Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2018, 08:26   #1
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard Kritiek op de groenen is verboden!

Citaat:
De opiniemakers Mia Doornaert en Joël De Ceulaer vinden dat Emmanuelle Praet niets misdaan heeft met haar provocerende uitspraak over milieubelastingen en Ecolo in een debatprogramma van RTL. "De zender maakt blijkbaar geen verschil tussen feiten en opinies", zeggen ze in "De afspraak". VRT NWS
Volgens de groenen zijn ook opinies al 'fake news' én dien je er voor gesanctioneerd te worden. Je zit daar om een opinie te geven maar als die de groenen niet aanstaat : bye bye

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 09:01   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Hangt er beetje van af of de persoon die de kritiek ontvangt zich er aangevallen door voelt of niet.

In bepaalde andere gevallen kan je soms een les leren uit de kritiek die men uit naar een persoon of 'partij' toe.

We moeten het dan ook niet altijd met 'elkaar' (inspelende op het topic) eens zijn of wel?

Kritiek leveren kan ook een zekere boosheid/frustratie zijn.

Hangt er allemaal beetje vanaf ...

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 november 2018 om 09:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 11:00   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet a priori akkoord met Theo en anderen.

Wel 100 procent akkoord: een publieke zender moet heel neutraal zijn. Strontneutraal om het plastisch te zeggen.

Een private zender mag aan zijn personeel regels opleggen.
Neutraliteit bijvoorbeeld. Dan moet de presentator in plaats van de andere te confronteren met een stelling, vragen aan die andere (in dit concrete geval) welke partij precies welke taks ingevoerd heeft .. bla bla ... afijn, die andere gelegenheid geven om zijn stelling te staven of te ontkrachten. Maar niet die ontkrachting/staving in zijn plaats te doen.

Heel iets anders is het politiek recupereren van het incident.
Dat doet Theo voortreffelijk. De groenen hebben de politieke boter gefret.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 12:44   #4
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Wat is politiek anders dan beleid voeren ondanks de massahysterie enerzijds en recuperatie anderzijds?
Vandaag zien we vooral het tweede luik helaas, maar kom. Het hoort er wel bij natuurlijk.

Persoonlijk vind ik de uitspraken zo fout als de schorsing zelf. Alleen is de uitspraak fout binnen een debat en de schorsing een muilkorving. Zo simpel is het. Praet heeft niets misdaan binnen de context van scherpe debatten. Ze is niet de enige die provoceert. De schorsing laat helaas zelfs het wederwoord niet toe. Zwaktebod.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 00:38   #5
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Volgens de groenen zijn ook opinies al 'fake news' én dien je er voor gesanctioneerd te worden. Je zit daar om een opinie te geven maar als die de groenen niet aanstaat : bye bye

Kritik an den Grüns ist verboten !
Ist das noch nicht klar?
Heil die Grüns
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 08:00   #6
Anna List
Banneling

Standaard

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...f-aan-de-deur/

Citaat:
RTL zet opiniemaker Emmanuelle Praet definitief aan de deur
RTL Belgium zet de samenwerking met Emmanuelle Praet definitief stop. Dat meldt de directie van de Franstalige zender. De beslissing volgt nadat de chroniqueur "buitensporige" uitspraken had gedaan in het televisieprogramma "C'est pas tous les jours dimanche".

Belga

di 27 nov 20:00

Exit Emmanuelle Praet bij RTL Belgium: nadat de Franstalige commerciële zender haar zondag had geschorst na "buitensporig" uitspraken in "C'est pas tous les jours dimanche", is de opiniemaker na een onderhoud met de direct vandaag definitief aan de deur gezet
de steun in de Vlaamse media, en vooral die van Theo zal wel de druppel geweest zijn daar in Walbanië...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 08:15   #7
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...f-aan-de-deur/
de steun in de Vlaamse media, en vooral die van Theo zal wel de druppel geweest zijn daar in Walbanië...
Lap, blijkbaar weer het schandaal van 't Universum 'named Belgenland' gemist in deze constellatie ten zuiden van 't heelal. En ik snap ni wat er verkeerd gezegd was door die madam wanneer ik de beschouwingen zo wat lukraak lees.
(Eerst nog gedacht dat de Vlonders zich van 't stad hadden afgescheurd en met Luik waren gaan samenhokken, begot!)

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 28 november 2018 om 08:16.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 08:24   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Lap, blijkbaar weer het schandaal van 't Universum 'named Belgenland' gemist in deze constellatie ten zuiden van 't heelal. En ik snap ni wat er verkeerd gezegd was door die madam wanneer ik de beschouwingen zo wat lukraak lees.
(Eerst nog gedacht dat de Vlonders zich van 't stad hadden afgescheurd en met Luik waren gaan samenhokken, begot!)
https://www.demorgen.be/binnenland/e...colo-b1052ea8/

Citaat:
Emmanuelle Praet praat, nadat RTL haar op straat zette: “We weten nu wat de rode lijn is: Ecolo”
28-11-18, 06.00u - Douglas De Coninck
Lees later
“Ik voel me een beetje een marionet”, zegt Emmanuelle Praet, 48 uur na haar ontslag als polemiste bij RTL. “Een citroen van controversiële meninkjes die op een gegeven moment was uitgeperst.”
Er was haar door RTL een spreekverbod opgelegd, en daar zegt ze zich rigoureus aan te hebben gehouden. Toch zeker 48 uur lang.
“Ik heb geen kranten gelezen, enkel berichtjes van mensen die ik ken”, zegt de afgedankte polemiste van C’est pas tous les jours dimanche. Daar nam Praet afgelopen weekend de gele hesjes op de korrel. Ze wees erop dat Ecolo bij de vorige verkiezingen een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt en voegde eraan toe: “Alle taksen die u betaalt, zijn milieutaksen. Dus denk toch een beetje na bij de volgende verkiezingen.”
“Ik heb de afgelopen 24 uur berichten gekregen van ongeveer iederéén. Van mensen van alle mogelijke partijen, ook Vlaamse zowaar. Zelfs van mensen van sp.a. Maar van één enkele partij helemaal niks: Ecolo-Groen.”
Share
‘Of je het nu met de ander eens bent of niet: kunnen we nog met elkaar in debat?’

En uw collega’s?
“Ja, massa’s, en ik wil die mensen graag heel hard bedanken. Bij RTL kreeg ik van één iemand een berichtje. Dat hij het vreselijk vond. Zijn naam ga ik niet noemen. Zo ver is het gekomen met de vrijheid van meningsuiting in dit land. En met de moed van diegenen die worden geacht over die vrijheid te waken. Want daar gaat het hier wel om. Of je het nu met de ander eens bent of niet: kunnen we nog met elkaar in debat?”
Hoe heeft u het vernomen?
“Met een bericht op mijn voicemail. Ergens rond drie uur zondagnamiddag. Ik was nog een berichtje aan het opstellen, om te melden dat ik even met iets anders bezig was, maar toen werd ik al geattendeerd op hun persbericht. Over ‘de rode lijn’ die ik volgens hen had overschreden. Niemand was tijdens de uitzending ergens bij blijven stilstaan. Ook niet achteraf, bij de nabespreking. Pas na het herbeluisteren van het programma vond men opeens dat ik een rode lijn had overschreden.”
Was het toch niet een beetje een vreemde tussenkomst, tegen de gele hesjes zeggen dat ze maar geen Ecolo hadden moeten stemmen?
“Ik heb Ecolo helemaal niet aangevallen. Ik heb mijn redenering ook niet helemaal kunnen afmaken. In Wallonië stemmen mensen áltijd voor dezelfde partijen, dat is al decennia zo. Waardoor deze mensen, vind ik, heel veel taksen waar ze nu tegen protesteren over zichzelf hebben afgeroepen. Het ging alleen daarover: dat deze mensen in het stemhokje wel degelijk de mogelijkheid hebben om zaken te doen veranderen. Ja, ik ga er ook van uit dat weinige gele hesjes Ecolo stemmen, maar daarvoor ben je nu eenmaal ingehuurd als polemiste.”
Om de eenmalige studiogasten op hun paard te krijgen?
Share
‘Het was altijd het randje opzoeken. Bewust, en op vraag van de makers’

“Dit was nu eenmaal mijn rol in dat programma. Ik werd daarin aangemoedigd. Soms hoorde ik mezelf dingen zeggen die nauwelijks nog aansloten bij wat ik zelf wou uitdrukken. Dat je zelf achteraf dacht: gaan mensen me aan het eind nog ernstig nemen? Het was altijd het randje opzoeken. Bewust, en op vraag van de makers.”

“Ik bereidde het programma altijd goed voor. We kregen op zaterdagochtend een mail met de gespreksonderwerpen en dan zat ik tot ’s avonds laat dingen op te zoeken. Op zondag stond ik altijd om zes uur op. Je moet heel wat gezegd krijgen in twintig seconden, en soms zelfs minder. Ik voel me een beetje een marionet. Een citroen van controversiële meninkjes die op een gegeven moment was uitgeperst.”
Wat gaat u nu doen?
Share
‘Anderen hakken week na week in op de N-VA, komen vertellen dat die partij het einde betekent van België. Maar dat is dan geen rode lijn’

“Ik heb geen flauw idee. Ik ga in elk geval niet terug naar radio of tv. Dat had ik zondag meteen al voor mezelf besloten: genoeg. Er is geen redelijk debat meer mogelijk als je voortdurend goed moet nadenken of het wel kan, wat je zeggen wil. Anderen hakken in C’est pas tous les jours dimanche week na week in op de N-VA, komen Franstalig België vertellen dat die partij het einde betekent van België. Maar dat is dan geen rode lijn. Laatst zat ik in debat met die man van de partij Islam. Ik keek hem in de ogen. De man weigerde me zelfs maar aan te kijken, omdat ik een vrouw ben. En ook dat was geen rode lijn. (boos) We weten nu wat de rode lijn is. Ecolo.”
Wat betaalt dat eigenlijk, polemiste zijn bij RTL?
Share
‘Mijn tranen, die wilden ze graag op antenne. Tussendoor even horen hoe het met je gaat? Nee’

“Tweehonderd euro netto per keer dat je in het programma zit. Ik werk er ook voor de radio. Daar krijg je vijftig euro per uitzending. Het ding is: ik deed dit verdomd graag, dit is de mooiste baan die er bestaat. Mensen aan het denken zetten, ze een ander perspectief aanbieden. Ik heb dit een jaar of tien gedaan, maar voelde me de laatste tijd veel minder goed in deze rol.”

“Ik ben eigenlijk gerechtsjournaliste, en juist doordat ik constant werd gevraagd door RTL, kwam ik niet meer aan gerechtsjournalistiek toe. Ik ben mijn eigen personage geworden. Alain Raviard (collega-polemist bij RTL, DDC) heeft me ooit in een uitzending fasciste genoemd. Oké, hij heeft zich een week later geëxcuseerd, maar denk je dat ze bij RTL in die week daartussen ook maar een moment bekommerd om me waren? Ik heb meegewerkt aan een uitzending over de zelfmoord van mijn partner. Mijn tranen, die wilden ze graag op antenne. Tussendoor even horen hoe het met je gaat? Nee.”
U kunt de politiek in.
“Begin alsjeblieft niet wéér over Mischaël Modrikamen. Moet ik het nog eens uitleggen, of wat?”
Een journalist van Sud Presse betrapte u tijdens een ontmoeting met Modrikamen.
“Ik was daar zelf als journalist. We dachten een documentaire te maken over zijn op dat moment volgens sommige peilingen incontournable geworden Parti Populaire. Ik heb heel nadrukkelijk ontkend tegenover die gast van Sud Presse, maar hij geloofde mij niet en bracht het verhaal toch. Wat alweer iets zegt over hoe media geworden zijn. Fake news bestaat in België niet? Vergeet het. For the record: ik ben een liberale, ik kom uit voor mijn meningen. De PP is absoluut mijn partij niet, en al helemaal not my cup of tea.”
Oud 28 november 2018, 09:46   #9
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Groen/Ecolo heeft maar één doel, nl het land omvormen tot één groot fietspad en volbouwen met sociale woningen voor islamieten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 10:20   #10
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Groen/Ecolo heeft maar één doel, nl het land omvormen tot één groot fietspad en volbouwen met sociale woningen voor islamieten.
Dat is al een tijdje aan de gang hoor.

De 'sociale woningen' daar zie je ook al meer- en meer 'vreemdelingen' inkruipen naast het Oh! zo prachtige wagenpark/bestelwagenpark dat ze voor de deuren van de gebouwen weten te stallen.

85% (kan best hoger liggen dat percentage) heeft zelfs geen recht om aanspraak te maken op een sociale woning mocht met de korrel op de som eens gaan nemen.

Laatst gewijzigd door Universalia : 28 november 2018 om 10:21.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 10:21   #11
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Wat een verrassing, zo'n islam-troela is verantwoordelijk voor ontslag van Emmanuelle Praet :

https://www.demorgen.be/politiek/kha...igen-b053e59c/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 28 november 2018 om 10:36.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 10:50   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

RTL is een privébedrijf en doet dus wat het wil.

maar het bewijst vooral dat we in 2 totaal verschillende werelden leven, in Wallonië leven ze echt in een bubbel waar elke andere mening verboden is.
Oud 28 november 2018, 10:54   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
RTL is een privébedrijf en doet dus wat het wil.

maar het bewijst vooral dat we in 2 totaal verschillende werelden leven, in Wallonië leven ze echt in een bubbel waar elke andere mening verboden is.
dit gaat niet over privé of overheid, dit gaat over een redactie die ingrijpt op een journalist onder druk van buitenaf.

een zichzelf respecterende redactie doet dit niet ongegrond en ongemotiveerd...
Oud 28 november 2018, 11:08   #14
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dit gaat niet over privé of overheid, dit gaat over een redactie die ingrijpt op een journalist onder druk van buitenaf.

een zichzelf respecterende redactie doet dit niet ongegrond en ongemotiveerd...
de vraag is of dit echt onder druk van buitenaf is hé. Uiteraard staat dat mooi in de retoriek van Francken dat het Ecolo is die in feite deze journalist heeft buiten gesmeten. maar dat lijkt toch wat ver van de waarheid te zijn (wat nogal vaak is bij beweringen van Francken).

RTL kijkt naar zijn klanten, de kijkers. Die vinden blijkbaar, toch volgens RTL, dat kritiek op N-VA snoeihard mag zijn, maar dat een indirecte verwijzing naar Ecolo een druppel te veel is.

Is dit dus gemotiveerd? ja, maar vanuit Vlaanderen bekeken volgens verkeerde motiveringen. Vanuit Wallonië bekeken, lijkt het me de juiste motivering.
Oud 28 november 2018, 11:20   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dit komt uit een artikel uit de De Standaard:
volledig artikel kan ik niet zetten, staat achter de betaalmuur.
Citaat:
Zender met buikgevoel

Politicoloog Guillaume Grignard (ULB) kadert de beslissing in het veranderende politieke landschap. ‘RTL wil zich profileren als de tv-zender met buikgevoel die, in tegenstelling tot de “elitaire” RTBf, aan de kant van de gewone man staat’, zegt hij in Le Soir. En de grondstroom in Wallonië is nu eenmaal links. ‘RTL probeert mee te surfen op de recente golf van de PVDA/PTB’, meent Grignard, ‘en nu dus ook op die van de gilets jaunes.’ Iemand van het kaliber van Praet kun je dan missen als kiespijn.

‘Dat lijkt me wat kort door de bocht’, zegt Dave Sinardet. ‘Je mag ook in Wallonië de conservatieve grondstroom niet onderschatten, zeker onder de kijkers en luisteraars van RTL. Als je de commentaren op RTL Online leest, merk je meteen dat Theo Francken ook onder de taalgrens veel fans heeft.’

‘Wel is het zo dat de samenstelling van het vaste panel van C’est pas tous les jours dimanche niet langer representatief is voor het politieke landschap’, zegt Sinardet. ‘Ecolo en PTB, die nu ook grote partijen zijn, hebben er geen “vertegenwoordiger”. Misschien verklaart dat mee de wat kregelige reactie van Khattabi.’
RTL heeft hier dus een commerciële beslissing genomen, enerzijds rekening houdend met hun kijkers maar anderzijds ook rekening houdend met de politieke partijen die ze willen te vriend houden.
Oud 28 november 2018, 11:31   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dit komt uit een artikel uit de De Standaard:
volledig artikel kan ik niet zetten, staat achter de betaalmuur.

RTL heeft hier dus een commerciële beslissing genomen, enerzijds rekening houdend met hun kijkers maar anderzijds ook rekening houdend met de politieke partijen die ze willen te vriend houden.
eerder alleen rekening houdend met de politieke partijen die ze te vriend willen houden ... in Frankrijk en ook hier wijzen bevragingen immers uit dat 75% vd bevolking het eens is met de eisen van de gele hesjes...
Oud 28 november 2018, 12:26   #17
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hebben onze grootvaders daarvoor 4 jaar gevochten achter de IJzer ?

Leve de Vlaamse onafhankelijkheid .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:47   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die dame (die in Vlaanderen zou wonen) kan het scherp stellen, en met enige zin voor humor:

“Indien ik het woord Ecolo had vervangen door N-VA, dan zat ik nog steeds op antenne”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...enne~aa7cf138/

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 14:53   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hebben onze grootvaders daarvoor 4 jaar gevochten achter de IJzer ?

Leve de Vlaamse onafhankelijkheid .
ik weet niet hoe t met jouw grootvaders zat, maar de mijne hebben maar 18 dagen 'gevochten' ze!
Oud 28 november 2018, 16:02   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik weet niet hoe t met jouw grootvaders zat, maar de mijne hebben maar 18 dagen 'gevochten' ze!
In 40-45 was dat het geval ,
maar in 14-18 hebben ze wel degelijk 4 jaar gevochten.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be