. Of mag dat niet gezegd worden soms? Moeten we ons hullen in ijzige stilte in de hoop dat daaruit ooit die illusie van "vrede tussen de mensen" zal groeien?

En als christen heb ik wél een zondenbesef... word er trouwens genoeg voor uitgelachen door de zelfverklaarde vrijdenkers hier op dit forum. Vooraleer mij hypocrisie te verwijten, zouden velen er goed aan doen om eens voor de spiegel te gaan staan.

Wat Bush betreft... innige deelneming. Maar de wereld zal er geen nanoseconde van stilstaan. Ook die idioot zal uiteindelijk wegdeemsteren in de schaduw van de geschiedenis. Zo'n groot licht is hij uiteindelijk ook niet (geweest). Kwestie van tijd dus.
Er waren en zijn nog steeds volkeren die zich massaal kwetsen aan het
" conservatieve " christendom net als aan de "conservatieve" islam of het " conservatieve " jodendom.
Ik heb de hoop dat er ooit een generatie zal komen voor wie niet de soort godsdienst belangrijk is maar het religieus gevoel of de spiritualiteit waar zelfs de vrijzinnigen ( vrijdenkers wil niet zeggen dat je niet denkt integendeel .... )zich zouden mee verbonden kunnen voelen.
In elke godsdienst is het nog steeds het achterlijke gevoel van : "ik heb gelijk, ik ken de waarheid, mijn godsdienst is de juiste, de beste......."

Zolang er geen wereldleider of vooral religieuze leider de moed zal hebben te verklaren dat we allemaal zoekenden zijn in dezelfde boot zal het inderdaad elkaar kwetsen blijven.
Of zou dat te zwak overkomen voor de sterken der aarde ?
Daarom zei ik dat er mensen zijn die liever de strijd onderhouden.

Denkt u werkelijk dat gans deze aardbol bewoond wordt door idioten ?
Oud 3 november 2004, 17:57   #15
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Laatst gewijzigd door labyrinth : 3 november 2004 om 17:58.
Oud 3 november 2004, 23:34   #16
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Denkt u werkelijk dat gans deze aardbol bewoond wordt door idioten ?
Hangt ervan af wat u onder "idioot" verstaat, Labyrinth...
8)
Oud 3 november 2004, 23:44   #17
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hangt ervan af wat u onder "idioot" verstaat, Labyrinth...
8)
De ene zijn idioot is de andere zijn idioot niet.... voil�* !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be