Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2018, 14:02   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.268
Standaard De hybride wagen is in opmars.

Niet onverwacht:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181022_03863276

Citaat:
Het aantal hybride auto’s op onze wegen is in een jaar tijd met 40 procent gestegen. Er zijn er nu 87.000. Bijna tien keer meer dan er volledig elektrische auto’s zijn.
Elektrische wagen breekt niet door, hybride wel.

Ik verwacht dat binnenkort alle fabrikanten van alle modellen hybride wagens op de markt gaan brengen.

Ik zie dat als toekomstige vervanging van mijn diesel wel zitten een hybride met voldoende pk voor minder dan 30,000 Euro.

MAAR: wat zal er gebeuren als hybrides massaal gaan verkocht worden? Zal het gunstregime blijven? Ik vrees van niet...
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 14:58   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Niet onverwacht:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181022_03863276

Elektrische wagen breekt niet door, hybride wel.

.
In ons (achterlijk) land nog ja...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 19:42   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

BEV stijgt meer dan PHEV in België, blijkbaar interpreteren ze wat verkeerd, of gebruiken ze verouderde statistieken.

1H 2018 versus 1H 2017 (telkens 1e semester) BEV stijgt 16%, PHEV 1%:



https://cleantechnica.com/2018/08/27...18-vs-h1-2017/

Wereldwijd zijn bijna 2/3 van de stekkerwagens BEV, stand tem 2017:



https://www.statista.com/chart/14118...d-engine-type/

Febiac bevestigt dat het Nieuwsblad niet alles deftig nuanceert, het marktaandeel van de puur-electrische wagens steeg lichtjes, en dat van de hybride-electrische wagens daalde lichtjes:



https://www.febiac.be/public/pressre...D=1109&lang=NL

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2018 om 19:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 20:41   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.268
Standaard

Aantallen Micele. Als Lamborghini 100% meer verkoopt dan is dat niks. Als Volkswagen 10% meer verkoopt dan is dat enorm.

En iets off topic: deze draad heeft aberante view cijfers. Watsup?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 22:17   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Aantallen Micele. Als Lamborghini 100% meer verkoopt dan is dat niks. Als Volkswagen 10% meer verkoopt dan is dat enorm.

En iets off topic: deze draad heeft aberante view cijfers. Watsup?
In aantallen verliest de hybride heel duidelijk van de full-electrische.
(in Be niet, maar dat is ook maar een pislandje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In ons (achterlijk) land nog ja...
)

Mss toch eens je bril opzetten.


Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2018 om 22:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 22:20   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In aantallen verliest de hybride heel duidelijk van de full-electrische.
(in Be niet, maar dat is ook maar een pislandje)

Mss toch eens je bril opzetten.

Jamaar het gaat wel over België Micele
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 22:21   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jamaar het gaat wel over België Micele
Daar groeit het aantal BEV met 16% en het aantal PHEV met 1%.

Hybride in opmars? Die krant is 1 jaar achter denk ik.

Kijk beter eens naar een gespialiseerde site wat die van uw topictitel denken voor Belgium:
(je weet toch dat de fiscale regels voor PHEV verstrengd worden in Be?)

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Belgium

BEVs Up, PHEVs Down

A total of 719 passenger plug-ins were registered last month in Belgium, down 41%(!), this being the fifth drop in the last six months, making the YTD tally to hit the red zone (-2% YoY) in once a fast growing market.

As consequence of this sales drop, the PEV share is now at 2.3% share, below the 2.7% of last year.

Looking at numbers in detail, the sole culprits for the drop are PHEVs, down an astonishing 59% in September and 7% in 2018, while BEVs are recovering significance, with sales last month growing 25% (20% YTD), and the BEV/PHEV sales breakdown becoming balanced (54% PHEV, 46% BEV in September) for the first time in years.

Belgium was one of the most PHEV-friendly markets, but it seems the times are changing here...

Proof of that is last month Best Selling model being a BEV, and interestingly it wasn't a Tesla, but the Nissan Leaf, that had its best month result in 18 months, with 85 deliveries, while the runner-up was the Tesla Model S, with 81 units, being the first time since 2014 that BEVs made a 1-2 win in the monthly ranking.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2018 om 22:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 22:24   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar groeit het aantal BEV met 16% en het aantal PHEV met 1%.
Maar er zijn 10 keer meer hybriden dan electros.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 22:33   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar er zijn 10 keer meer hybriden dan electros.
Verandert niets eraan dat uw titel al achterhaald is.

Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/search/label/Belgium

BEVs Up, PHEVs Down

A total of 719 passenger plug-ins were registered last month in Belgium, down 41%(!), this being the fifth drop in the last six months, making the YTD tally to hit the red zone (-2% YoY) in once a fast growing market.

As consequence of this sales drop, the PEV share is now at 2.3% share, below the 2.7% of last year.

Looking at numbers in detail, the sole culprits for the drop are PHEVs, down an astonishing 59% in September and 7% in 2018, while BEVs are recovering significance, with sales last month growing 25% (20% YTD), and the BEV/PHEV sales breakdown becoming balanced (54% PHEV, 46% BEV in September) for the first time in years.

Belgium was one of the most PHEV-friendly markets, but it seems the times are changing here...

Proof of that is last month Best Selling model being a BEV, and interestingly it wasn't a Tesla, but the Nissan Leaf, that had its best month result in 18 months, with 85 deliveries, while the runner-up was the Tesla Model S, with 81 units, being the first time since 2014 that BEVs made a 1-2 win in the monthly ranking.
Nog een goed jaar en het is het gedaan met die nep-hybrides in Belziek:
Citaat:
https://www.egear.be/hybrides-fiscaal-aftrekbaar-2018/

De zogenaamde nep-hybrides worden vanaf 2020 minder fiscaal voordelig in België. Toch zijn er nog een aantal plug-in hybrides die ook na 2019 voor 100% aftrekbaar blijven voor vennootschappen én zelfstandigen. Hieronder geven we een overzicht.

(Dit artikel werd geüpdate op 6 september 2018)

Plug-in hybrides die vóór 1 januari 2018 aangekocht werden (het ondertekenen van de bestelbon telt, niet de leveringsdatum: de auto mag dus gekocht zijn in 2017, maar geleverd in 2018) waren onderhevig aan een vrij eenvoudige fiscale regeling. In de vennootschapsbelasting waren ze voor 100% fiscaal aftrekbaar als de officiële CO2-uitstoot lager lag dan 60 gram per kilometer. Tekende de auto een uitstoot op van 60 tot 105 gram, dan bedroeg de aftrek 90%. Gezien hun lage officiële CO2-uitstoot, konden bijna alle stekkerhybrides voor 100% of 90% worden afgetrokken.

Sinds 1 januari 2018 is de wetgeving echter veranderd. Om te beginnen is de fiscaliteit gelijk getrokken voor de personenbelasting en de vennootschapsbelasting. Voordien hadden zelfstandigen immers hun eigen regeling, die voor elektrische en plug-in hybride wagens meestal minder voordelig was.

Verder is de hele berekeningswijze voor het aftrekpercentage gewijzigd (en complexer geworden). Daar zullen we binnenkort een volledig artikel aan wijden. In het kort komt het er op neer dat heel wat plug-in hybrides minder fiscaal aantrekkelijk worden, als ze aangekocht werden na 31 december 2017. Stekkerhybrides die in 2018 aangekocht werden kunnen dan wel tot en met 2019 genieten van de oude regeling, maar vanaf 2020 zal de aftrekbaarheid van die wagens aan de nieuwe wetgeving onderworpen zijn, en in de meeste gevallen dus drastisch dalen.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2018 om 22:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 22:44   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verandert niets eraan dat uw titel al achterhaald is.



Nog een goed jaar en het is het gedaan met die nep-hybrides in Belziek:
Het artikel dat ik geciteerd heb is noal duidelijk waarover het gaat.

Ondertussen blijf ik het off-topic weird vinden hoeveel views dit topic heeft.
@mods ik zit er voor niks tussen. Zoek het aub uit
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2018, 22:45   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het artikel dat ik geciteerd heb is noal duidelijk waarover het gaat.

Ondertussen blijf ik het off-topic weird vinden hoeveel views dit topic heeft.
@mods ik zit er voor niks tussen. Zoek het aub uit
En het blijkt dat uw artikel een achterhaalde interpretatie heeft.
Die gazettepraat toch.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 06:23   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.614
Standaard

We zitten nog in een overgangsfase hoor,nog voor zeker 10 jaar.

Feitelijk is zowat ieder nieuw voertuig met een verbrandingsmotor dat tegenwoordig de showroom verlaat al te beschouwen als een "micro-hybride"


Ondertussen wordt de "kip en ei" situatie,waarbij iedereen wacht op "laadpalen", aangepakt.We kunnen vaststellen dat er steeds meer laadpalen aan het verschijnen zijn...

In mijn buurt is zelfs al een "betalende" laadpaal neergezet bij een garage,op een plaats waar tot een decennium geleden nog een benzinepomp stond...

Alles komt terug...in zekere zin...
__________________
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie...

Laatst gewijzigd door kelt : 29 oktober 2018 om 06:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 09:19   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Het grote probleem met electrische wagens is beschikbaarheid.

Er zijn gewoonweg te weinig modellen beschikbaar...in Belgie.

In Californie is een Model 3 nu een no-brainer en verkoopt ze zelfs beter als de goedkopere hondas en toyotas. Maar daar kan je dan ook eentje bestellen en een paar weken later heb je hem.

De expansie van de productiecapaciteit zal zowel prijs als beschikbaarheid aanpakken en dan gaat men snel merken dat hybride bullshit is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 09:32   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
De hybride wagen is in opmars.
Voor mij mogen ze weer afmarcheren. Ingerukt mars.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 09:43   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Als al die nep-hybrides (puur-electrisch rijbereik veel minder dan 50 km) niet meer fiscaal gelijkbehandeld mogen worden als echte electrische wagens dan stuiken de aantallen rapide in mekaar.

Nederland (per 1.1.2017) andere landen hebben dat al lang begrepen, Belziek is alweer (drie jaar) achter.

Zo gaat het verloop eruitzien volgens Bloomberg (na update):
https://about.bnef.com/blog/e-buses-...vehicles-fade/


Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2018 om 09:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 10:19   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

BMW ziet 85 % van haar verkoop in 2030 nog volledig ICE.

Kan zijn, als ze slechts een fractie verkopen van nu. Tesla zit vol in de achtertuin van BMW te jagen. Kwa pricing, kwa aanbod. Met een Model Y zal BMW echt de pijn beginnen te voelen.

Gewoon een tip: wie nu niet innoveert en voorop loopt, zal straks niet meer bestaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 19:30   #17
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
BMW ziet 85 % van haar verkoop in 2030 nog volledig ICE.

Kan zijn, als ze slechts een fractie verkopen van nu. Tesla zit vol in de achtertuin van BMW te jagen. Kwa pricing, kwa aanbod. Met een Model Y zal BMW echt de pijn beginnen te voelen.

Gewoon een tip: wie nu niet innoveert en voorop loopt, zal straks niet meer bestaan.
Bij de sedans, niet bij de SUV´s en gezien sedans in het algemeen niet meer zo goed verkopen in de USA heeft dat weinig met Tesla te maken.

Daarom komen bepaalde e-freaks ook steeds met de cijfers van de BMW 3 reeks en vermelden ze nergens de verkoop van de X reeksen want past niet in het leugenplaatje.

Laatst gewijzigd door dpg : 29 oktober 2018 om 19:31.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 21:15   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Ik vraag me af wie volgend jaar de grootste vliegenvangersmoel gaat hebben Audi of BMW?

https://www.youtube.com/watch?v=f7lE-6G59kU

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 22:05   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.456
Standaard

Tankstation hybride 2035:



https://m.hln.be/regio/ravels/schand...w.google.be%2F

Laatst gewijzigd door Micele : 29 oktober 2018 om 22:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2018, 00:36   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Bij de sedans, niet bij de SUV´s en gezien sedans in het algemeen niet meer zo goed verkopen in de USA heeft dat weinig met Tesla te maken.

Daarom komen bepaalde e-freaks ook steeds met de cijfers van de BMW 3 reeks en vermelden ze nergens de verkoop van de X reeksen want past niet in het leugenplaatje.
De Model Y gaat dat probleem oplossen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be