Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2019, 18:16   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Welke breekpunten hinderen pvda om Vlaams deel te nemen?

Beetje freewheelen.

titel: PVDA: “We gaan ons opdringen bij onderhandelingen”
link: https://www.hln.be/nieuws/binnenland...ngen~a24e278d/

Citaat:
PVDA is één van de winnaars van de verkiezingen en zal de “authentieke stem van links” laten horen in de vijf parlementen. Dat was de boodschap van een tevreden voorzitter Peter Mertens en partijwoordvoerder Raoul Hedebouw na afloop van het partijbestuur. PVDA zag het aantal parlementsleden stijgen van 8 naar 42 en is voortaan vertegenwoordigd in vijf parlementen.

Het aantal Kamerzetels is verzesvoudigd van twee naar twaalf, aldus Hedebouw die de fractie ook zal leiden. “Voortaan kunnen we in alle commissies aanwezig zijn en ook over onze eigen voorstellen stemmen. Bovendien zullen we als erkende fractie aanwezig zijn in de Conferentie van Voorzitters die de werking van de Kamer bepaalt”, zegt hij.
Raoul Hedebouw benadrukte dat een derde van de PVDA-kamerfractie arbeider is, zoals bijvoorbeeld vakbondsmensen Maria Vindevoghel en Gaby Colebunders.

Mertens zei dat de partij op één vertegenwoordiger in het Vlaams Parlement had gerekend, “maar dat zijn er vier geworden”. De fractie zal worden geleid door Jos D’haese. In het Brussels Parlement steeg het aantal verkozenen van vier naar elf. De fractie zal worden geleid door Françoise De Smedt. In Wallonië steeg het aantal verkozenen van twee naar tien terwijl de partij ook haar intrede doet in het Europees Parlement met één verkozene.
Lees ook
De Wever start morgen met gesprekken voor vorming Vlaamse regering. PVDA, Groen en sp.a eerst aan de beurt
“Kloof tussen politiek en burger”

Mertens waarschuwde voor het gevaar dat de traditionele partijen na hun verkiezingsnederlaag gewoon zullen willen overgaan tot de orde van de dag. “Zondag was geen communautaire stemming of een stemming rond migratie”, aldus de voorzitter.
“Maar de burger heeft zijn angst voor zijn pensioen en de koopkracht willen uitdrukken. Hij heeft het signaal willen geven dat hij zich een nummer voelt, in de steek gelaten door de traditionele partijen”, vervolgde hij. “De echte kloof is niet die tussen noord en zuid, maar tussen de traditionele politiek en de gewone man”, vatte Peter Mertens het samen.

N-VA is niet de dam tegen het Vlaams Belang, maar integendeel de brug naar het Vlaams Belang.

Voor PVDA is de sterke groei van Vlaams Belang verontrustend. Maar ook daar moeten de traditionele partijen in eigen boezem kijken, vond Mertens. “Zij hebben het klimaat en de voedingsbodem geschapen waardoor de mensen Vlaams Belang stemmen.”

De voorzitter wees vooral naar N-VA: “N-VA is niet de dam tegen het Vlaams Belang die het beweerde te zijn, maar integendeel de brug naar het Vlaams Belang. Het is dan ook noodzakelijk om te kijken naar de oorzaken waarom de mensen voor het Vlaams Belang stemmen: de mensen voelen zich niet meer veilig wat hun pensioen, hun koopkracht,... betreft.”
Breuk met verleden

Wil PVDA in een regering stappen? “We gaan ons opdringen bij de coalitieonderhandelingen”, zei Raoul Hedebouw. Maar die gesprekken moeten wel over de grond van de zaak gaan. Hedebouw verwees onder meer naar het Waalse Marshallplan waarin heel wat maatregelen zitten die voor de partij onaanvaardbaar zijn.
PVDA wil enkel in een regering stappen indien er op een aantal punten een duidelijke breuk met het verleden gerealiseerd wordt. “We zullen niet meewerken aan een aanslag op de portemonnee van de burger”, aldus Hedebouw. “Of kan u zich voorstellen dat we zouden meewerken aan het beknibbelen op het pensioen? We zullen de fouten niet maken die Ecolo in de jaren 90 maakte, waarna de partij door de kiezer werd afgestraft”, besloot hij.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2019, 19:11   #2
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

BDW: "Ah, gijlie komt u hier opdringen ?!
Daar is't gat van den timmerman zie!"
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2019, 19:18   #3
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
BDW: "Ah, gijlie komt u hier opdringen ?!
Daar is't gat van den timmerman zie!"
Als ik mij goed herinner is BDW eerder al eens in coalitie gegaan met PVDA in een of ander Antwerps district om het VB buiten te houden.

Het kan een verkeerde herinnering zijn maar dat staat me toch ergens van voor.

Dat gezegd zijnde ik deel weinig tot niets van de overtuiging van PVDA, maar het is wel waarschijnlijk tezamen met VB een van de enige partijen waarvan ik erin geloof dat die mensen het uit overtuiging doen niet omwille van de postjes...
Oud 27 mei 2019, 20:07   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ocharme die communisten. Ze halen nipt de kiesdrempel en denken al hun wil te kunnen opdringen. Dat lukt zelfs een bijna meerderheid van Vlaams-nationalisten niet, maar Amada, oeps, de PVDA slaagt daar natuurlijk wél in. Ze hebben dan ook hun lesje geleerd toen Julien Lahaut vermoord werd. Vive La republiek werd Vive Belgique. Alle macht aan de arbeiders....waaronder de monarchie.
Oud 28 mei 2019, 08:23   #5
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Als ik mij goed herinner is BDW eerder al eens in coalitie gegaan met PVDA in een of ander Antwerps district om het VB buiten te houden.

Het kan een verkeerde herinnering zijn maar dat staat me toch ergens van voor.

Dat gezegd zijnde ik deel weinig tot niets van de overtuiging van PVDA, maar het is wel waarschijnlijk tezamen met VB een van de enige partijen waarvan ik erin geloof dat die mensen het uit overtuiging doen niet omwille van de postjes...
Neen dat is nog nooit gebeurd.

PVDA bestuurt wel mee in district Borgerhout, maar dat is niet in een coalitie met N-VA.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 mei 2019 om 08:23.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be