Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2016, 10:36   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Openbaar vervoer zorgt gemiddeld voor bijna evenveel stress dan de auto...

Er scheelt duidelijk iets met het openbaar vervoer in dit land. En natuurlijk ook aan ons hoofdwegennet dat is algemeen geweten (sinds 1990 zijn er geen significante verbeteringen buiten enkele korte vrijgegeven pechstroken)

Dat het woon-werk gependel met de auto dikwijls meer stress bezorgt dan het OV door hun onvoorspelbaarheid is geen geheim. Zeker in slechte weersomstandigheden worden de files navenant langer.

Maar dat het OV bijna evenveel stress kan bezorgen dan de auto had ik echt niet verwacht, relatief gezien.

Natuurlijk is dit maar een (beperkt) gemiddelde, de ene kan beter met stress omgaan dan de andere enz... de ene vind de auto relaxer (ook in de file) dan de trein enz...

Dus p/c ik maar de ganse tekst, gelieve dus de ganse tekst door te lezen vooraleer te reageren.

Citaat:
http://www.jobat.be/nl/artikels/wat-...ign=home-blok1

Wat zorgt voor meeste stress bij woon-werkverkeer?

1 op 3 autopendelaars ondervindt stress tijdens de rit van en naar het werk. Maar het is niet de woon-werkafstand of reistijd die de bepalende factor is. Wat dan wel?

Geen stress voor wie met de fiets of te voet komt

Meer dan 1 op 4 werknemers zegt dat zijn woon-werktraject hem stress bezorgt. Vooral werknemers die gebruikmaken van de wagen rapporteren het meeste stress door hun traject (31%). Zij die met het openbaar vervoer komen ervaren minder stress (26%). Opvallend: wie zich te voet, met de fiets of met een combinatie van vervoersmiddelen naar het werk begeeft, ervaart het minste trajectstress (11%). Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 850 werknemers begin april 2016 (de overgrote meerderheid van de ondervraagden was hoger opgeleid en werkzaam als bediende; 77% werkt in een privéfirma, 21% bij de overheid).

Onvoorspelbaarheid bepalende factor

Meer dan de objectieve woon-werkafstand of de reistijd, zijn de files en de onvoorspelbaarheid ervan de bepalende factor voor het stressniveau. Van de automobilisten met een voorspelbaar traject, geeft 21% aan dat zijn traject hem stress bezorgt. Wanneer de duur onvoorspelbaar is, loopt dit op tot 61%. Een heel groot en opmerkelijk verschil.

Ook het openbaar vervoer gebruiken (trein, bus, metro, tram), vormt bij 1 op 4 pendelaars een bron van stress. Bij onvoorspelbare trajecten gaat het zelfs om 45 procent van de reizigers. De onvoorspelbaarheid van het openbaar vervoer is wellicht te wijten aan technische problemen, ongevallen en/of stakingen.

“Het is opvallend dat niet per se de afstand van het woon-werktraject relevant is, en zelfs niet hoe lang je onderweg bent”, aldus Hermina Van Coillie, HR Research Expert van Securex. “Het wordt steeds moeilijker om op voorhand te bepalen hoe lang je onderweg zal zijn, en dat veroorzaakt stress. Waar vroeger op een later uur naar het werk vertrekken nog een oplossing was, slibben nu de wegen vaak al dicht tijdens de daluren door wegenwerken, weersomstandigheden of gewoon door het nog steeds toenemend aantal wagens en vrachtwagens op de weg.”

Een derde van de reistijd in de file

Meer dan 1 op de 5 werknemers vindt de duur van zijn woon-werktraject onvoorspelbaar. Dit is vooral zo bij werknemers die de auto gebruiken voor hun woon-werktraject (26%). Bij werknemers die het openbaar vervoer gebruiken, is dit iets minder het geval (18%). Niet verwonderlijk: werknemers die met de auto naar het werk komen, staan bijna 1/3e van hun totale reistijd in de file (16 van de 56 minuten). Deze files maken het traject onvoorspelbaar.

Bij de fietsende werknemers geeft slechts 3% aan dat de duur onvoorspelbaar is. Onder de voetgangers ervaart niemand zijn woon-werktraject als onvoorspelbaar.

Autobestuurders hebben ook meer stress in het algemeen

Opmerkelijk is ook dat het onderzoek aantoont dat autobestuurders die stress ervaren door hun woon-werktraject, ook vaker stress ervaren in het algemeen (65% vs. 43%), en meer symptomen van burn-out vertonen (13% vs. 6%).

Dit is ook zo bij openbaar vervoer-gebruikers met trajectstress: zij ervaren ook meer algemene stress (58% vs. 38%). Bovendien verhoogt ook bij hen de trajectstress de kans op symptomen van burn-out (23% vs. 3%).

Hoe trajectstress verminderen?

Hier is zowel voor werkgevers als werknemers een rol weggelegd. “Wanneer we spreken over mobiliteit heeft dit gevolgen op een aantal domeinen: enerzijds de verschillende vervoersmodi die worden voorzien, maar ook de locatie van de kantoren is belangrijk, zodat optimaal van deze vervoersmodi gebruik gemaakt kan worden”, vertelt Tim Blanckaert, Director Facilities van Securex. Ook tijds- en plaatsonafhankelijk werken, speelt een belangrijke rol. “Tijds- en plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerk) heeft een grote impact op de technologie binnen een bedrijf. Al deze domeinen zijn inherent met elkaar verbonden, en bij het opstellen van een mobiliteitsplan dienen zij meegenomen te worden om succesvol de mobiliteit van de werknemers te verbeteren.”

Hermina Van Coillie van Securex vult aan: “Willen we werknemers langer aan de slag houden, dan mogen we ook de impact van mobiliteit niet uit het oog verliezen. Werkbaar werk is het product van een sterke job (zinvol werk, autonomie, interessante inhoud, leuke collega’s enz.) en een aanvaardbaar en voorspelbaar woon-werktraject. Om dit te realiseren, kunnen tijds- en plaatsonafhankelijk werken (waaronder thuiswerk), waar het kan, een onderdeel van de oplossing zijn. Ook carpoolen kan een uitweg bieden, maar dat gebeurt nog steeds veel te weinig. Momenteel carpoolt slechts 1% van onze respondenten.”

Traject geeft soms rust

Opmerkelijk: bijna de helft van de werknemers geeft aan zijn woon-werktraject nodig te hebben om tot rust te komen en de overgang te maken van privé naar werk en vice versa. “We stellen vast dat de manier waarop werknemers hun woon-werktraject invullen, best een individuele keuze blijft. Treinabonnementen of bedrijfsfietsen opleggen, garandeert geen succes voor iedereen. Je kan als werkgever wel een divers aanbod voorstellen zodat de werknemer zelf, in functie van zijn traject en zijn persoonlijke behoeften, een keuze kan maken. Want voor sommige werknemers is een uur autorijden zeer belastend, terwijl dit voor anderen mentaal een periode van 'ontkoppeling' kan betekenen.”
(mr)
Ik stel vast dat men de snelle gemotoriseerde tweewieler (moto-scooter) vergeten heeft. Die kan natuurlijk filefilteren, maar heeft ook een bepaalde onvoorspelbaarheid naargelang filelengte.

Carpoolen lijkt weinig te gebeuren nochtans is menige carpoolparkeerplaats te klein geworden. Dat de brandstofprijs 30-40% gedaald is zal ook een rol spelen bij het carpoolen.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2016 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 10:45   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

De files zitten overal Micele

zelfs op het internet kun je de ambtelijke inefficientie bewijzen...
http://newsmonkey.be/article/71649
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2016, 10:48   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Overbelaste servers en netwerken, wslk nog 20e eeuws niveau... zoals het hoofdwegennet en OV nog niveau 1970 is...
Oud 28 september 2016, 12:41   #4
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

En zelfs met een Goddelijke Tesla ontkom je er niet aan. Als je dan dat accumetertje constant ziet zakken dan zou je wel voor minder stress kunnen krijgen. Even de airco en muziek afzetten of het is duwen geblazen
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2016, 14:53   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
En zelfs met een Goddelijke Tesla ontkom je er niet aan. Als je dan dat accumetertje constant ziet zakken dan zou je wel voor minder stress kunnen krijgen. Even de airco en muziek afzetten of het is duwen geblazen
Nog relaxer rijden dan in een Tesla bestaat niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 september 2016 om 14:55.
Oud 7 oktober 2016, 21:59   #6
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Citaat:
Opmerkelijk: bijna de helft van de werknemers geeft aan zijn woon-werktraject nodig te hebben om tot rust te komen en de overgang te maken van privé naar werk en vice versa.
Dat herken ik.
Dat uur in de wagen tussen het werk en thuis werkt heel efficiënt om de overgang te maken van werk naar privé.

Vroeger, voor ik getrouwd was, woonde ik op 6km van het werk. Het was niet zeldzaam dat ik aan huis toegekomen doorreed en nog een toer maakte van 30-50km vooraleer ontspannen thuis toe te komen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2016, 04:17   #7
Peche
Banneling

Standaard

Bijna????

Het is rampzalig!!!!!! Veel te veel mensen op elkaar gedrukt. Na de school? In plaats van 2 tramlijnen en bussen na elkaar te sturen, neen met 100 op 1 bus.
Chauffeurs van de NMBS? Dagen ze niet op ben je gestrand en aan uw lot overgelaten.

Gisteren staakten ze weer en nergens hing dat uit. Ik ben niet op een belangrijke afspraak geraakt en zag er lang naar uit.

Ge moet gewoon een auto hebben in dit land. Die fucking ambtenaars staken voor de minste scheet.
Werk eens met privé firma's en huur eens chauffeurs in als degene die daarvoor aangeworven zijn staken.

Ôp wa trekt da hier na?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2016, 06:48   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze week was er een dossier mobiliteit in het Belang van Limburg.

Mobiliteitsondeskundige Miermans mocht 5 dagen aan één stuk het woord voeren.

Een derde rijstrook in Limburg zou de files in Limburg niet verminderen was één van zijn stellingen. En dat is dan professor!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2016, 08:11   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Bijna????

Het is rampzalig!!!!!! Veel te veel mensen op elkaar gedrukt. Na de school? In plaats van 2 tramlijnen en bussen na elkaar te sturen, neen met 100 op 1 bus.
Chauffeurs van de NMBS? Dagen ze niet op ben je gestrand en aan uw lot overgelaten.

Gisteren staakten ze weer en nergens hing dat uit. Ik ben niet op een belangrijke afspraak geraakt en zag er lang naar uit.

Ge moet gewoon een auto hebben in dit land. Die fucking ambtenaars staken voor de minste scheet.
Werk eens met privé firma's en huur eens chauffeurs in als degene die daarvoor aangeworven zijn staken.

Ôp wa trekt da hier na?
Bij mijn weten hebben de spoorvakbonden geen staking aangekondigd. U vindt schijnbaar een verhaaltje uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2016, 08:42   #10
Peche
Banneling

Standaard

Ik ben al gestrand geweest omdat de chauffeur niet kwam opdagen.
Er was zelfs eens een trein te laat waardoor ik mijn overstap miste, het was de laatste treinlijn waardoor ik hele nacht moest wachten.
Ik vind dat niet uit.... Ik smeet mijn ervaringen op één hoop door aan polarisatie te doen.
Oud 8 oktober 2016, 08:45   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er was zelfs eens een trein te laat waardoor ik mijn overstap miste, het was de laatste treinlijn waardoor ik hele nacht moest wachten.
Ik vind dat niet uit.... Ik smeet mijn ervaringen op één hoop door aan polarisatie te doen.
Gisteren werd er, behoudens enkele individuele gevallen, niet bij de NMBS gestaakt. Daar ging het over. U beweert dat dit wel het geval was.
Oud 8 oktober 2016, 08:57   #12
Peche
Banneling

Standaard

Ik beweerde niet dat de NMBS gisteren staakte.
Ik beweerde dat als ze staakt en er geen chauffeur opdaagt ze U daar gewoon gestrand laten staan zonder pendelbussen te voorzien.
Ik heb daar toen nog een topic over aangemaakt omdat ik zo geagiteerd was.
Dat is hier echt een apenland.
Oud 8 oktober 2016, 09:15   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beweerde niet dat de NMBS gisteren staakte.
Jawel:

Citaat:
Gisteren staakten ze weer ...
Oud 8 oktober 2016, 09:16   #14
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
De brommer .... de moto .... de fiets ....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2016, 09:18   #15
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel:
DAn is dat nu rechtgezet
Oud 8 oktober 2016, 09:25   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
DAn is dat nu rechtgezet
Wat veel zegt over het waarheidsgehalte van uw verhaaltjes die u hier opdist. U had zogezegd gisteren uw afspraak gemist omdat de NMBS staakte. Alleen, er werd niet gestaakt bij de spoorwegen...
Oud 8 oktober 2016, 09:29   #17
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
De brommer .... de moto .... de fiets ....
Muilekoek, het is een verplaatsing van 200km van 3 personen.
Oud 8 oktober 2016, 09:30   #18
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat veel zegt over het waarheidsgehalte van uw verhaaltjes die u hier opdist. U had zogezegd gisteren uw afspraak gemist omdat de NMBS staakte. Alleen, er werd niet gestaakt bij de spoorwegen...
Den duivel spreekt altijd met een dubbele tong.

Ik heb gisteren een afspraak gemist door de bus.
Ik heb herlezen en ik snap uw verwarring.
Met "ze" bedoelde ik in die zin De Lijn.
Oud 8 oktober 2016, 09:31   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Den duivel spreekt altijd met een dubbele tong.

Ik heb gisteren een afspraak gemist door de bus.
Ik heb herlezen en ik snap uw verwarring.
Met "ze" bedoelde ik in die zin De Lijn.
Dan nog zit u ook. De staking bij De Lijn werd immers wel aangekondigd, in tegenstelling tot uw bewering.
Oud 8 oktober 2016, 09:38   #20
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Muilekoek, het is een verplaatsing van 200km van 3 personen.
Ja zeg wie gaat nu dagelijks 200 KM ver om te gaan werken ? maak jullie leven nog wat complexer ....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be