Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2016, 12:13   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Eerste 130 overuren zijn fiscaal voordelig

De eerste 130 overuren zijn fiscaal voordelig voor werkgever en voor de werknemer.

Sinds het gezegende jaar 2005 na Christus is er een speciale regeling om overuren aantrekkelijker te maken voor werkgever en werknemer.
In eerste instantie ging het over 100 uren, sinds 2011 over 130 uren op jaarbasis.

Hieronder een kleine toelichting.
Voor Schoof, hier is de link. http://ondernemingsdatabank.indicato...ATAAR_EU180504

U zou uw werknemers de komende maanden graag wat overuren laten doen, maar zelf zijn ze daar niet voor te vinden. “We houden daar toch niets aan over”, zeggen ze. Klopt dat wel? Was er daarvoor geen speciale regeling voorzien?

Hoe zit dat precies?

Uw werknemers overuren laten doen... Soms is dat uiteraard nodig, maar het is niet altijd eenvoudig om iedereen ervoor te motiveren. Voor u is het sowieso al een dure zaak, want u betaalt voor die extra uren in principe een extra loon van 50% of 100% (op zon- en feestdagen).

En het brengt voor hen niets op… Dat idee leeft in ieder geval nogal eens… Dit komt omdat ze met die extra uren in een ‘duurder tarief’ van bedrijfsvoorheffing vallen en er van het extra bruto*loon dat u betaalt uiteindelijk netto niet zo veel meer overblijft.

Klopt dat wel altijd? Neen! Dit geldt niet voor de eerste 130 overuren per jaar. Sinds 2005 bestaat er een fiscale regeling waardoor overuren voor u en uw werknemer een stuk voordeliger zijn. Sinds 1 januari 2010 kunt u uw werknemers op die manier 130 overuren per jaar laten presteren (daarvóór waren het er 100) die voor u én voor hen extra voordelig zijn.

Tip. Deden uw werknemers tijdens 2010 nog geen overuren, dan kunt u deze 130 overuren dus nog in het laatste kwartaal laten presteren.

Regeling voor de eerste 130 overuren

Hoeveel betaalt u zelf voor die uren? U betaalt nog steeds een extra toeslag van 50% of 100%, maar u recupereert die voor een stuk doordat u een deel van de bedrijfsvoorheffing van die werknemer niet moet doorstorten.

Cijfervoorbeeld. Betaalt u 10 overuren uit tegen € 11 per uur, dan betaalt u hierop door de extra toeslag van 50% zo’n € 55 meer dan voor 10 ge**wone uren. Met de patronale bijdrage meegeteld, betekent dit voor u een meerkost van ongeveer € 74. Hiervan krijgt u via de bedrijfsvoorheffing ongeveer € 45,37 terug. Voor u is een overuur dus nog steeds wel iets duurder dan een gewoon uur…

Uw werknemer betaalt minder belastingen. Dit is het grote voordeel van deze maatregel… Door deze belastingvermindering worden deze uren voor hem immers bijzonder voordelig. Uw werk*nemer krijgt niet alleen een extra toeslag voor deze uren, hij wordt er ook nog eens minder op belast.

Tip. Uw werknemer ziet onmiddellijk op zijn loonbrief dat hij netto een pak meer verdient doordat hij ook minder bedrijfsvoorheffing moet betalen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2016, 18:36   #2
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

en wat als ik ondanks deze 'gunstige' regeling toch liever recup heb ?
Oud 9 april 2016, 21:40   #3
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik ken de nieuwe regeling nog niet in details maar in de vorige regeling kon u kiezen tussen recup of de gunstige financiële regeling die toen al van kracht was. Wordt binnen ons bedrijf toegepast.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 13:48   #4
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Daar kan u ook in dit systeem voor kiezen. Ik zou het zelf niet doen, tenzij u echt extra verlof nodig heeft.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 13:51   #5
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Op zich een schitterend systeem waarbij ook de werknemer dik winnaar is. Helaas wordt er zoveel nonsens verteld dat de meeste mensen dit niet eens geloven.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 14:20   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Wij maken op ons werk al jaren gebruik van dit systeem.
Werkt prima en de eerste 130 overuren zijn razend interessant.
Enige nadeel voor de baas is natuurlijk wel dat iemand die in bv september al aan zijn 130 uren zit tot het einde van het jaar geen overuren meer zal willen doen wegens niet meer zo interessant.

Overigens wordt er op mijn werkplek een onderscheid gemaakt tussen over-uren en recup-uren. Overuren doen we enkel in het weekend. Extra uren in de week zijn recup-uren tenzij je over de 50u per week gaat, dan wordt het gedeelte boven de 50 ook als overuren beschouwd.

Maar op het einde van het jaar mag je wel recup-uren gebruiken om je overuren aan te vullen tot aan die 130.
Oud 10 april 2016, 14:23   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Op zich een schitterend systeem waarbij ook de werknemer dik winnaar is. Helaas wordt er zoveel nonsens verteld dat de meeste mensen dit niet eens geloven.
Dat is inderdaad een probleem. Toen mijn baas destijds deze regeling voorstelde ging in eerste instantie ook bijna niemand akkoord omdat nagenoeg iedereen een addertje onder het gras verwachtte. Het was bijna 'te mooi om waar te zijn'. Voordelig voor de baas en voordelig voor de werknemer terwijl de staat voor deze voordelen betaald. Klinkt inderdaad ongeloofwaardig maar het klopt wel degelijk.
Oud 10 april 2016, 14:25   #8
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Maakt voor mij weinig verschil, overuren worden niet geregistreerd voor kaderleden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 14:27   #9
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Maakt voor mij weinig verschil, overuren worden niet geregistreerd voor kaderleden.
Er zijn ook bedrijven waar gewone werknemers helemaal niets krijgen voor hun overuren. Recup noch geld.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 14:29   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Er zijn ook bedrijven waar gewone werknemers helemaal niets krijgen voor hun overuren. Recup noch geld.
Maar daar werken dan waarschijnlijk ook enkel domme werknemers.
Of werknemers die nooit geen overuren maken.
Wie gaat er nu gratis werken?? (Mochten er toch mensen zijn die dit nastreven; hier mag elke week gratis het gras afgereden worden! Grijp uw kans!)
Oud 10 april 2016, 14:31   #11
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wie gaat er nu gratis werken?? (Mochten er toch mensen zijn die dit nastreven; hier mag elke week gratis het gras afgereden worden! Grijp uw kans!)
Tja, en toch is het zo. Ik zever niet.
Oud 10 april 2016, 14:52   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is standaard zo bij veel bedrijven. Bij de meeste grootbanken tellen ze de overuren niet mee, in de energiesector evenmin en bij grote audit en accountancy firma's geven ze ook geen vergoeding voor overuren.

Citaat:
Mja, ik maak redelijk wat overuren, maar ik zie daar niet tegen op. Vooral als ik een project heb dat afgewerkt moet worden zit ik soms aan de 10-11 uur per dag werk (en er worden maar 8 van uitbetaald). Ik beschouw mijn werk ook niet als een irritante taak waar ik zo weinig mogelijk tijd moet doorbrengen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 14:55   #13
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is standaard zo bij veel bedrijven. Bij de meeste grootbanken tellen ze de overuren niet mee, in de energiesector evenmin en bij grote audit en accountancy firma's geven ze ook geen vergoeding voor overuren.

Mja, ik maak redelijk wat overuren, maar ik zie daar niet tegen op. Vooral als ik een project heb dat afgewerkt moet worden zit ik soms aan de 10-11 uur per dag werk (en er worden maar 8 van uitbetaald). Ik beschouw mijn werk ook niet als een irritante taak waar ik zo weinig mogelijk tijd moet doorbrengen.
Het is en blijft hoe dan ook een schande, dergelijke toestanden.
Oud 10 april 2016, 14:57   #14
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beschouw mijn werk ook niet als een irritante taak waar ik zo weinig mogelijk tijd moet doorbrengen.
Voor vele mensen is dat wel zo. En bazenpoepers/workaholics die altijd een blowjob gaan doen bij den baas; dat zijn de slechteriken want zo straffen ze iedereen en denkt den baas dat iedereen dat werk zo leuk vindt als die bazenpoeper.
Oud 10 april 2016, 15:03   #15
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laat je vastleggen voor je je contract tekent als kaderlid.
Als je zo dom bent of niet durft, omdat je denkt dat ze je anders niet aannemen, ben jezelf schuld.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 15:09   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie mijn job ook niet als een irritante taak. Ik doe mijn werk graag.
Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om gratis te gaan werken.

Als jij trouwens 10a11u per dag moet werken om een taak op tijd af te krijgen terwijl je eigenlijk maar 8u moet werken is dat een leep trukje van je baas. Hij weet immers op voorhand dat jij die taak niet in je reguliere tijd af gaat krijgen maar door dan toch die tijdslimiet op te leggen 'verplicht' hij jou als het ware om gratis te komen werken. En daar begint het probleem. Want jij vindt dat misschien niet erg maar collega's die dat logischerwijs niet normaal vinden gaan ondermeer door jou toezegging zich verplicht voelen om ook maar mee te doen aan dit spelletje.

Bovendien is het een soort van concurrentievervalsing. Een concurrend bedrijf dat zijn werknemers wel correct voor elk gewerkt uur betaalt gaat immers nooit aan de prijs kunnen werken waaraan jou bedrijf werkt. Tenzij ze ook uren niet gaan uitbetalen. Wat ze dan waarschijnlijk ook gaan doen en zo begint de bal te rollen.

Ik kan best begrijpen dat gratis werken voor sommige mensen geen probleem is maar ze kloten er wel enkel hun collega's mee die dit wel een probleem vinden. En geef toe: gratis werken is nu niet echt de standaard situatie.

Laatst gewijzigd door BigF : 10 april 2016 om 15:10.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 15:16   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Voor vele mensen is dat wel zo. En bazenpoepers/workaholics die altijd een blowjob gaan doen bij den baas; dat zijn de slechteriken want zo straffen ze iedereen en denkt den baas dat iedereen dat werk zo leuk vindt als die bazenpoeper.
Dat is inderdaad vaak een probleem. Een tijdje terug brak een collega zijn wijsvinger tijdens een partijtje voetbal in het weekend. Toch kwam hij de dinsdag erna al terug werken, terwijl dat eigenlijk onverantwoord was. Een paar weken later sneed een andere collega in zijn pink en hij kreeg 10 dagen werkonbekwaam van de dokter voorgeschreven. Toen hij dat briefje ging afgeven kreeg hij van de baas de vraag waarom hij niet kon komen werken met een verbandje rond zijn pink terwijl de andere collega zelfs met een gebroken vinger wel kwam werken.

Jezelf op zo'n manier in een hogere schuif trachten te werken is gewoon nadelig voor je collega's en de sfeer wordt er al snel door verpest.

Het beste is gewoon je rechten uitoefenen. Blijf thuis als je ziek bent of een ongeval hebt meegemaakt. Als je zelf eens een uurtje te laat op je werk komt gaat je baas dat uur ook niet uitbetalen hoor. Omdat hij het niet moet. Waarom zou je dan zelf wel toegevingen gaan doen terwijl je het niet moet?
Oud 10 april 2016, 15:23   #18
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad vaak een probleem. Een tijdje terug brak een collega zijn wijsvinger tijdens een partijtje voetbal in het weekend. Toch kwam hij de dinsdag erna al terug werken, terwijl dat eigenlijk onverantwoord was. Een paar weken later sneed een andere collega in zijn pink en hij kreeg 10 dagen werkonbekwaam van de dokter voorgeschreven. Toen hij dat briefje ging afgeven kreeg hij van de baas de vraag waarom hij niet kon komen werken met een verbandje rond zijn pink terwijl de andere collega zelfs met een gebroken vinger wel kwam werken.

Jezelf op zo'n manier in een hogere schuif trachten te werken is gewoon nadelig voor je collega's en de sfeer wordt er al snel door verpest.

Het beste is gewoon je rechten uitoefenen. Blijf thuis als je ziek bent of een ongeval hebt meegemaakt. Als je zelf eens een uurtje te laat op je werk komt gaat je baas dat uur ook niet uitbetalen hoor. Omdat hij het niet moet. Waarom zou je dan zelf wel toegevingen gaan doen terwijl je het niet moet?
Indien je als werknemer min of meer onmisbaar bent omwille van ervaring en toekomstige projecten, kan je dergelijke zaken makkelijk afdwingen.

Later naar het werk komen bijvoorbeeld.

Dan zullen de hoge piefen je wel even scheef bekijken, zo zijn die parasieten wel.

Tot je tussen de lijnen laat vallen dat je het gaat afbollen, dan keren ze snel hun kar en zijn de evaluatiegesprekken zeer positief te noemen.

Ik geef je over de hele lijn gelijk dat gratis werken niet kan, spijtig genoeg is het in vele bedrijven zo.

De cijfermannetjes zoals Savatage tonen het mooi aan in deze draad.
Oud 10 april 2016, 16:15   #19
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré de BalJack Bekijk bericht
vanzelfsprekend zijn die klagers geen zelfstandigen want het gejank zou niet te aanhoren zijn.
Die zelfstandigen met al hun zwart geld en bijhorende dikke Mercedes.
Oud 10 april 2016, 16:16   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn bedrijven waarin in uw loon een vergoeding zit voor te presteren overuren.
In andere bedrijven is de bedrijfswagen een vergoeding hiervoor;
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be