Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2006, 20:26   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard Om te regeren moet je een meerderheid hebben, maar van wat?

Hallo,

zoals jullie kunnen zien aan mijn aantal posts ben ik kersvers op dit forum.

Ik zie dat er hier veel mensen geen blad voor de mond nemen en tot het uiterste gaan om hun mening te verduidelijken, wat een goeie beoefening van de vrije meningsuiting is.

Maar laat mij voor de verandering eens een heel ander soort vraag stellen :

Om te regeren moet je een meerderheid hebben van 50%, je moet niet de grootste partij zijn (zo kan bijvoorbeeld het Vlaams Belang buiten een regering gehouden worden).
Maar 50% van wat? Van het totale aantal stemmen in het volledige land? Of van het aantal zetels in het federale parlement. Maar het is zelfs nog ingewikkelder : bij federale verkiezingen krijg je een apart formulier voor Kamer en Senaat. Niks dwingt je om op dezelfde partij te stemmen, en ik doe dat ook niet en ik ken anderen die beweren het ook niet te doen. Maar naar wat kijkt men dan? Enkel stemmen voor de Kamer?

Mijn vraag is dus puur objectief, en ik weet zeker dat er hier mensen zijn die ons politiek systeem goed genoeg kennen om hier een glashelder antwoord op te geven. (Ik vind dat men teveel met modder gooit op de televisie als het om politiek gaat, en er wordt te weinig over het systeem zelf gesproken)
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 20:32   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Enkel naar het aantal zetels dat men heeft behaalt.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 20:34   #3
evilbu

Standaard

Oké bedankt, maar in de Kamer of de Senaat? En als het de Senaat is, vergeet niet dat 30 van de senatoren daar niet rechtstreeks verkozen zijn. Ik begrijp het nog altijd niet.
Oud 7 september 2006, 20:36   #4
Jo Creten
Schepen

Standaard

van de kamer van volksvertegenwoordiging toch
Jo Creten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 20:49   #5
evilbu

Standaard

Ben je dat zeker? Want ik heb op andere fora al mensen horen zeggen dat een groep partijen slechts een regering kan vormen als ze ZOWEL in de kamer als in de senaat meer dan 50% hebben.

Je zou verbaasd zijn hoe moeilijk het is om daarop een antwoord te vinden. Ik heb in de site van de overheid gezocht maar het is blijkbaar niet nodig om dat es duidelijk te zeggen. Waarvoor stemmen we eigenlijk??

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisc...gen_2003#Kamer geeft dat de regerende partijen samen 97 zetels van de 150 in het federale parlement hebben, en 54.69% van de stemmen over heel België wat betreft Kamer.
Oud 7 september 2006, 20:53   #6
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Interessant onderwerp. Ik heb ook een vraag hieromtrent. Is het mogelijk om in Belgie een Amerikaans systeem te hebben? Hiermee bedoel ik:"Is het mogelijk om in de kamer van volksvertegenwoordigers een andere meerderheid/coalitie te hebben dan in de senaat?"
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 21:18   #7
Heftruck

Standaard

Om te regeren moet je volgens mij over een goede hoeveelheid verstand beschikken, al is dat voor sommigen al teveel gevraagd.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 7 september 2006 om 21:19.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 21:19   #8
evilbu

Standaard

Uiteraard, maar gelieve niet een discussie over dit systeem te beginnen of over de kwaliteiten van bepaalde mensen.
Ik wil een duidelijke neutrale vraag stellen.
Oud 7 september 2006, 21:22   #9
Vorenus
Banneling

Standaard

Federaal

Federale parlement bestaat uit:

Senaat:

* 40 zetels rechtstreeks verkozen senatoren

* 21 gemeenschapssenatoren, (10 Vlaamse gemeenschapssenatoren, 10 franstalige gemeenschapssenatoren en 1 Duitstalige gemeenschapssenator)

Deze worden verkozen door het parlement van de betreffende gemeenschap.
De zetels worden verdeeld op basis van verkiezingsresultaten van de rechtstreeks verkozen senatoren

* Gecoöpteerde senatoren, Nederlandstalige taalgroep 6 senatoren en Franstalige taalgroep 4 senatoren

Zij worden verkozen door de gemeenschapssenatoren en de rechtstreeks verkozen senatoren van hun taalgroep

* Senatoren van rechtswege, deze zijn de kinderen van de koning die meerderjarig zijn en de eed hebben afgelegd

Dus nu zijn er momenteel 74 senatoren.

Kamer van volksvertegenwoordiging: 150 zetels

Deze worden om de 4 jaar rechtstreeks verkozen en het is de kamer die het vertrouwen moet geven aan de nieuwe federale regering (dus minimum 76 zetels)

Regionaal

Vlaamse Parlement:

* 118 parlementsleden van het Vlaamse gewest
* 6 parlementsleden van het Brussels hoofdstedelijk gewest

In totaal dus 124 leden. Om de vlaamse regering te vormen is er ook een vertrouwen van het parlement nodig door meerderheid van de zetels.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 7 september 2006 om 21:24.
Oud 7 september 2006, 21:23   #10
Heftruck

Standaard

Mijn excuses, 't is niet de bedoeling de thread te saboteren. Gewoon een sidenote.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 7 september 2006 om 21:23.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 21:31   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Uiteindelijk is het systeem redelijk ondoorzichtig gemaakt, en zitten er verschillen tussen hoeveel zetels een bepaalde partij kan halen met een bepaald aantal stemmen.
Zo is de PS de stemmenkampioen. Per aantal stemmen halen ze meer zetels dan de anderen. Ook zo voor de verschillen tussen de gewesten. De Waalse partijen kunnen met 10-15% minder stemmen evenveel zetels halen als de Vlaamse.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 21:32   #12
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Federale parlement bestaat uit:

Senaat:

* 40 zetels rechtstreeks verkozen senatoren

* 21 gemeenschapssenatoren, (10 Vlaamse gemeenschapssenatoren, 10 franstalige gemeenschapssenatoren en 1 Duitstalige gemeenschapssenator)

Deze worden verkozen door het parlement van de betreffende gemeenschap.
De zetels worden verdeeld op basis van verkiezingsresultaten van de rechtstreeks verkozen senatoren
Ik denk dat ik je niet goed versta hier, Hellfigger,"deze" en "de zetels", naar wat verwijzen die nu. Het lijkt alsof je in de voorlaatste zin zegt dat de gemeenschapssenatoren door het parlement (kamer,senaat? wordt gekozen, en ook alsof je in de laatste zin tegelijkertijd beweert dat de gemeenschapssenatoren door verkiezingsresultaten van de rechtstreeks verkozen senatoren worden bepaald??

Je lijkt wel ervan overtuigd dat de regerende partijen samen 76% van de zetels moet hebben? Of bedoel je dat het parlement moet stemmen over de regering en dat dat dan een schijnvertoning is want de meerderheid zal toch akkoord zijn (dat is niet hetzelfde, stel je voor dat de partij intern ineens een felle ruzie begint)

Waar heb je dit gevonden (op het internet, in een boek?)
Oud 7 september 2006, 22:04   #13
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik denk dat ik je niet goed versta hier, Hellfigger,"deze" en "de zetels", naar wat verwijzen die nu. Het lijkt alsof je in de voorlaatste zin zegt dat de gemeenschapssenatoren door het parlement (kamer,senaat? wordt gekozen, en ook alsof je in de laatste zin tegelijkertijd beweert dat de gemeenschapssenatoren door verkiezingsresultaten van de rechtstreeks verkozen senatoren worden bepaald??

Je lijkt wel ervan overtuigd dat de regerende partijen samen 76% van de zetels moet hebben? Of bedoel je dat het parlement moet stemmen over de regering en dat dat dan een schijnvertoning is want de meerderheid zal toch akkoord zijn (dat is niet hetzelfde, stel je voor dat de partij intern ineens een felle ruzie begint)

Waar heb je dit gevonden (op het internet, in een boek?)
Zal proberen het duidelijker te maken. De Federale parlement bestaat uit de senaat en de Kamer van volksvertegenwoordiging.

De senaat telt 4 verschillende soorten senatoren:

De rechtstreeks verkozenen 40 leden
De gemeenschapssenatoren 21 leden
De gecoöpteerde senatoren 10 leden
De senatoren van rechtswege 3 leden

De kamer telt 150 kamerleden die rechtstreeks verkozen zijn.

Het is ook dat de Kamer vertrouwen geeft aan de nieuwe regering door een meerderheid van zetels te halen, dus minimum 76 zetels op 150 zetels.

Vb CD&V heeft 40 zetels gehaald en VLD 29 zetels. Samen hebben ze 69 zetels of een meerderheid. Ze sluiten een coalitie na de gesprekken. Dus nu moet de kamer het vertrouwen geven aan deze nieuwe regering van CD&V-VLD. Aangezien ze 69 zetels hebben is dit geen probleem.

Duidelijker.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Federaa...an_Belgi%C3%AB

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaams_Parlement

De senaat heeft niets te maken met de samenstelling van de nieuwe regering
Oud 7 september 2006, 22:06   #14
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Mijn excuses, 't is niet de bedoeling de thread te saboteren. Gewoon een sidenote.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 22:09   #15
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Interessant onderwerp. Ik heb ook een vraag hieromtrent. Is het mogelijk om in Belgie een Amerikaans systeem te hebben? Hiermee bedoel ik:"Is het mogelijk om in de kamer van volksvertegenwoordigers een andere meerderheid/coalitie te hebben dan in de senaat?"
Ik breek mijn hoofd hierover. Iemand met meer kennis? Voor zover ik me herinner, was er nooit een verschillende coalitie in beide kamers. Waarom? En waarom dan een senaat en een kamer van volksvertegenwoordigers?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 22:10   #16
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké bedankt, maar in de Kamer of de Senaat? En als het de Senaat is, vergeet niet dat 30 van de senatoren daar niet rechtstreeks verkozen zijn. Ik begrijp het nog altijd niet.
Een regering dient over een meerderheid te beschikken in beide kamers: deze moeten immers de wetten goedkeuren...
De regering is maar een UITVOERENDE macht.
De macht van de natie ligt bij de kamers.
Om een meerderheid van zetels te houden is geen 50 procent van de stemmen nodig.
Grotere partijen worden bevoordeeld.
Zo moet het VB slechts 42 procent halen in Antwerpen om de meerderheid der zetels te bemachtigen.
En het bestuur over te nemen...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 22:20   #17
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger
Vb CD&V heeft 40 zetels gehaald en VLD 29 zetels. Samen hebben ze 69 zetels of een meerderheid. Ze sluiten een coalitie na de gesprekken. Dus nu moet de kamer het vertrouwen geven aan deze nieuwe regering van CD&V-VLD. Aangezien ze 69 zetels hebben is dit geen probleem.
Hoe, daarnet zei je dat ze 75 van de 150 zetels moeten hebben, 69 is toch minder dan de helft? (Weer verward )

En kun je ook nog es preciezer uitleggen wie dan bepaalt wie die andere senatoren worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn
Ik breek mijn hoofd hierover. Iemand met meer kennis? Voor zover ik me herinner, was er nooit een verschillende coalitie in beide kamers. Waarom? En waarom dan een senaat en een kamer van volksvertegenwoordigers?
Wel jij was het die naar de VSA verwees. Daar gebeurt het ook effectief dat er verschillende samenstellingen zijn(senatoren worden om de zes jaar verkozen, presidenten om de vier jaar en volksvertegenwoordigers om de twee jaar). Maar wat bedoel jij met "een verschillende coalitie in beide kamers"? Zoals ik het begrijp uit Hellfigger's uitleg wordt een regeringscoalitie bepaalt op basis van de zetels in de Kamer, en heeft de senaat niks te zeggen aan coalities noch heeft ie een eigen coalitie, of is dit nu ook verkeerd?

Jullie vinden het misschien vreemd dat ik dit allemaal precies wil weten, maar ik heb (deels vanuit mijn studies) een nogal exacte benadering en ik weet graag precies wie wat te zeggen heeft in dit land, en wie dat bepaalt (=de kiezers). Ik vind het vreemd dat die informatie zelden besproken wordt...
Oud 7 september 2006, 23:32   #18
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
De bedoeling van de US Senate en US House is ook niet om verschillende coalities te kunnen hebben. Systeem is er om te zorgen dat de minder grote groepen (in B: wallonie, in USA: kleine staten) evenveel gewicht te geven in de Senaat (in B: paritair, in USA: elke staat 1 senator), terwijl in Huis/Kamer de proportionaliteit wordt gerespecteerd.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2006, 23:54   #19
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe, daarnet zei je dat ze 75 van de 150 zetels moeten hebben, 69 is toch minder dan de helft? (Weer verward )

Was een fout van mij, neem anders CD&V 40 zetels en VLD 39 zetels
totaal 79 zetels, dus ze hebben een meerderheid.

En kun je ook nog es preciezer uitleggen wie dan bepaalt wie die andere senatoren worden.

Rechtstreekse senatoren:

Er worden 40 rechtstreekse senatoren verkozen via het stemhokje, dus de kiezer kiest deze senatoren. De Nederlanstalige kiescollege ( Vlaamse gemeenschap) Krijgt er 25 en de franstalige kiescollege 15

Gemeenschapssenatoren:

Zijn senatoren die door het parlement van de Vlaamse gemeenschap worden verkozen op basis van de verhoudingen in de verkiezingsresultaten van de rechtstreeks verkozen senatoren.

Er zijn 10 gemeenschapssenatoren die het Vlaamse parlement mag aanduiden.

Vb: een partij heeft 8 rechtstreekse senatoren behaalt. 5 senatoren op 25 is 20%. er zijn 10 zetels voor gemeenschapssenatoren. Dus 20% op 10 zetels is 2 . Dus die partij mag 2 gemeenschapssenatoren voorgedragen aan het vlaamse parlement. Waarop het Vlaamse parlement dan dit bevestigt.

Gecoöpteerde senatoren:

Zij worden verkozen door de gemeenschapssenatoren en de rechtstreeks verkozen senatoren van hun taalgroep. Meestal zijn dit mensen waarvan hun partij de meerderheid heeft.

In totaal zijn er 6 gecoöpteerde senatoren voor de Nederlandstalige taalgroep (Vlaamse gemeenschap). In Vlaanderen is de Vlaamse gemeenschap en gewest bij elkaar gevoegd en spreekt men gewoon van de Vlaamse gemmeschap voor beide. In Wallonië is dit gescheiden.

Vb Als de CD&V en VLD samen 18 zetels hebben op 35 (25 rechtstreekse en 10 gemeenschaps) en kunnen dus deze senatoren kiezen van hun eigen partij.

Senatoren van rechtswege:

Kinderen van de koning die meerderjarig zijn en de eed hebben afgelegd.

Prins Filip, Prins Laurent en Prinses Astrid zijn senatoren vanwege dat hun vader koning is.

Wel jij was het die naar de VSA verwees. Daar gebeurt het ook effectief dat er verschillende samenstellingen zijn(senatoren worden om de zes jaar verkozen, presidenten om de vier jaar en volksvertegenwoordigers om de twee jaar). Maar wat bedoel jij met "een verschillende coalitie in beide kamers"? Zoals ik het begrijp uit Hellfigger's uitleg wordt een regeringscoalitie bepaalt op basis van de zetels in de Kamer, en heeft de senaat niks te zeggen aan coalities noch heeft ie een eigen coalitie, of is dit nu ook verkeerd?

De coalitie van de regeringspartijen werken ook samen in de senaat. In principe is het mogelijk dat in de senaat de regeringscoalitie geen meerderheid heeft in de senaat maar gewoonlijk kiest de kiezer op dezelde partij in de kamer als senaat.

Jullie vinden het misschien vreemd dat ik dit allemaal precies wil weten, maar ik heb (deels vanuit mijn studies) een nogal exacte benadering en ik weet graag precies wie wat te zeggen heeft in dit land, en wie dat bepaalt (=de kiezers). Ik vind het vreemd dat die informatie zelden besproken wordt..

Ik vind het zeer goede vragen, er zijn maar weinig mensen die weten hoe het in elkaar steekt. Zelfs ik ben af en toe in de war.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 7 september 2006 om 23:56.
Oud 8 september 2006, 00:03   #20
evilbu

Standaard

Citaat:
Gemeenschapssenatoren:

Zijn senatoren die door het parlement van de Vlaamse gemeenschap worden verkozen op basis van de verhoudingen in de verkiezingsresultaten van de rechtstreeks verkozen senatoren.

Er zijn 10 gemeenschapssenatoren die het Vlaamse parlement mag aanduiden.

Vb: een partij heeft 8 rechtstreekse senatoren behaalt. 5 senatoren op 25 is 20%. er zijn 10 zetels voor gemeenschapssenatoren. Dus 20% op 10 zetels is 2 . Dus die partij mag 2 gemeenschapssenatoren voorgedragen aan het vlaamse parlement. Waarop het Vlaamse parlement dan dit bevestigt.
Eerst spreek je van 8 rechtstreekse senatoren op 25 verkozen Vlaamse senatoren. De volgende zin spreek je van 5 senatoren. Ik begrijp het niet. Heb je geen typfout gemaakt??!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be