Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2004, 17:06   #1
llore
Vreemdeling

Standaard N-VA kicks some royal ass

Vandaag maakt premier Verhofstadt bekend welke festiviteiten de federale regering voorziet in het ‘feestjaar 175 jaar België – 25 jaar federalisme’. De N-VA ziet echter weinig reden tot feestvieren. Wie de geschiedenis van 175 jaar Belgische staat leest, kan niet anders dan vaststellen dat Vlaanderen cultureel, politiek en sociaal-economisch werd benadeeld en niet de kansen kreeg waar het recht op had. Ook vandaag blijft de Belgische constructie een rem op de volledige ontplooiing van de zes miljoen Vlamingen. België bezit immers al lang geen gemeenschappelijke publieke cultuur meer: Vlaanderen en Wallonië gaan cultureel en sociaal-economisch hun eigen weg. België is hoogstens een ‘halve’ democratie: Vlaamse en Franstalige partijen besturen samen het land, maar ze leggen electoraal slechts verantwoording af aan hun eigen gemeenschap. Op unitair vlak blokkeert de Vlaams-Waalse breuklijn op alle gebieden een efficiënt en democratisch beleid.

Voor de N-VA is het duidelijk: ‘monarchie rijmt niet op democratie’. Een echte democratische volksvertegenwoordiging kan niet aanvaarden dat één familie via het kraambed politieke macht krijgt toebedeeld. Wie in een democratie politieke macht uitoefent, moet daarvoor verantwoording afleggen aan de volksvertegenwoordiging, aan de kiezers. Het is daarenboven een publiek geheim dat deze macht altijd werd gebruikt in het verzet tegen emancipatorische stromingen.

Vandaag, op het ogenblik dat de koninklijke familie luistert naar de plannen van de federale regering, lanceert de N-VA de webstek www.geen200jaar.be.
Als het van de N-VA afhangt, zullen de feesten ‘175-25’ de laatste grote feesten zijn met een Belgisch tintje. Voor de N-VA hoeft België geen 200 jaar te worden.

Op de webpagina’s worden de standpunten van de N-VA verduidelijkt en loopt de discussie over de volgende stellingen:
1) Monarchie rijmt niet op democratie
2) Solidariteit ja, diefstal neen
3) Belgische mythes ontkracht
4) Federatie of contrafederatie

Vlaams parlementslid Mark Demesmaeker treedt op als gastheer en zal regelmatig zelf een bijdrage leveren aan de discussie. Het lanceren van deze webstek is een eerste bijdrage van de N-VA aan ‘175 – 25’, het zal zeker niet de laatste zijn.

Wij wensen iedereen een strijdbaar feestjaar!
llore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 17:27   #2
ilfalco
Minister-President

Standaard

en hoe zit het met B_HV , splitsing SZ etc ...en dan wat liggen zeveren over futiliteiten. Komaan hé gevormd wel een kartel met de meest royalistische partij die er is... nl de CDENV
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:08   #3
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Waar slaat dit nu op? Het is toch niet omdat er nog zaken zijn die moeten worden gerealiseerd dat er niets gezegd mag worden over onze andere punten. Toevallig proberen wij een onafhankelijke republiek Vlaanderen te realiseren. Als we dan al niets meer over een van onze hoofd-programma-punten mogen zeggen, dan is het ver gekomen.

REPUBLIEK VLAANDEREN, NU !!!

Laatst gewijzigd door Vlaams-nationalist : 15 november 2004 om 18:09.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:20   #4
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Ook al vertrouw ik Bourgeois en zijn N-VA voor geen haar, die webstek vind ik een goed initiatief. Als het goed is, moet het ook gezegd worden.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:25   #5
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco
en hoe zit het met B_HV , splitsing SZ etc ...en dan wat liggen zeveren over futiliteiten. Komaan hé gevormd wel een kartel met de meest royalistische partij die er is... nl de CDENV
Wat heeft een doorsnee belg nu aan een splitsing van B_HV kan iemand mij dat eens uitleggen want dat dossier is mij een beetje te ingewikkeld!?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:40   #6
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Wat heeft een doorsnee belg nu aan een splitsing van B_HV kan iemand mij dat eens uitleggen want dat dossier is mij een beetje te ingewikkeld!?
Voor een hulpje vanDi Rupo heeft dat toch geen zin.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:43   #7
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
Voor een hulpje vanDi Rupo heeft dat toch geen zin.
Wat voor ne uitleg is da nu ik vraag uitleg over B_HV en ik krijg zo een reactie tja als je zo mensen wilt overtuigen om op belang te stemmen zult je ook nie ver komen gelukkig is Dewinter duidelijker in zijn uitleg
Oud 15 november 2004, 18:51   #8
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Ook al vertrouw ik Bourgeois en zijn N-VA voor geen haar, die webstek vind ik een goed initiatief. Als het goed is, moet het ook gezegd worden.
En waarom vertrouwd u de N-VA niet.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:51   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ach de Geert heeft den NVA al verkocht aan het Blok. Zo gauw het cordon sneuvelt zien we het Blok een nieuwe 'veruimingsoperatie' uitvoeren.

Kijk wie hier gezellig samen poseert:

Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 18:52   #10
Piet Hein
Minister

Standaard

Wie is dien gast naast onze bart.
Oud 15 november 2004, 18:53   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Wie is dien gast naast onze bart.
Freddy Van Gaever, Vlaams raadslid voor het VLAAMS BLOK en kennelijk een goede vriend van uwen dikke vriend Bart.

Laatst gewijzigd door Patriot! : 15 november 2004 om 18:54.
Oud 15 november 2004, 18:54   #12
Piet Hein
Minister

Standaard

Ken ik eens niet.
Oud 15 november 2004, 19:00   #13
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat kent gij wel?
Oud 15 november 2004, 19:42   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Freddy Van Gaever, Vlaams raadslid voor het VLAAMS BLOK en kennelijk een goede vriend van uwen dikke vriend Bart.
En dat kan jij uit één foto opmaken.....?

En dan nog, is vriendschap over partijgrenzen heen verboden?

Laatst gewijzigd door Zeno! : 15 november 2004 om 19:42.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 20:01   #15
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel kort en bondig uitgelegd komt het erop neer dat Franstaligen, niettegenstaande ze zich in Vlaanderen bevinden (Halle-Vilvoorde), toch kunnen stemmen op Waalse partij. De Walen kunnen dus verkozenen hebben in Vlaanderen. Het tegendeel geldt niet. Vlamingen kunnen nergens op een Waalse partijen stemmen (wat maar logisch is). Zwaar ondemocratisch dus, en daarom willen we die kieskring (en gerechtelijk arrondissement) B-H-V splitsen. Op die manier wordt Halle-Vilvoorde bij de kieskring Vlaams-Brabant gevoegd.

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 20:12   #16
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Heel kort en bondig uitgelegd komt het erop neer dat Franstaligen, niettegenstaande ze zich in Vlaanderen bevinden (Halle-Vilvoorde), toch kunnen stemmen op Waalse partij. De Walen kunnen dus verkozenen hebben in Vlaanderen. Het tegendeel geldt niet. Vlamingen kunnen nergens op een Waalse partijen stemmen (wat maar logisch is). Zwaar ondemocratisch dus, en daarom willen we die kieskring (en gerechtelijk arrondissement) B-H-V splitsen. Op die manier wordt Halle-Vilvoorde bij de kieskring Vlaams-Brabant gevoegd.
ok danku voor de uitleg maar mag ik toch even opmerken dat bv in Ronse vlaamse stad in de vlaamse ardennen waar ook wel voor een groot deel door de bevolking Frans gesproken word en ik herriner mij dat daar zowel de MR als de PS opkwamen wat volgens mij dan ook ondemocratisch is dus ik zou zeggen splits B_HV en verbied dat in Ronse ook maar ( vlaams Belang) is daar ook goed gekent met Dokter Tack
Oud 15 november 2004, 20:30   #17
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ach de Geert heeft den NVA al verkocht aan het Blok. Zo gauw het cordon sneuvelt zien we het Blok een nieuwe 'veruimingsoperatie' uitvoeren.

Kijk wie hier gezellig samen poseert:

Ons patriotje verveelt hem weer blijkbaar, want bij begint weer zijn gewoonlijke onzin uit te kramen.
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 21:25   #18
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok danku voor de uitleg maar mag ik toch even opmerken dat bv in Ronse vlaamse stad in de vlaamse ardennen waar ook wel voor een groot deel door de bevolking Frans gesproken word en ik herriner mij dat daar zowel de MR als de PS opkwamen wat volgens mij dan ook ondemocratisch is dus ik zou zeggen splits B_HV en verbied dat in Ronse ook maar ( vlaams Belang) is daar ook goed gekent met Dokter Tack
daar kan je niets aan doen omdat deze, weliswaar franstalige, partijen op een vlaamse lijst gaan kandideren en dus in feite vlaamse partijen zijn die vlaamse vertegenwoordigers hebben. kijk maar naar het vlaams blok dat in 2003 in henegouwen opkwam, aldaar was het blok dus juridisch gezien een franstalige partij.....
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 21:30   #19
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen probleem: de MR mag ook in Antwerpen een lijst indienen, met Antwerpse MR-ers weliswaar. Op de lijst in Ronse staan ook enkel plaatselijke MR-ers.

In H-V echter, worden de lijsten uit Brussel en Wallonië ingediend. Men kan in Vilvoorde dus stemmen op Di Rupo, een politicus uit Mons. Omgekeerd kan men in Mons (of bv Nivelles) echter niet stemmen op een politicus uit Vilvoorde.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 21:35   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Kijk eens wie hier samen poseert Patriot. Volgens mij gaat de koninklijke familie een kartel vormen met het Vlaams Belang.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be