Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2020, 16:56   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Dit noem ik Waalse sabotage,

Citaat:
“De afschaffing van de uitbating door Infrabel van de spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht is een politieke en geen economische keuze. De reactivering was van meet af een doorn in het oog van Luikenaar Luc Lallemand, bestuurder bij Infrabel en nu topman bij het Franse SNCF”, dat zegt Leo Joosten (VB), provincie- en gemeenteraadslid in Lanaken. Joosten gaat dan ook vanuit zijn fractie volgende week vragen stellen aan de gemeente- en provincieraad.
“De afschaffing komt voort uit protectionisme. Via Lanaken-Beverst krijgen we een rechtstreekse verbinding van Hasselt met Antwerpen. En via Maastricht kunnen we naar Nederland, maar ook richting Duitsland. Luikenaar Lallemand, in dienst van het Waals Gewest, heeft dit steeds tegengewerkt.”

Volgens Joosten toont de studie van de projectgroep A&S Management BV uit 1999 wel degelijk aan dat de spoorlijn potentieel heeft, zeker voor watergebonden industrie.

“Maar niet alleen goederenvervoer, ook voor personen. Vandaar dat de sneltram hier zeker nog een rol zal spelen”, aldus Joosten. “Ik ga de gemeente en de provincie vragen in welke mate men betrokken werd in de besluitvorming en eis dat men deze beslissing bij Infrabel aanvecht. Ik hoop dat men krachtdadig optreedt naar onze en de Nederlandse overheden. Het kan niet zijn dat men hier zomaar 35 miljoen euro overheidsgeld te grabbel gooit.”
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:12   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Ook de heractivering van de IJzeren Rijn kan op niet veel enthousiasme rekenen bij de Waalse politieke klasse, bang als ze zijn dat Luik minder belangrijk wordt. Was het echter niet zo dat de Vlaamse overheid interesse had getoond om de lijn tussen Lanaken en Maastricht zelf uit te baten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:16   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.348
Standaard

Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:17   #4
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Na Lanaken is die lijn tot Bilzen waar die aansluit op de lijn hasselt -Luik nog alleen goed voor schroot, de bruggen staan op instorten.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200303_...brug-weer-open

Het zal 30 jaar geleden zijn dat er nog een trein van Lanaken naar Hasselt of andersom reed.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorl...t_-_Maastricht

Veel te laat, veel te duur en vooral overbodig om daar nog iets aan te veranderen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:18   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?
Het ging daar om een paar kikkers die luid kwaakten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:20   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?
Ook Nederland was geen vragende partij. Dat was om enerzijds de belangen van de haven van Rotterdam veilig te stellen, maar anderzijds ook om de Betuwelijn maximaal te laten renderen. Dit alles gecombineerd met de Waalse onwil (in die tijd was Di Rupo premier...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:22   #7
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Waar ze dat spoor voor gebruiken : http://www.railbikelimburg.be/
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:23   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Na Lanaken is die lijn tot Bilzen waar die aansluit op de lijn hasselt -Luik nog alleen goed voor schroot, de bruggen staan op instorten.

Veel te laat, veel te duur en vooral overbodig om daar nog iets aan te veranderen.
Welneen, om de zoveel tijd moet spoorweginfrastructuur toch ingrijpend vernieuwd worden. In het VK werden de laatste jaren weer spoorlijnen geactiveerd die in de jaren zestig onder Beeching werden gesloten en uitgebroken. Eigenlijk is dit een gelegenheid voor het Vlaamse niveau om zich in deze zaak dieper te betrekken. Vroeger is al eens het idee geopperd om De Lijn de verbinding te laten uitbaten en er lichter treinmateriaal op in te zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:23   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Waar ze dat spoor voor gebruiken : http://www.railbikelimburg.be/
Ook in Antwerpen heb je zoiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 17:28   #10
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welneen, om de zoveel tijd moet spoorweginfrastructuur toch ingrijpend vernieuwd worden. In het VK werden de laatste jaren weer spoorlijnen geactiveerd die in de jaren zestig onder Beeching werden gesloten en uitgebroken. Eigenlijk is dit een gelegenheid voor het Vlaamse niveau om zich in deze zaak dieper te betrekken. Vroeger is al eens het idee geopperd om De Lijn de verbinding te laten uitbaten en er lichter treinmateriaal op in te zetten.
Citaat:
De Vlaamse overheid en de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn willen de verbinding Maastricht - Lanaken - Diepenbeek - Hasselt in het kader van het Spartacusplan voor verbetering van het openbaar vervoer in de Vlaamse provincie Limburg ook weer in gebruik nemen voor personenvervoer met sneltrams (lightrail). Hierdoor zou de reistijd tussen Maastricht en Hasselt, met tussenstops in Lanaken en Diepenbeek, teruggebracht kunnen worden van de huidige 61 minuten (met de bus) tot 37 minuten. Tot aan Diepenbeek zal de sneltramlijn het oude tracé van spoorlijn 20 en de spoorlijn Luik - Hasselt volgen. Tussen Diepenbeek en Hasselt zal een aparte sneltramlijn worden aangelegd langs de campus van de Universiteit Hasselt en door de binnenstad van Hasselt naar het treinstation.
De kosten van het project zullen vooral besteed moeten worden aan de opschoning en heraanleg van de resterende tien kilometer spoor tussen Lanaken en Beverst en de aanleg van de nieuwe tramlijn tussen Diepenbeek en Hasselt. De huidige plannen gaan uit van een ingebruikname rond 2018.
Vanaf 1 augustus 2015 startte men op het traject Munsterbilzen en Gellik met railbike. De concessie werd afgesloten voor drie jaar, tot 2018, wanneer de sneltram zou gaan rijden. Door vertragingen werd de ingebruikname van de sneltram echter uitgesteld tot 2024.
De vraag is of er ooit nog iets gaat gebeuren op die lijn.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 18:10   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Voor de Ijzeren Rijn was het toch Nederland dat de zaak blokkeerde ?
Alleen het traject door het natuurgebied Meinweg.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 19:24   #12
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.838
Standaard

Een tijd geleden wou men zelfs Genk station sluiten. Oost Limburg ligt precies te ver van Brussel om er om bekommerd te zijn. Nochtans daar waar Vlaanderen, Nederland en Duitsland iets kunnen verwezenlijken samen.

Laatst gewijzigd door Bach : 24 mei 2020 om 19:25.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 20:27   #13
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Een tijd geleden wou men zelfs Genk station sluiten. Oost Limburg ligt precies te ver van Brussel om er om bekommerd te zijn. Nochtans daar waar Vlaanderen, Nederland en Duitsland iets kunnen verwezenlijken samen.
Genk heeft dan ook bijzonder weinig reizigers (+- 1000 per dag). Dat is nog geen derde van een boerengat als Lichtervelde (+3000).
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 20:43   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Genk heeft dan ook bijzonder weinig reizigers (+- 1000 per dag). Dat is nog geen derde van een boerengat als Lichtervelde (+3000).
Ik durf evenwel niet te kijken naar de reizigerscijfers van menig Waals station dat nog steeds onder politieke druk open wordt gehouden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 21:54   #15
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik durf evenwel niet te kijken naar de reizigerscijfers van menig Waals station dat nog steeds onder politieke druk open wordt gehouden...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Genk heeft dan ook bijzonder weinig reizigers (+- 1000 per dag). Dat is nog geen derde van een boerengat als Lichtervelde (+3000).
"Meer dan veertig Belgische stopplaatsen ontvangen minder dan vijftig reizigers per dag, waarvan er slechts zes in Vlaanderen liggen."

En dan zou men Genk hebben willen sluiten? Dat is op het gemene af. Dat is als het afsluiten van het oosten van Vlaanderen. Toch een paar honderdduizend mensen. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde politici dat wel zouden zien zitten. Die wat regionale belangen priorizeren bijvoorbeeld.

Trek midden in de provincie gelegen 'eindstation' Genk door tot Maastricht en je creëert een ontwikkelingspool die Vlaanderen en België ten goede zal komen. Het aantal reizigers zal er ook sterk door toenemen.

Laatst gewijzigd door Bach : 24 mei 2020 om 22:02.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 22:09   #16
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 16.838
Standaard

Wie weet is de NMBS zichzelf aan het boycotten om goedkoop geprivatiseerd te kunnen geraken.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 07:44   #17
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
"Meer dan veertig Belgische stopplaatsen ontvangen minder dan vijftig reizigers per dag, waarvan er slechts zes in Vlaanderen liggen."

En dan zou men Genk hebben willen sluiten? Dat is op het gemene af. Dat is als het afsluiten van het oosten van Vlaanderen. Toch een paar honderdduizend mensen. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde politici dat wel zouden zien zitten. Die wat regionale belangen priorizeren bijvoorbeeld.

Trek midden in de provincie gelegen 'eindstation' Genk door tot Maastricht en je creëert een ontwikkelingspool die Vlaanderen en België ten goede zal komen. Het aantal reizigers zal er ook sterk door toenemen.

Stopplaatsen zijn onbemand. Dat is dan ook wat men voor Genk onderzocht heeft - het schrappen van perron- en loketpersoneel. Er was nooit sprake van om Genk van de spoorwegkaart te schrappen.

En dat schrappen van personeel is een algemene tendens die veel belangrijkere stations treft. In Brussel Schuman is er de helft van de tijd geen perronpersoneel meer aanwezig - en dan spreken we over 8500 reizigers per dag (meer dan Hasselt of Oostende)
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 09:31   #18
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Alleen het traject door het natuurgebied Meinweg.
Liever een autosnelweg vol vrachtwagens...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 09:33   #19
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik durf evenwel niet te kijken naar de reizigerscijfers van menig Waals station dat nog steeds onder politieke druk open wordt gehouden...
Inderdaad. Belziek: het land van twee maten en gewichten.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2020, 09:41   #20
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Inderdaad. Belziek: het land van twee maten en gewichten.
2 maten : Magnette & De Wever,
2 gewichten: Maggie & Calvo.

En speciaal voor onze verdwenen Knuppel:
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be