Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2004, 16:02   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Cultuur

Philip Heylen (CD&V) werd enkele maanden geleden schepen van Cultuur te Antwerpen. Hij verving zijn partijgenoot Eric Anthonis die met pensioen ging. Philip Heylen is al sinds lang actief als bestuurslid van B Plus en was ook één van de voortrekkers van het Front voor een Unionistisch Federalisme, één van onze voorgangers. Hij was tot deze zomer voorzitter van de Raad van Bestuur van ISVAG en tevens was medewerker van de partijvoorzitter.
Op 18 november 2004 zal Philip Heylen zijn visie op het cultuurbeleid in Antwerpen komen voorstellen. Hij zal daarbij ook een sprong wagen naar de overzijde van de taalgrens om te antwoorden op de vraag of er tussen Vlamingen en Franstaligen teveel cultuurverschillen bestaan om België in stand te houden.
U bent van harte welkom op deze avond. Er is parkeergelegenheid ter plaatse. Inschrijving is mogelijk via onderstaand webformulier.

Praktisch Datum Donderdag 18 november 2004 Aanvangsuur 20:00 Plaats Keizerstraat 13, 2000 Antwerpen Toegang Vrij
http://www.bplus.be/nl/bplus_acties_...18_cultuur.htm
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2004, 16:25   #2
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan nu al zeggen dat er vrijwel geen verschil is tussen Vlaamse en Waalse 'cultuur'.
Oud 14 november 2004, 16:26   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ik kan nu al zeggen dat er vrijwel geen verschil is tussen Vlaamse en Waalse 'cultuur'.
Hoe verrassend.
Oud 14 november 2004, 16:31   #4
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Inderdaad, das een evidentie
Oud 15 november 2004, 02:27   #5
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En tussen de Waalse en Franse?
Oud 15 november 2004, 05:19   #6
Isegrim
Lokaal Raadslid

Standaard

KNIP

Laatst gewijzigd door Peter Johan : 15 november 2004 om 09:07.
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 07:13   #7
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Een cd&v - er die bestuurslid is van B plus?

Wat denken de niveanen daarover?
Nog maar eens een bewijs dat n-va een vlaemsch schaaplapje zijn voor de in wezen unitaristische tjseven.
Maar goed, voorlopig moeten we het doen met een "Vlaams accent" in de beleidsdaden van de Vlaamse Regering.

Laatst gewijzigd door stab : 15 november 2004 om 07:16.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 08:25   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab

Nog maar eens een bewijs dat n-va een vlaemsch schaaplapje zijn voor de in wezen unitaristische tjseven.
Het is gewoon zalig om meemaken.
Diegenen wiens ideologie mij het minst van al zinnen (CD&V), neutraliseren een ander partijtje wiens programma mij ook een doorn in het oog is(N-VA).
Oud 15 november 2004, 08:58   #9
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Inderdaad!
Oud 15 november 2004, 10:06   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah nee? Vreemd : Walen en Vlamingen kijken helemaal niet naar dezelfde TV-zenders, weten bijna niets meer over wat boven de taalgrens gebeurt. Zelfs mijn moeder, die helemaal geen nationalist is, gaat akkoord met het feit dat er geen eenheid in België is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 10:15   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
En tussen de Waalse en Franse?
Minder verschillen. Frankrijk is het echte vaderland van alle Walen en Franstalige Brusselaars. We hebben dezelfde taal, we delen dezelfde cultuur, dezelfde culturele interesses. Ok, u zal me misschien zeggen dat de mentaliteit niet dezelfde is. Tja, er zijn ook verschillen van mentaliteit tussen een man van Rijsel en een man van Marseille. Natuurlijk dat er verschillen zijn, dat is normaal, maar een Waal is al meer verwant aan Frankrijk dan aan Vlaanderen. Neem een ander voorbeeld : TV. In het algemeen kijkt de Franstalige bevolking van België meer naar Franse TV-zenders (TF1, France 2, France 3, enz..........) dan naar hun eigen zenders (RTBF, RTL-TVI, enz.........).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 20:12   #12
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Minder verschillen. Frankrijk is het echte vaderland van alle Walen en Franstalige Brusselaars. Neem een ander voorbeeld : TV. In het algemeen kijkt de Franstalige bevolking van België meer naar Franse TV-zenders (TF1, France 2, France 3, enz..........) dan naar hun eigen zenders (RTBF, RTL-TVI, enz.........).
ga dat dan eens vertellen aan mijn goede Waalse kennissen in Henegouwen , die juist t tegenovergestelde beweren en stellen niets te moetren weten van die hautaine Fransen . Even bijvermelden dat die mensen graag eens overschakelden op de Nederlandstalige zenders maar zo goed al afgehaalkt hebben nadat de BRTN de V zette i p v de B en zich opwierp als de Vlaamsnationale spreekbuis .
Eén van hen werkt in Vlaanderen , kan het goed vinden met les Flamands en leest dagelijks een Vlaamse gazet om zijn Nederlands te verbeteren .

Dat ze in Luik de 4 juillet vieren wordt ten ander door vrij veel Walen als abnormaal aanschouwd . Niet vergeten dat Wallonnië eeuwenlang in de vuurlinie lag tijdens de Franse expansiezucht .

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2004, 20:41   #13
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Het is gewoon zalig om meemaken.
Diegenen wiens ideologie mij het minst van al zinnen (CD&V), neutraliseren een ander partijtje wiens programma mij ook een doorn in het oog is(N-VA).
Ideale maaltijd : een cd&v steak overgoten met een n-va sausje. Dat wordt smullen.
Oud 15 november 2004, 22:05   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ideale maaltijd : een cd&v steak overgoten met een n-va sausje. Dat wordt smullen.
Reken maar.
Ik bak er met plezier de Belgische friet bij, en zorg voor drank.
Oud 15 november 2004, 23:42   #15
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

Maar goed, voorlopig moeten we het doen met een "Vlaams accent" in de beleidsdaden van de Vlaamse Regering.
Ach, elk schot is er ééntje zullen we maar denken. Als jullie met twee uitgerangeerde fossielen (Eyskens en Chabert) en één provinciaaltje (Heylen) het verhaaltje van de "belgicistische" CD&V willen blijven geloven, is dat jullie zaak.

De fractieleider van de CD&V in het Vlaams Parlement is een overtuigde Vlaams-nationalist. Me dunkt dat die meer gewicht in de schaal heeft te leggen dan derderangsmandatarissen als Heylen....
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 11:35   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ach, elk schot is er ééntje zullen we maar denken. Als jullie met twee uitgerangeerde fossielen (Eyskens en Chabert) en één provinciaaltje (Heylen) het verhaaltje van de "belgicistische" CD&V willen blijven geloven, is dat jullie zaak.

De fractieleider van de CD&V in het Vlaams Parlement is een overtuigde Vlaams-nationalist. Me dunkt dat die meer gewicht in de schaal heeft te leggen dan derderangsmandatarissen als Heylen....
De post van cultuurschepen van de belangrijkste 'Vlaamse' stad zou ik nu niet direct een derderangsmandataris noemen. En dan nog, hij hééft tenminste een mandaat. Gij niet, RIK.
Oud 16 november 2004, 19:32   #17
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
. Niet vergeten dat Wallonnië eeuwenlang in de vuurlinie lag tijdens de Franse expansiezucht .
En waar was het belgiekske om hun te verdedigen?ah ja dat moest nog UITGEVONDEN worden.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2004, 21:57   #18
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De post van cultuurschepen van de belangrijkste 'Vlaamse' stad zou ik nu niet direct een derderangsmandataris noemen. En dan nog, hij hééft tenminste een mandaat. Gij niet, RIK.
Correct en dan nog in een zo "VB-gevoelige" stad. In Antwerpen moeten de tsjeven het natuurlijk doen met hetgeen ze te pakken krijgen. Zelfs een Vlaamse franskiljon.
Oud 16 november 2004, 23:43   #19
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
ga dat dan eens vertellen aan mijn goede Waalse kennissen in Henegouwen , die juist t tegenovergestelde beweren en stellen niets te moetren weten van die hautaine Fransen .
Hupla, daar gaan we weer! Als ik die BlUB'ers moet geloven, dan hebben ze overal ter wereld wel een kennis zitten die droomt van een leven in den Belgique.

Citaat:
Even bijvermelden dat die mensen graag eens overschakelden op de Nederlandstalige zenders maar zo goed al afgehaalkt hebben nadat de BRTN de V zette i p v de B
Wat is er zo Belgisch aan een zender die eigenlijk bedoeld was voor het Nederlandstalige landsgedeelte, getuige de gebruikte taal op die zender?

Citaat:
en zich opwierp als de Vlaamsnationale spreekbuis .
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2004, 01:17   #20
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Philip Heylen is en blijft een mandataris die het lokale niveau niet weet te overstijgen. Zijn functie van cultuurschepen dankt hij alleen aan het opstappen van zijn partijgenoot Eric Anthonis. Is dat een figuur met enig gewicht binnen de CD&V? Serieus blijven hé, op die paar honderd burgemeesters en eerste schepenen die ze hebben zitten wel wat grotere kleppers tussen dan Heylen.

En nee, Bob, ik heb geen mandaat. Het zou een straffe toer zijn om als 19-jarige student op de 14e opvolgersplaats ééntje te bemachtigen. Ik verbeeld me trouwens niet dat ik een politicus van enig belang ben. De Wever omschreef zich ooit als een politieke amoebe, ik zit daar vermoedelijk nog enkele rankjes onder. Je zal me er nooit op kunnen betrappen dat te weerleggen en daarom vind ik een dergelijke argumentatie nogal zielig.
Is het nodig om zelf een eersterangsfiguur te zijn alvorens te kunnen vaststellen wie een politiek derderangsfiguur is en wie niet?

Laatst gewijzigd door zorroaster : 17 november 2004 om 01:21.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be