Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 augustus 2019, 09:27   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.824
Standaard Eén Tesla voor alle Kermtenaren

EVs zijn duurzame deelauto's, ook een Tesla.
Zelfs zijn eigen Tesla.

Particulier autodelen, wat denken jullie ervan?

Auto's staan in het algemeen 95% van hun tijd gewoon stil, autodelen verandert dat cijfer.

Eerlijk gezegd, moest ik (of beter wij) nu een Tesla hebben zou ik het niet doen. Wij rijden nog net teveel dagelijks auto.

Maar moesten we een hoop zonnepanelen hebben, en een thuisbatterij en op bepaalde dagen stroom in overschot, zal ik wslk wel anders denken. Zeker als men zijn EV steeds minder nodig heeft, zou het te zot zijn die dagenlang in de garage te laten staan, dat zou (stroom)verspilling zijn, want met die stroom kan gereden worden.

Vooral door mensen die ook niet dagelijks een auto nodig hebben, maar op regelmatige basis wel eentje goed kunnen gebruiken.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190802_...le-kermtenaren
zaterdag 3 augustus 2019 - Hasselt

Eén Tesla voor alle Kermtenaren

Tom Nijsen, een van de drijvende krachten van de werkgroep Duurzaam Kermt heeft een Tesla 3 ter beschikking voor alle dorpelingen die de wagen willen delen. “De auto staat voor de deur. Mensen kunnen gewoon reserveren via het platform Cozycar”, zegt Tom.


Tom Nijsen, een van de drijvende krachten achter Duurzaam Kermt (vandaar de nummerplaat), deelt zijn Tesla met het hele dorp.


De werkgroep Duurzaam Kermt is een onderdeel van de Dorpsraad van deze Hasseltse deelgemeente. “We hebben binnen de werkgroep al verschillende initiatieven genomen”, zegt Tom. “Nu willen we graag het vervoer wat beter organiseren en dat vooral betaalbaarder en op maat maken. Zo bespaart iedereen, en vooral het milieu vaart er wel bij.”

De Tesla staat los van Zen Car, dat in Kermt ook elektrisch autodelen aanbiedt. “Eigenlijk is het verhaal thuis ontstaan. We hebben een eigen thuisbatterij die voortdurend bijlaadt, maar waarvan we energie over hebben.
Dus hebben we beslist om die ‘overschot’ nuttig te gaan gebruiken door er een auto mee op te laden.


Daarnaast is het zo dat wij die auto niet voortdurend nodig hebben en dus leek het bijna vanzelfsprekend om hem in te zetten als deelauto. We doen dat onder de noemer van particulier autodelen, waarbij de kosten verdeeld worden a rato van de gereden kilometers.

Dat betekent natuurlijk ook dat wanneer iemand anders de auto reserveert via het platform Cozycar en wijzelf op dat ogenblik een wagen nodig hebben, we een beroep moeten doen op bijvoorbeeld Zen Car. Dat hebben we afgelopen week nog moeten doen. Voorlopig zijn we met twee die de auto delen, maar op 29 augustus organiseren we een tweede informatievergadering waar we een tiental mensen verwachten.”

Besparen
“Op jaarbasis bespaart iedereen die in het deelproject stapt tussen de 1.000 en 3.000 euro op autokosten in vergelijking met zelf een auto hebben. Ons uiteindelijke doel is om in Kermt tot een aantal particuliere en duurzame deelauto’s te komen, waardoor het systeem nog aantrekkelijker wordt. Het platform Cozycar regelt daarbij enerzijds de identificatie van de auto-eigenaars en de kandidaat-delers en anderzijds de reserveringen. Zo kan iedereen perfect zien wanneer een bepaalde auto beschikbaar is. Meer gebeurt er daar niet. De rest, de financiële afhandeling, verloopt rechtstreeks tussen de eigenaar van de auto en de gebruiker. Ik denk dat er in elke buurt, dus zeker niet alleen in Kermt, voldoende mogelijkheden zijn om tot gelijkaardige constructies te komen.
Op die manier rijden er minder auto’s en worden de wagens die er wel zijn ook echt geregeld gebruikt. De verschillende deelsystemen kunnen perfect naast mekaar bestaan en vormen zelfs de ideale aanvulling op drukkere momenten.”

Laatst gewijzigd door Micele : 3 augustus 2019 om 09:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2019, 06:44   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
EVs zijn duurzame deelauto's, ook een Tesla.
Zelfs zijn eigen Tesla.

Particulier autodelen, wat denken jullie ervan?

Auto's staan in het algemeen 95% van hun tijd gewoon stil, autodelen verandert dat cijfer.

Eerlijk gezegd, moest ik (of beter wij) nu een Tesla hebben zou ik het niet doen. Wij rijden nog net teveel dagelijks auto.

Maar moesten we een hoop zonnepanelen hebben, en een thuisbatterij en op bepaalde dagen stroom in overschot, zal ik wslk wel anders denken. Zeker als men zijn EV steeds minder nodig heeft, zou het te zot zijn die dagenlang in de garage te laten staan, dat zou (stroom)verspilling zijn, want met die stroom kan gereden worden.

Vooral door mensen die ook niet dagelijks een auto nodig hebben, maar op regelmatige basis wel eentje goed kunnen gebruiken.
Autodelen oké.
Maar zeker geen wagen met de reputatie van brolwagen als Tesla.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2019, 08:04   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.824
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Autodelen oké.
Maar zeker geen wagen met de reputatie van brolwagen als Tesla.
Tesla model X mee op het podium bij ADAC als beste wagen van 2018 (allround), ook de e-Golf haalt dezelfde note 1,9:
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...autos-ranking/
Ganz oben auf dem Treppchen stehen 2018 vier sehr unterschiedliche Fahrzeuge: Mercedes C- und S-Klasse – jeweils mit Dieselmotor – sowie Tesla Model X und VW e-Golf mit Elektroantrieb. Was sie trotz aller Preis- und Größenunterschiede eint: Sie bringen sehr ausgewogene Eigenschaften mit, schneiden in keinem Kriterium schlecht ab. Genau das ist das Prinzip beim ADAC Autotest. Es geht darum, den besten Allrounder zu finden – nicht den besten Spezialisten.

Ein Sportwagen kann zum Beispiel gute Fahrleistungen haben und zackig um die Ecke flitzen – aber was hilft's, wenn die Rundumsicht miserabel oder der Verbrauch zu hoch ist? Alle Autos werden nach einem einheitlichen Maßstab bewertet. Der ADAC unterscheidet weder nach Antrieb noch nach Fahrzeugklasse.


Von links: Tesla Model X, Mercedes C- und S-Klasse auf dem Siegertreppchen

Platz 1-10
Mercedes C 220d 9G-Tronic
Gesamtnote: 1,9
Mercedes S 400d 9G-Tronic :
Gesamtnote: 1,9
Tesla Model X 100D :
Gesamtnote: 1,9
Einzelnoten
Karosserie: 2,4
Innenraum: 2,3
Komfort: 2,0
Motor/Antrieb: 0,9
Fahreigenschaften: 2,2
Sicherheit: 2,1
Umwelt/Ecotest: 1,7
Hier finden Sie den ausführlichen ADAC Autotest des Tesla Model X 100D im pdf-Format: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...del_X_100D.pdf
VW e-Golf
Gesamtnote: 1,9

BMW 520d Touring Steptronic
Gesamtnote: 2,0
---


pssst Musk heeft de ADAC-testers allemaal omgekocht, hoogverraad in Duitsland.



Steeds meer EV die thuis laden: de stinkende tankstations zijn eventueel de pineut.
Citaat:
Volgens de cijfers van de Belgische Petroleum Federatie (BPF) waren er 3.178 tankstations in België op 1 januari 2015. Op 1 januari 1998 waren dat er nog 5.263. De locaties waar we onze voertuigen kunnen voltanken zitten in dalende lijn met andere woorden. We moeten dus meer omrijden om te kunnen tanken (met meer tijdverlies en onnodig brandstofverbruik tot gevolg). België is overigens niet het enige land in Europa waar het aantal tankstations aan het verminderen is.

https://www.fleet.be/wat-als-we-onze...ieten-leveren/
Nederlanders hebben een beperkte oplossing:
Citaat:


Shell TapUp (Nederland)

Zo is Shell in Nederland van start gegaan met een pilootproject in vier Rotterdamse wijken. De naam van dit project: Shell TapUp.

De klanten kunnen aan de hand van een app zowel Euro 95 als diesel bestellen. Ze kunnen zelfs de juiste locatie en het precieze tijdstip van de levering aanduiden.

De klant hoeft niet noodzakelijk thuis te zijn op het moment dat zijn wagen wordt volgetankt. Het is vanzelfsprekend wel belangrijk dat het team van Shell TapUp de dop van de brandstoftank kan openmaken. De (beveiligde) betaling gebeurt achteraf via domiciliering of kredietkaart.

De brandstofprijs komt min of meer overeen met de prijs aan de pomp in de tankstations in de buurt. Voor de dienstverlening betaalt men echter een meerprijs van 3,95 euro.

Om deze service te kunnen verlenen heeft Shell een compact elektrisch voertuig laten ontwikkelen die voldoende brandstof kan vervoeren om circa tien voertuigen te bevoorraden.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 augustus 2019 om 08:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be