![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ingewikkelder dan ik dacht.
Ik sleutel al nagenoeg heel mijn leven aan brommers en motoren maar hoe de ontsteking juist werkt heb ik tot nu toe nog niet helemaal doorgrond. Al heb ik onlangs wel wat bijgeleerd. Ontstekingsvervroeging!! En ik snap het. Als je de simpele uitleg van de werking van een verbrandingsmotor bekijkt zegt men altijd dat wanneer de zuiger het brandstof/luchtmengsel samenperst in de verbrandingskamer dit mengsel ontstoken wordt op het moment dat de zuiger op het bovenste punt staat. Dat blijkt nu, voor mij althans, inderdaad de simpele uitleg wegens niet helemaal correct. Het moment van ontsteking (de bougie die een vonk geeft) moet eigenlijk iets vroeger gebeuren omdat het benzine/lucht mengsel een bepaalde tijd nodig heeft om volledig te ontploffen (vlamfront enzo). Als de bougie pas vonkt als de zuiger boven staat krijg je de maximale druk van de ontploffing pas als de zuiger al terug naar beneden aan't gaan is en dus vermogensverlies. Hoe sneller de motor draait hoe vroeger de bougie dan ook moet vonken. Dat noemt men voorontsteking of ontstekingsvervroeging. In het beste geval 'kijkt' de ontsteking dus naar het toerental en past zich daaraan aan. Hoe hoger de toeren, hoe eerder de vonk. Bij moderne motoren kan de ontsteking dat ook. Die van mijn motor kan dat dus niet. De ontsteking in mijn 21 jaar oude Ducati kent 2 punten van voorontsteking. 6 graden te vroeg (tot ongeveer 2500rpm) en 35 graden te vroeg (vanaf 2500rpm tot de rode lijn bij 9000rpm). Gevolg is dat onder de 2500rpm alles netjes draait (starten, stationair draaien, vertrekken,...) en tegen de rode grens aan ook alles in orde is (hoge toeren, zoetjes draaien) maar daar tussenin, net op de toerentallen die een normale motorrijder meestal draait in dit camera- en flitspaalparadijs een beetje bokkig draait omdat de ontsteking eigenlijk te vroeg vonkt. Gelukkig zijn er techneuten die daar wat op gevonden hebben en onstekingskastjes ontwerpen die de oude ontsteking plugandplay kunnen vervangen. Net genoeg voorontsteking bij elk toerental dus en daarbij horend een vlot draaiende motorfiets bij elk toerental. Hoera dus! Voor een goeie 150 euro stuurt een Tjechische firma (Ignitech) me zo'n kastje toe, alle aansluitkabels en stekkers incl. Nagenoeg niks dan lof over die kastjes en populair tot in Trumpland. En voor degenen die willen experimenteren; helemaal zelf te programmeren indien gewenst. Ik zit me dus rustig in te lezen over zo'n Ignitech-kastje en me er alvast een beetje op te verlekkeren tot ik merk dat je voor het beste resultaat ook de bobijnen vervangt. Want die heb je in lage en hoge weerstandsuitvoering en daarnaast lees ik ook wel eens iets over primaire/secundaire dingen, impedantie enzovoort. En blijkbaar weet bijna niemand op het hele interweb hoe dat juist zit want je krijgt langs alle kanten bepaalde bobijnen aan- en afgeraden. En vaak gaat het dan over dezelfde bobijnen. Dus ik dacht; laat ik maar eens een veel te lange uitleg over ontstekingen uittypen, dan gaat degene die alles tot op het einde gelezen heeft vast mee zijn met de materie en mij perfect kunnen uitleggen wat een ontstekingsbobijn net is, wat ze doet en hoe dat zit met al die termen als primair, impedantie enzo. Ik had de draad inderdaad ook "Hoe werken de bobijnen in een ontsteking van een motorfiets?" kunnen noemen maar ik zat hier toch maar te wachten tot ik mijn dochter naar haar werk kan brengen en had dus wel effe tien minuten tijd. Dus dacht ik; laat ik mijn medeforummers maar eens een pleziertje doen en hen wat bijbrengen op het gebied van motorfietsen en ontstekingen en tegelijkertijd zelf wat extra info opsteken. Win/win dus. Geen dank.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oud nieuws.
Op mijn FN moet je je voorontsteking nog met de hand instellen terwijl je rijdt.
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En is dat dan terwijl je met je andere hand benzine naar de carburator pompt?
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dart doet de zwaartekracht al sinds mensenheugenis, bij motoren
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Man, 't is zo simpel dat ik het niet meer kan uitleggen...
Einstein had gelijk... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA Misschien Big F, kom eens langs en kan ik het voor elkaar krijgen met genoeg bierviltjes, een bic en veel gerstenat. Oh, hou je van ribbetjes?
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 24 mei 2018 om 07:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op mijn e bike wil ik helemaal geen ontsteking.Niet te vroeg,niet te laat,GEEN.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je wil dat de spoelen op exact het juiste moment hun stoot krijgen. Er zijn 2 belangrijke systemen in voege. Sensored en EMF feedback. EMF feedback laat de snelheidsregelaar "ruwweg" de stroompieken tellen en de krachtpulsen daarop afstellen. Met een sensored motor en snelheidsregelaar is die controle veel accurater en heb je een motor met hoger koppel en minder verbruik.
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() impedantie enzo
soms is zo'n technische uitleg ook gewoon een vorm van pedanterie |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu dacht ik echt dat dat hier over oorontstekingen of keelontstekingen zou gaan
![]()
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik rij gewoon lekker met een diesel.
Zelfontbranding for life. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoo afhankelijk van de elite jong?
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() In sommige gevallen is het geen zuiger maar een blazer, dan spreken we van een blaasontsteking. Je kan nooit een blaasontsteking krijgen door enkel te zuigen.
vBulletin software 4.2.2 en 4.2.3 had een data breach in 2015. Er wordt aanbevolen een hogere versie te gebruiken om zo e-mails en wachtwoorden te beschermen. Dit forum draait versie 3.6.8 uit 2007, gebruik dus een uniek en veilig (lang) paswoord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 4,8 l/100km.
Met uw voorontstekingen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |