Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2020, 08:07   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard Voor 16 miljard€ per jaar wil Ecolo plots wel Nederlands leren

Ze hebben 190 jaar met minachting naar het Nederlands neergekeken onze Waalse landgenoten ;het was geen taal die het waard was om geleerd te worden,je kon er niets mee aanvangen,je had het nergens voor nodig ,het was tijdverlies het te leren.

Tot plots de Vlaamse onafhankelijkheid voor de deur staat en de Walen hun jaarlijkse 16 miljard€ transfers dreigen te verliezen.

Nu wil Ecolo het aanleren van het Nederlands plots verplichten in het Waals onderwijs "in het belang van de eenheid van het land "

https://www.hln.be/de-krant/ecolo-wi...wijs~aac7346c/

"In 2022 zou elke leerling in het Franstalig onderwijs vanaf het derde leerjaar verplicht Nederlands of Duits moeten volgen, vindt Ecolo. “Het verankeren van de drie landstalen in alle scholen is noodzakelijk voor de eenheid en de toekomst van België”, klinkt het. “Door het leren van een tweede taal kunnen er gemakkelijker bruggen tussen de gemeenschappen gebouwd worden.”

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 13 februari 2020 om 08:08.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 08:10   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ze hebben 190 jaar met minachting naar het Nederlands neergekeken onze Waalse landgenoten ;het was geen taal die het waard was om geleerd te worden,je kon er niets mee aanvangen,je had het nergens voor nodig ,het was tijdverlies het te leren.

Tot plots de Vlaamse onafhankelijkheid voor de deur staat en de Walen hun jaarlijkse 16 miljard€ transfers dreigen te verliezen.

Nu wil Ecolo het aanleren van het Nederlands plots verplichten in het Waals onderwijs "in het belang van de eenheid van het land "

"In 2022 zou elke leerling in het Franstalig onderwijs vanaf het derde leerjaar verplicht Nederlands of Duits moeten volgen, vindt Ecolo. “Het verankeren van de drie landstalen in alle scholen is noodzakelijk voor de eenheid en de toekomst van België”, klinkt het. “Door het leren van een tweede taal kunnen er gemakkelijker bruggen tussen de gemeenschappen gebouwd worden.”
Hopeloos te laat.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 08:55   #3
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

NU wel Nederlands leren , maar wel zonder N-VA.

'Als er een regering met N-VA wordt gevormd, dan zal het zonder ons zijn.' Covoorzitter Rajae Maouane van Ecolo maakt in de gratis krant Metro duidelijk dat de Franstalige groenen niet met de Vlaams-nationalistische partij het gesprek willen aangaan over de vorming van een federale regering.
'Het is essentieel voor Ecolo dat we snel kunnen gaan', zo verwijst Maouane naar de 'enorme uitdagingen' die aangepakt moeten worden op vlak van bijvoorbeeld mobiliteit, justitie, de circulaire economie en de ecologische transitie.
'Het is hoog tijd om mensen rond de tafel te zien die vooruit willen gaan. Onze lijn is duidelijk: we willen vooruit met iedereen die België een toekomst wil geven', aldus Maouane. En daar hoort N-VA dus niet bij volgens Ecolo.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20191211_04762164

Laatst gewijzigd door cato : 13 februari 2020 om 08:56.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 09:56   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als u de reacties van de HLN-lezers, zal u zien dat de meerderheid dit een goeie idee vindt. Ikzelf vind dat het leren van het Nederlands in Wallonië verplicht zou moeten worden.
En men kan zelfs verdergaan. Walen massaal aanmoedigen naar Vlaanderen te verhuizen. Daar zullen ze zowiezo elke dag met het Nederlands geconfronteerd worden. Met Vlaanderen bedoel ik hier HEEL Vlaanderen en meer bepaald "diepe Vlaanderen".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 10:00   #5
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als u de reacties van de HLN-lezers, zal u zien dat de meerderheid dit een goeie idee vindt. Ikzelf vind dat het leren van het Nederlands in Wallonië verplicht zou moeten worden.
En men kan zelfs verdergaan. Walen massaal aanmoedigen naar Vlaanderen te verhuizen. Daar zullen ze zowiezo elke dag met het Nederlands geconfronteerd worden. Met Vlaanderen bedoel ik hier HEEL Vlaanderen en meer bepaald "diepe Vlaanderen".
Ik denk niet dat dat een goed idee is. Vooral omdat het de begoeden zullen zijn die het zich kunnen veroorloven om naar Vlaanderen te verhuizen. Je gaat een arme region (Wallonië) nog verder verarmen.
Oud 13 februari 2020, 10:13   #6
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

alle talen behalve betalen
Oud 13 februari 2020, 10:17   #7
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hopeloos te laat.
Plus veel beloven en weinig geven ,doet de Belgicisten in vreugde leven.

In Brussel is het Nederlands al geruime tijd een verplicht vak in het Franstalig onderwijs.
Alleen praat er bijna niemand Nederlands als ze de school verlaten.

Alle drogreden zijn dan goed;
ofwel vinden ze geen leerkracht Nederlands ,

ofwel spreekt de leerkracht Nederlands zelf geen Nederlands.
Oud 13 februari 2020, 10:20   #8
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel "onderwijzen" ze al generaties lang Nederlands in het Franstalig onderwijs .
Resultaat ;0.
Oud 13 februari 2020, 10:26   #9
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel "onderwijzen" ze al generaties lang Nederlands in het Franstalig onderwijs .
Resultaat ;0.
Fout. Als Franstalig spreek ik u in het Nederlands en ik heb al mijn studies in het Franstalig Brussels onderwijs gevolgd. In Brussel zal u veel meer tweetaligen (FR/NL) vinden dan in Wallonië.
Oud 13 februari 2020, 10:35   #10
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fout. Als Franstalig spreek ik u in het Nederlands en ik heb al mijn studies in het Franstalig Brussels onderwijs gevolgd. In Brussel zal u veel meer tweetaligen (FR/NL) vinden dan in Wallonië.
Het zou er nog aan mankeren...
Oud 13 februari 2020, 10:40   #11
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 10:58   #12
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

mooie tekst in het congolees
Oud 13 februari 2020, 11:34   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja zeg, dat zou er nog aan moeten mankeren.
Maar ga eens binnen in een Brussels ocmw-ziekenhuis ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 11:36   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het is voor de gewone Waal absoluut overbodig om Nederlands te leren. Uitzondering gemaakt voor hen die vb. in de Ardennen werk willen vinden in de toeristische sector.

Ze gaan een paar woorden en zo leren op school, en het daarna niet moeten gebruiken. Puur economisch verlies.
Laat ze gerust maar als tweede taal Engels of Duits nemen.

Maar laat hen dan ook ophouden met onze cultuur te bedreigen aan de taalgrens en in de federale administratie. En vooral hun pollen uit onze portefeuille te houden. Splitsen dus.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2020, 11:44   #15
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Walen verplichten van Nederlands te leren, tijdverlies.

Zoals het verplicht Frans leren in Vlaanderen, ze komen van school en kunnen geen opstel zonder tientallen fouten schrijven. Zelfs de leerkracht Frans.

Dat is nu eenmaal het resultaat van psychologische compensatie op het verplicht zijn.

Waarom mogen Vlamingen niet zelf kiezen welke taaltalen ze leren? gaat veel beter resultaten geven.

Dat zoiets nog uitgelegd moet worden...
Oud 13 februari 2020, 12:01   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja zeg, dat zou er nog aan moeten mankeren.
Maar ga eens binnen in een Brussels ocmw-ziekenhuis ...
Ik zeg niet dat inspanningen niet gedaan moeten worden.
Oud 13 februari 2020, 12:18   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is voor de gewone Waal absoluut overbodig om Nederlands te leren. Uitzondering gemaakt voor hen die vb. in de Ardennen werk willen vinden in de toeristische sector.

Ze gaan een paar woorden en zo leren op school, en het daarna niet moeten gebruiken. Puur economisch verlies.
Laat ze gerust maar als tweede taal Engels of Duits nemen.

Maar laat hen dan ook ophouden met onze cultuur te bedreigen aan de taalgrens en in de federale administratie. En vooral hun pollen uit onze portefeuille te houden. Splitsen dus.
Waarin is uw cultuur bedreigd? De Franstaligen die in Vlaanderen wonen, hebben het volste recht er te leven net als Vlamingen het volste recht hebben in Brussel of in Wallonië te leven. Het Nederlands blijft uw moedertaal en uw cultuur blijft aan de basis Nederlandstalig. Geen paniek dus.
Oud 13 februari 2020, 12:25   #18
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
NU wel Nederlands leren , maar wel zonder N-VA.

'Als er een regering met N-VA wordt gevormd, dan zal het zonder ons zijn.' Covoorzitter Rajae Maouane van Ecolo maakt in de gratis krant Metro duidelijk dat de Franstalige groenen niet met de Vlaams-nationalistische partij het gesprek willen aangaan over de vorming van een federale regering.
'Het is essentieel voor Ecolo dat we snel kunnen gaan', zo verwijst Maouane naar de 'enorme uitdagingen' die aangepakt moeten worden op vlak van bijvoorbeeld mobiliteit, justitie, de circulaire economie en de ecologische transitie.
'Het is hoog tijd om mensen rond de tafel te zien die vooruit willen gaan. Onze lijn is duidelijk: we willen vooruit met iedereen die België een toekomst wil geven', aldus Maouane. En daar hoort N-VA dus niet bij volgens Ecolo.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20191211_04762164
Rajae Maoune, co-voorzitster van Ecolo, heb ik nog nooit Nederlands horen praten,

ook al is ze in Brussel op school geweest en Nederlands zou

moeten gestudeerd hebben.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 13 februari 2020 om 12:35.
Oud 13 februari 2020, 12:28   #19
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U leest blijkbaar een ander HLN ,dan ik.

Bij mij zijn de meeste commentaren van HLN tegen dit plan .
Het ligt er vingerdik op dat het loze beloften zijn ,enkel ingegeven door de angst om de 16 miljard € Vlaamse transfers te moeten missen bij de Vlaamse onafhankelijkheid.
Oud 13 februari 2020, 12:29   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe komt het dan dat de meeste Franstalige Brusselse politici geen Nederlands kunnen spreken.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 13 februari 2020 om 12:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be