Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2016, 06:07   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard De foto's van de opsporingsberichten zijn niet duidelijk

Ik pleit al langer voor meer en vooral degelijker camera's in de publieke ruimte.

Het moet mogelijk zijn om de toegang tot de luchthaven en tot grotere treinstations beter te monitoren met videobeelden die opgenomen worden voor eventuele latere doeleinden.

Iedereen die er binnengaat, iedereen die op een treinwagon of bus stapt, iedereen die geld afhaalt aan een bancontact .... zou zeer scherp gefotografeerd moeten worden.

Kom je met de auto aan op Zaventem: raampje open aan de camera en je smoelwerk uiterst duidelijk op het scherm, of je komt er niet in. Gelinkt aan je auto en nummerplaat.

En softwarematig moet er een alarm komen, als het gezicht een beetje teveel verborgen wordt door de kap van de trui, door een hoofddoek of door eender wat.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 06:10   #2
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Ik ben tegen. Je pleit voor een multiculturele politiestaat.
Oud 23 maart 2016, 07:36   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Kijkt, een computer zal nog een zakje sneller verdachten eruithalen dan een pakske overwerkte obese niet gemotiveerde soldaten en politieagenten die schrik hebben van gelijk welk kogeltje die rondvliegt

Laten we daar gewoon eens op redeneren: is dit politiestaat ? Ja als de overheid daar andere dingen mee doet dan wat ze zeggen dat ze gaan doen ermee
Sowieso is een luchthaven een interssant gebied om daar zo'n systeem te installeren.
Ik zou feitelijk nog verder gaan, laten we gerust alle gedetineerden en inwijkelingen met een strafblad of een verdachte oorlogs cv in het buitenland, een rfid inplanten. Je kunt ze traceren waar ze lopen op publieke ruimtes en zo kun je niet voorkomen dat ze domme dingen doen maar toch iets vollediger volgen. Hoe noemt in feite zo'n toestel waarmee mensen communiceren en waarmee ze tot op 20m nauwkeurig uw plaats kunnen bepalen, juist ja een smartphone...

Ik denk dat het gemakkelijker zou zijn om een databank, jawel sommige intellectueel correcte sossen gaan weer op hun achterpoten staan maar het moet kunnen, te maken van alle inwijkelingen en hun gsm.... Zoals Crombéz het formuleerde (voorstel komt dus uit linkse hoek,....)

De essentie moet zijn dat die databanken gebruikt wordt om mensen sneller te traceren, bij noodsituatie wie zat daar op de luchthaven op het moment van de aanslag ? Wie zat daar op de luchthaven en nog een leukere query, met wie heeft die gebeld de laatste 4 weken...Nog eentje: wie zat daar op de luchthaven, en waar hebben ze de laatste 6maand uitgehangen.... Of hoelang zitten ze hier al, en waar hebben ze overal gereden en materiaal gekocht ?? Nog een leukere query: wie zat daar op de luchthaven, en waar hebben ze geld gekregen via welke kanalen; Waar hebben ze materiaal besteld online ? Waar hebben ze geld gekregen ? En eens linken aan het financiële info

Mij dunkt echt dat je dit kunt oplossen met big data queries en standaarden zetten en heel kort op de bal nu alle informatie te doorzoeken die overal beschikbaar is bij internetproviders, GSM providers, Banken, en nog een stapje verder gaan zoals huurcontracten verder digitaliseren en automatiseren;;;. Met EID... En nog een stapje verder zoals de GSM nu een EID vereist, de GSM gebruiken om het netwerk geografisch, personengelinkt, zichtbaar te maken;;.. De bank gebruiken om het financiële netwerk geografisch en personengelrelateerd zichtbaar te maken. In feite zou elkeen die ofwel zijn huis ter beschikking gesteld heeft, ofwel met telefoon gebeld heeft, ofwel bankzaken gedaan heeft met dit netwerk opgepakt mogen worden gedurende 2 maand...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 07:36   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijkt, een computer zal nog een zakje sneller verdachten eruithalen dan een pakske overwerkte obese niet gemotiveerde soldaten en politieagenten die schrik hebben van gelijk welk kogeltje die rondvliegt

Laten we daar gewoon eens op redeneren: is dit politiestaat ? Ja als de overheid daar andere dingen mee doet dan wat ze zeggen dat ze gaan doen ermee
Sowieso is een luchthaven een interssant gebied om daar zo'n systeem te installeren.
Ik zou feitelijk nog verder gaan, laten we gerust alle gedetineerden en inwijkelingen met een strafblad of een verdachte oorlogs cv in het buitenland, een rfid inplanten. Je kunt ze traceren waar ze lopen op publieke ruimtes en zo kun je niet voorkomen dat ze domme dingen doen maar toch iets vollediger volgen. Hoe noemt in feite zo'n toestel waarmee mensen communiceren en waarmee ze tot op 20m nauwkeurig uw plaats kunnen bepalen, juist ja een smartphone...

Ik denk dat het gemakkelijker zou zijn om een databank, jawel sommige intellectueel correcte sossen gaan weer op hun achterpoten staan maar het moet kunnen, te maken van alle inwijkelingen en hun gsm.... Zoals Crombéz het formuleerde (voorstel komt dus uit linkse hoek,....)

De essentie moet zijn dat die databanken gebruikt wordt om mensen sneller te traceren, bij noodsituatie wie zat daar op de luchthaven op het moment van de aanslag ? Wie zat daar op de luchthaven en nog een leukere query, met wie heeft die gebeld de laatste 4 weken...Nog eentje: wie zat daar op de luchthaven, en waar hebben ze de laatste 6maand uitgehangen.... Of hoelang zitten ze hier al, en waar hebben ze overal gereden en materiaal gekocht ?? Nog een leukere query: wie zat daar op de luchthaven, en waar hebben ze geld gekregen via welke kanalen; Waar hebben ze materiaal besteld online ? Waar hebben ze geld gekregen ? En eens linken aan het financiële info

Mij dunkt echt dat je dit kunt oplossen met big data queries en standaarden zetten en heel kort op de bal nu alle informatie te doorzoeken die overal beschikbaar is bij internetproviders, GSM providers, Banken, en nog een stapje verder gaan zoals huurcontracten verder digitaliseren en automatiseren;;;. Met EID... En nog een stapje verder zoals de GSM nu een EID vereist, de GSM gebruiken om het netwerk geografisch, personengelinkt, zichtbaar te maken;;.. De bank gebruiken om het financiële netwerk geografisch en personengelrelateerd zichtbaar te maken. In feite zou elkeen die ofwel zijn huis ter beschikking gesteld heeft, ofwel met telefoon gebeld heeft, ofwel bankzaken gedaan heeft met dit netwerk opgepakt mogen worden gedurende 2 maand...
Oud 23 maart 2016, 07:40   #5
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als jij je in een publieke ruimte zoals een vertrekhal van een luchthaven bevindt, dan zijn er honderden die je IRL vluchtig hebben bekeken, waaronder douaniers en agenten.
Is het dan zo erg dat iemand jou achteraf op beelden zou kunnen zien?

Kan je buiten wat principes ook rationele punten geven waarom je tegen bent?
Oud 23 maart 2016, 07:41   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Die foto's zijn in feite gewoon een stilstaand beeld van een bewakingscamera. De kwaliteit van de beelden van die bewakingscamera laat inderdaad te wensen over want een degelijke identificatie zit er met zo'n beelden niet in.

De reden waarom die beelden zo slecht zijn: centen. Als ze constant beelden in HD moeten opnemen en opslaan dan neemt dat veel meer ruimte in beslag dus kost dat ook meer. HD bewakingscamera's kosten ook meer.

Ik ben het er echter mee eens dat die beelden van de beste kwaliteit zouden moeten zijn, zeker op plaatsen zoals luchthavens en dergelijke.

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 23 maart 2016 om 07:42.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 08:00   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een redelijke hd-camera met ruime opslagcapaciteit op afstand, is nog steeds stukken goedkoper, èn efficiënter dan een menselijke flik, soldaat of private bewakingsagent.

Een beetje organisatie moet daarbij zorgen voor iets meer structuur in het verbeteren van de herkenbaarheid van de beelden.
Voorbeeld: de camera van een bancontact zou softwarematig de bancaire procedure moeten sturen: na het insteken van de kaart moet een heel fatsoenlijk gedetailleerde gezichtsopname zonder sjaals ..., moeten gegenereerd worden. Zoniet: kaart ingeslikt en geen centen.
Geen bezwaar dat op het scherm van het bancontacttoestel jouw foto getoond wordt terwijl je inlogt, zodat je zelf een beetje kunt bijsturen om beter in beeld te komen ... (is er iemand die in Zaventem al gepasseerd is langs die automatische scanners die de foto van onze identiteitskaart vergelijkt met het ter plaatse gemaakt en getoond videobeelden ?)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 23 maart 2016, 09:22   #8
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een redelijke hd-camera met ruime opslagcapaciteit op afstand, is nog steeds stukken goedkoper, èn efficiënter dan een menselijke flik, soldaat of private bewakingsagent.

Een beetje organisatie moet daarbij zorgen voor iets meer structuur in het verbeteren van de herkenbaarheid van de beelden.
Voorbeeld: de camera van een bancontact zou softwarematig de bancaire procedure moeten sturen: na het insteken van de kaart moet een heel fatsoenlijk gedetailleerde gezichtsopname zonder sjaals ..., moeten gegenereerd worden. Zoniet: kaart ingeslikt en geen centen.
Geen bezwaar dat op het scherm van het bancontacttoestel jouw foto getoond wordt terwijl je inlogt, zodat je zelf een beetje kunt bijsturen om beter in beeld te komen ... (is er iemand die in Zaventem al gepasseerd is langs die automatische scanners die de foto van onze identiteitskaart vergelijkt met het ter plaatse gemaakt en getoond videobeelden ?)

.
Maar zelfs HD is niet voldoende en achterhaald. Er zijn goedkope consumer camera's die 4K filmen, ook in time lapse (om geheugen ruimte te besparen). En met een lichtsterke lens (dat is wel duur) kan men ook in valavond en zelfs 's nachts goede beelden maken.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 09:31   #9
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar zelfs HD is niet voldoende en achterhaald. Er zijn goedkope consumer camera's die 4K filmen, ook in time lapse (om geheugen ruimte te besparen). En met een lichtsterke lens (dat is wel duur) kan men ook in valavond en zelfs 's nachts goede beelden maken.
En hoelang houden die toestelletjes het vol 24/24 7/7?
Oud 23 maart 2016, 09:36   #10
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als je nergens wilt herkend worden, blijf dan vooral binnen.

Van zodra je de deur van je huis achter je dicht trekt wordt je 'gezien'. Is dat zo erg dan?

Van mijn part mag heel België vol staan met camera's; als je niks te verbergen hebt, wat is dan het probleem?
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 09:51   #11
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Ik heb zelf een prosumer 4K camera, en die houdt het al 2 jaar goed vol, op reis en thuis.
Ik veronderstel dat die het perfect zou doen in de vertrekhal van Zaventem. Gewoon regelmatig de SD kaart vervangen. Ge hebt er al van 512 GB, daar kunt ge wel een weekske of 2 in laten zitten als ge 10 beeldjes per seconde filmt.

Eind dit jaar komt Panasonic met een goedkope 6K camera. Gebruik dat op de markt in Keulen met een lichtsterke lens, en ge hebt scherpe beelden van de daders van die verkrachtingen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 09:55   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf een prosumer 4K camera, en die houdt het al 2 jaar goed vol, op reis en thuis.
Ik veronderstel dat die het perfect zou doen in de vertrekhal van Zaventem. Gewoon regelmatig de SD kaart vervangen. Ge hebt er al van 512 GB, daar kunt ge wel een weekske of 2 in laten zitten als ge 10 beeldjes per seconde filmt.

Eind dit jaar komt Panasonic met een goedkope 6K camera. Gebruik dat op de markt in Keulen met een lichtsterke lens, en ge hebt scherpe beelden van de daders van die verkrachtingen.
wat je vooral moet doen is aan elke ingang zo'n camera hangen zodat iedereen die binnenkomt volledig gefilmd wordt
wat typisch zal gebeuren is dat de heren dat bestuderen en zorgen dat ze wegkijken van de camera zodat ze niet verkend worden maar bon, t'is al beter dan niets hé
Oud 23 maart 2016, 11:14   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Iedereen moet gewoon een pasfoto laten vergroten en die constant voor zijn gezicht houden, zodat iedereen duidelijk kan wie dat wie is.

Op straffe van gevangenisstraf.
Oud 23 maart 2016, 11:23   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Iedereen moet gewoon een pasfoto laten vergroten en die constant voor zijn gezicht houden, zodat iedereen duidelijk kan wie dat wie is.

Op straffe van gevangenisstraf.
Voor sommige would be humoristen mag het gezicht vervangen worden door het achterwerk.

.

Oud 23 maart 2016, 11:28   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan ze 24u houden op HD en daarna gecomprimeerd archiveren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 11:35   #16
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoeveel uurtjes heeft dat ding in totaal op die twee jaar gedraaid?

Citaat:
SD-kaartjes?
Er moet dus geen live-monitoring zijn? SD-kaartjes zijn onfeilbaar?
Wat een gedoe.

Citaat:
Er zijn wasmachines voor €250. Met en lcd-scherm en al.
Als je dat gaat gebruiken voor een wasserij, dan kan je beter extra investeren in de bordjes 'buiten dienst'.
Oud 23 maart 2016, 11:38   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Sommigen hier onderschatten zwaar de kost van constante bewaking met hoge kwaliteitsbeelden. Dat kost gewoon pakken geld en bedrijven die Brussels Airport uitbaten geven dat daar niet aan uit.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 11:45   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ter informatie dan maar:
ik ben onlangs even op reis geweest naar de us van a.
Bij terugkomst bemerkte ik dat Vlamingen en Walen zich kunnen aanbieden voor de klassieke pascontrole helemaal links van de kotenrij waar de flikken in zitten.

Daar staan nu drie of vier 'gangen' om aan te schuiven met je identiteitskaart.
Als het jouw beurt is, dan steek je die in de voorziene gleuf, en ga je op het gemarkeerde plekje staan.
Dan zie je je eigen smoelwerk dat gefilmd wordt en gescand: vergeleken wellicht met de foto van de chip op je identiteitskaart.
Je moet niet foefelen, want achter de vier gangen staat een nors kijkende snorreman in flikkenuniform.
Als alles ok is, dan gaat het barreeltje open, en mag je naar de eilanden waar de valiezen toekomen.

Verder begint automatische nummerplaatherkenning als flink door te breken bij bedrijven edm als toevoeging op de toegangscontrole.

.

Oud 23 maart 2016, 11:46   #19
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor sommige would be humoristen mag het gezicht vervangen worden door het achterwerk.

.
Ik ga mijn (tegenwoordig) dagelijkse wandeling doen van een half uur, en het is koud dus ik zet mijn kap op.
Oud 23 maart 2016, 12:32   #20
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ter informatie dan maar:
ik ben onlangs even op reis geweest naar de us van a.
Bij terugkomst bemerkte ik dat Vlamingen en Walen zich kunnen aanbieden voor de klassieke pascontrole helemaal links van de kotenrij waar de flikken in zitten.

Daar staan nu drie of vier 'gangen' om aan te schuiven met je identiteitskaart.
Als het jouw beurt is, dan steek je die in de voorziene gleuf, en ga je op het gemarkeerde plekje staan.
Dan zie je je eigen smoelwerk dat gefilmd wordt en gescand: vergeleken wellicht met de foto van de chip op je identiteitskaart.
Je moet niet foefelen, want achter de vier gangen staat een nors kijkende snorreman in flikkenuniform.
Als alles ok is, dan gaat het barreeltje open, en mag je naar de eilanden waar de valiezen toekomen.

Verder begint automatische nummerplaatherkenning als flink door te breken bij bedrijven edm als toevoeging op de toegangscontrole.

.
Vlamingen en Walen? Zeg liever Belgen en nog liever houders van een Europees identiteitsbewijs. Die politieman staat er eerder om klunzen te helpen die er hun paspoort of identiteitskaart verkeerd opleggen. Of niet houders van een Europees identiteitsbewijs te verwijzen naar de klassieke controle.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be