![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() De huizenprijzen zijn al jaren in stijgende lijn (meer dan ons loon stijgt) en de afgelopen 20 jaar zijn huizenprijzen in waarde verdubbeld. Goed nieuws voor vastgoedbezitters. Vreselijk voor de jonge generatie
Voor mij lijkt het op een zeepbel die ooit wel eens moet barsten. Mensen kunnen anders geen deftige woning meer betalen. Maar velen onder ons hebben nu een leeftijd om het ouderlijke nest te verlaten, en die kunnen niet anders dan kopen voor wat de prijzen nu zijn. Je zou maar eens een huis kopen voor 300 000 euro (80% van de maatschappij kan dit enkel als koppel, en de meerderheid gaat uit elkaar), en als straks de zeepbel barst omdat België failliet gaat aan de migratiecrisis is het er nog 200 000 waard. Soms denk ik dat huren tegen een aannemelijke prijs een beter alternatief is. Op voorwaarde dat je nog wat kan sparen. Of een pak langer bij je ouders blijven wonen. Een beetje beschamend maar financieel wel zeer interessant. Momenteel leent de Europese Centrale Bank gemakkelijk geld uit aan nationale banken, waardoor de hypotheekrente laag gehouden wordt. Als ze hun beleid verstrengen en de hypotheekrente gaat hoger, zullen huizenprijzen sterk dalen omdat mensen een pak minder kunnen lenen. Zo zijn er nog heel wat scenario's die banken simpelweg ontkennen, alsof een prijscrash niet mogelijk is. Ik heb er alvast weinig vertrouwen in ![]()
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Bon, mijn advies ? Ik heb gekocht en SOMS vind ik dat een jammere zaak:
Je bent geografischer gebonden. Een huis verkopen is altijd meer miserie dan gewoon een huurcontract opzeggen. Krijg je wel de prijs die het waard is ? Hoe snel geraakt het weg (als ge niet in Leuven woont is dat een issue) ? Hoe ga je om met de tussenperiode als je een ander huis wilt kopen (overbruggingskrediet, gewoon tweede hypotheek, enz...) ? Maar: Een groot deel van je maandelijkse woonkost is letterlijk een afbetaling van het kapitaal en je kan genieten van fiscaal voordeel. Financieel op de lange termijn dus veel voordeliger dan huren. Mijn raad is dus: huur wanneer je nog niet klaar bent om je ergens te settlen. Als je jobsituatie fluide is. Als je gezinssituatie nog niet helemaal op punt staat (alleen of met twee, met kinderen ?). Als je verwacht nog eens te verhuizen op korte termijn. Maar besef dat mensen die op 25 jaar een huis kochten op 45 jaar "woonkostvrij" kunnen zijn en reeds een heel aardig kapitaal in de vorm van hun huis hebben opgebouwd. Je moet al verdomd goed sparen als huurder om dat in te halen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
mijn advies is dus altijd kopen. drie a vier jaar is sneller om dan je denkt, vanaf dat moment kan je terug verkopen en herlocaliseren als het moet. en zelfs voor de hotel-mama exemplaren, koop al meteen iets en verhuur het! Laatst gewijzigd door Anna List : 11 oktober 2018 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wil je in België gemakkelijker rijk worden door te werken, dan moet je halftijds in het wit werken en na de uren een zwarte bijverdienste hebben om de toegenomen belastingsdruk te vermijden. Dat wil ik zelf ook gaan doen. Mijn bruto inkomen niet hoger dan 5000 euro per maand laten stijgen (komt overeen met 8u werk per dag) en na die 8 uur eventueel iets anders doen. Mijn vader verhuurt een appartement in het centrum van onze gemeente. Vraagt daarvoor momenteel 725 euro per maand en daarmee is er nog een hypotheek van 6 jaar tot dat appartement volledig is afbetaald. Dus 725 x 12 x 6 geeft een totale afbetaling van nog 52 200 euro. Wanneer de huidige huurder (momenteel 82 jaar) sterft, wil ik er graag intrekken en de huidige hypotheek afbetalen aan mijn vader. Maar wel aan een rustiger tempo, bijvoorbeeld met 500 euro per maand. Dat zou dan 52 200/ 500 = 104 maanden oftewel 8.7 jaar duren. Maar de huidige huurder trekt het nog wel enkele jaren en dan is de vergelijking nog gunstiger. Op die manier heeft mijn vader een huurder waar hij op kan rekenen. En is de boel afbetaald, dan komt het pand uiteindelijk toch bij mij en mijn zus terecht in de vorm van een erfenis. Ik denk dat goedkoop huren momenteel een veel betere optie is dan kopen op het moment dat de zeepbel onder druk staat. Want die druk is er wel (ECB beleid wat invloed heeft op de rente, en de import van ongeletterden uit het MO die dit land uiteindelijk failliet helpen)
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aan onze kant (maasland) gaat een duurdere woning (> 300k) veel minder snel weg. Ik heb buren die al 2 tot 3 jaar hun huis te koop hebben staan en willen verhuizen, maar niet kunnen. En zwaar van de prijs afdoen helpt vaak niet zo veel: tussen 200 en 250 is er hier veel aantrek, alles boven de 300 gaat moeilijk weg. Als je een vrijstaande villa hebt die je voor 400k hebt gekocht in 2012 bvb wil je die in 2018 niet weg doen voor 280k he....die prijsdaling is het gevolg van een andere fiscaliteit voor Nederlanders die hier de duurdere segmenten hebben gedomineerd tot nu toe. Wil je een villa kopen (> 500k) ? Massas en massas staan er te koop die ze niet aan de straatstenen kwijt geraken. Hou rekening met lokale effecten. Ken je markt voordat je deze beslissing maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gij gaat een vrij beroep hebben en dus een klantenbestand opbouwen. Dat verhuis je niet zomaar. Ge zijt sowieso gebonden aan een locatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Ik merk bij ons ook dat gronden aan degoutante prijzen worden te koop gezet.
120-130k voor een ministukske van 4a. Wij waren aan het kijken voor een meergezinswoning (zorgwoning) en hadden dus een stuk nodig dat voldoende groot was (je moet er ook groter mogen bouwen. 250k voor 14a. Mijn grond van mijn huidige woning is dus meer waard dan mijn hypotheek, zelfs al verkrot mijn huis volledig. Dat is wel een geruststellende gedachte....maar die prijzen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op basis van het advies van Jay P zou ik ook het volgende kunnen doen.. Stel, de huidiger huurder (82) sterft over 2 jaar. In tussentijd spaar ik door. Vervolgens verlaat ik hotel mama. Ik trek in dat appartement en betaal vanaf dan 500 euro huur (te verdelen met mijn vriendin) per maand aan mijn ouders. Water, gas, elektriciteit.. Ik kan eigenlijk moeilijk inschatten wat de totale kost per maand dan geeft. Maar pakweg 1000 euro oftwel 500 euro elk. Op het moment dat ik daar intrek zal ik zo'n 70 000 euro zelf bij mekaar gespaard hebben, die eigenlijk moest dienen als hypotheek voor een huis. In plaats daarvan blijf ik vaders appartement afbetalen aan 500/maand. Mijn eigen 70 000 leg ik als onderpand om een tweede appartement te kopen. Bijvoorbeeld eentje van 200 000 euro. Daar steek in dan een huurder in. Die mag dat rustig afbetalen, bijvoorbeeld aan 600/maand. De inkomsten van 600/maand dekken de kost die ik aan mijn vader afbetaal. Vader heeft een huurder waar geen miserie mee krijgt. Ik eindig met een appartement op mijn naam. Everybody happy
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als oompje (R)overheid het niet gaat zien als een verkapte schenking of ander gekend gesjoemel en er apart op gaan berekenen.
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zou mijn beroep zelf kunnen uitvoeren, in een ruimte waar ik eigenaar van ben. Mijn ouders wonen heel ruim en de garage mag ik bvb ombouwen tot een praktijkruimte. Maar het brengt wel veel verantwoordelijkheden met zich mee naar administratie toe. Ik werk momenteel op een half uur rijden van waar ik woon. De eigenaar van de ruimte waar ik werk is als de dood voor mensen die voor zichzelf gaan werken, en heeft eerder iemand ontslagen omdat hij loog over zijn woonplaats. Als ik voor mezelf ga werken moet ik dus vanaf 0 een klantenbestand gaan opbouwen. Misschien in de toekomst
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeepbel? Dat zeggen ze al 20 jaar....
En ondertussen komen er steeds meer binnen, groeit de bevolking exponentieel aan. Ook die moeten allemaal wonen.... Kopen, hoe meer hoe liever. Voor twee jaar een app. bij gekocht om te verhuren. Wat werken in gedaan (om 5000€) en geschat op 50k€ meer dan de aankoopprijs (na 8 maand). Vandaag verhuurd, terwijl we een deel van onze vroegere hypotheek terug hebben opgenomen (geen kosten) zodat we dat nog in onze belastingen kunnen steken, nog eens 2k€ minder belastingen.... Krijg al zin om nog een te kopen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bouwgrond is inderdaad onbetaalbaar, men vraagt woekerprijzen. Interessanter is soms van een echt vervallen huis te kopen, en af te breken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waar ik woon stagneren grondprijzen stilaan naarmate de oppervlakte voorbij 10a gaat. Dus 20a is niet 2x meer waard dan 10a. Interessant zou zijn om een huis met een grote tuin op te delen in 1 huis met 10a en 1 volledig nieuwe bouwgrond van 10a. Het probleem met het huis van mijn ouders is dat dat laatste stuk bouwgrond omsingeld is door buren, en niet toegankelijk is vanaf de straatkant.
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
in de wijk hier ligt 20a voor 350k. Omdat je er een grote woning op kan zetten. Bouwvoorschriften en gewestplan zijn ook belangrijke factoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
waar zit daarin een voordeel voor een koper ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Ik heb gekocht en moeten afgeven aan mijn ex. (zij kon de hypotheek blijven betalen)
Ik heb een keer of twaalf gehuurd en ben er een keer of drie uitgezet (een keer voor regelrechte afbraak, een keer wegens bouwvallig en reglementair onverhuurbaar geworden, en een een keer in een 'prachtappartement met prachtligging' of tenminste zo gedacht door een verhuurder die mijn nieuwe gordijnen langs de straatkant niet mooi genoeg vond voor zijn prachtige appartement met prachtligging. <Ik wil hier die Marokkaanse toestanden niet> zei zijn vrouw me. Waarop ik emigreerde zonder contractbreuk. Dankuwel mevrouw) Het heeft lang geduurd maar nu heb ik de ideale verhuurder vast, al 8 jaar. Hopelijk kan ik mijn record kloppen van tien jaar in dezelfde huurwoning, wie weet.. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 oktober 2018 om 11:04. |
![]() |
![]() |