Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2004, 14:38   #1
eno2
Banneling

Standaard

1 Ik hou zo van zwemmen omdat daar tenminste de armen op de eerste
plaats komen.

2 Mooie meisjes duren niet lang.
Mooie én arme meisjes duren nog minder lang.

3 Geen medelijden met mannen die zwaar in verwachting lijken, ze
hebben het zelf gezocht.

4 "Als er christenen zijn in de hemel, wil ik liever naar de hel gaan", zei
Hatvey, cacique van Haïti op de brandstapel, begin 16°eeuw. toen de
aalmoezenier hem nog snel wou bekeren, vooraleer de vlam aan te
steken. "Zijn er ook christenen in de hemel?", had Hatvey eerst nog gevraagd. En de aalmoezenier beweerde van wel.

5 Ik ben voor gelijkberechtiging: alle corrupten moeten gelijk berecht
worden.

6 Steve Stevaert wil niet teveel gratis electriciteit leveren aan de
slechte betalers, omdat ze anders kwootunkwoot 'energie gaan opslaan'.
In electriciteits-emmers, zeker, Steve?

7 Groot nieuws: de liberalen en de anarchisten gaan samen een kartel vormen
rond de DEREGULERING! Een zwart-blauwe coalitie(donkerblauw).

8 Mijn land? Ik ben landloos. Zodra ze me land geven, zal ik ook een land
hebben.

9 Anders gaan leven: inplaats van je fortuin illegaal naar het buitenland te brengen, jezelf illegaal naar het buitenland brengen.

10 Bij het woord beschaving denk ik aan op de grond gevallen krullen die achteloos weggeveegd worden.

11 Ik wou dropout zijn en werd outcast. Vandaar dat mijn Engels er zo op vooruitgegaan is.

12 Ik kom vanwaar ik kom en ik ga naarwaar ik ga, maar als het even kan, blijf ik zitten waar ik zit en daarmee basta.

13 In de communicatie spelen macht, emotie en verstand allemaal hun rol, maar alleen macht kan vrij en ongehinderd onzin uitkramen - weliswaar proberen emotie en verstand dat ook, maar ze worden er gewoonlijk onmiddelijk voor afgestraft.

14 De sociale zekerheid, als vangnet voor zij, die onvoldoende middelen hebben, zou maar een fractie kosten van wat ze nu kost, als het niet zo was, dat de grote vis zich ook graag in dit soort vangnet nestelt.

15 Sociale zekerheid is een vangnet en dus overbodig voor wie zelf al over een ruim hangnet beschikt.

16 Als de sociale vrede en welvaart slechts in stand te houden zijn door het verslaven van de producenten aan hun producten, dan moet je wel zéér voorzichtig omspringen met de ontwenningskuren.De 'Cold Turkey' zou de sociale structuur wel eens in één klap weg kunnen vegen.

17 DE ARMOEDE IS MOEILIJK OPLOSBAAR.
LATEN WE DAAROM BEGINNEN BIJ DE RIJKDOM - WE MOETEN DIE OPLOSSEN ZOALS JE EEN KLONTJE SUIKER IN EEN TAS THEE OPLOST.
DE SUIKER VERDWIJNT SCHIJNBAAR. MAAR HET SUIKERGEHALTE VAN DE THEE IS ENORM GESTEGEN.

18 Vooral de rijken hebben een God nodig. Alleen de moloch van het geld aanbidden, is een beetje te vulgair - tenslotte zijn het bijna allen goed opgevoede mensen. Bovendien verschaft een godsdienst hen tegen heel lage tarieven een goed geweten.

19 "Better dead than a rich man's slave"
Woody Guthrie

2O Verklaring van de staatsschuld:
Politiek is de kunst van het organiseren van wat niet door de beugel kan.

21 Vele mensen koesteren onbereikbare dromen. Dat kan geen kwaad - zolang ze maar overdag niet in slaap vallen.

22 De zelfverdediging van de arme: terreur, revolutie, communisme, criminaliteit, of gewoon zelfmoord. Of vreedzaam aanmerkelijk korter leven dan het algemene gemiddelde.

23 We zijn allemaal REMORA'S die meereizen vastgezogen aan een of andere HAAI.
Is dat niet beter dan zelf een haai te moeten zijn?

24 Zowel de rijken als de armen verkeren in een staat van wettige zelfverdediging. De rijken omdat ze hun status en hun bezit moeten verdedigen, de armen omdat ze duidelijk recht hebben op overleven in condities van waardig onderkomen, voldoende voedsel, kleding en verzorging.
Het is onverstaanbaar, met al die armoede en rijkdom die er is, dat de wereld niet rondom continu in vuur en vlam stat, inplaats van hier en daar intermitterend.
Dat kan alleen maar toegeschreven worden aan de originele en oorspronkelijke goedheid van de mens.

25 'Schoonheid is juistheid', staat er ergens geschreven door een of andere knappe denker.
Als dat klopt, zal het wel over de juistheid van de verhoudingen gaan.
Daarom kan de economie nooit echt mooi zijn.
Het hele Bruto Nationale Product geeft kwalijke walmen af, omwille van de verkeerde verhoudingen waarin het geproduceerd wordt.
Het moet duidelijk niet alleen eens afgestoft worden, maar ook gedesinfecteerd en gedesintoxiqueeerd.

26 De vervreemding bij Marx duidde op de beroving van de arbeider - door de Kapitalist- van het resultaat van zijn arbeid.
De echte vervreemding is de beroving van de mens, onder de druk van de omstandigheden, van zijn vrije wil, zijn vrije ontplooing en creativiteit.

27 De uiteindelijke en definitieve overwinning van de outcast: niet meer mogen en dus niet meer moeten meedoen. Vrij zijn. Zo vrij als de Indiaan vlak voor zijn uitroeiing. Vogelvrij

28 Kapitalisme is economisch fascisme.

29 HET IS NORMAAL, IN EEN EXPANDEREND UNIVERSUM, DAT DE AFSTAND TUSSEN RIJK EN ARM VOORTDUREND TOENEEMT.

30 Het vertrappelen van de zwakke is in persoonlijke relaties als op wereldschaal zo algemeen dat je er een sociale wet zou kunnen uit afleiden met de geldigheid van een natuurwet:
"De zwakke zal vertrapt worden".

31 De samenleving is in zijn geheel de verkeerde kant opgegaan. het enige wat je kan doen, is alléén de andere kant optrekken.

32 Dank zij de vooruitgang van de wetenschap zullen de rijken zich binnenkort het eeuwig leven kunnen aanschaffen. Tenminste, op voorwaarde dat ze ondertussen niet in armoede vervallen.

33
De magere koeien
worden door de vette koeien
steeds méér
te grazen genomen.

34 Het eenvoudigste is je ziel zo jong en zo duur mogelijk te verkopen,
maar het eenvoudigste is niet altijd het beste.

35 De moderne maffiosi houden geen mitraillettes meer in de hand, maar bankiers, bedrijven, politici, rechters en media. Sommige presidenten zijn zelf maffiosi.

36 De brandstofprijzen gaan weer omhoog. De prijs van het fietsen en van het wandelen blijft stabiel. Dat is geruststellend.

37 NIETS IS VAN BELANG, ZOLANG DE AUTOVERKOOP MAAR BLIJFT STIJGEN.

38 ER ZIT TE WEINIG SCHOT IN DE ELITE EN TEVEEEL UITSCHOT.

39 Rijken zijn zo bewonderenswaardig in de eerste plaats omdat ze zo rijk zijn en in de tweede plaats omdat ze zo eenvoudig gebleven zijn.

40 De zon schijnt voor iedereen, maar alleen wie geld heeft, kan zich ook insmeren.

41 Arm zijn is elke dag een stokbrood kopen inplaats van een krant.

42 De jeugd moet de waanzin van de ouden op de rug nemen en verder dragen, zoals Eneas zijn vader Priamus uit Troje naar Italië droeg.

43 Als je de drugs- sex- machts- en bezitsverslaafden schrapt, wat blijft er dan van de mensheid over?
Een gereduceerd aantal minder gevaarlijke geobsedeerden.

44 Geld is een samenspel van scheve sociale verhoudingen, gefixeeerd op papier.

45 Christus had miljarden volgelingen, maar één of twee hebben zijn voorbeeld van bezitsloosheid gevolgd, en, zoals te verwachten was, heeft dat heeft de kerk geen windeieren gelegd.

46 Vroeger kon je rijk worden door slaven te houden, nu door zelf een manager-slaafje te zijn van een multinational. Een hele vooruitgang van de beschaving.

47 De zeeën zijn bijna leeggevist - we zullen nog méér koeien moeten gaan eten.

48 Wie arm is, moet daarom zijn arm niet schuin omhoog gaan steken.

49 Zonder onderwijs begrijp je de ongelijkheid in de wereld niet, met onderwijs ga je er aan bijdragen.

50 WORKERS RIGHTS ARTICLE ONE:
Het recht om niet te werken

51 Geld kost je altijd te duur.

52 Lijntrekkers mogen gerust ook een basis-inkomen hebben, aangezien we zelfs aan criminelen gratis kost en inwoon verlenen en ze een goede behandeling geven.

53 Ik wil niet werken voor geld - ik wil geld om te kunnen werken.

54 In de grenzeloze cumulatie van bezit, rijkdom, winst, inkomen, moet vanonder een gat gestoken worden, zodat er vanzelf rechtstreeks het nodige naar de basis terugvloeit.

55 Armoede in de armste landen moet je milderen, in de rijkste landen moet je ze uitschakelen.

56 Raskolnikov krepeert van de armoede in St.Petersburg, maar hij heeft niettemin toch een dienstmeisje ter beschikking dat hem allerlei diensten bewijst - ze doet zelfs boodschappen voor hem. Dat is bij moderne armen niet het geval - die moeten zelf hun bed opmaken.

57 Doe waar je zin in hebt, en de armoede volgt zo. Tenzij je arm begon.

58 Er zijn enorm veel mensen bezig met de armoede en met de oplossing ervan, ik mag op mijn twee oren slapen.

59 WIE WEINIG HEEFT, HEEFT ALLES.
WIE NIETS WIL, IS VRIJ.
Ricardo Reis

60 Op de een of andere mysterieuze wijze leven we allemaal van elkaar, maar alleen de rijken maken daar een platvloerse openbare vertoning van op wereldschaal.

61 Deel je honger met zij die brood hebben.

62 Zei wijlen Koningin Fabiola eertijds in de media: "Miljarden vrouwen lijden dagelijks honger", waarop direct wijlen Koning Boudewijn inviel:"Et pour les hommes la même chose".

63 Op de vraag welk bijvoeglijk naamwoord in de praktijk het best past bij het zelfstandig naamwoord 'Cultuur', moet het antwoord luiden: te '.duur'

64 La condition humaine est une condition bête.

65 De armoede uitroeien, dat is hetzelfde als de rijkdom uitroeien, vrezen de rijken.
Daarom zorgen ze ervoor, dat het de armen zijn die uitgeroeid worden, en niet de armoede.

66 Geld maakt niet gelukkig, maar het is een goede katalysator.

67 In 1991 durfde De Standaard - toen nog niet in Tabloïdvorm - nog op de titelpagina blokletteren: 'In België evenveel Armen als Rijken'!
Zou de Standaard niet wachten met tellen, tot er een vermogensregister ingevoerd is? Dat is er dertien jaar later nog altijd niet.

68 Geld is het grote metafysiche excuus om korte metten te maken met alle mogelijke oprispingen, tegenzin en gewetensbezwaren.

69 Ik ben het nergens mee eens en daarom betaal ik ook nergens voor.

70 De eenzaamheid en de armoede hebben mij erbovenop gekregen.

71 Het leven is een kermis waar ik alle dagen naartoe trek met in de hand tien euro van de staat, die ik overhoud na aftrek van de vaste kosten.

72 Voor geld doe ik niets meer, behalve naar de bank gaan.

73 Ik beschik niet over de middelen om arme Afrikanen te gaan bewonderen in hun natuurlijke omgeving.
Daarom pleziert het mij er een groot aantal hier aan te treffen, al of niet aangespoeld in vlotten.

74 Ik ben 'partijdig' in mijn houding en opvattingen tegenover de armoede, gezien ik zelf arm ben, zegt mijn dochter, die van een andere partij is.

75 De armen hebben evenzeer het recht om onder de bruggen te slapen
als de rijken.
André Gide

76 Iedereen kent de uitdrukking "De grote vissen eten de kleine".
Haast niemand weet dat het de laatste woorden waren van Kaspar Hauser,
doodgestoken in 1883.
Wie was Kaspar Hauser?
Dat weet helemaal niemand.

77 Armoede is een heel gelukkig bezit.
Ze wekt geen afgunst op en veroorzaakt geen betwistingen.
Je wordt er nooit voor bedreigd, overvallen, gelikwideerd.
Ze is altijd veilig, je hoeft ze niet te bewaken.
Zelfs als je ze verwaarloost, groeit ze nog.
Ik ben heel trots op mijn armoede en nog trotser dat ik ze helemaal alleen heb weten te veroveren.
Ik moet daar niemand onderdanigheid of dankbaarheid over betonen.

79 Rijk worden door te stelen, dat is voor debutanten.
Rijk blijven door te stelen, dat is voor professionals.

80 Nomaden verzamelen zo goed als geen bezit, in tegenstelling tot sedentairen.
Vandaar dat alles vroeger zoveel beter was.

81 Als de staat niet in staat is iedereen een menswaardig bestaan te verzekeren, met een gegarandeerd minimum,zoals dat in zijn eigen grondwet staat, dan is de staat niet waard, dat hij bestaat.

82 Het beroep van de man, die in de wereldgeschiedenis het meest werd en wordt bewonderd, Boeddha, is door de moderne wetgeving verboden.
(Bedelaar)

83 Boeddha en Christus werkten niet, wat laat vermoeden dat de eerstvolgende redder van de mensheid een (langdurig) werkloze zal zijn.

84 De kunst is niet, gelukkig te zijn, maar met een minimum gelukkig te zijn.

85 Op de dollar moet komen te staan, voor alle eerlijkheid: "In THIS God
we thrust", en niet gewoon maar "In God we thrust", zoals nu nog abusievelijk het geval is.

86 Een land dat op grote schaal daklozen produceert, en ze niet alleen hulp weigert, maar ook nog eens vervolgt, is de naam beschaafd land niet waardig, ook al is het de modernste hedendaagse supermogendheid.

87 De honger doodt de verkeerde: de hongerlijder, inplaats van datgene en diegene die hem honger doet lijden.

88 Er moet een gelimiteerd recht komen op privé-bezit in de grondwet.

89 De mens is goed, maar de verhoudingen zijn slecht.

90 De werkelijke terreur is de armoede en de verloedering van het milieu.

91 De grootste luxe van de proletariër bestaat erin, niet te werken.

92 De geldigheid van het Sociaal Darwinisme - die van The Survival Of The Fittest - valt het best waar te nemen in de gevangenissen.
Daar huizen de Survivors - hun slachtoffers zijn dood.

93 Liever niets doen in de hel, dan werken in het paradijs.
Het beste zou natuurlijk zijn: niets doen in het paradijs, maar waar is het paradijs?

94 'God bless America' is een pijnlijk liedje voor wie niet in God gelooft, voor wie geen nationalist is, voor wie niet over het nodige stembereik beschikt, voor wie geen dollar op zak heeft, of alle tesamen.

95 We leven in een maatschappij gebaseerd op het egoïsme volgens het handboekje van Adam Smith, en dan zijn we verwonderd over de slechte gang van zaken.
Het ergste is dat we oprecht geloven in de regulerende wonderkrachten van dat egoïsme, dat het The Wealth of Nations produceert op de manier van tafeltje-dek-je, dat het streven naar maximale winst en bezit het beste is voor iedereen afzonderlijk en voor de maatschappij in het algemeen.
Best voor de factie die zich macht en bezit toeëigent, zoveel is zeker.

96 We hebben de kip met de gouden eieren gecultiveerd. Dat is prachtig. Maar het monster loopt vrij rond en het vreet al de rest op.

97 Een feministische eis:
De economische onafhankelijkheid van de vrouw.
Het zou prachtig zijn, als we daar, dank zij Dirk Barrez, ook nog de man konden aan toe voegen.

98 Voor Fukuyama (Het einde van de geschiedenis) is de geschiedenis ten einde vanwege 'perfect', dwz. er zijn geen grote of terminale tegenstellingen meer.
Voor Saramago is de wereld nog steeds een grote ramp.
Beiden hebben één iets gemeen: ze hebben allebei hun schaapjes op het droge.
Bèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèè� �èèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèè� �èèèèèèèèèè

99 Volgens Victor Hugo, in Les Misérables, is de hoofdtaak van elke samenleving , die naam waardig, "de productie en de verdeling van de rijkdom".
Niet alleen heeft die verdeling van de rijkdom nooit plaatsgegrepen, ook de productie gebeurt nog steeds door min of meer goedkope loonslaven.
De economische slaven zouden moeten bevrijd worden, de productie en de verdeling uitsluitend toegewezen worden aan vrijwilligers, die werken tegen een supplementaire maar beperkte beloning, terwijl iedereen van economische onafhankelijkheid zou genieten, ook als hij niet werkt.
De hoofdtaak van een samenleving is samenleven. Alles wat de harmonische samenleving in de weg staat, moet opgeruimd worden. Het eerst de economische ongelijkheid en de economische dwangarbeid.

100 Dialoog
A Er zijn in de wereld anderhalf miljard mensen met overgewicht-problemen en evenveel met ondervoedingsverschijnselen.
Wat zeg je daarop?
B Dat de dunnen de dikken moeten opeten.
Dan krijgen we de nieuwe mens.
A Proficiat! De nieuwe mens zal van een perfect gemiddeld gewicht zijn.

Eno2ééééééééééééééééééééééé ééééééééééééééééééééééééé ééééééééé

P.S.

Wie tot hier geraakt is, arm of rijk, zonder iets over te slaan, krijgt er als beloning nog eentje bovenop:
'There is enough for everybody's need, but not for everybody's greed'

zie ook www.ikwilniet.org
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2017, 16:06   #2
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Wanneer komen de 900 anderen eigenlijk ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2017, 21:42   #3
eno2
Banneling

Standaard

Bump na 13 jaar. Mijn inspanningen zijn niet voor niets geweest.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be