![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
|
![]() "Men" wou de verkiezingen vervroegen om ervoor te zorgen dat er niet
zo gerotzooid zou worden als de vorige keer. Elk verstandig mens had "hun" kunnen zeggen dat een langere periode ook betekent dat er langere tijd gerotzooid kan worden. Men had misschien zelfs kunnen fluisteren dat er zoiets bestaat als de wet van Murphy. http://www.sun-sentinel.com/news/loc...home-headlines Maar volgens John R. Lott, Republikeins statisticus van oudsher, http://www.cse.unsw.edu.au/~lambert/...t98update.html zijn de stembiljetten niet verdwenen, ze zijn gewoon "op een statistisch niet aantoonbaar irrelevante wijze" verkeerd bezorgd. N�* de verkiezing zal hij wel bewijzen dat ze allemaal naar (de zegge en schrijve 5800) republikeins stemmende zwarten gestuurd zijn. 10 per kiezer, want om als zwarte Republikeins te stemmen in Broward County-Florida, moet je zo dom zijn dat je het zeker 10 keer moet uitproberen voor je het juist hebt. Gek genoeg is de rechter die de Republikeinse bezwaren tegen de registratie van nieuwe kiezers in Ohio ongegrond verklaarde, een bijna-naamgenoot: Susan Dlott. http://www.foxnews.com/story/0,2933,136942,00.html Nieuw lemma voor Van Dale: "Amerikaanse verkiezingen (v mv.)een statistische en juridische loterij tussen twee kandidaten bijgestaan door dure advocaten (zie ook: Poolse landdag)" -- Het mannelijk geslacht komt eraan, in een Gujderiaanse pincer aanval op het Brabantse middenveld. En de tas, daar ligt hij dan. |
![]() |
#2 |
|
![]() "Pan Gerwazy" <[email protected]> wrote in message news:[email protected]... > "Men" wou de verkiezingen vervroegen om ervoor te zorgen dat er niet > zo gerotzooid zou worden als de vorige keer. Elk verstandig mens had > "hun" kunnen zeggen dat een langere periode ook betekent dat er > langere tijd gerotzooid kan worden. Men had misschien zelfs kunnen > fluisteren dat er zoiets bestaat als de wet van Murphy. Je kunt altijd gewoon naar Polling Station gaan met je rijbewijs en daar gaan stemmen. > Nieuw lemma voor Van Dale: > "Amerikaanse verkiezingen (v mv.)een statistische en juridische > loterij tussen twee kandidaten bijgestaan door dure advocaten (zie > ook: Poolse landdag)" Verkiezingen maken heel veel mensen kwaad en zijn daarom ook een slecht idee. Dictaturen zijn veel efficiënter en kennen veel grotere continuïteit. |
![]() |
#3 |
|
![]() V Fri, 29 Oct 2004 13:53:13 +0200, "yew betcha"
<[email protected]> napisaw(a) v <[email protected]> v be.politics: > >"Pan Gerwazy" <[email protected]> wrote in message >news:[email protected].. . > >> "Men" wou de verkiezingen vervroegen om ervoor te zorgen dat er niet >> zo gerotzooid zou worden als de vorige keer. Elk verstandig mens had >> "hun" kunnen zeggen dat een langere periode ook betekent dat er >> langere tijd gerotzooid kan worden. Men had misschien zelfs kunnen >> fluisteren dat er zoiets bestaat als de wet van Murphy. > >Je kunt altijd gewoon naar Polling Station gaan met je rijbewijs en daar >gaan stemmen. > Het gaat meestal om oudere mensen of anderen die op de dag van de verkiezing zelf niet kunnen stemmen. Overigens is er ook de andere kant van de vraag: wat gebeurt er met die stembiljetten? Zouden ze echt allemaal in de golf van Mexico gegooid worden? Misschien zijn ze inderdaad "verkeerd" bezorgd? >> Nieuw lemma voor Van Dale: >> "Amerikaanse verkiezingen (v mv.)een statistische en juridische >> loterij tussen twee kandidaten bijgestaan door dure advocaten (zie >> ook: Poolse landdag)" > >Verkiezingen maken heel veel mensen kwaad en zijn daarom ook een slecht >idee. Dictaturen zijn veel efficiënter en kennen veel grotere continuïteit. Juist niet. Overigens is het lemma "AMERIKAANSE verkiezingen", niet zomaar "verkiezingen". > > -- Het mannelijk geslacht komt eraan, in een Gujderiaanse pincer aanval op het Brabantse middenveld. En de tas, daar ligt hij dan. |
![]() |
#4 |
|
![]() "Pan Gerwazy" <[email protected]> wrote in message > Juist niet. Overigens is het lemma "AMERIKAANSE verkiezingen", niet > zomaar "verkiezingen". Natuurlijk. Er is een maatstaf voor Amerika, eentje voor Israel en ook een voor de rest van de wereld. |
![]() |
#5 |
|
![]() Pan Gerwazy wrote:
>>Verkiezingen maken heel veel mensen kwaad en zijn daarom ook een slecht >>idee. Dictaturen zijn veel efficiënter en kennen veel grotere continuïteit. > > > Juist niet. Overigens is het lemma "AMERIKAANSE verkiezingen", niet > zomaar "verkiezingen". Alsof verkiezingen alleen maar in de VS stof doen opwaaien... Krist |
![]() |
#6 |
|
![]() V Fri, 29 Oct 2004 15:34:47 +0200, "yew betcha"
<[email protected]> napisaw(a) v <[email protected]> v be.politics: > >"Pan Gerwazy" <[email protected]> wrote in message > >> Juist niet. Overigens is het lemma "AMERIKAANSE verkiezingen", niet >> zomaar "verkiezingen". > >Natuurlijk. Er is een maatstaf voor Amerika, eentje voor Israel en ook een >voor de rest van de wereld. > Je bedoelt dat we van Amerika al wat meer gewoon zijn, maar dat we veel strenger zijn voor Israel? Zou eigenlijk best kunnen, ja. -- Het mannelijk geslacht komt eraan, in een Gujderiaanse pincer aanval op het Brabantse middenveld. En de tas, daar ligt hij dan. |
![]() |
#7 |
|
![]() V Fri, 29 Oct 2004 15:43:35 +0200, "/<rist" <[email protected]> napisaw(a) v
<[email protected]> v nl.politiek: >Pan Gerwazy wrote: > >>>Verkiezingen maken heel veel mensen kwaad en zijn daarom ook een slecht >>>idee. Dictaturen zijn veel efficiënter en kennen veel grotere continuïteit. >> >> >> Juist niet. Overigens is het lemma "AMERIKAANSE verkiezingen", niet >> zomaar "verkiezingen". > >Alsof verkiezingen alleen maar in de VS stof doen opwaaien... > Neen, natuurlijk ook in landen waar de VS dan waarnemers naartoe stuurt: Servië, Georgië, Belarus, ... >Krist -- Het mannelijk geslacht komt eraan, in een Gujderiaanse pincer aanval op het Brabantse middenveld. En de tas, daar ligt hij dan. |
![]() |
#8 |
|
![]() yew betcha wrote: > Natuurlijk. Er is een maatstaf voor Amerika, eentje voor Israel en ook een > voor de rest van de wereld. Ik deel je afschuw van modieus anti-amerikanisme en "anti-zionisme", maar het onderwerp van dit draadje is de manier waarop in de staat Florida de presidentsverkiezingen worden aangepakt, meer niet. Uit het feit dat Amerika-haters er bovenop springen volgt niet automatisch dat alles daar netjes verloopt. Ook neutrale waarnemers en "vrienden van Amerika" zijn bezorgd. |
![]() |
#9 |
|
![]() Pan Gerwazy wrote:
> V Fri, 29 Oct 2004 15:43:35 +0200, "/<rist" <[email protected]> napisaw(a) v > <[email protected]> v nl.politiek: > > >>Pan Gerwazy wrote: >> >> >>>>Verkiezingen maken heel veel mensen kwaad en zijn daarom ook een slecht >>>>idee. Dictaturen zijn veel efficiënter en kennen veel grotere continuïteit. >>> >>> >>>Juist niet. Overigens is het lemma "AMERIKAANSE verkiezingen", niet >>>zomaar "verkiezingen". >> >>Alsof verkiezingen alleen maar in de VS stof doen opwaaien... >> > > > Neen, natuurlijk ook in landen waar de VS dan waarnemers naartoe > stuurt: Servië, Georgië, Belarus, ... Belgie... Krist |
![]() |
#10 |
|
![]() "Meneer Harmsen" <[email protected]> wrote in message > Uit het > feit dat Amerika-haters er bovenop springen volgt niet automatisch dat > alles daar netjes verloopt. Ook neutrale waarnemers en "vrienden van > Amerika" zijn bezorgd. Er zijn geen garanties in een democratie. Alleen in dictaturen heb je dat. Ik las in de krant dat de zoekgeraakte biljetten worden vervangen. En wie geen biljet heeft ontvangen, vóór 2 november, kan stemmen met behulp van een geldig legitimatiebewijs. Net als hier. |
![]() |
#11 |
|
![]() yew betcha schrijft :
> > "Meneer Harmsen" <[email protected]> wrote in message > >> Uit het >> feit dat Amerika-haters er bovenop springen volgt niet automatisch dat >> alles daar netjes verloopt. Ook neutrale waarnemers en "vrienden van >> Amerika" zijn bezorgd. > > Er zijn geen garanties in een democratie. Alleen in dictaturen heb je > dat. > > Ik las in de krant dat de zoekgeraakte biljetten worden vervangen. En wie > geen biljet heeft ontvangen, vr 2 november, kan stemmen met behulp van een > geldig legitimatiebewijs. Net als hier. Net als hier? Als hier een belangrijke hoeveelheid stembiljetten "verloren" gaat, dan wordt de stemming herhaald met allemaal nieuwe biljetten. Geen hergebruik mogelijk, zelfs niet ten voordele van de broer van de gouverneur. -- Martin |
![]() |
#12 |
|
![]() On Fri, 29 Oct 2004 16:54:03 +0200, "/<rist" <[email protected]> wrote:
>Pan Gerwazy wrote: >> V Fri, 29 Oct 2004 15:43:35 +0200, "/<rist" <[email protected]> napisaw(a) v >> <[email protected]> v nl.politiek: >> >> >>>Pan Gerwazy wrote: >>> >>> >>>>>Verkiezingen maken heel veel mensen kwaad en zijn daarom ook een slecht >>>>>idee. Dictaturen zijn veel efficiënter en kennen veel grotere continuïteit. >>>> >>>> >>>>Juist niet. Overigens is het lemma "AMERIKAANSE verkiezingen", niet >>>>zomaar "verkiezingen". >>> >>>Alsof verkiezingen alleen maar in de VS stof doen opwaaien... >>> >> >> >> Neen, natuurlijk ook in landen waar de VS dan waarnemers naartoe >> stuurt: Servië, Georgië, Belarus, ... > >Belgie... > >Krist Ik heb blijkbaar iets gemist. Onregelmatigheden bij Belgische verkiezingen? Die zo erg zijn dat ze zelfs de Zwitserse kranten halen? Het enige wat ik mij herinner was een incident in het kanton Koksijde. Minder inwoners dan er nu stembiljetten verloren zijn gegaan. Vlaams Blok vergeten voor de provinciraadsverkiezingen, omdat ze in geen enkele gemeente van het kanton aan de gemeenteraadsverkiezingen meededen. Die verkiezing heeft men overgedaan, hoewel het Vlaams Blok zelfs als het alle stemmen gehaald had, geen zetel bijgewonnen had. In Florida 2000 is niet herstemd in het county waar duizenden voor de verkeerde kandidaat gestemd hadden omdat de hokjes waar men moest stemmen niet op dezelfde lijn stonden als de naam van de kandidaat waar men voor stemde. Men liet zelfs niet toe dat waar computerapparatuur gefaald had bij het TELLEN, alle stemmen manueel herteld werden. Volgens mij is één verdwenen stembiljet in België al voldoende om een verkiezing ongeldig te laten verklaren. En dat is maar normaal ook. Je kan het immers (uiteraard ingevuld) doorgeven aan iemand die je onder druk kan zetten. Die dan zijn/haar eigen blanco stembiljet aan jou moet afgeven. Dat je dan weer gebruikt bij iemand die je onder druk kunt zetten. Is ooit gebeurd in Terhagen. In Florida gaat het om absentee ballots. Er kan dus dagenlang gerotzooid worden. Ik weet ook niet hoe je dat gerotzooi zou kunnen vermijden. Tenzij die stembiljetten met onzichtbare inkt genummerd zouden zijn, maar ja, dat deden ze alleen in Nazi-Duitsland. -- Het mannelijk geslacht komt eraan, in een Guderiaanse pincer aanval op het Brabantse middenveld. En de tas, daar ligt hij dan. |
![]() |
#13 |
|
![]() Pan Gerwazy wrote:
> Ik heb blijkbaar iets gemist. Onregelmatigheden bij Belgische > verkiezingen? Die zo erg zijn dat ze zelfs de Zwitserse kranten halen? Ik heb bijvoorbeeld niet kunnen stemmen wegens obstructie bij de Belgische ambassade in Den Haag. Het viel op dat precies daar waar vooral veel Franstalige Belgen wonen het een stuk makkelijker was om als kiezer geregistreerd te geraken dan daar waar voornamelijk Nederlandstalige kiezers wonen. > Volgens mij is één verdwenen stembiljet in België al voldoende om een > verkiezing ongeldig te laten verklaren. En dat is maar normaal ook. Je > kan het immers (uiteraard ingevuld) doorgeven aan iemand die je onder > druk kan zetten. Die dan zijn/haar eigen blanco stembiljet aan jou > moet afgeven. Dat je dan weer gebruikt bij iemand die je onder druk > kunt zetten. Is ooit gebeurd in Terhagen. In Florida gaat het om > absentee ballots. Er kan dus dagenlang gerotzooid worden. Ik weet ook > niet hoe je dat gerotzooi zou kunnen vermijden. Tenzij die > stembiljetten met onzichtbare inkt genummerd zouden zijn, maar ja, dat > deden ze alleen in Nazi-Duitsland. Bij VS presidentsverkiezingen zijn onregelmatigheden zelden doorslaggevend. En waar ze dat wel waren zijn ze ook onderzocht. Echter, ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het grootste probleem dat mensen hebben met de Amerikaanse verkiezingen niet is dat er onregelmatigheden zijn. Men is gewoon ontevreden over het feit dat het Amerikaanse publiek blijkbaar niet weet dat het hun plicht is om voor een linkse intellectueel te kiezen... Krist |
![]() |
#14 |
|
![]() Op Mon, 01 Nov 2004 10:40:18 +0100 beweerde
/<rist<[email protected]> in nl.politiek: > Pan Gerwazy wrote: > >> Ik heb blijkbaar iets gemist. Onregelmatigheden bij Belgische >> verkiezingen? Die zo erg zijn dat ze zelfs de Zwitserse kranten halen? > > Ik heb bijvoorbeeld niet kunnen stemmen wegens obstructie bij de Belgische > ambassade in Den Haag. Het viel op dat precies daar waar vooral veel > Franstalige Belgen wonen het een stuk makkelijker was om als kiezer > geregistreerd te geraken dan daar waar voornamelijk Nederlandstalige kiezers > wonen. > > >> Volgens mij is één verdwenen stembiljet in België al voldoende om een >> verkiezing ongeldig te laten verklaren. En dat is maar normaal ook. Je >> kan het immers (uiteraard ingevuld) doorgeven aan iemand die je onder >> druk kan zetten. Die dan zijn/haar eigen blanco stembiljet aan jou >> moet afgeven. Dat je dan weer gebruikt bij iemand die je onder druk >> kunt zetten. Is ooit gebeurd in Terhagen. In Florida gaat het om >> absentee ballots. Er kan dus dagenlang gerotzooid worden. Ik weet ook >> niet hoe je dat gerotzooi zou kunnen vermijden. Tenzij die >> stembiljetten met onzichtbare inkt genummerd zouden zijn, maar ja, dat >> deden ze alleen in Nazi-Duitsland. > > Bij VS presidentsverkiezingen zijn onregelmatigheden zelden doorslaggevend. En > waar ze dat wel waren zijn ze ook onderzocht. > > Echter, ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het grootste probleem dat > mensen hebben met de Amerikaanse verkiezingen niet is dat er onregelmatigheden > zijn. Men is gewoon ontevreden over het feit dat het Amerikaanse publiek > blijkbaar niet weet dat het hun plicht is om voor een linkse intellectueel te > kiezen... Het "publiek" kiest helemaal niet. Zo had Gore meer stemmen dan Bush, en toch had Bush meer kiesmannen. hetzelfde gold bij kennedy vs Nixon overigens. Het Angelsaksische stelsel is een vreemd stelsel, een district gaat naar de kandidaat met de *meeste* stemmen, niet naar een kandidaat met de *meerderheid* van de stemmen. Buiten Groot Brittannie en de VS wordt in een districtenstelsel dan ook altijd een tweede ronde gehouden als geen der kandidaten 50% haalt. Als de president in de VS rechtstreeks gekozen zou worden in twee ronden zou duidelijk worden dat de aanhang voor Nader en Badnarik veel groter zou zijn. > > Krist > -- Niek H. Homepage op http://www.xs4all.nl/~nholtz "Er ligt een roofstaat aan de zee, tussen Oost-Friesland en de Schelde." (Multatuli) |
![]() |
#15 |
|
![]() //iek ||oltzappel wrote:
> Op Mon, 01 Nov 2004 10:40:18 +0100 beweerde > /<rist<[email protected]> > in nl.politiek: > Het Angelsaksische stelsel is een vreemd stelsel, een district gaat naar > de kandidaat met de *meeste* stemmen, niet naar een kandidaat met de > *meerderheid* van de stemmen. Buiten Groot Brittannie en de VS wordt in > een districtenstelsel dan ook altijd een tweede ronde gehouden als geen > der kandidaten 50% haalt. > > Als de president in de VS rechtstreeks gekozen zou worden in twee ronden > zou duidelijk worden dat de aanhang voor Nader en Badnarik veel groter zou > zijn. En zouden andere kandidaten dan de eenheidsworst die door de Democraten en Republikeinen naar voren worden geschoven ook een kans maken. Dan zou de VS op een echte democratie gaan lijken. -- Voetbalfans aller polders, verenigt u! Stem Johan Cruyff! www.degrootstenederlander.nl |
![]() |
#16 |
|
![]() On Mon, 01 Nov 2004 10:40:18 +0100, "/<rist" <[email protected]> wrote:
>Pan Gerwazy wrote: > >> Ik heb blijkbaar iets gemist. Onregelmatigheden bij Belgische >> verkiezingen? Die zo erg zijn dat ze zelfs de Zwitserse kranten halen? > >Ik heb bijvoorbeeld niet kunnen stemmen wegens obstructie bij de Belgische >ambassade in Den Haag. Het viel op dat precies daar waar vooral veel >Franstalige Belgen wonen het een stuk makkelijker was om als kiezer >geregistreerd te geraken dan daar waar voornamelijk Nederlandstalige kiezers >wonen. > > >> Volgens mij is één verdwenen stembiljet in België al voldoende om een >> verkiezing ongeldig te laten verklaren. En dat is maar normaal ook. Je >> kan het immers (uiteraard ingevuld) doorgeven aan iemand die je onder >> druk kan zetten. Die dan zijn/haar eigen blanco stembiljet aan jou >> moet afgeven. Dat je dan weer gebruikt bij iemand die je onder druk >> kunt zetten. Is ooit gebeurd in Terhagen. In Florida gaat het om >> absentee ballots. Er kan dus dagenlang gerotzooid worden. Ik weet ook >> niet hoe je dat gerotzooi zou kunnen vermijden. Tenzij die >> stembiljetten met onzichtbare inkt genummerd zouden zijn, maar ja, dat >> deden ze alleen in Nazi-Duitsland. > >Bij VS presidentsverkiezingen zijn onregelmatigheden zelden doorslaggevend. En >waar ze dat wel waren zijn ze ook onderzocht. > In dit geval - de 58000 Terhagens dus - heeft men gewoon de stembiljetten nog eens verstuurd. "ook onderzocht"? Zoals ik elders al zei, veel zwarten die in 2000 niet mochten stemmen, staan nog altijd niet op de lijst van kiezers. Omdat de rechters geen tijd hadden om dat allemaal te onderzoeken. Is de klacht over het gericht stemmen van expatriates al onderzocht? Ik ken een in Gent wonende Amerikaan (vertegenwoordiger van een groot bedrijf) die toen de raad kreeg zich te laten herregistreren in Florida. Dit jaar een brief die hem vraagt om toch maar in zijn eigen home state te stemmen. North Carolina. De grap is dat hij, hoewel Republikein, toch voor Kerry gaat stemmen, met de dood in het hart. "Als Edwards zijn eigen staat niet wint, dan wordt hij nooit president." >Echter, ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het grootste probleem dat >mensen hebben met de Amerikaanse verkiezingen niet is dat er onregelmatigheden >zijn. Men is gewoon ontevreden over het feit dat het Amerikaanse publiek >blijkbaar niet weet dat het hun plicht is om voor een linkse intellectueel te >kiezen... > Linkse intellectueel? Dat is dus wat een bepaalde pers van Kerry wil maken. Onzin dus, tenzij je Nader bedoelt, natuurlijk. >Krist -- Het mannelijk geslacht komt eraan, in een Gujderiaanse pincer aanval op het Brabantse middenveld. En de tas, daar ligt hij dan. |
![]() |
#17 |
|
![]() "/<rist" <[email protected]> schreef > Echter, ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het grootste probleem > dat mensen hebben met de Amerikaanse verkiezingen niet is dat er > onregelmatigheden zijn. Men is gewoon ontevreden over het feit dat het > Amerikaanse publiek blijkbaar niet weet dat het hun plicht is om voor een > linkse intellectueel te kiezen... en de VRT doet nog wel zo zijn best om aan iedereen duidelijk te maken dat je vooral niet voor Bush mag sympatiseren... |
![]() |
#18 |
|
![]() > Pan Gerwazy wrote:
> >> Ik heb blijkbaar iets gemist. Onregelmatigheden bij Belgische >> verkiezingen? Die zo erg zijn dat ze zelfs de Zwitserse kranten halen? >> Volgens mij is één verdwenen stembiljet in België al voldoende om een >> verkiezing ongeldig te laten verklaren. Forget it. Het is het parlement dat de uitslag van de verkiezingen al dan niet aanvaardt. En lees ook eens dit: http://groups.google.com/groups?selm...a8q6%404ax.com Luc |
![]() |
#19 |
|
![]() On Mon, 01 Nov 2004 21:15:40 +0100, Luc Van Braekel
<[email protected]> wrote: >> Pan Gerwazy wrote: >> >>> Ik heb blijkbaar iets gemist. Onregelmatigheden bij Belgische >>> verkiezingen? Die zo erg zijn dat ze zelfs de Zwitserse kranten halen? > >>> Volgens mij is één verdwenen stembiljet in België al voldoende om een >>> verkiezing ongeldig te laten verklaren. > >Forget it. Het is het parlement dat de uitslag van de verkiezingen al >dan niet aanvaardt. > Ook voor de gemeenteraad? >En lees ook eens dit: >http://groups.google.com/groups?selm...a8q6%404ax.com > >Luc Ook de partij van Beliën ging akkoord om die 700 mensen niet opnieuw te laten stemmen, zie ik. Omdat het geen verschil uitmaakte voor de zetelverdeling. Geen vervalsing van de verkiezing dus. Dat is één van de voordelen of misschien één van de nadelen van proportionele kiesstelsels. In Veurne wou het Vlaams Blok niet dat de indruk werd gecreëerd dat ze in dat klein kanton 0% van de stemmen hadden gehaald, zelfs al had dat geen invloed op de zetels. Ze hadden gelijk, en haalden gelijk. Zoals ze in dat geval van Beliën ook wel gelijk zouden gehaald hebben, als de zetel van zijn vrouw daarvan had afgehangen. Zelfs 700 stemmen die niet geteld werden zijn nl. niet vergelijkbaar met één verloren stembiljet, waarmee ontelbare keren gefoefeld kan worden: je geeft het inderdaad ingevuld af aan de persoon die je onder druk kunt zetten, en eist zijn/haar eigen blanco stembiljet terug. Waarmee je dan bij een tweede persoon langs gaat die je onder druk kunt zetten. En zo voort. In Terhagen had de katholieke burgemeester er een gesmeerd lopend systeem van gemaakt. Tot een journalist zich afvroeg waarom al die arbeiders die buiten de gemeente bekend stonden als actieve stakers, eenmaal thuis zo braaf katholiek stemden. Wat gepraat aan de toog van een paar café's, en discrete observatie op de dag van de verkiezing, en hij had zijn primeur. En de burgemeester van Terhagen moest dat allemaal op één dag doen. Dit zijn absentee ballots. Er kan dagenlang mee gerotzooid worden. -- Het mannelijk geslacht komt eraan, in een Gujderiaanse pincer aanval op het Brabantse middenveld. En de tas, daar ligt hij dan. |
![]() |
#20 |
|
![]() Pan Gerwazy <[email protected]> wrote in message news:<[email protected]>. ..
> "Men" wou de verkiezingen vervroegen om ervoor te zorgen dat er niet > zo gerotzooid zou worden als de vorige keer. Elk verstandig mens had > "hun" kunnen zeggen dat een langere periode ook betekent dat er > langere tijd gerotzooid kan worden. Men had misschien zelfs kunnen > fluisteren dat er zoiets bestaat als de wet van Murphy. > > http://www.sun-sentinel.com/news/loc...home-headlines > > Maar volgens John R. Lott, Republikeins statisticus van oudsher, > http://www.cse.unsw.edu.au/~lambert/...t98update.html > zijn de stembiljetten niet verdwenen, ze zijn gewoon "op een > statistisch niet aantoonbaar irrelevante wijze" verkeerd bezorgd. Bs'd Dat kan in NL tenminste niet gebeuren. Hier hebben we geen stembiljetten, geen "paper trail", alles elektronisch, dus geen gedonder met verdwenen formulieren. OK, het hele stemmen is daardoor totaal oncontrolleerbaar, maar geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan. Eliyahu |