16 januari 2020, 11:05
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Oude schuur, hete vreemdeling, moordpoging
Je zou het niet kunnen verzinnen.
titel: Affaire met asielzoeker eindigt in moordpoging
ONTHAALMEDEWERKER FEDASIL SLAAT SYRIËR HALFDOOD OMDAT HIJ SOCIAAL ASSISTENTE STALKT NA RELATIEBREUK
link: https://www.hln.be/in-de-buurt/arend...ging~a6900523/
Citaat:
Een afgesprongen liefdesrelatie met een sociaal assisente uit het asielcentrum in Arendonk heeft verregaande gevolgen gehad voor een 24-jarige Syriër die er verbleef. De twintiger werd met een houten knuppel bewerkt door een ex-collega van de vrouw. “In een tunnelvisie en adrenalinerush ben ik blijven kloppen omdat hij haar stalkte”, klonk het. Het parket vraagt zes jaar cel voor het duo.
De 55-jarige sociaal assistente P.S. uit Oud-Turnhout viel tijdens haar werk in het asielcentrum in Arendonk voor de charmes van de 24-jarige Syriër. Om deontologische redenen ging ze pas een relatie met hem aan toen hij in augustus 2018 was overgeplaatst naar een ander centrum in de buurt. De relatie was snel uitgezongen, iets wat Bako - de roepnaam van de Syriër - maar niet kon verkroppen. “Hij bleef me lastigvallen en bedreigende mails sturen”, zei P.S. gisteren in de rechtbank van Turnhout. “Ik diende in december 2018 al een klacht in tegen hem omdat hij mijn woning was binnengedrongen en niet wilde weggaan.”
De bedreigingen en ongewenste bezoekjes hielden echter niet op en P.S. vertelde het hele verhaal aan ex-collega T.B. (47) uit Vosselaar. Hij werkte jarenlang als onthaalmedewerker in het asielcentrum van Arendonk, maar werd ontslagen. Toen Bako er op 3 april vorig jaar mee dreigde naar de woning van P.S. te komen, belde ze zoals afgesproken naar T.B. “Ik wist al heel lang van de stalking en vertrouwde de zaak niet”, aldus T.B. “In het centrum had ik geleerd op te komen voor collega’s als er problemen waren, en we hadden afgesproken dat ze me mocht bellen wanneer Bako zou opdagen.”
Achtervolging
En zo geschiedde. Bako stond voor de deur, waarop P.S. langs de achterdeur naar haar wagen ging. “Ik wilde hem volgen om zeker te zijn dat hij echt wegging”, klonk het. Bako wandelde richting asielcentrum, maar incasseerde op de Markt van Arendonk ineens een stevige slag. “Bako had eens een foto naar S. gestuurd waarop te zien was dat hij in zijn eigen buik had gesneden”, vertelt T.S. “Ik dacht dat hij een mes ging trekken en gaf hem dus meteen een slag in het gezicht.”
Ook de sociaal assistente was intussen op de Markt gearriveerd, maar Bako vluchtte te voet weg. “Nadat T.B. was ingestapt, zette mijn cliënte verkrampt van de schrik opnieuw de achtervolging in met de wagen”, aldus haar advocaat. Niet veel later sloegen de stoppen bij T.B. volledig door: hij stapte uit en begon als een wildeman met een houten knuppel op het hoofd van Bako te slaan. Vier getuigen verklaarden aan de politie dat hij “duidelijk sloeg om te doden”. In het tumult brak een getuige zelfs een vinger, omdat hij wilde verhinderen dat T.B. bleef slaan op de jonge Syriër. Die werd met een zware hoofdwonde naar het ziekenhuis gevoerd. Dezelfde avond nog werden T.B. en P.S. opgepakt door de politie.
Houten knuppel
Het Openbaar Ministerie tilt zwaar aan de feiten en vroeg gisteren zes jaar effectief voor de gewezen onthaalmedewerker van Fedasil en de sociaal assistente. “We hebben de feiten verzwaard van poging doodslag naar poging moord”, aldus het Openbaar Ministerie. “Ze hadden een houten knuppel meegenomen en T.B. had die in de aanslag toen hij uitstapte. Ze gingen hem een tweede keer achterna om hem te pakken te krijgen en T.B. haalde meteen hard uit zonder enige dreiging van Bako’s kant. Het is niet omdat het slachtoffer maar één hoofdwonde had, dat T.B. niet uithaalde om te doden.” Ook de getuigen in het dossier verklaren unaniem dat T.B. pas stopte met slaan toen het slachtoffer bloedend en levenloos op de grond lag.
Volgens de advocaat van T.B. had die geenszins de bedoeling zijn slachtoffer het leven te ontnemen. “Die vrouw was in nood en hij wilde haar helpen. Hij is geen gestoorde zot, want anders had hij geen tien jaar in het asielcentrum kunnen werken. Vanuit een soort tunnelvisie en in een adrenalinerush is hij blijven slaan, maar hij wilde hem enkel schrik aanjagen.” T.B. zelf verklaart dat het inderdaad niet de juiste manier van handelen was en voegt eraan toe dat hij “in een negatieve vibe zat door zijn ontslag bij Fedasil”.
P.S. zelf werd door de feiten in september vorig jaar ook ontslagen door Fedasil. De vrouw verklaarde gisteren meermaals dat ze schrik van de jonge Syriër had, maar dat ze nooit aan haar ex-collega had gevraagd om een stok te nemen en de twintiger het hoofd in te slaan.
Het slachtoffer stelde zich nooit burgerlijke partij en verblijft inmiddels in Griekenland. Vonnis op 12 februari.
|
|
|
|