Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Vind u het verantwoord dat België zaken doet met China die mensenrechten verwaarloost
Ik zie geen probleem..economie is belangijker.. 15 50,00%
Schandalig... 10 33,33%
Who the f... cares ! 5 16,67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2004, 09:43   #1
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard Handelsmissie België - China , onverantwoord ?

De mooie kant van de medaille :

Vandaag : De Belgische handelsmissie in China maakte vandaag een postieve tussenbalans op. Er is veel enthousiasme bij de Belgische bedrijfsleiders en bij de Chinezen. Ook de interesse om in het buitenland te investeren neemt bij de Chinezen toe.

Prins Filip zei : "We hebben onze stempel hier kunnen drukken", "De Chinezen hebben gezien dat heel België hier is".

Vlaams minister van Economie en Buitenlandse handel Fientje Moerman zei :
"een duidelijk signaal gekregen te hebben dat de interesse van de Chinezen voor investeringen in het buitenland toeneemt".
Waals minister-president Jean-Claude Van Cauwenberghe wees erop dat ook kleine bedrijven zaken kunnen doen in China.

De donkere kant van de medaille :

China anno 2004 : Volgens een Chinese afgevaardigde worden in China jaarlijks ongeveer 10.000 personen ter dood veroordeeld en geëxecuteerd.

Het is de eerste keer dat er een semi-officieel cijfer over de doodstraf in China wordt bekendgemaakt. De afgevaardigde Chen Zhonglin verklaarde in een krant voor jongeren dat er jaarlijks zo’n 10.000 doodstraffen, gevolgd door een executie worden uitgesproken. Dit is vijf maal meer dan alle andere landen samen.

Vind u dit verantwoord van België ? Waar is ons geweten ?

Laatst gewijzigd door neruda : 27 november 2004 om 09:47.
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 09:55   #2
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

vind u het erg dat men dt-fouten schrijft
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 09:59   #3
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
vind u het erg dat men dt-fouten schrijft
Neen,maar vind het wel erg dat mijn idiote vragen stelt op deze ernstige topic...welcome to the forum rodeoboy...

Laatst gewijzigd door neruda : 27 november 2004 om 09:59.
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 10:02   #4
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Om terug on-topic te raken

Neen, ik heb daar geen problemen mee.
Wij doen zeer goeie zaken met China, en die laten vallen zou "dom" zijn.
Daarbij: ook de VS doet executies (niet altijd na een rechtvaardige rechtzaak)
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 10:05   #5
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Om terug on-topic te raken

Neen, ik heb daar geen problemen mee.
Wij doen zeer goeie zaken met China, en die laten vallen zou "dom" zijn.
Daarbij: ook de VS doet executies (niet altijd na een rechtvaardige rechtzaak)
10 000 per jaar zeker

Ja, ik heb daar problemen mee. Maar ja, winst en economie zijn belangrijker dan een paar duizend spleetogen, he.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 10:16   #6
Isegrim
Lokaal Raadslid

Standaard

Als er poen te grabbelen valt, dan lijken plots alle bezwaren weg te vallen.
Hoe zit dat eigenlijk met Tibet, met de andere minderheden in het Chinese paradijs ?
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 10:57   #7
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isegrim
Als er poen te grabbelen valt, dan lijken plots alle bezwaren weg te vallen.
Hoe zit dat eigenlijk met Tibet, met de andere minderheden in het Chinese paradijs ?
Ik vind het ook een schande...
Ik vind het ook eigenaardig dat onze vakbonden zo stil zijn... Hier de ondernemingen voor rotte vis uitschelden, dat kunnen ze wel...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 11:29   #8
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Door zaken te doen en China in het internationaal systeem te betrekken, doe je meer goed voor de mensenrechten dan het land te Isoleren.
Oud 27 november 2004, 11:48   #9
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Door de handel met China is het daar met de mensenrechten alleen maar beter geworden. Net zoals overal waar handel mee gevoerd wordt.
Oud 27 november 2004, 11:48   #10
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Al die executies zijn niet goed te praten, maar we kunnen door economisch met China samen te werken misschien dit soort van zaken porberen te minimaliseren. Aangezien China nu nog geïsoleerd is - en door economische samenwerking met de EU dit kan veranderen - en dan moet men ook proberen om China te pushen om de mensenrechten na te leven.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 11:57   #11
Isegrim
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Al die executies zijn niet goed te praten, maar we kunnen door economisch met China samen te werken misschien dit soort van zaken porberen te minimaliseren. Aangezien China nu nog geïsoleerd is - en door economische samenwerking met de EU dit kan veranderen - en dan moet men ook proberen om China te pushen om de mensenrechten na te leven.
Chamberlain ????
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 12:26   #12
hendrik
Vreemdeling

Standaard

Ik zou al blij zijn moesten de mensen tijdens hun kerstinkopen maar een minuut nadenken over de mensrechten.
De electronica producten die wij nu kopen zijn spotgoedkoop tegenover vroeger,
DVD-spelers gaan de deur uit aan 60-100 euro, waar vroeger totaal nieuwe producten jaren lang onbetaalbaar waren voor de gewone gebruiker(bv de videorecorder) kan je nu al relatief goedkoop DVD-recorders kopen.
Allemaal dankzij de chinezen.
Een week geleden heb ik mij een nieuwe PC gekocht ongeveer 8 jaar geleden was je 80000 fr kwijt en was een PC van 40000fr een koopje.
Voor 1500 euro heb je nu al een pc met de nieuwste technieken.
Ik maak mij blijkbaar ook schuldig aan het uitbuiten van mensen....
hendrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 12:29   #13
nadine
Parlementslid

nadine's schermafbeelding

Standaard

Misschien moet 11.11.11 een boycott campanje beginnen tegen China omdat ze de mensenrechten in het geheel niet naleven?
Zouden ze dat durven?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hendrik
Ik zou al blij zijn moesten de mensen tijdens hun kerstinkopen maar een minuut nadenken over de mensrechten.
DVD-spelers gaan de deur uit aan 60-100 euro, waar vroeger totaal nieuwe producten jaren lang onbetaalbaar waren voor de gewone gebruiker(bv de videorecorder) kan je nu al relatief goedkoop DVD-recorders kopen.
Een week geleden heb ik mij een nieuwe PC gekocht ongeveer 8 jaar geleden was je 80000 fr kwijt en was een PC van 40000fr een koopje.
Oud 27 november 2004, 12:34   #14
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hendrik
Het zou wel eens kunnen zijn dat de meeste mensen binnen een jaar of drie geen 1500 euro meer kunnen besteden aan zulke pc, bij gebrek aan werk...
Maar ik kan me natuurlijk vergissen. Het kan ook zijn dat de Amerikaanse bedrijven die hier nu staan, vervangen zijn door Chinese (en waarschijnlijk aan betere werkvoorwaarden dan die van die kapitalistische uitbuiters van Amerikanen )
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 13:23   #15
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isegrim
Chamberlain ????
Nee, dat is deze man:

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 14:19   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
De mooie kant van de medaille :

Vandaag : De Belgische handelsmissie in China maakte vandaag een postieve tussenbalans op. Er is veel enthousiasme bij de Belgische bedrijfsleiders en bij de Chinezen. Ook de interesse om in het buitenland te investeren neemt bij de Chinezen toe.

Prins Filip zei : "We hebben onze stempel hier kunnen drukken", "De Chinezen hebben gezien dat heel België hier is".

Vlaams minister van Economie en Buitenlandse handel Fientje Moerman zei :
"een duidelijk signaal gekregen te hebben dat de interesse van de Chinezen voor investeringen in het buitenland toeneemt".
Waals minister-president Jean-Claude Van Cauwenberghe wees erop dat ook kleine bedrijven zaken kunnen doen in China.

De donkere kant van de medaille :

China anno 2004 : Volgens een Chinese afgevaardigde worden in China jaarlijks ongeveer 10.000 personen ter dood veroordeeld en geëxecuteerd.

Het is de eerste keer dat er een semi-officieel cijfer over de doodstraf in China wordt bekendgemaakt. De afgevaardigde Chen Zhonglin verklaarde in een krant voor jongeren dat er jaarlijks zo’n 10.000 doodstraffen, gevolgd door een executie worden uitgesproken. Dit is vijf maal meer dan alle andere landen samen.

Leuke diskussie voor het nivo voorlaatste jaar humaniora.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 14:28   #17
hendrik
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het zou wel eens kunnen zijn dat de meeste mensen binnen een jaar of drie geen 1500 euro meer kunnen besteden aan zulke pc, bij gebrek aan werk...
Maar ik kan me natuurlijk vergissen. Het kan ook zijn dat de Amerikaanse bedrijven die hier nu staan, vervangen zijn door Chinese (en waarschijnlijk aan betere werkvoorwaarden dan die van die kapitalistische uitbuiters van Amerikanen )
Ik weet niet echt wat er zal gebeuren, velen vergeten echter wel nog steeds dat China een communistisch land is.
Als de kloof tussen arm en rijk daar sterk(en meestal zijn de armen wel in de meerderheid) zal toenemen, kan daar wel eens een soort van revolutie ontstaan.
Een andere mogelijkheid is een scenario zoals in Japan eind de jaren tachtig.
Toen had ook Amerika een handelstekort, voornamelijk door invoer vanuit Japan.(het handelstekort van Amerika is nu voornamelijk door china, waar ze a vollonte dollars aan het sparen zijn).
Net als nu hadden de Amerikanen een hoge staatsschuld, waardoor ze uiteindelijk moesten overgaan tot het sterk verlagen van de dollar.
Hierdoor werden Amerikaanse producten terug voordeliger(net als nu met de dure Euro tov de Dollar) waardoor de Japaners een echt concurrentie nadeel kregen, hierdoor onstond ook de uiteindelijk recessie in Japan.
hendrik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 23:53   #18
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Natuurlijk, we helpen op die manier zelfs mee aan de stijgende welvaart van een land dat volledig op eigen kracht en niet door te bedelen goed op weg is een ontwikkeld land te worden. De levensstandaard van de gemiddelde Chinees, zelfs op het platteland, stijgt spectaculair en jaarlijks, en westerse investeringen, gecombineerd met een goed beleid dat de eigen belangen beschermd en de economie volledig onder controle van de overheid houdt, dragen daartoe bij. Zelfs al is er een stijgende welvaartskloof (nog niet zo lang geleden was china een volledig egalitair land) die is nog steeds kleiner dan in andere derde wereldlanden (het is eerder een geografische in plaats van een sociale kloof, vermits sommige regio's nog niet helemaal "mee" zijn) en rijke Chinezen moeten procentueel veel meer belastingen betalen dan in het Westen.

Wat die executies betreft, het betrefd hier 100% criminelen, fraudeurs, etc. geen politieke gevangenen. Dat is de harde aanpak en die heeft geholpen in de strijd tegen de corruptie en criminaliteit.

Neruda, China is trouwens een cruciaal land om het machtsoverwicht van de VS vroeg of laat te doorbreken, het is een voorbeeld voor elk Derde Wereldland. Ik begrijp sommigen idealisten ter linkerzijde niet, die denken dat de kloof tussen de derde wereld en de westerse wereld met een toverstaf zal opgelost worden. Elke transitie tot een ontwikkeld land vereist uiterste inspanningen en strakke discipline, met links gezwans en café-praat alleen kom je er niet.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 november 2004 om 00:00.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 00:10   #19
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm

Wat die executies betreft, het betrefd hier 100% criminelen, fraudeurs, etc. geen politieke gevangenen. Dat is de harde aanpak en die heeft geholpen in de strijd tegen de corruptie en criminaliteit.
Hela vent, dat is straffere taal dan de doetjes van 't VB verkopen.
Weerom is aangetoond waaraan communisten diep in hun binnenste denken: mensen ombrengen......

Over Steve Stevaert:
"Sinds hij voorzitter is geworden, is de partij helemaal de populistische, autoritaire weg opgegaan. Zijn verhaaltjes zijn simplistisch. Hij beschouwt de kiezer als een infantiel wezen, een consument die direct moet bevredigd worden."
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 00:10   #20
nadine
Parlementslid

nadine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Stel je dus ook voor om dat hier in te voeren. Ik heb zo'n idee waar de grootste criminelen en grootste fraudeurs zitten

Wat de eerste betreft kan ik het niet laten te denken aan de CCC en de moord op Cools, wat de tweede betreft idem aan de "vrienden" van Cools.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be