![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() februari 2025 en het blijkt dat meer dan 60 jaar na de introduktie van deze programmeertaal (uit de tijd der dinosaurussen dus)....in de financiele en verzekeringswereld alleen al nog steeds tientallen miljoenen lijnen COBOL kode dagelijks draaien....en nogal dikwijls op hardware die ook niet bepaald state-of-the-art meer is
Deze stukken software,veelal monsterachtig groot ,onderhevig geweest aan tientallen wijzigingen die misschien niet allemaal grondig gedocumenteerd zijn geweest ,en van vitaal belang voor grote firma's,overschrijden ondertussen al een mensengeneratie (letterlijk,bij velen ervan zijn de originele programmeurs al lang overleden). De omvang en het belang van die softwarestacks zijn zo onschatbaar dat men uiteindelijk niet DURFT ze te herschrijven en met grote nauwkeurigheid ook grote mainframes waarop ze draaien probeert in leven te houden..... Want,laat het ons aanzien,er is eigenlijk al een gebrek aan programmeurs(niet te verwarren met die onnozele appjes-knutselaars aub....PROGRAMMEURS schreef ik) om MODERNE grote systemen te maken,en het "internet".....Er is gewoon geen menselijke capaciteit meer beschikbaar om die legacy systemen eens overnieuw te doen.... En bovendien ,en dat is al sinds 2000 (Y2K iemand?) zo,blijft er een zeker tekort aan archeologen.....euhm...COBOL programmeurs........het is tenslotte een suffe oude programmeertaal voor megasuffe software......TOEN al,in 2000 haalde men TOEN AL ZESTIGJARIGEN terug uit hun prepensioen om code op Y2K-complance te checken..... Ik denk niet dat DIE gasten nu nog beschikbaar zijn... ![]() EEn ongeluk wacht om te gebeuren..... Laatst gewijzigd door kelt : 22 februari 2025 om 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toen begin jaren 80 de Commodore64 verscheen leefde op mijn school het idee dat er dringend les moest gegeven worden in computergebruik en programmeren.
Je wilde immers de trein niet missen. De lessen zaten toen nog niet in het reguliere lessenpakket dus ik heb toen meer dan een jaar op zaterdag voormiddag lessen gevolgd. Grotendeels gingen die over de 64, Basic, Pascal en de toen nog nauwelijks werkbare tekstverwerkers en rekenbladen. Maar ook over Cobol kregen wij toen (zij het in beperkte mate) wat uitleg. Uiteindelijk bleek dat een verloren jaar want zodra de grafische interfaces verschenen was je eigenlijk niets meer met de kennis van die talen. Toch niet als gewone doorsnee gebruiker.