Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2019, 02:26   #1
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.447
Standaard Brusselse schooldirectrice: "Ik hoop dat het verplichte Nederlands wordt afgeschaft."

In Anderlecht bestiert Barbara Tournay (65) een zogenaamde probleemschool met beroeps- en technisch onderwijs. De leerlingen komen zonder uitzondering uit moeilijke (thuis)situaties, uit andere scholen of andere landen. Het Institut Marius Renard is hun terminus. ‘Sommige scholieren van 14 tellen nog op hun vingers.’

BRON

Dit is behoorlijk choquerend.

Als jongeren uit Brussel geen Nederlands meer leren, in welke taal gaan ze dan met hun Vlaamse landgenoten praten?
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 02:47   #2
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
In Anderlecht bestiert Barbara Tournay (65) een zogenaamde probleemschool met beroeps- en technisch onderwijs. De leerlingen komen zonder uitzondering uit moeilijke (thuis)situaties, uit andere scholen of andere landen. Het Institut Marius Renard is hun terminus. ‘Sommige scholieren van 14 tellen nog op hun vingers.’

BRON

Dit is behoorlijk choquerend.

Als jongeren uit Brussel geen Nederlands meer leren, in welke taal gaan ze dan met hun Vlaamse landgenoten praten?
Veel zal dat niet veranderen want hoewel ze het nu wel worden verondersteld te leren kunnen ze het toch niet.

Mijn vraag aan die scholen is dan : hoe geraken die leerlingen aan hun diploma middelbaar als ze het voor het vak Nederlands niet voldoen ?
Toen ik in het middelbaar zat en je slaagde niet voor een taal vak was dit geen diploma.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 06:17   #3
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Mijn vraag aan die scholen is dan : hoe geraken die leerlingen aan hun diploma middelbaar als ze het voor het vak Nederlands niet voldoen ?
Toen ik in het middelbaar zat en je slaagde niet voor een taal vak was dit geen diploma.
Omdat het niveau van het onderwijs in het algemeen sterk in achteruit aan het gaan is. Je ziet in Vlaanderen al de beweging dat "ondewijs leuk en plezant moet zijn, je mag niet meer quoteren, je mag mensen niet meer buizen, je mag mensen hun jaar niet meer afnemen en laten overdoen etc", steeds meer schoolresultaten worden aangevochten voor de rechtbank

En in Brussel en Wallonie is het gewoon nog wat erger.
__________________
Hitler was een socialist.


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 06:38   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
In Anderlecht bestiert Barbara Tournay (65) een zogenaamde probleemschool met beroeps- en technisch onderwijs. De leerlingen komen zonder uitzondering uit moeilijke (thuis)situaties, uit andere scholen of andere landen. Het Institut Marius Renard is hun terminus. ‘Sommige scholieren van 14 tellen nog op hun vingers.’

BRON

Dit is behoorlijk choquerend.

Als jongeren uit Brussel geen Nederlands meer leren, in welke taal gaan ze dan met hun Vlaamse landgenoten praten?
Mss de geldkraan richting Brussel eens dichtdraaien.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 07:39   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 77.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Omdat het niveau van het onderwijs in het algemeen sterk in achteruit aan het gaan is. Je ziet in Vlaanderen al de beweging dat "ondewijs leuk en plezant moet zijn, je mag niet meer quoteren, je mag mensen niet meer buizen, je mag mensen hun jaar niet meer afnemen en laten overdoen etc", steeds meer schoolresultaten worden aangevochten voor de rechtbank

En in Brussel en Wallonie is het gewoon nog wat erger.
Zou N-VA niet best Ben Weyts een paar jaar uitlenen aan Brussel opdat hij daar het onderwijs kan in goede banen leiden ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 08:14   #6
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 15.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
In Anderlecht bestiert Barbara Tournay (65) een zogenaamde probleemschool met beroeps- en technisch onderwijs. De leerlingen komen zonder uitzondering uit moeilijke (thuis)situaties, uit andere scholen of andere landen. Het Institut Marius Renard is hun terminus. ‘Sommige scholieren van 14 tellen nog op hun vingers.’

BRON

Dit is behoorlijk choquerend.

Als jongeren uit Brussel geen Nederlands meer leren, in welke taal gaan ze dan met hun Vlaamse landgenoten praten?
Waar kunnen ze werk vinden?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 08:47   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.066
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
In Anderlecht bestiert Barbara Tournay (65) een zogenaamde probleemschool met beroeps- en technisch onderwijs. De leerlingen komen zonder uitzondering uit moeilijke (thuis)situaties, uit andere scholen of andere landen. Het Institut Marius Renard is hun terminus. ‘Sommige scholieren van 14 tellen nog op hun vingers.’

BRON

Dit is behoorlijk choquerend.

Als jongeren uit Brussel geen Nederlands meer leren, in welke taal gaan ze dan met hun Vlaamse landgenoten praten?
Die gaan op wat latere leeftijd gewoon de reeds weldoorvoede werkloosheidsstatistieken van “Bruxelles” nog wat extra aandikken.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 08:56   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Omdat het niveau van het onderwijs in het algemeen sterk in achteruit aan het gaan is. Je ziet in Vlaanderen al de beweging dat "ondewijs leuk en plezant moet zijn, je mag niet meer quoteren, je mag mensen niet meer buizen, je mag mensen hun jaar niet meer afnemen en laten overdoen etc", steeds meer schoolresultaten worden aangevochten voor de rechtbank

En in Brussel en Wallonie is het gewoon nog wat erger.
Daar is inderdaad veel van waar. Volgens mij mag een leraar aan een leerling zelfs niet meer vragen om wat meer zijn best te doen of hij riskeert een klacht aan zijn been te hebben.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 09:49   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik heb dat artikel grondig gelezen.
Ik moet haar gelijk geven. Toch op dat ene vlak.
Wat een schrijnende toestanden.
Ze verdient veel meer bewondering dat het elitaire schoolke waar de keuninklijke prinsen naar toe gaan of gingen.

Tegelijk: een directrice die een hele studentenloopbaar doorliep, in Brussel woont ... en toegeeft dat ze geen Nederlands verstaat (maar het wel probeert te spreken in Vlaanderen).
Wat zei ooit Leterme daarover?



Citaat:
nterview Directrice Barbara Tournay-Dufrenne neemt geen blad voor de mond
‘Ik hoop dat het verplichte Nederlands wordt afgeschaft’

In Anderlecht bestiert Barbara Tournay (65) een zogenaamde probleemschool met beroeps- en technisch onderwijs. De leerlingen komen zonder uitzondering uit moeilijke (thuis)situaties, uit andere scholen of andere landen. Het Institut Marius Renard is hun terminus. ‘Sommige scholieren van 14 tellen nog op hun vingers.’
Facts & figures Lees verder onderaan

Wie is Tournay?

• 65 jaar.

• Woont 45 jaar in Brussel.

• Wilde piano studeren, maar haar moeder vond dat wat te artistiek. Ze werd wiskundeleerkracht.

• Is haar 44ste schooljaar gestart, maar gaat op het einde van het jaar met pensioen. • Ze weet nog niet aan wie ze de fakkel doorgeeft. ‘Als mijn filosofie maar bewaard blijft.’

Het is makkelijk verdwalen in de gangen van het Institut Communal Marius Renard in Kuregem, een quartier chaud in Anderlecht. Het imposante gebouw in de Georges Moreaustraat is 100 jaar oud, heeft hoge ramen die veel licht vangen, maar vanbinnen oogt alles aftands. Ruim 650 leerlingen lopen hier rond, van wie driekwart beroeps- en de rest technisch onderwijs volgt. De middelbare school torst een slechte reputatie, zoals het hele Franstalige onderwijs in Brussel. Directrice Barbara Tournay knikt. ‘Je wilt niet weten hoeveel jonge mensen hier aankloppen, omdat ze al op meerdere scholen buiten zijn gegooid … Dikwijls nog vóór hun veertiende. Des exclus – dat is een écht probleem.’

Zittenblijven, schooluitval, spijbelen en een dramatisch laag niveau, het is voor Tournay dagelijkse kost. Het schrikt haar niet af. Met het hart op de tong en veel liefde voor haar leerlingen houdt de directrice de boel draaiende.
U hebt hier, op zijn zachtst gezegd, een moeilijk publiek.

‘Onze leerlingen zijn niet moeilijk, wel hebben ze allemaal een moeilijke achtergrond. Verwaarlozing of achterlating, alcoholisme en geweld thuis, stigmatisering en racisme op dagelijkse basis. De meeste zijn Belgen met een migratieachtergrond die hier geboren zijn, als tweede of derde generatie. Maar we hebben ook ?*anderstalige nieuwkomers, die terechtkomen in de DASPA-klassen (onthaalklassen zoals de OKAN-klassen in Vlaanderen, red.), waar ze intensief aan hun taalachterstand werken.’

‘Ik zal niet snel een leerling opgeven, al klopt het dat sommigen nérgens raken’

‘Sommige jongeren komen van ver. We hebben Syriërs gehad die nooit naar school waren geweest en zelfs geen bic konden vasthouden. Opvallend genoeg komen de mooiste successen vaak uit die DASPA-klassen.’
Kunt u concreet maken wat de uitdaging is voor uw leerkrachten?

‘Onze school biedt, na de brede eerste graad, technisch- en beroepsonderwijs aan. Twaalfjarigen die zich inschrijven zonder diploma van het lager onderwijs, starten in de 1D-klas. Lukt het hen niet om daar hun getuigschrift te halen, dan krijgen ze een herkansing in 2D. Terwijl 95 procent van alle leerlingen in Wallonië en Brussel zijn diploma basisonderwijs haalt, heb ik in mijn D-klassen soms nul geslaagden.’
Wat dan?

‘Tja, dat varieert. Sommige scholieren van 14 jaar tellen nog op hun vingers. We zijn al heel blij als onze leerlingen uiteindelijk het vierde jaar halen. Dan vinden ze werk. Maar u wilt niet weten hoeveel leerlingen daar n?*ét geraken. Hen probeer ik aan het “duaal leren” (leren op school in combinatie met leren in een onderneming, red.) te krijgen, maar ook dat lukt niet bij iedereen.’



‘Ik heb meisjes in snit en naad die niet kunnen rekenen en dus opgelicht worden waar ze bij staan. Hen proberen we de gewoonte bij te brengen om een rekenmachientje boven te halen telkens als ze moeten betalen, bijvoorbeeld in de tram. Zodat ze tenminste wat zelfredzaam zijn.’
Zijn er veel ‘verloren jongeren’ in Brussel?

‘Ik zal niet snel een leerling opgeven, al klopt het dat sommigen nérgens raken. Wat ze dan worden in het beroepsleven? Straatveger of zo. Of niets. De rij voor het OCMW hier in Anderlecht is wel een kilometer lang. Het grootste gevaar vormen de jongeren die op de rand van delinquentie balanceren en aan hun lot overgelaten worden. Nu, ze zijn niet per definitie crimineel, omdat ze eens in aanraking komen met het gerecht. Ik had ooit een leerling met een enkelband. Hij had een stommiteit begaan, maar eigenlijk was hij een petit gamin, een meeloper.’

‘Soms zeggen mijn leerkrachten dat ik zulke leerlingen aan de deur moet zetten. Maar het is onze rol om hen op te vangen, antwoord ik hen dan. Zodat ze niet op straat belanden en jullie auto’s vernielen.’
Hoe slaagt u erin de discipline te handhaven?

‘De derde- en vierdejaars hebben hier twee jaar lang geen Nederlands gehad, omdat ik gewoon geen leerkracht vond’

‘In het begin van het schooljaar krijgt elke leerling 120 gedragspunten. Als ze iets mispeuteren, worden er punten afgetrokken. De bedoeling is dat iedereen op het einde van het schooljaar nog 60 punten overheeft, anders volgt er een deliberatie. Wie onder de 40 eindigt … tja, dat is een probleem. We zijn slechts een paar weken ver en er zijn leerlingen die al 20 gedragspunten kwijt zijn, faut le faire.’

‘Vanaf dit jaar wil ik ook punten b?*j kunnen geven. Want als we de leerlingen zelfvertrouwen willen geven, moeten we ook hun goeie kanten benadrukken. Leerlingen moeten zelf ontdekken hoe het werkt, met vallen en opstaan. Wij moeten hen daar zin in geven en begeleiden.’

Dramatisch tekort

De directrice verdedigt haar leerlingen te vuur en te zwaard. Als de politie op straat haar jongeren er weer maar eens uitpikt voor controle, kijkt Barbara Tournay met gekruiste armen toe om na te gaan of ze niet nodeloos gestigmatiseerd worden. Ze vecht tegen de tweedeling ‘probleemschool’ versus ‘goeie school’. ‘Het zijn niet per se goeie scholen, wel scholen voor goeie leerlingen’, preciseert Tournay. ‘De onze zullen geen Nobelprijzen winnen, maar ze geven je wel ongelooflijk veel terug.’
Collega’s van u klagen dat het respect voor leerkrachten exponentieel afneemt.

Zeldzame stilte in het Institut Marius Renard in Anderlecht.

‘Weet u wat ?*k een gebrek aan respect vind? De houding van de Franse Gemeenschap. Tegen alle logica in voert die nu een tronc commun in: alle leerlingen moeten tot en met het derde jaar samenzitten in een algemene richting. De maatregel bewijst wat ik al langer vaststel: de beleids?*makers hebben weinig voeling met het terrein. Het gevolg zal zijn dat het niveau nog meer zakt, omdat de zittenblijvers het naar beneden halen. Wat we écht nodig hebben, zijn leerkrachten die van meet af aan de jongeren naar de juiste richting begeleiden.’
Is het Pacte d’excellence te veel op Wallonië en te weinig op Brussel gericht?

‘Wees maar zeker. Het grote verschil is het tekort aan leerkrachten. In Brussel is het dramatisch. De derde- en vierdejaars hebben hier twee jaar lang geen Nederlands gehad, omdat ik gewoon geen leerkracht vond. Een Nederlandstalige native speaker kun je al helemaal vergeten. Ik ben al blij met iemand die een beetje Nederlands kent.’

‘Een goeie zaak aan het oorspronkelijke Pacte is dat het de deur open heeft gezet om het Waalse systeem ook in Brussel in te voeren, zodat we het verplichte Nederlands als tweede taal zouden kunnen afvoeren. Intussen zegt de nieuwe regering alweer het omgekeerde – dat is politiek, zeker?’
Dat kun je in het tweetalige Brussel toch niet maken?

‘Steeds meer leerlingen hebben geen eten mee en krijgen thuis geen ontbijt. Sommige leerkrachten nemen kleren van hen mee om thuis in de machine te wassen’

‘Dit is de situatie. Veel van onze nieuwkomers zijn geboren en opgegroeid in het buitenland. Zij praten dikwijls al twee of drie talen, maar (nog) geen Frans. Als ze minder dan een jaar in België zijn en jonger dan 18, kunnen we hen in de DASPA-klas zetten. Anders niet. De jongeren die toekomen zonder papieren, gaan naar 2D of het derde jaar beroeps. We leren hen Frans, maar ineens moeten ze daar ook verplicht Nederlands bij pakken. Terwijl ze een achterstand van jaren hebben op de anderen. Wat gebeurt er? Ze zakken voor Nederlands, verliezen de moed, en raken misschien niet in het volgende jaar.’

‘Ik heb een meisje gekend dat in haar thuisland Albanië in haar eerste jaar rechten aan de universiteit zat. Negentien jaar. Door de situatie van de vader moest het gezin vluchten. Ze hadden geen papieren, dus dat meisje kwam in het derde middelbaar beroeps?*onderwijs terecht. Toen ze naar het vierde ging, heb ik haar aangeraden om een school in Wallonië te zoeken. Daar kon ze tenminste haar beperkte kennis van het Engels valoriseren en met mooie cijfers afstuderen, in plaats van zes jaar achterstand in het Nederlands te moeten inhalen, terwijl ze die taal nooit zou gebruiken.’
U stuurt werkelijk Brusselse leerlingen naar Wallonië om het verplichte Nederlands te omzeilen?

‘Ik zeg niet dat het Nederlands niet nodig is, maar voor die leerlingen hoop ik dat de verplichting wordt afgeschaft. Kijk, idealiter praat iedereen alle landstalen, maar de realiteit is wat ze is. Ik heb vanaf de lagere school Nederlands gekregen, en als ik in Vlaanderen ben, probeer ik het te praten, maar ik begrijp het nog altijd niet. Nu, evengoed praten steeds minder Vlamingen goed Frans.’
Wat met zittenblijven? Het Franstalige onderwijs is de slechtste leerling van de klas.

Cédric Gerbehaye

‘Klopt. De overgrote meerderheid van de leerlingen die hier binnenkomen, is al één of twee keer blijven zitten. Het typische watervalsyndroom. In het derde jaar beroepsonderwijs dubbelt hier ruim de helft. Vaak omdat ze in de verkeerde studierichting gezet zijn.’
Moet het systeem op de schop?

‘Vaststaat dat het nefast is voor het zelfvertrouwen van de leerlingen. Niet alleen het zittenblijven, ook de manier waarop men kijkt naar technisch- en beroepsonderwijs. Sommige leerlingen met een B-attest dubbelen liever, omdat ze een heel negatief beeld hebben van het beroepsonderwijs. Spijtig. Ik vraag ouders vaak: wil je dat je kind verpleger of loodgieter wordt? De ouders kiezen al-tijd het eerste. Terwijl een loodgieter betere uren en vaak ook een beter loon heeft.’

Moutoufs

Slagen is belangrijk maar geluk evenzeer, vindt de directrice. Dat moet niet betekenen dat de lat lager moet, wél dat er ook ruimte is voor minder klassieke schoolactiviteiten. ‘Ik heb bijvoorbeeld twee schoolvoorstellingen van het theaterstuk Moutoufs van Jasmina Douieb gereserveerd. (moutoufs is een scheldnaam voor kinderen van een Belgo-Marokkaans koppel, red.)’, vertelt Tournay. Een paar jaar geleden is er met de hele school gewerkt rond de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust. ‘Anderlecht is altijd een aankomstgemeente geweest. Van onze school zijn 63 leerlingen gedeporteerd naar Auschwitz.’ Door er met de leerlingen over te debatteren, wil de directrice de geesten openen. Haar nieuwste idee is de invoering van een ‘tolkenpool’ van leerlingen, die indien nodig gesprekken met ouders vertalen. ‘Dat zal hun zelfvertrouwen opkrikken. Ons doel is om hen omhoog te trekken.’
Veel Brusselse scholen stellen ook vast dat de armoede stijgt.

‘Schrijnend is het. Steeds meer leerlingen hebben geen eten mee en krijgen thuis ook geen ontbijt. Hoe gaan we ermee om? Niemand betaalt hier inschrijvingsgeld – de gemeente past bij. We hebben een opleiding keukenhulp, waar tijdens de praktijklessen eten wordt gekookt. In de andere gevallen zorgt de school voor een maaltijd. Sommige leerkrachten nemen kleren van leerlingen mee om thuis in de machine te wassen. En in juli ben ik moeten terugkomen om een onderkomen te zoeken voor twee leerlingen die alleen wonen in Brussel. Ze waren opgelicht en buitengegooid door de huisbaas.’
Waar blijft u de energie halen?

‘De leerlingen geven mij energie. Dat vinden ook de meeste van mijn leerkrachten, hoor. Als ze vertrekken, is het omdat ze een job dichter bij huis gevonden hebben, zelden vanwege het gedrag van de leerlingen. Of omdat het niveau daalt. Die indruk hebben de leerkrachten namelijk altijd.’
Hebben ze gelijk?

‘Ja, ze hebben gelijk. Het niveau ?*s gedaald in vergelijking met een halve eeuw geleden. Maar de leerlingen hebben andere vaardigheden. De mini-onderneming die onze zevendejaars opstarten, leert hen bijvoorbeeld rekruteren, boekhouden, beheren, desnoods falen en opnieuw beginnen. En, niet oninteressant, ze krijgen opnieuw interesse voor het Frans, want ineens beseffen ze het belang van spelling.’ (lacht)
Facts & figures

- Het Franstalig onderwijs telt ruim 907.000 leerlingen, van wie 382.000 in het secundair onderwijs (schooljaar 2017-2018). 23 procent volgt les in Brussel, de rest in Wallonië. Voorspeld wordt dat de leerlingenpopulatie tegen 2030 met minstens 4 procent groeit.

- In Brussel gaat driekwart van alle 6- tot 17-jarigen naar een Franstalige school.

- In het secundair onderwijs zit 46 procent van de leerlingen achter op zijn leeftijd. Wie kijkt naar het vijfde jaar beroepsonderwijs, ziet dat 90,5 procent van de scholieren ouder is dan 16-17 jaar. Nu, de ‘retard scolaire’ kan ook slaan op een latere instap.

- Het aantal zittenblijvers daalt, maar nog steeds is het Franstalig onderwijs de slechtste leerling van de klas in Europa. 12 procent van de leerlingen in de middelbare school blijft minstens één keer zitten (in het derde alleen: 20 procent).

- In vergelijking met Wallonië heeft Brussel een significant hogere schooluitval in het derde, vierde en vijfde middelbaar, en een groter leerkrachtenverloop.

- In de PISA-rangschikking bekleedt het Franstalig onderwijs de 35ste plaats met 483 punten, 10 minder dan het gemiddelde. Het niveau van lezen en wiskunde is slecht. Het Nederlandstalig onderwijs staat op de tiende plaats.

- In 2000 sprak 20 procent van de Franstalige leerlingen in Brussel goed Nederlands, in 2017 was dat nog maar 8 procent.

- Ruim één op de drie leerlingen klaagt over verbaal geweld.

Bron: Onderwijsadministratie FWB, VUB en PISA
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 09:58   #10
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb dat artikel grondig gelezen.
Ik moet haar gelijk geven. Toch op dat ene vlak.
Wat een schrijnende toestanden.
Ze verdient veel meer bewondering dat het elitaire schoolke waar de keuninklijke prinsen naar toe gaan of gingen.

Tegelijk: een directrice die een hele studentenloopbaar doorliep, in Brussel woont ... en toegeeft dat ze geen Nederlands verstaat (maar het wel probeert te spreken in Vlaanderen).
Wat zei ooit Leterme daarover?
Dus een typisch Brussels geval, zelfs de directie van de vlaamse scholen spreken geen nederlands... en als je hen daarom zou willen schrappen stappen ze naar het gerecht en dat gerecht veroordeelt Vlaanderen zo gezegd o.w.v. wat???
Maar la Belgique is een normaal land hoor... Wie gelooft dat nog???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 10:01   #11
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb dat artikel grondig gelezen.
Ik moet haar gelijk geven. Toch op dat ene vlak.
Wat een schrijnende toestanden.
Ze verdient veel meer bewondering dat het elitaire schoolke waar de keuninklijke prinsen naar toe gaan of gingen.

Tegelijk: een directrice die een hele studentenloopbaar doorliep, in Brussel woont ... en toegeeft dat ze geen Nederlands verstaat (maar het wel probeert te spreken in Vlaanderen).
Wat zei ooit Leterme daarover?
Begrijp je nu waarom ik het absurd vindt dat een nieuwkomer die in Brussel komt voor zijn inburgering Nederlands NT 2 zou moeten kunnen ?
Als zelfs leerlingen middelbare school het niet (moeten) kunnen ?
Stel je voor wat een nieuwkomer moet denken als hij in keurig Nederlands iets vraagt aan een buschauffeur of een politieagent.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 10:08   #12
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Begrijp je nu waarom ik het absurd vindt dat een nieuwkomer die in Brussel komt voor zijn inburgering Nederlands NT 2 zou moeten kunnen ?
Als zelfs leerlingen middelbare school het niet (moeten) kunnen ?
Stel je voor wat een nieuwkomer moet denken als hij in keurig Nederlands iets vraagt aan een buschauffeur of een politieagent.
En waarom zouden leerlingen middelbare school het niet moeten kennen???
Belgisch indoctrinatie???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 10:28   #13
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dus een typisch Brussels geval, zelfs de directie van de vlaamse scholen spreken geen nederlands... en als je hen daarom zou willen schrappen stappen ze naar het gerecht en dat gerecht veroordeelt Vlaanderen zo gezegd o.w.v. wat???
Maar la Belgique is een normaal land hoor... Wie gelooft dat nog???

Volgens mij gaat het hier om een Franstalige school, hoor...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 10:30   #14
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Volgens mij gaat het hier om een Franstalige school, hoor...
Neen, het blijkt zelfs dat indien jij in Bruxelles je babys in een Vlaamse creche zet dat het alles behalve zeker is dat die babys daar Nederlands zullen horen... en eisen dat het personeel wel Nederlands zou kennen mag blijkbaar niet...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 6 oktober 2019 om 10:31.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 11:20   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zou N-VA niet best Ben Weyts een paar jaar uitlenen aan Brussel opdat hij daar het onderwijs kan in goede banen leiden ?
Ja, terug een beetje strenger.

Dat veel Noord-Afrikanen dan tot hun 18 jaar in het eerste leerjaar moeten blijven zitten - want elk jaar gebuisd, dan is dat maar zo.


Die kunnen dan terug het vuile en het zware werk doen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 6 oktober 2019 om 11:31.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 11:22   #16
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Volgens mij gaat het hier om een Franstalige school, hoor...
So ???
__________________






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 11:23   #17
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die gaan op wat latere leeftijd gewoon de reeds weldoorvoede werkloosheidsstatistieken van “Bruxelles” nog wat extra aandikken.
Duidelijk. De kans om werk te vinden nog wat verlagen. Koren op de molen van de PS. Kiezers 'fokken'.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 11:41   #18
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 32.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dus een typisch Brussels geval, zelfs de directie van de vlaamse scholen spreken geen nederlands... en als je hen daarom zou willen schrappen stappen ze naar het gerecht en dat gerecht veroordeelt Vlaanderen zo gezegd o.w.v. wat???
Maar la Belgique is een normaal land hoor... Wie gelooft dat nog???
Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse onafhankelijkheid.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 12:13   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Alweer een bijkomende reden voor de Vlaamse onafhankelijkheid.
Wanneer komt die er ? Want ik hou U aan uw belofte . Die zou stilaan moeten worden uitgeroepen denk je niet ?

Komt van uitstel geen afstel ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 oktober 2019 om 12:14.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2019, 12:35   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 33.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
In Anderlecht bestiert Barbara Tournay (65) een zogenaamde probleemschool met beroeps- en technisch onderwijs. De leerlingen komen zonder uitzondering uit moeilijke (thuis)situaties, uit andere scholen of andere landen. Het Institut Marius Renard is hun terminus. ‘Sommige scholieren van 14 tellen nog op hun vingers.’

BRON

Dit is behoorlijk choquerend.

Als jongeren uit Brussel geen Nederlands meer leren, in welke taal gaan ze dan met hun Vlaamse landgenoten praten?
Ze hoopt het maar ze moet met de realiteit leven : in Brusselse scholen is het Nederlands verplicht en het is niet voor morgen dat dit zal veranderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be