Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2016, 14:18   #1
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Ambtenaren pensioenen

2,6 % van het BBP van België gaat naar de pensioenen van de ambtenaren.

Demonen had gelijk.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2016, 14:55   #2
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht

Demonen had gelijk.
Wie stopt deze waanzin?
Becaus?
Bracke?
De Roover?
De Wever?
Peumans?
Iemand?

Laatst gewijzigd door demonen : 5 december 2016 om 14:55.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2016, 16:10   #3
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

eigen pens eerst
Oud 5 december 2016, 16:43   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals (ik ben het nog niet moe ...): de privé pensioenen moeten naar het niveau van de ambtenarenpensioenen.

Er is maar één partij die de beste is die zulks uiteindelijk zal kunnen realiseren. (tenzij er een ex aequo zou zijn, maar dat is niet).

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2016, 17:33   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Veel ambtenaren hadden mss veel liever een wat hoger loon gehad (toen ze het veel meer nodig hadden) en daarvoor later een wat lager pensioen...

Maar bon volgens De Tijd moet men die cijfers met een korreltje zout nemen toch voor sommige landen...:

Citaat:
Betrouwbaarheid cijfers

Hoewel de OESO-studie nog maar eens de vinger legt op de wonde van het dure publieke pensioenstelsel in ons land, moet het rapport ook met een korrel zout worden genomen. Terwijl voor België alle ambtenaren worden meegerekend, ook leerkrachten, politie en militairen, is dat in andere landen niet het geval.
Daardoor geven de cijfers voor sommige landen een onderschatting van het totale publieke pensioenbeslag.

http://www.tijd.be/politiek_economie...ign=newsteaser
Dat BE teveel ambtenaren heeft (en nog aanwerft) daar twijfel ik veel minder aan. Het lijkt er dus eerder op dat BE veel teveel ambtenaren heeft voor zijn BBP (of het BBP is te laag...)

Citaat:
http://www.ceo-limburg.be/nieuws-027.cshtml?nav=6

Wat als ... België evenveel ambtenaren telt als zijn buurlanden?

Dan verdient iedere werknemer 974 euro bruto per maand extra!

Dat de belastingdruk in België verschrikkelijk doorweegt, ondervindt u als ondernemer aan den lijve. De huidige economische crisis moeten we daarom vooral counteren door te snijden in de uitgaven. En waarom dan niet inzetten op een beter presterende en minder geldverslindende overheid? Daarmee stimuleren we de economie, versterken we onze concurrentiepositie én vergroten we het loonzakje van de werknemers!

Een vraag die tegenstanders van een slanke overheid opwerpen: we kunnen het ambtenarenapparaat toch niet afbouwen zonder de dienstverlening te ondermijnen? Toch wel, getuige onze buurlanden. Met vier ambtenaren per 100 inwoners heeft België een ruime voorsprong op Duitsland (3,2), Frankrijk (3,6) en Nederland (2,9). Ook het EU-gemiddelde van 3,3 ligt een pak lager. Bovendien zijn we ook het enige land waar het overheidspersoneel blijft aanzwellen.

Citaat:
Daarom stelt Voka Limburg een tegenvraag: als onze buurlanden hun dienstverlening op peil houden met een pak minder ambtenaren, waarom wij dan niet?
974 euro extra in loonzakje werknemers

Het loon van de 426.689 ambtenaren in België bedraagt 7,1% van het BBP. Dat is per ambtenaar 59.509,19 euro bruto per jaar of 4959,16 euro bruto per maand. Wat brengt een afvloeiing van het aantal ambtenaren nu concreet op aan besparingen?

Om op hetzelfde niveau als Duitsland te komen, zouden er 85.345 ambtenaren moeten afvloeien. Goed voor een besparing van 5 miljard euro of 1113 euro bruto per werknemer/gepensioneerde. Slankt de Belgische ambtenarij af tot het Franse niveau, dan zouden er 42.677 ambtenaren moeten afvloeien, goed voor een besparing van 2,5 miljard euro of 557 euro bruto per werknemer/ gepensioneerde. IJken we ons op het Nederlandse model (117.346 minder), dan realiseren we een besparing van 7 miljard euro of 1530 euro bruto per werknemer/gepensioneerde. Maar zelfs met het EU-gemiddelde, besparen we 4,4 miljard euro of 974 euro bruto per werknemer/ gepensioneerde.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2016 om 18:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2016, 21:42   #6
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht

Demonen had gelijk.
Die 2.6% slaat enkel op de statutaire ambtenaren.
De contractuele ambtenaren worden als werknemer beschouwd en zitten niet eens in dat cijfer.
De werkelijkheid is niet alleen veel erger maar gewoon weg hallucinant!
Oud 5 december 2016, 21:44   #7
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

He ambtenarenpensioenen, daar hebben we al even geen topic meer over gehad
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2016, 22:11   #8
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Deze waanzin wordt gestopt als het geld echt op is. Maar dan zoals altijd in la Belgique ... veel te laat ... .
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2016, 22:30   #9
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Wie stopt deze waanzin?
Becaus?
Bracke?
De Roover?
De Wever?
Peumans?
Iemand?
Denk dat ze allemaal wachten op de overheidsvakbonden. Trouwens wie gaat ze stoppen als de overheidsvakbonden voor het minste het land platleggen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2016, 23:09   #10
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nogmaals (ik ben het nog niet moe ...): de privé pensioenen moeten naar het niveau van de ambtenarenpensioenen.

Er is maar één partij die de beste is die zulks uiteindelijk zal kunnen realiseren. (tenzij er een ex aequo zou zijn, maar dat is niet).

.
Bourgeois zegt gelijke behandeling maar uitdovend over een periode van 50 jaar.
Oud 6 december 2016, 03:59   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Denk dat ze allemaal wachten op de overheidsvakbonden. Trouwens wie gaat ze stoppen als de overheidsvakbonden voor het minste het land platleggen.
Hoeveel verschil gaan we merken als de bureaucraat/ambtenaren eens een half jaar staken?
Oud 6 december 2016, 04:40   #12
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

alle terugbetalingen voor o.a. ziektekosten, belastingen, in verkeer brengen van voertuigen, enz... enz...
Ge zou verschieten wat de Belg allemaal als vanzelfsprekend beschouwt.
Oud 6 december 2016, 05:41   #13
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

.
Pensioenen horen bij de sociale zekerheid en ik ken iemand, die zei dat daar nog veel te rapen viel.

Dus wat zit jij hier rond te strooien dat de werknemerspensioenen naar het peil van de ambtenaren moet. Als er een partij is die dat nooit zal kunnen en willen doen, is het de jouwe.
Ze geven ons belasting en sociale bijdragen geld nog liever aan de grote belastingontduikers, dan aan Jan Modaal.

Ze kunnen nog geen begroting op orde krijgen, niet op regionaal en niet op federaal vlak.
Overal reuze tekorten, ondanks alle belastingverhogingen, die enkel de gewone mens raken.
Ik zou nog wat gevechtsvliegtuigen kopen om onrust te zaaien en legale regeringen omver te werpen, liefst van belastinggeld en sociale zekerheidsbijdragen van de gewone mens.

De bevolking zal u dankbaar zijn.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2016, 06:48   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoeveel verschil gaan we merken als de bureaucraat/ambtenaren eens een half jaar staken?
Als ze allemaal tesamen staken, dan valt wel heel het systeem stil. Ook politie, cipiers, sluiswachters, loodsen, luchtverkeersleiders, treinmachinisten, vuilnisophalers... zijn ambtenaren of gelijkgestelden.
De vraag is eerder omgekeerd. Wat voor verschil maakt het voor de ambtenaren uit als ze een half jaar staken ? Hun werkgelegenheid is daarna nog altijd gegarandeerd, en daarenboven is de laatste mode om ziek te worden, in plaats van echt te staken. Maw ze kunnen het systeem chanteren, zonder dat ze er zelf maar het minste nadeel van zullen ondervinden.
Oud 6 december 2016, 06:54   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
alle terugbetalingen voor o.a. ziektekosten, belastingen, in verkeer brengen van voertuigen, enz... enz...
Ge zou verschieten wat de Belg allemaal als vanzelfsprekend beschouwt.
Nu terugbetalingen van ziektekosten gebeuren wel niet door ambtenaren. Een groter probleem zal uitbetalingen van het ocmw zijn. Maar misschien hebben ze hier dan wel een minimum dienstverlening voor.
Oud 6 december 2016, 06:54   #16
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze allemaal tesamen staken, dan valt wel heel het systeem stil. Ook politie, cipiers, sluiswachters, loodsen, luchtverkeersleiders, treinmachinisten, vuilnisophalers... zijn ambtenaren of gelijkgestelden.
De vraag is eerder omgekeerd. Wat voor verschil maakt het voor de ambtenaren uit als ze een half jaar staken ? Hun werkgelegenheid is daarna nog altijd gegarandeerd, en daarenboven is de laatste mode om ziek te worden, in plaats van echt te staken. Maw ze kunnen het systeem chanteren, zonder dat ze er zelf maar het minste nadeel van zullen ondervinden.
Hij schreef wel: bureaucraat/ambtenaren he bob... aka pennenlikker/ambtenaren.
Oud 6 december 2016, 06:56   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Pensioenen horen bij de sociale zekerheid en ik ken iemand, die zei dat daar nog veel te rapen viel.

Dus wat zit jij hier rond te strooien dat de werknemerspensioenen naar het peil van de ambtenaren moet. Als er een partij is die dat nooit zal kunnen en willen doen, is het de jouwe.
Ze geven ons belasting en sociale bijdragen geld nog liever aan de grote belastingontduikers, dan aan Jan Modaal.

Ze kunnen nog geen begroting op orde krijgen, niet op regionaal en niet op federaal vlak.
Overal reuze tekorten, ondanks alle belastingverhogingen, die enkel de gewone mens raken.
Ik zou nog wat gevechtsvliegtuigen kopen om onrust te zaaien en legale regeringen omver te werpen, liefst van belastinggeld en sociale zekerheidsbijdragen van de gewone mens.

De bevolking zal u dankbaar zijn.
En wie zei er dan dat er bij de werknemerspensioenen nog veel te rapen valt ? Bij de eeuwigdurende werkloosheid, ja.
Oud 6 december 2016, 06:57   #18
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu terugbetalingen van ziektekosten gebeuren wel niet door ambtenaren. Een groter probleem zal uitbetalingen van het ocmw zijn. Maar misschien hebben ze hier dan wel een minimum dienstverlening voor.
ex-DOSZ/DIBISS aangeworven vakantiedagen opnemers zijn dus geen ambetantenaren? Ik dacht van wel maar kan me vergissen dan.
Oud 6 december 2016, 06:59   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Hij schreef wel: bureaucraat/ambtenaren he bob... aka pennenlikker/ambtenaren.
OK. Al is het wel zo dat de buraucraat uit het verleden, hoe langer, hoe meer, wordt vervangen door een computer. Maar men zal altijd nog wel iemand nodig hebben om de computer aan te zetten.
Oud 6 december 2016, 07:01   #20
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK. Al is het wel zo dat de buraucraat uit het verleden, hoe langer, hoe meer, wordt vervangen door een computer. Maar men zal altijd nog wel iemand nodig hebben om de computer aan te zetten.
Bij mijn laatste terugvordering zegden ze me (per email) dat mijn claim wel was ontvangen maar dat ze een drietal maanden achterstand hadden met terugbetaling.

Ik rekende en begreep dat ze het naar 2017 zouden versassen.
Doorzichtig.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 6 december 2016 om 07:04.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be