![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hallo,
zoals jullie kunnen zien aan mijn aantal posts ben ik kersvers op dit forum. Ik zie dat er hier veel mensen geen blad voor de mond nemen en tot het uiterste gaan om hun mening te verduidelijken, wat een goeie beoefening van de vrije meningsuiting is. Maar laat mij voor de verandering eens een heel ander soort vraag stellen : Om te regeren moet je een meerderheid hebben van 50%, je moet niet de grootste partij zijn (zo kan bijvoorbeeld het Vlaams Belang buiten een regering gehouden worden). Maar 50% van wat? Van het totale aantal stemmen in het volledige land? Of van het aantal zetels in het federale parlement. Maar het is zelfs nog ingewikkelder : bij federale verkiezingen krijg je een apart formulier voor Kamer en Senaat. Niks dwingt je om op dezelfde partij te stemmen, en ik doe dat ook niet en ik ken anderen die beweren het ook niet te doen. Maar naar wat kijkt men dan? Enkel stemmen voor de Kamer? Mijn vraag is dus puur objectief, en ik weet zeker dat er hier mensen zijn die ons politiek systeem goed genoeg kennen om hier een glashelder antwoord op te geven. (Ik vind dat men teveel met modder gooit op de televisie als het om politiek gaat, en er wordt te weinig over het systeem zelf gesproken) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Enkel naar het aantal zetels dat men heeft behaalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Oké bedankt, maar in de Kamer of de Senaat? En als het de Senaat is, vergeet niet dat 30 van de senatoren daar niet rechtstreeks verkozen zijn. Ik begrijp het nog altijd niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() van de kamer van volksvertegenwoordiging toch
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Ben je dat zeker? Want ik heb op andere fora al mensen horen zeggen dat een groep partijen slechts een regering kan vormen als ze ZOWEL in de kamer als in de senaat meer dan 50% hebben.
Je zou verbaasd zijn hoe moeilijk het is om daarop een antwoord te vinden. Ik heb in de site van de overheid gezocht maar het is blijkbaar niet nodig om dat es duidelijk te zeggen. Waarvoor stemmen we eigenlijk?? ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisc...gen_2003#Kamer geeft dat de regerende partijen samen 97 zetels van de 150 in het federale parlement hebben, en 54.69% van de stemmen over heel België wat betreft Kamer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Interessant onderwerp. Ik heb ook een vraag hieromtrent. Is het mogelijk om in Belgie een Amerikaans systeem te hebben? Hiermee bedoel ik:"Is het mogelijk om in de kamer van volksvertegenwoordigers een andere meerderheid/coalitie te hebben dan in de senaat?"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Om te regeren moet je volgens mij over een goede hoeveelheid verstand beschikken, al is dat voor sommigen al teveel gevraagd.
Laatst gewijzigd door Heftruck : 7 september 2006 om 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Uiteraard, maar gelieve niet een discussie over dit systeem te beginnen of over de kwaliteiten van bepaalde mensen.
Ik wil een duidelijke neutrale vraag stellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Federaal
Federale parlement bestaat uit: Senaat: * 40 zetels rechtstreeks verkozen senatoren * 21 gemeenschapssenatoren, (10 Vlaamse gemeenschapssenatoren, 10 franstalige gemeenschapssenatoren en 1 Duitstalige gemeenschapssenator) Deze worden verkozen door het parlement van de betreffende gemeenschap. De zetels worden verdeeld op basis van verkiezingsresultaten van de rechtstreeks verkozen senatoren * Gecoöpteerde senatoren, Nederlandstalige taalgroep 6 senatoren en Franstalige taalgroep 4 senatoren Zij worden verkozen door de gemeenschapssenatoren en de rechtstreeks verkozen senatoren van hun taalgroep * Senatoren van rechtswege, deze zijn de kinderen van de koning die meerderjarig zijn en de eed hebben afgelegd Dus nu zijn er momenteel 74 senatoren. Kamer van volksvertegenwoordiging: 150 zetels Deze worden om de 4 jaar rechtstreeks verkozen en het is de kamer die het vertrouwen moet geven aan de nieuwe federale regering (dus minimum 76 zetels) Regionaal Vlaamse Parlement: * 118 parlementsleden van het Vlaamse gewest * 6 parlementsleden van het Brussels hoofdstedelijk gewest In totaal dus 124 leden. Om de vlaamse regering te vormen is er ook een vertrouwen van het parlement nodig door meerderheid van de zetels. Laatst gewijzigd door Vorenus : 7 september 2006 om 21:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Mijn excuses, 't is niet de bedoeling de thread te saboteren. Gewoon een sidenote.
![]() Laatst gewijzigd door Heftruck : 7 september 2006 om 21:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteindelijk is het systeem redelijk ondoorzichtig gemaakt, en zitten er verschillen tussen hoeveel zetels een bepaalde partij kan halen met een bepaald aantal stemmen.
Zo is de PS de stemmenkampioen. Per aantal stemmen halen ze meer zetels dan de anderen. Ook zo voor de verschillen tussen de gewesten. De Waalse partijen kunnen met 10-15% minder stemmen evenveel zetels halen als de Vlaamse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() Je lijkt wel ervan overtuigd dat de regerende partijen samen 76% van de zetels moet hebben? Of bedoel je dat het parlement moet stemmen over de regering en dat dat dan een schijnvertoning is want de meerderheid zal toch akkoord zijn (dat is niet hetzelfde, stel je voor dat de partij intern ineens een felle ruzie begint) Waar heb je dit gevonden (op het internet, in een boek?) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De senaat telt 4 verschillende soorten senatoren: De rechtstreeks verkozenen 40 leden De gemeenschapssenatoren 21 leden De gecoöpteerde senatoren 10 leden De senatoren van rechtswege 3 leden De kamer telt 150 kamerleden die rechtstreeks verkozen zijn. Het is ook dat de Kamer vertrouwen geeft aan de nieuwe regering door een meerderheid van zetels te halen, dus minimum 76 zetels op 150 zetels. Vb CD&V heeft 40 zetels gehaald en VLD 29 zetels. Samen hebben ze 69 zetels of een meerderheid. Ze sluiten een coalitie na de gesprekken. Dus nu moet de kamer het vertrouwen geven aan deze nieuwe regering van CD&V-VLD. Aangezien ze 69 zetels hebben is dit geen probleem. Duidelijker. Bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Federaa...an_Belgi%C3%AB http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Parlement De senaat heeft niets te maken met de samenstelling van de nieuwe regering |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
De regering is maar een UITVOERENDE macht. De macht van de natie ligt bij de kamers. Om een meerderheid van zetels te houden is geen 50 procent van de stemmen nodig. Grotere partijen worden bevoordeeld. Zo moet het VB slechts 42 procent halen in Antwerpen om de meerderheid der zetels te bemachtigen. En het bestuur over te nemen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() En kun je ook nog es preciezer uitleggen wie dan bepaalt wie die andere senatoren worden. Citaat:
![]() Jullie vinden het misschien vreemd dat ik dit allemaal precies wil weten, maar ik heb (deels vanuit mijn studies) een nogal exacte benadering en ik weet graag precies wie wat te zeggen heeft in dit land, en wie dat bepaalt (=de kiezers). Ik vind het vreemd dat die informatie zelden besproken wordt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De bedoeling van de US Senate en US House is ook niet om verschillende coalities te kunnen hebben. Systeem is er om te zorgen dat de minder grote groepen (in B: wallonie, in USA: kleine staten) evenveel gewicht te geven in de Senaat (in B: paritair, in USA: elke staat 1 senator), terwijl in Huis/Kamer de proportionaliteit wordt gerespecteerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Vorenus : 7 september 2006 om 23:56. |
|
![]() |
![]() |