Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2018, 06:24   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.776
Standaard Ontstekingen.

Ingewikkelder dan ik dacht.

Ik sleutel al nagenoeg heel mijn leven aan brommers en motoren maar hoe de ontsteking juist werkt heb ik tot nu toe nog niet helemaal doorgrond.

Al heb ik onlangs wel wat bijgeleerd. Ontstekingsvervroeging!!
En ik snap het.

Als je de simpele uitleg van de werking van een verbrandingsmotor bekijkt zegt men altijd dat wanneer de zuiger het brandstof/luchtmengsel samenperst in de verbrandingskamer dit mengsel ontstoken wordt op het moment dat de zuiger op het bovenste punt staat.
Dat blijkt nu, voor mij althans, inderdaad de simpele uitleg wegens niet helemaal correct.

Het moment van ontsteking (de bougie die een vonk geeft) moet eigenlijk iets vroeger gebeuren omdat het benzine/lucht mengsel een bepaalde tijd nodig heeft om volledig te ontploffen (vlamfront enzo). Als de bougie pas vonkt als de zuiger boven staat krijg je de maximale druk van de ontploffing pas als de zuiger al terug naar beneden aan't gaan is en dus vermogensverlies.

Hoe sneller de motor draait hoe vroeger de bougie dan ook moet vonken. Dat noemt men voorontsteking of ontstekingsvervroeging.

In het beste geval 'kijkt' de ontsteking dus naar het toerental en past zich daaraan aan. Hoe hoger de toeren, hoe eerder de vonk. Bij moderne motoren kan de ontsteking dat ook. Die van mijn motor kan dat dus niet.

De ontsteking in mijn 21 jaar oude Ducati kent 2 punten van voorontsteking. 6 graden te vroeg (tot ongeveer 2500rpm) en 35 graden te vroeg (vanaf 2500rpm tot de rode lijn bij 9000rpm).
Gevolg is dat onder de 2500rpm alles netjes draait (starten, stationair draaien, vertrekken,...) en tegen de rode grens aan ook alles in orde is (hoge toeren, zoetjes draaien) maar daar tussenin, net op de toerentallen die een normale motorrijder meestal draait in dit camera- en flitspaalparadijs een beetje bokkig draait omdat de ontsteking eigenlijk te vroeg vonkt.

Gelukkig zijn er techneuten die daar wat op gevonden hebben en onstekingskastjes ontwerpen die de oude ontsteking plugandplay kunnen vervangen. Net genoeg voorontsteking bij elk toerental dus en daarbij horend een vlot draaiende motorfiets bij elk toerental.

Hoera dus! Voor een goeie 150 euro stuurt een Tjechische firma (Ignitech) me zo'n kastje toe, alle aansluitkabels en stekkers incl. Nagenoeg niks dan lof over die kastjes en populair tot in Trumpland. En voor degenen die willen experimenteren; helemaal zelf te programmeren indien gewenst.

Ik zit me dus rustig in te lezen over zo'n Ignitech-kastje en me er alvast een beetje op te verlekkeren tot ik merk dat je voor het beste resultaat ook de bobijnen vervangt. Want die heb je in lage en hoge weerstandsuitvoering en daarnaast lees ik ook wel eens iets over primaire/secundaire dingen, impedantie enzovoort. En blijkbaar weet bijna niemand op het hele interweb hoe dat juist zit want je krijgt langs alle kanten bepaalde bobijnen aan- en afgeraden. En vaak gaat het dan over dezelfde bobijnen.

Dus ik dacht; laat ik maar eens een veel te lange uitleg over ontstekingen uittypen, dan gaat degene die alles tot op het einde gelezen heeft vast mee zijn met de materie en mij perfect kunnen uitleggen wat een ontstekingsbobijn net is, wat ze doet en hoe dat zit met al die termen als primair, impedantie enzo.

Ik had de draad inderdaad ook "Hoe werken de bobijnen in een ontsteking van een motorfiets?" kunnen noemen maar ik zat hier toch maar te wachten tot ik mijn dochter naar haar werk kan brengen en had dus wel effe tien minuten tijd.
Dus dacht ik; laat ik mijn medeforummers maar eens een pleziertje doen en hen wat bijbrengen op het gebied van motorfietsen en ontstekingen en tegelijkertijd zelf wat extra info opsteken.
Win/win dus.

Geen dank.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 06:28   #2
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.196
Standaard

Oud nieuws.
Op mijn FN moet je je voorontsteking nog met de hand instellen terwijl je rijdt.
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 06:35   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Oud nieuws.
Op mijn FN moet je je voorontsteking nog met de hand instellen terwijl je rijdt.

En is dat dan terwijl je met je andere hand benzine naar de carburator pompt?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 06:48   #4
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

En is dat dan terwijl je met je andere hand benzine naar de carburator pompt?
Dart doet de zwaartekracht al sinds mensenheugenis, bij motoren
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 07:01   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.964
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Man, 't is zo simpel dat ik het niet meer kan uitleggen...

Einstein had gelijk... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Misschien Big F, kom eens langs en kan ik het voor elkaar krijgen met genoeg bierviltjes, een bic en veel gerstenat.

Oh, hou je van ribbetjes?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 mei 2018 om 07:03.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 07:05   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.500
Standaard

Op mijn e bike wil ik helemaal geen ontsteking.Niet te vroeg,niet te laat,GEEN.
__________________
Opgepast: Bericht vanuit een alternatieve realiteit!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 07:10   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.964
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Op mijn e bike wil ik helemaal geen ontsteking.Niet te vroeg,niet te laat,GEEN.
Eigenlijk, als je met een "brushless" motor werkt is dat systeem ongeveer hetzelfde.

Je wil dat de spoelen op exact het juiste moment hun stoot krijgen.

Er zijn 2 belangrijke systemen in voege.
Sensored en EMF feedback.

EMF feedback laat de snelheidsregelaar "ruwweg" de stroompieken tellen en de krachtpulsen daarop afstellen.

Met een sensored motor en snelheidsregelaar is die controle veel accurater en heb je een motor met hoger koppel en minder verbruik.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 07:29   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

impedantie enzo

soms is zo'n technische uitleg ook gewoon een vorm van pedanterie
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 07:47   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ontstekingen

Ingewikkelder dan ik dacht.

Ik sleutel al nagenoeg heel mijn leven aan brommers en motoren maar hoe de ontsteking juist werkt heb ik tot nu toe nog niet helemaal doorgrond.

Al heb ik onlangs wel wat bijgeleerd. Ontstekingsvervroeging!!
En ik snap het.

Als je de simpele uitleg van de werking van een verbrandingsmotor bekijkt zegt men altijd dat wanneer de zuiger het brandstof/luchtmengsel samenperst in de verbrandingskamer dit mengsel ontstoken wordt op het moment dat de zuiger op het bovenste punt staat.
Dat blijkt nu, voor mij althans, inderdaad de simpele uitleg wegens niet helemaal correct.

Het moment van ontsteking (de bougie die een vonk geeft) moet eigenlijk iets vroeger gebeuren omdat het benzine/lucht mengsel een bepaalde tijd nodig heeft om volledig te ontploffen (vlamfront enzo). Als de bougie pas vonkt als de zuiger boven staat krijg je de maximale druk van de ontploffing pas als de zuiger al terug naar beneden aan't gaan is en dus vermogensverlies.

Hoe sneller de motor draait hoe vroeger de bougie dan ook moet vonken. Dat noemt men voorontsteking of ontstekingsvervroeging.

In het beste geval 'kijkt' de ontsteking dus naar het toerental en past zich daaraan aan. Hoe hoger de toeren, hoe eerder de vonk. Bij moderne motoren kan de ontsteking dat ook. Die van mijn motor kan dat dus niet.

De ontsteking in mijn 21 jaar oude Ducati kent 2 punten van voorontsteking. 6 graden te vroeg (tot ongeveer 2500rpm) en 35 graden te vroeg (vanaf 2500rpm tot de rode lijn bij 9000rpm).
Gevolg is dat onder de 2500rpm alles netjes draait (starten, stationair draaien, vertrekken,...) en tegen de rode grens aan ook alles in orde is (hoge toeren, zoetjes draaien) maar daar tussenin, net op de toerentallen die een normale motorrijder meestal draait in dit camera- en flitspaalparadijs een beetje bokkig draait omdat de ontsteking eigenlijk te vroeg vonkt.

Gelukkig zijn er techneuten die daar wat op gevonden hebben en onstekingskastjes ontwerpen die de oude ontsteking plugandplay kunnen vervangen. Net genoeg voorontsteking bij elk toerental dus en daarbij horend een vlot draaiende motorfiets bij elk toerental.

Hoera dus! Voor een goeie 150 euro stuurt een Tjechische firma (Ignitech) me zo'n kastje toe, alle aansluitkabels en stekkers incl. Nagenoeg niks dan lof over die kastjes en populair tot in Trumpland. En voor degenen die willen experimenteren; helemaal zelf te programmeren indien gewenst.

Ik zit me dus rustig in te lezen over zo'n Ignitech-kastje en me er alvast een beetje op te verlekkeren tot ik merk dat je voor het beste resultaat ook de bobijnen vervangt. Want die heb je in lage en hoge weerstandsuitvoering en daarnaast lees ik ook wel eens iets over primaire/secundaire dingen, impedantie enzovoort. En blijkbaar weet bijna niemand op het hele interweb hoe dat juist zit want je krijgt langs alle kanten bepaalde bobijnen aan- en afgeraden. En vaak gaat het dan over dezelfde bobijnen.

Dus ik dacht; laat ik maar eens een veel te lange uitleg over ontstekingen uittypen, dan gaat degene die alles tot op het einde gelezen heeft vast mee zijn met de materie en mij perfect kunnen uitleggen wat een ontstekingsbobijn net is, wat ze doet en hoe dat zit met al die termen als primair, impedantie enzo.

Ik had de draad inderdaad ook "Hoe werken de bobijnen in een ontsteking van een motorfiets?" kunnen noemen maar ik zat hier toch maar te wachten tot ik mijn dochter naar haar werk kan brengen en had dus wel effe tien minuten tijd.
Dus dacht ik; laat ik mijn medeforummers maar eens een pleziertje doen en hen wat bijbrengen op het gebied van motorfietsen en ontstekingen en tegelijkertijd zelf wat extra info opsteken.
Win/win dus.

Geen dank.
heb je al eens reflex-spray geprobeerd?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 08:24   #10
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb je al eens reflex-spray geprobeerd?
Of voltaren
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 08:28   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ingewikkelder dan ik dacht.

Ik sleutel al nagenoeg heel mijn leven aan brommers en motoren maar hoe de ontsteking juist werkt heb ik tot nu toe nog niet helemaal doorgrond.

Al heb ik onlangs wel wat bijgeleerd. Ontstekingsvervroeging!!
En ik snap het.

Als je de simpele uitleg van de werking van een verbrandingsmotor bekijkt zegt men altijd dat wanneer de zuiger het brandstof/luchtmengsel samenperst in de verbrandingskamer dit mengsel ontstoken wordt op het moment dat de zuiger op het bovenste punt staat.
Dat blijkt nu, voor mij althans, inderdaad de simpele uitleg wegens niet helemaal correct.

Het moment van ontsteking (de bougie die een vonk geeft) moet eigenlijk iets vroeger gebeuren omdat het benzine/lucht mengsel een bepaalde tijd nodig heeft om volledig te ontploffen (vlamfront enzo). Als de bougie pas vonkt als de zuiger boven staat krijg je de maximale druk van de ontploffing pas als de zuiger al terug naar beneden aan't gaan is en dus vermogensverlies.

Hoe sneller de motor draait hoe vroeger de bougie dan ook moet vonken. Dat noemt men voorontsteking of ontstekingsvervroeging.

In het beste geval 'kijkt' de ontsteking dus naar het toerental en past zich daaraan aan. Hoe hoger de toeren, hoe eerder de vonk. Bij moderne motoren kan de ontsteking dat ook. Die van mijn motor kan dat dus niet.

De ontsteking in mijn 21 jaar oude Ducati kent 2 punten van voorontsteking. 6 graden te vroeg (tot ongeveer 2500rpm) en 35 graden te vroeg (vanaf 2500rpm tot de rode lijn bij 9000rpm).
Gevolg is dat onder de 2500rpm alles netjes draait (starten, stationair draaien, vertrekken,...) en tegen de rode grens aan ook alles in orde is (hoge toeren, zoetjes draaien) maar daar tussenin, net op de toerentallen die een normale motorrijder meestal draait in dit camera- en flitspaalparadijs een beetje bokkig draait omdat de ontsteking eigenlijk te vroeg vonkt.

Gelukkig zijn er techneuten die daar wat op gevonden hebben en onstekingskastjes ontwerpen die de oude ontsteking plugandplay kunnen vervangen. Net genoeg voorontsteking bij elk toerental dus en daarbij horend een vlot draaiende motorfiets bij elk toerental.

Hoera dus! Voor een goeie 150 euro stuurt een Tjechische firma (Ignitech) me zo'n kastje toe, alle aansluitkabels en stekkers incl. Nagenoeg niks dan lof over die kastjes en populair tot in Trumpland. En voor degenen die willen experimenteren; helemaal zelf te programmeren indien gewenst.

Ik zit me dus rustig in te lezen over zo'n Ignitech-kastje en me er alvast een beetje op te verlekkeren tot ik merk dat je voor het beste resultaat ook de bobijnen vervangt. Want die heb je in lage en hoge weerstandsuitvoering en daarnaast lees ik ook wel eens iets over primaire/secundaire dingen, impedantie enzovoort. En blijkbaar weet bijna niemand op het hele interweb hoe dat juist zit want je krijgt langs alle kanten bepaalde bobijnen aan- en afgeraden. En vaak gaat het dan over dezelfde bobijnen.

Dus ik dacht; laat ik maar eens een veel te lange uitleg over ontstekingen uittypen, dan gaat degene die alles tot op het einde gelezen heeft vast mee zijn met de materie en mij perfect kunnen uitleggen wat een ontstekingsbobijn net is, wat ze doet en hoe dat zit met al die termen als primair, impedantie enzo.

Ik had de draad inderdaad ook "Hoe werken de bobijnen in een ontsteking van een motorfiets?" kunnen noemen maar ik zat hier toch maar te wachten tot ik mijn dochter naar haar werk kan brengen en had dus wel effe tien minuten tijd.
Dus dacht ik; laat ik mijn medeforummers maar eens een pleziertje doen en hen wat bijbrengen op het gebied van motorfietsen en ontstekingen en tegelijkertijd zelf wat extra info opsteken.
Win/win dus.

Geen dank.
Inderdaad, ik zou hier dus ook 40 zinnen over voorontsteking en motoren kunnen schrijven en dan op het einde zeggen dat ik van elentriek niks weet, maar dat zal ik niet doen.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:13   #12
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.341
Standaard

Nu dacht ik echt dat dat hier over oorontstekingen of keelontstekingen zou gaan
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:18   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Nu dacht ik echt dat dat hier over oorontstekingen of keelontstekingen zou gaan
het ging toch over voorontstekingen, heb jij daar nog nooit last van gehad mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:20   #14
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.690
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het ging toch over voorontstekingen, heb jij daar nog nooit last van gehad mss?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 10:38   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het ging toch over voorontstekingen, heb jij daar nog nooit last van gehad mss?
lol
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 11:11   #16
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Ik rij gewoon lekker met een diesel.

Zelfontbranding for life.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 11:21   #17
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN
 
The Paulus Experience's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Locatie: Jem Enfous
Berichten: 23.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Ik rij gewoon lekker met een diesel.

Zelfontbranding for life.
Zoo afhankelijk van de elite jong?
__________________
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 11:42   #18
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.819
Standaard

In sommige gevallen is het geen zuiger maar een blazer, dan spreken we van een blaasontsteking. Je kan nooit een blaasontsteking krijgen door enkel te zuigen.
__________________
vBulletin software 4.2.2 en 4.2.3 had een data breach in 2015. Er wordt aanbevolen een hogere versie te gebruiken om zo e-mails en wachtwoorden te beschermen.
Dit forum draait versie 3.6.8 uit 2007, gebruik dus een uniek en veilig (lang) paswoord.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 11:43   #19
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

4,8 l/100km.

Met uw voorontstekingen...
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2018, 11:47   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Ik rij gewoon lekker met een diesel.

Zelfontbranding for life.
Daar is het de timing van de injectie. Dus de titel van deze draad had ook kunnen zijn 'Injecties'. Dat is goed tegen Ontstekingen
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be