![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Is deze oude godsdienst iets voor u? | |||
Ik bekeer me onmiddelijk. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 9,52% |
Ik heb interesse en ik zal mij informeren. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 23,81% |
Het zegt mij niets. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 57,14% |
Ik ben anti, weg ermee!! |
![]() ![]() ![]() |
2 | 9,52% |
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Hoe staan jullie tegenover Asatru en het heidendom in het algemeen?
Asatru is de godsdienst van de Germaanse stammen die in onze streken leefden en dus de godsdienst van onze voorouders. Het Christendom is een ingevoerde godsdienst met Joodse achtergrond. De oude Germanen geloofden in meerdere goden: het is dus een polytheistische godsdienst. Iedereen heeft wel gehoord over Odin (Wodan), Thor (Donar), Freya,... reuzen, trollen en elfen. Deze figuren komen allemaal uit deze relgie. Wie interesse heeft in Asatru kan in Vlaanderen terecht bij traditie: www.traditie.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() nog nooit van gehoord
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Interessant, zou er wel meer over willen weten. Ik zou me graag eens de 'Edda' aanschaffen. Enig idee waar ik dat kan vinden?
En wat zijn de verschillen tussen Asatru / Traditie enerzijds en het Vlaams Heidens Front anderzijds? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er zullen volgens mij vooral gelijkenissen zijn tussen beide groepen (Traditie en het Vlaams Heidens Front). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() heidense goden zijn er vandaag niet meer om er expliciet in te 'geloven'.
dat is achterlijk. ik zie het heidendom als een boeiend deel van onze etnisch-culturele roots en als een inspiratiebron in deze vervreemde en ontwortelde tijden. wat me het meest aanspreekt in de heidense cultus is de verbondenheid met de natuur, en de nadruk op het aardse leven ipv op het 'hiernamaals' zoals bij de godsdiensten van 'het boek'. Laatst gewijzigd door Mitgard : 29 oktober 2004 om 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een cultus waarbij de mens opnieuw zoekt naar zijn plaats in de natuur lijkt me veel humaner en "natuurlijker" dan het klakkeloos voor waar aannemen van de vaak bizarre zinsbegoochelingen van de woestijnprofeten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Weeral iets bijgeleerd. Niet dat ik er veel mee gaan doen, maar ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het heidendom dat ons is overgeleverd, is echter vooral het heidendom van de boerenstand, vandaar de etymologische betekenis van heiden of paganus. Het heidendom van de eerste 'soevereine' stand is deels opgegaan in, deels bestreden door de Kerk: het Rijk, de Graal, de Tempeliers, de middeleeuwse mystici. Het heidendom heeft dus naast zijn 'folkloristische', exoterische kant een véél diepere esoterische kern.
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het heidendom is de ordening, beheersing, vormgeving van die natuur, zich daarbij spiegelend aan de opwaartse krachten, de 'natuur' van het zijn, het eeuwige, gesymboliseerd door het licht en het vuur, door spiritualiteit en macht. Het (esoterische) heidendom erkent alleen de zuiver transcendentale principes: de solaire, olympische, mannelijke en de lunaire, chtonische, vrouwelijke krachten. Respectievelijk de krachten van het 'zijn' en de krachten van het 'worden'. Veralgemeend animisme was later de voedingsbodem voor theïsme, wat op zijn beurt leidde tot allerhande secularisme. De zwakte van de Kerk ligt in haar ontkenning van de macht, het oppervlakkige theïsme of kortweg haar lunaire spiritualiteit. (Het Woord 'straalt' immers niet zoals het Rijk! 8) ) De heidense rite leerde de 'duivelse' natuurkrachten te bedwingen, gaf de mens een vorm, een wet, een waardigheid, want eens ontketend, zo leert de geschiedenis, is er geen houden meer aan deze chaoskrachten. Zo lokt in onze recente geschiedenis het ene totalitarisme steeds het andere uit onder het mom van 'emancipatie' en 'vooruitgang'. Tot zover een korte inleiding tot de 'leer der twee naturen' van Evola. Omwille van dat alles sta ik dus dichter bij een rechtse katholiek dan bij een (lesbische) Wicca-heks of andere onvolwassene carnavals-heidenen.
Massimo Morsello - Punto di Non Ritorno Laatst gewijzigd door Volksstormer : 30 oktober 2004 om 12:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Asatru is een heel interessante religie op zichzelf - alleen heeft ze helemaal niks te maken met de politieke inhoud die sommigen er tegenwoordig zo graag aan willen koppelen - een koppeling die trouwens niet bepaald uit een "gezonde bron" afkomstig is....
Het denkwezen van de oorspronkelijke belijders was totaal niet te vergelijken met dat van de huidige aanhangers, die overigens voor hun info kwasi enkel kunnen terugvallen op de poëtische Edda, een verzameling van Ijslandse godenmythen in gedichtvorm neergeschreven (1000 a 1300 na onze tijdsrekening) of de proza- Edda (rond 1200 na onze tijdsrekening) van Snorri Sturlson, een Ijslandse dichter/politicus, een boek dat een variëteit van wetenswaardigheden en kennis biedt dat een doorsnee skald in die tijd moest weten. Sturlson was overigens zelf een christen. Allemaal van nogal late data en verre van volledig. De meeste huidige asatru-aanhangers zouden overigens bepaald "bleek" uitslaan, moesten ze weten waar een begrip zoals "Yggdrasil" oorspronkelijk vandaan komt..... Odin onderging zijn beproeving aan de Levensboom al héél lang geleden en hij "raapte zijn runen" niet op in de eigen oorspronkelijke contreien. ![]() ![]() Vriendelijke groet, 8) Pierke (die overigens wat dit onderwerp betreft niet verder in detail zal treden). Overigens : een oud-Vlaamse vertaling van de poëtische Edda vindt je (integraal) op : http://www.solar.boudicca.de/edda_online/ Laatst gewijzigd door Pierke : 30 oktober 2004 om 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik interpreteer het op mijn manier. edoch... [font=Times New Roman, Times, Serif]"Behalve in gebieden met een sterk klassieke invloed vereerden de Kelten hun goden maar zelden in stenen tempels. Ze verkozen natuurlijke grenzen, zoals bomen of de oevers van meren, om het heilige van de wereldse te scheiden. Goddelijkheid was in hun opvattingen in elke hoek van de natuurlijke wereld te vinden, in het bijzonder bij bronnen, in wouden en langs meren. Als er al een heiligdom gebouwd werd, dat was dit onoverdekt, zolas de houten platforms langs de oevers van het meer La téne, Zwitserland, of het van stro en hout gemaakte centrale bouwwerk van Navan Fort in het graafschap Armagh, Ierland.[/font] [font=Times New Roman, Times, Serif]Bossen waren bij uitstek de natuurlijke plaatsen waar mensen konden samenkomen om goden en geesten te vereren. Nemeton, het Keltische woord voor 'heilig woud', werd overal in de Keltische wereld gebruikt. De Griekse schrijver Strabo, beweerde dat de Kelten uit Gallië elkaar elk jaar ontmoetten in 'Drunemeton' ('heiligdom van de eik') om belangrijke religieuze en politieke zaken te bespreken. Het woord vormt ook een deel van Arnemetia, de godin van een Britse stam uit het huidige Derbyshire in Engeland, en in de naam van de Romeins- Keltische god Mars Rigonemetis, wat hem de titel 'Koning van het Heilige Woud' verschaft.[/font] [font=Times New Roman, Times, Serif]Elementen van een heilig landschap werden vaak vernoemd naar de godheid waarmee ze geassocieerd werden. Zo ontlenen de Ardennen hun naam aan de godin Arduinna. [/font] [font=Times New Roman, Times, Serif]De heiligheid van de natuurlijke wereld komt ook tot uiting in allerlei rituelen. Bij huis werden kleine offeranden gebracht aan de aarde om verzekerd te zijn van een vruchtbare bodem. Grotere offers werden gedeponeerd in speciaal gegraven rituele schachten."[/font] Laatst gewijzigd door Mitgard : 30 oktober 2004 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Mitgard : 30 oktober 2004 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Waarschijnlijk heel simplistisch en achterlijk vergeleken met hindoeisme. Ge zult er wss ni mee akkoord gaan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn ook mensen die de Germaanse metafysica willen overnemen, en wat 'goed' is uit die religie. Voor zover dat 'écht' en doenbaar is uiteraard.
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Als cultuur is het zeer interessant, en wordt dan ook vaak gebruikt in verhaaltjes en scenario's.