Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2020, 08:56   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard jaren lang verkeerd beleid helpt corona verspreiding

Lintbebouwing is de doorn in het oog van onze beleidsmaker want dat belet van een goed openbaar vervoer te voorzien.

Het liefst zou men hebben dat we met zijn allen in boven op elkaar gestapelde betonnen konijnenkoten van een beperkt aantal m² in een stad gaan wonen.

Alles zoveel als mogelijk centraliseren was al jaren de boodschap.

De overheid geeft zelf het voorbeeld. Overheidsdiensten werden gecentraliseerd in Brussel. Het moet allemaal in dat Brussel zitten of het is niet goed. Dan kan haar personeel dat van alle uithoeken van het land moet komen allen op een overvolle trein zich naar het werk begeven terwijl ze evengoed al die verschillende ministeries of wat dan ook hadden kunnen spreiden, rekening houdend met de verschillende regio's waar er een lage tewerkstelling is.

Hoe dikwijls heb ik dat hier al niet aangehaald dat men eerder zou moeten decentraliseren in plaats van centraliseren. Ik ben er van overtuigd dat een epidemie zoals deze dan veel minder kans had gekregen.

Decentraliseren had de boodschap moeten zijn en inzien dat er wel behoefte is aan een beperkt openbaar vervoer maar met daarnaast het eigen vervoer van de burger.

Maar volgens de overheid moet de burger massaal de bus of de trein op zoals sardienen op elkaar gepakt.

Met de auto rijden wordt ontmoedigd. Overal waar er parkeermogelijkheid bestaat worden , om wat voor idiote reden ook, paaltjes gezet om parkeren te beletten. Overal waar er voldoende brede straten bestaan worden ze zo versmald dat er nog nauwelijks verkeer door kan. De overheid bestaat uit mensen die dommer zijn dan een koe. Dat kan anders niet. Als er ergens een probleem is waar een baan belast wordt met te veel verkeer, gaan ze die baan versmallen. Ja,.... dat zal de oplossing zijn. Als een loodgieter ergens geconfronteerd wordt met te dunne leidingen voor het gevraagde debiet, kan hij dan het probleem oplossen met er dunnere leidingen te leggen? Ik denk het niet, die zal zorgen dat er dikkere leidingen in de plaats komen die meer debiet doorlaten om de zaak op te lossen, maar dat is natuurlijk maar een simpele loodgieter, hé.

Laatst gewijzigd door Garry : 22 maart 2020 om 08:57.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 08:57   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Kijk, dit virusken gaat overal heen, he. In steden, op het platteland, in bijna alle landen van de wereld. Er is dus niet 1 politiek die het laat propageren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 09:01   #3
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Ik heb me deze bedenking ook al gemaakt. Wie nu in een appartementsgebouw met meerdere geburen boven en onder zich woont die moet maar eens naar buiten gaan zonder nauw contact met iemand die ze op de gang tegenkomen, het is gewoonweg onmogelijk.

Dit zijn natuurlijk allemaal bedenkingen achteraf, niemand had dit kunnen voorzien of zien aankomen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 09:11   #4
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het gebrek aan Europese politiek er wel voor zorgt dat er meer doden vallen dan 'nodig' op dit continent.
Zo neemt België nu maatregelen met onze soft lockdown, maar hoor je dat in Nederland er massaal dagjestoeristen naar de stranden gingen.
Iedere keer een land maatregelen neemt, zijn er dus mensen die daaraan proberen te ontkomen door eventjes naar de buurlanden te gaan, en zo blijft het virus zich verspreiden.
Als ze het in China wel onder controle gekregen hebben is dat omdat dat land een dictatuur is, waar de burgers gewoon zijn om in de pas te lopen.
Daarmee wil ik niet pleiten voor een dictatuur, maar gelijke maatregelen in heel Europa had dit virus beter kunnen tegenhouden.
Oud 22 maart 2020, 09:19   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Sterftecijfer in België lijkt sneller te stijgen dan in omringende landen.

MICROBIOLOGE ROSANNE HERTZBERGER, VOORBIJ DE CORONA-ILLUSIE
‘Er is geen vijand. Misschien is dit wel een natuurramp’

Men zou het Covid-19 inderdaad al kunnen gaan beschouwen als een natuurramp.

Zo kan je het inderdaad ook zien natuurlijk.

Laten we met zen allen de goede hoop op een vaccin blijven koesteren.

Toch denk ik dat men op het gebied van een vaccin tegen Covid-19 te ontwikkelen goed werk verricht maar het niet voor morgen zal zijn.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 maart 2020 om 09:20.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 09:24   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik heb me deze bedenking ook al gemaakt. Wie nu in een appartementsgebouw met meerdere geburen boven en onder zich woont die moet maar eens naar buiten gaan zonder nauw contact met iemand die ze op de gang tegenkomen, het is gewoonweg onmogelijk.

Dit zijn natuurlijk allemaal bedenkingen achteraf, niemand had dit kunnen voorzien of zien aankomen.
Mensen die in een appartementsgebouw wonen zullen zich moeten beschermen met het dragen van mondmaskers/handschoenen en zo weinig mogelijk dingen aanraken die iedereen aanraakt in een gebouw, algemene deuren, brievenbussen en proberen zo weinig mogelijk in contact te komen met de anderen die er wonen?

Echt gezelliger kan het niet. (<- door Sarcasmus)

p.s.

Eén voordeel?

Toen wij zaten te eten vanmorgend viel het ons op dat er een mooie blauwe lucht was, het zonnetje scheen, geen witte lijnen te zien (vliegtuigen).
Oud 22 maart 2020, 09:24   #7
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik denk dat het gebrek aan Europese politiek er wel voor zorgt dat er meer doden vallen dan 'nodig' op dit continent.
Zo neemt België nu maatregelen met onze soft lockdown, maar hoor je dat in Nederland er massaal dagjestoeristen naar de stranden gingen.
Iedere keer een land maatregelen neemt, zijn er dus mensen die daaraan proberen te ontkomen door eventjes naar de buurlanden te gaan, en zo blijft het virus zich verspreiden.
Als ze het in China wel onder controle gekregen hebben is dat omdat dat land een dictatuur is, waar de burgers gewoon zijn om in de pas te lopen.
Daarmee wil ik niet pleiten voor een dictatuur, maar gelijke maatregelen in heel Europa had dit virus beter kunnen tegenhouden.
idd.

Ik hoop dat een aantal jongeren, die denken dat het vroeger voor de open Europese grenzen, beter was nu een les gaan leren. Nu kunnen ze zelf ervaren wat het is duurder moeten kopen in België, of duurder moeten tanken in Nederland omdat de grens gesloten is.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 09:35   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu hebben we meer Europa nodig om deze crisis in te dijken.

We hebben gezien dat halfslachtige maatregelen niets uithalen.
We hebben een krachtig Europees beleid nodig.

Mijn suggestie: Héél Europa in volledige lockdown in Wuhan stijl. Niet voor 2 weken, maar voor minstens 1 maand. Beter nog, tot er op het continent 1 week geen enkel nieuw geval is.

Na de 793 doden op één dag: Italië gaat in lockdown "in Wuhan-stijl": bedrijven moeten twee weken dicht

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03...e-weken-dicht/

Laatst gewijzigd door Henri1 : 22 maart 2020 om 09:44.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 09:49   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zijn er meer besmettingen in appartementsgebouwen ?
Moet toch eenvoudig te onderzoeken zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 09:51   #10
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, dit virusken gaat overal heen, he. In steden, op het platteland, in bijna alle landen van de wereld. Er is dus niet 1 politiek die het laat propageren.
Dit viruske gaat nergens heen waar het niet gebracht wordt
Oud 22 maart 2020, 09:52   #11
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan heet ik waarschijnlijk niemand want ik loop dit al jaaaaaaaaaaaaren te zeggen.
Oud 22 maart 2020, 09:59   #12
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
wie weet is het net omgekeerd ?

Ik zie dat mensen die genoodzaakt zijn dichter bij elkaar ( zelf binnen eigen gezin) te zitten/staan meer en betere voorzorgen nemen uit angst om besmet geraakt te worden dan mensen die meer (denken) geïsoleerd zitten .

Uiteraard ergens logisch tot op het moment dat die zonderling naar de krantenwinkel zijn lotto-formuliertje gaat binnenbrengen en geen erg heeft voor dat ene toevallige contact met een deurklink, passant, etc
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:00   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dacht ik nog niet echt getest of er in appartementsgebouwen meer besmettingen zijn.

Misschien gaat men van het standpunt uit dat in de meeste appartementsgebouwen, veel sociale woning soms, waar véél oudere mensen wonen.

Men linkte het Covid-19 aan oudere mensen die verzwakt zijn of al met een andere aandoening sukkelen en daarmee de kans lopen het sneller te kunnen krijgen?

Persoonlijk geloofde ik dat tot op bepaalde hoogte niet want iedereen kan door het Covid-19 aangevallen worden, ook jongeren/kinderen.

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 maart 2020 om 10:02.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:03   #14
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge moet niet ver zoeken. Zijn er meer bemestingen al naar gelang dat er meer contact is? Dat moet uw vraag zijn. En is er meer contact in gecentraliseerde toestanden?

In supermarkten houden ze de regel, één klant per 10 m². Hoe staat het met het openbaar vervoer? Ook 1 klant per 10 m²???????????????????

Laatst gewijzigd door Garry : 22 maart 2020 om 10:05.
Oud 22 maart 2020, 10:12   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ge moet niet ver zoeken. Zijn er meer bemestingen al naar gelang dat er meer contact is? Dat moet uw vraag zijn. En is er meer contact in gecentraliseerde toestanden?

In supermarkten houden ze de regel, één klant per 10 m². Hoe staat het met het openbaar vervoer? Ook 1 klant per 10 m²???????????????????
Is er meer contact in een appartementsgebouw?
Vaak zijn het oudere mensen die weinig buitenkomen.
De lift zou een oorzaak kunnen zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:12   #16
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
wie weet is het net omgekeerd ?

Ik zie dat mensen die genoodzaakt zijn dichter bij elkaar ( zelf binnen eigen gezin) te zitten/staan meer en betere voorzorgen nemen uit angst om besmet geraakt te worden dan mensen die meer (denken) geïsoleerd zitten .

Uiteraard ergens logisch tot op het moment dat die zonderling naar de krantenwinkel zijn lotto-formuliertje gaat binnenbrengen en geen erg heeft voor dat ene toevallige contact met een deurklink, passant, etc
Allemaal naast de kwestie. Onoplettende mensen heb je overal maar waar het om gaat is dat dat de kans op besmetting in gecentraliseerde situaties ontegensprekelijk een stuk hoger zal liggen.

Je kunt het een beetje vergelijken met door het rode licht rijden. Daar waar er duizend verkeerslichten staan zullen er ongetwijfeld een veel groter aantal mensen zijn die door het rode licht rijden dan daar waar er maar 2 staan. Dat spreekt voor zich.
Oud 22 maart 2020, 10:15   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er meer contact in een appartementsgebouw?
Vaak zijn het oudere mensen die weinig buitenkomen.
De lift zou een oorzaak kunnen zijn.
Niet alleen in het gebouw maar ook er om heen. Veel van die mensen maken gebruik van het openbaar vervoer waar ze al weken lang op elkaar geplakt hebben gestaan nog voor dat de huidige maatregelen in het leven werden geroepen.
Oud 22 maart 2020, 10:18   #18
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Sterftecijfer in België lijkt sneller te stijgen dan in omringende landen.

MICROBIOLOGE ROSANNE HERTZBERGER, VOORBIJ DE CORONA-ILLUSIE
‘Er is geen vijand. Misschien is dit wel een natuurramp’

Men zou het Covid-19 inderdaad al kunnen gaan beschouwen als een natuurramp.

Zo kan je het inderdaad ook zien natuurlijk.

Laten we met zen allen de goede hoop op een vaccin blijven koesteren.

Toch denk ik dat men op het gebied van een vaccin tegen Covid-19 te ontwikkelen goed werk verricht maar het niet voor morgen zal zijn.
Ik dacht al aan de zeven plagen van Egypte uit de bijbel. Immers de sprinkhanenplaag is er ook al.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2020, 10:18   #19
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Mensen die in een appartementsgebouw wonen zullen zich moeten beschermen met het dragen van mondmaskers/handschoenen en zo weinig mogelijk dingen aanraken die iedereen aanraakt in een gebouw, algemene deuren, brievenbussen en proberen zo weinig mogelijk in contact te komen met de anderen die er wonen?
Mondmaskers en handgel zijn echter nauwelijks nog te verkrijgen als particulier.
Bovendien, denk u maar eens in, hoe gaat dat in een appartementsgebouw?
Ik wil ook wat beweging, dus ik ga eens buiten komen.
Luisteren aan de deur of er iemand in de gang is die ook toevallig zou buitenkomen.
Indien niemand, voorzichtig naar de lift.
Deurknop aanraken, instappen.
Hopelijk doet niemand anders de lift stoppen op een ander verdiep of je social distancing is al om zeep.
De liftdeur gaat open beneden, hopelijk moet er net niemand naar boven, of je staat ook oog in oog met iemand die besmet kan zijn.
Je loopt het smal gangetje in, en opent een paar externe deuren, daarvoor moet je natuurlijk wat klinken aanraken.
Je komt op straat, waarschijnlijk kun je niet onmiddellijk zien of er toevallig iemand passeert.
Opnieuw kans dus om te dicht te komen met iemand die besmet is.
Dan kun je aan je wandeling beginnen.
In het terugkeren opnieuw dezelfde situatie.
Ik denk dus dat je wel degelijk rapper besmet raakt in een appartement dan in een vrijstaand huis, net zoals duizenden kippen die dicht opeen zitten ook rapper besmet raken met een virus.

PS : er zal ook een trappenhal zijn, maar ook hier heb je kans dat plots iemand van een ander verdiep opduikt.
Oud 22 maart 2020, 10:22   #20
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Niet alleen in het gebouw maar ook er om heen. Veel van die mensen maken gebruik van het openbaar vervoer waar ze al weken lang op elkaar geplakt hebben gestaan nog voor dat de huidige maatregelen in het leven werden geroepen.
Open deuren instampen is wat ge aan het doen zijt.

Ja logisch dat waar veel mensen samen wonen, leven en werken er meer besmettingen kunnen zijn. Maar uiteindelijk komt iedereen wel ergens waar één van die mensen ook geweest is. Tankstation, winkels, werk, vakantie, sport enz.

Uiteindelijk maakt het niet uit waar ge woont, gezien normale mensen de helft van de tijd niet daar zijn waar ze wonen maar elders, zoals tankstations, winkels, werk, vakantie, sport enz.

Laatst gewijzigd door dpg : 22 maart 2020 om 10:23.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be