![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet (proberen te) ontsnappen aan opsluiting bestraft worden op zich? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
4 | 44,44% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
3 | 33,33% |
geen mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 11,11% |
andere mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 11,11% |
Aantal stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Wat te denken van extra celstraf voor iemand die probeerde te ontsnappen?
Is het geen normale menselijke reflex te willen ontsnappen en te proberen te ontsnappen aan vrijheidsberoving? Ik vind dat de pure poging niet mag extra bestraft worden. Wel de mogelijks strafbare feiten gepleegd daarbij. https://www.theguardian.com/uk-news/...month-sentence Laatst gewijzigd door eno2 : 9 november 2018 om 19:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb iemand gekend die in de gevangenis gestraft werd voor een ontsnappingspoging.
Hij had zijn burgerkousen meegenomen naar zijn cel om ze in de pompbak te wassen, gewoon omdat die beginnen te stinken als je ze een aantal weken draagt. Dat bleek een ontsnappingspoging te zijn in de Begijnenstraat.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als in 't gevang je je eigen kleren in een kastje 'k weet niet waar moet steken, dan moet je ze daar maar steken. En als ge dat niet doet, dan moet je maar wat minder chips paprika kunnen kopen in de kantine. Je doet het hier precies uitschijnen of die gast (of was het jij zelve?) een bijkomende gerechtelijke straf kreeg. Neen meneer. Nu dacht ik dat het in Vlaanderen zo was: ontsnappen of pogen daartoe, zonder geweld of vernielingen: niet strafbaar; maar er is wel een wijziging die zich aan dient: die heeft tot doel om toch ontsnapte zware criminelen te trachten terug op te sporen. Vb. door telefoononderzoek op hun vrienden of familie. Als ik toch goed begrepen heb. Want laat me duidelijk zijn: een crimineel hoort zijn straf uit te zitten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Volgens de wet is een ontsnappingspoging idd niet strafbaar.
Ik ben dan ook volledig akkoord. Misschien is het in theorie de groep bewakers die het meest gecorrigeerd moeten worden voor hun falen. Maar het is ook een hard beroep.
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ah. Wat ik dacht. In Vlaanderen/België niet strafbaar...
Maar een rechter beledigen door te onsnappen in/uit de gerechtzaal is misschien wat anders... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wees gerust, je zal altijd zoveel chips kunnen kopen als dat je kan betalen, daar verdienen ze namelijk op, dat nemen ze je niet af als straf, wel je bezoek- en telefoon gunst.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij elke poging de nog resterende tijd verdubbelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Van de bewaker? pensioen op 100?
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ontsnappen mag, dat staat in de wet. Heeft te maken met oorlog en vreemde machten en zo. Je mag dus daar aan ontsnappen.
Als dat niet vriendelijk is? Maar ja...de praktijk. Ontsnap je dan ga je voor een ritje eind straf. Geen 1/3 of halve of 2/3 Mogelijks cachot. Meestal naargelang waar ...ergens ik weet niet hoe lang in afzondering. Als er nog een ouderwets knokploegje van 5 of 6 cipierkes bijzit....beetje kreupel nadien. Mogelijks in uw ontsnappingstijd een kogel of 7 in uw lijf van flikken. Tenslotte ben je vergund om op te schieten. Dus ja...het mag. Maar dan mogen ze ook van alles.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 10 november 2018 om 10:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ontsnappen mag niet, het proberen wel. Dat is een verschil. Nuances zijn moeilijk voor sommigen. Net zoals velen hun eigen liberale democratie niet snappen.
Het is aan de bewaker om ontsnappingen tegen te houden, aan de wetgevende om de overtreding tegen regels af te toetsen en straffen te bepalen en aan de uitvoerende macht om de middelen te voorzien voor de bewakers. Het is niet aan de gevangene om de gevangenis goed te doen draaien. Dat is typische ultrapopulistische prietpraat. Kom dan liever af met een berg stenen op z'n oosters.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 november 2018 om 10:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet zeveren Steben, het gaat hier noiet over het penitentair personeel. Wie nog een jaar moet zitten, twee jaar bij een poging tot ontsnappen. Wie nog 20 jaar moet zitten, 40. Probeer het te begrijpen.
Laatst gewijzigd door Skobelev : 10 november 2018 om 11:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De laatste 10 jaar zijn er wel politiekers geweest die allerlei extra's aan de wetsartikel hebben toegevoegd om zo totalitaire machten te bekomen.
De meeste gewone mensen vinden dat oke . Dat ze zichzelf daarmee onderdanig maken aan eendere welke macht nu of in de toekomst controle over hun zal uitoefenen daar staat niemand bij stil. Ze hebben zichzelf dus nu al onderworpen. Dus kort door de bocht...als de islam hier controle zal hebben...en dat is hun doel...en u christenen zal opsluiten met de bedoeling u te onthoofden...moet je dus geduldig wachten op het kapmes. Dat is de essentie. De Duitsers hadden het u allemaal nochtans al laten zien hoe dat dus zat. Maar ja...collectief geheugen en slimmigheid van de mensen is ook niet meer wat het ooit was.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 10 november 2018 om 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan de Belgische regelgeving niet zo dadelijk weervinden en interpreteren.
Het (inmiddels reusachtige-) Amerikaanse gevangenissysteem is transparanter daarin (gezien de vele documentaires op NG en Discovery daaromtrent).. Het komt er op neer dat daar voor het "overtreden" van gevangenisregels de verdachte er intern voor een soort "rechtbankje" ,voorgezeten door een penitentiair ambtenaar,moet verschijnen en daarbij het risisco loopt op een tijdelijke verstrenging van de omstandigheden (tot een tijdje eenzame opsluiting toe)dan wel het tijdelijk wegnemen van bepaalde toegekende verzachtingen (bvb centjes verdienen in het werkhuis,bezoekrecht....) NIET de door de rechter uitgesproken duur van de gevangenisstraf,daarvoor moeten er inderdaad strafbare feiten gepleegd zijn,bvb het aanvallen en beschadigen van cipiers en zo....dat is een andere zaak waarvoor de gerechtelijke molen weer op gang gezet wordt.... Ik mag hopen dat het in belgie ook ongeveer zo gaat,het lijkt me logisch....
Ik dank U om aandacht te schenken aan deze kwestie... Laatst gewijzigd door kelt : 10 november 2018 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Je gaat vlug in een situatie zitten dat een kinderverkrachter vroeger vrijkomt dan een BTW fraudeur die pogingen ondernam te ontsnappen. Allemaal vanwege een symbolisch gevoelsmatig karakter. Ik hou niet van sentiment in straffen en wetgeving.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 november 2018 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Bestaan daar geen pilletjes voor? Sticktosubjectovan of zoiets?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 10 november 2018 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn standpunt is anders. Wie zich niet gedraagt in de cel moet er maar voor boeten. Op start moet uw BTW fraudeur ook minder cel krijgen dan de kinderverkrachter. Deze laatste mogen ze wat mij betreft de vergeetput in steken. Laatst gewijzigd door Skobelev : 10 november 2018 om 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() IN de cel zijn er inderdaad ook regels. Taken niet uitvoeren, vechtpartijen, .... dat is allemaal heel duidelijk.
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ontsnappingspogingen gaan meestal gepaard met geweld tegen bewakers of ander personeel. Door de resterende straf te verdubbelen bij een ontsnappigspoging ga je dat ontmoedigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Gewoon heel simpel: extra straf bij geweld, want dat geldt eigenlijk binnen het gebouw.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vele voorbeelden door de eeuwen heen; mussolini, Francis, Idi Amin, kadhaffi, Hitler, Stalin, Mao enz...100 anderen. Mochten ze nog leven ze waren dikke vrienden op uw Facebook allicht. Nietwaar ?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 10 november 2018 om 12:43. |
|
![]() |
![]() |