![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Meer democratie graag!
De regeringspartijen en hun kopstukken monopoliseren vandaag het medialandschap. De VLD heeft al jaren in haar programma staan dat referenda ingevoerd moeten worden. Over de ‘Europese Grondwet’ horen we nu zeggen dat er een referendum zou kunnen komen, maar dat het wel niet in de Grondwet staat. De B.U.B. is dit hypocriete spelletje beu en vindt dat het tijd is dat België evolueert van een particratie naar een volwaardige democratie. Na de ontzuiling moet de de-particratisering plaatsvinden. Vandaar dat wij resoluut kiezen voor de wil van de bevolking en de invoering van het bindend referendum op volksinitiatief vragen op alle niveaus. Dat wil zeggen dat de burger bij het beleid betrokken wordt op gemeentelijk, provinciaal, federaal en-desgevallend- ook op gewestelijk niveau. Na het inzamelen van een voldoende aantal handtekeningen moet de burger in staat zijn om zélf te beslissen in het beleid. Wie om de 4 jaar programma’s van alle partijen kan vergelijken en daartussen kiezen is beslist ook in staat om over andere problemen te oordelen. In vele Europese landen is zoiets trouwens heel normaal. Voorts vinden we dat alle partijen, en zeker in aanloop naar de verkiezingen recht hebben op evenveel zendtijd. Vele mensen zijn de zgn. traditionele politici beu, en je kan ze geen ongelijk geven. Verkiezingen hebben weinig waarde wanneer slechts sommigen aan het woord komen. Gezien de invloed van de media is het niet meer dan eerlijk dan dat elke partij die voldoet om aan de verkiezingen deel te nemen evenveel zendtijd krijgt. Anders kunnen nieuwe ideeën maar zeer moeizaam (of niet) doorbreken. De B.U.B. eist een consequente, verdere democratisering. De strijd tegen de heerschappij van de ivoren-torenpartijen en de invoering van de directe democratie zetten we alvast op de agenda voor juni 2004. Zo wordt kiezen voor de B.U.B. niet alleen kiezen voor België, maar meer dan ooit ook voor méér democratie. |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
|
![]() Meer van datte!
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#4 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gehele kiessysteem herbekijken opdat de Vlamingen (60% van de bevolking) niet automatisch gegijzeld worden door de Waalse Bonzen en hun onredelijke eisen (voor maar 40% van de bevolking).
Hoe? Wel, ik laat jullie zelf raden. Dat zou ook meer democratie zijn. ![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie dat Superstaaf niet alleen een paar enkelingen voor het BROV heeft gewonnen maar een hele partij!
Goed zo! Er even aan toevoegen dat de monarchie een instelling is die nog minder democratisch genoemd kan worden dan de Belgische particratie. Hieromtrent zie ik bij de BUB, en bij Superstaaf in iets mindere mate, niet dezelfde democratische reflexen schitteren als bij het BROV. ![]()
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als dit lukt, dan kan de kwestie ter evaluatie voorgelegd worden en pro en contra op een rijtje gezet worden met eventuele gevolgen voor het land en zijn bewoners. stemming voorgelegd worden aan de bevolking. Als dit gebeurt, dan kan daarna de bevolking haar goed- of afkeuring geven. Dan zal iedereen zich probleemloos bij de uitslag neerleggen. Ik ijver alvast vóór onze vorst. Ik stem alvast pro. Velen met mij (80%) Ik ben er gerust in. ![]() BROV is geen middel om je individuele ideetje door te drukken: het is een middel om de wens van een geïnformeerde bevolking te weten te komen én uit te voeren.
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als na BROV uw zogezegde ondemocratische monarchie standhoud, dan is ze via democratische weg legitiem. Dan heb je er geen afzeik meer over te verkondigen, totdat je een meerderheid vindt, die de handel wil opdoeken......
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#10 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementslid
|
![]() Hoe kan iemand die voor het BROV is nu in godsnaam ijveren voor het behoud van het koningshuis ?
Ben jij schizofreen of zo ? |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Ik zie geen contradictie. Jij wel?
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
b) houdt hem dat tegen te ijveren voor het behoud van de monarchie of ga je hem dat verbieden? |
||
![]() |
![]() |
#15 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
b) Ik zal er eerst een referendum over houden om te zien of ik het mag verbieden. |
|||
![]() |
![]() |
#16 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Naast Vivant (wat BROV betreft de perfectie) en BUB is er slechts één andere partij die voor een BROV is zonder al teveel beperkingen: het Blok. Tenminste, als ik deze link mag geloven, want op hun eigen site vind ik daar geen precieze info over: http://www.verkiezingssite.be/standp...php?detail=215 Het Blok verknoeit het echter door ook voor een referendum van bovenaf te ijveren waarbij een vraag van 1/3 van de parlementsleden al volstaat. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bub, Vivant en het Blok, zijn dat dan de enige partijen die voor referenda zijn?
Ik dacht er ooit iets over gelezen te hebben in een Agalev programma, en ik dacht dat zowel Spa als Vld er ook ooit voor waren. Wat vindt de LSP -waar ik laatst op gestemd heb- eigenlijk van het BROV?
![]() |
#18 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bij de VLD waren ze er ooit voor, tot ze aan de macht kwamen. De SP.A moet er niks van weten, de zogezegd "bescheiden" Stevaert heeft onlangs in de HUMO nog eens goed met referendums gelachen. We gaan het regeren toch niet aan "de mensen" overlaten stel je voor. ![]() Spirit is er gedeeltelijk voor maar eist wel een belachelijk opkomstquorum dat referenda waardeloos maakt (je kan ze als tegenstander dan simpelweg winnen door ze te boycotten zodat het quorum niet gehaald wordt). Ofwel kies je voor opkomstplicht ofwel niet, maar geen mossel-noch-vis-oplossing tussenin! CD&V en N-VA zijn radicaal tegen referenda. De communisten (LSP en PVDA) zijn er natuurlijk ook radicaal tegen, want het beleid moet volledig in handen zijn van een Voorhoede die de ultieme uitdrukking vormt van het Volk. Als er hier partijslaafjes rondlopen die het niets eens zijn met deze beschrijving, doe gerust uw mond open ![]() |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#20 | ||