Zelfs een E-Porsche Taycan is goedkoper dan een Panamera.
In D kan men nu rekenen op tot 6k nul-emissie-premie voor een pure EV naargelang catalogusprijs.
Zelfs voor een degelijke plug-in hybride is er tot 4,5k premie.
(de voorwaarden kan men opzoeken)
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...20Reifenersatz.
Und tatsächlich: Rechnet man alle Kosten eines Autos zusammen, vom Kaufpreis über sämtliche Betriebs- und Wartungsaufwände bis zum Wertverlust, schneiden Elektroautos immer häufiger überraschend gut ab.
Das ist das Ergebnis einer aktuellen Vollkosten-Berechnung von nahezu allen auf dem deutschen Markt aktuell erhältlichen Elektroautos sowie Plug-In Hybriden mit Benzinern oder Dieseln mit vergleichbarer Motorleistung und ähnlicher Ausstattung. Der aktuelle Umweltbonus von bis zu 6000 Euro für reine Elektrofahrzeuge und bis zu 4500 Euro für von außen aufladbare Plug-In-Hybride ist in allen Berechnungen berücksichtigt. Erhöht sich der Umweltbonus, wird neu gerechnet.
Kostenvergleich Elektrofahrzeuge gegen Benziner und Diesel Sommer 2020
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Lange tabellen waar alle modellen direct vergeleken worden:
https://assets.adac.de/image/upload/...020_ie6nd5.pdf
TCO na 5 jaar en 75.000 km.
Zelfs de naakte catalogusprijs minus ecopremie kan een electrische wagen dan al 5k€ goedkoper zijn. Toch als men appelen met appelen vergelijkt zoals ADAC. Ze geven als voorbeeld een VW Golf.
Citaat:
Neem de VW Golf bijvoorbeeld, al in de 8e generatie: de e-Golf voor net geen € 32.000 (nog steeds gebaseerd op de Golf VII) is niet te vergelijken met het goedkoopste basismodel (66 kW) met een handgeschakelde versnellingsbak voor € 19.995.
Ter vergelijking: de e-Golf met zijn 100 kW elektrische aandrijving met hoog koppel biedt aanzienlijk betere motorprestaties en een traploze "automaat".
Ter vergelijking gebruikte de ADAC daarom de 110 kW 1.5 eTSI Golf VIII met DSG (€ 31.255). Als u de huidige milieu-milieupremie van € 6.000 aftrekt van de aanschafprijs van de elektrische auto, is de e-Golf zelfs € 5.355 goedkoper in aanschaf.
Deze berekening is bijzonder opwindend omdat in de loop van de jaren de relatief lage onderhouds- en bedrijfskosten van elektrische auto's tot uitdrukking zijn gekomen in de algehele balans - analoog aan de brandstofkostenvoordelen van diesel ten opzichte van benzine.
Resultaat in het geval van de VW Golf: de e-versie komt op 43,7 cent per kilometer voor de totale berekening, de vergelijkbare 1.5 eTSI benzinemotor op 48,8 cent. Het vergelijkbare dieselmodel (2.0 TDI DSG) is met 50,8 cent het duurst. De conclusie is echter duidelijk: dankzij de milieubonus is de e-Golf in het dagelijks leven per kilometer goedkoper dan de verbrandingsmotoren.
Beispiel VW Golf, hier schon in der 8. Generation: Den e-Golf für knapp 32.000 € (noch auf Golf VII-Basis) kann man nicht mit dem günstigsten Basismodell (66 kW) mit Schaltgetriebe für 19.995 € vergleichen. Denn in Relation bietet der e-Golf mit seinem drehmomentstarken elektrischen 100 kW-Antrieb eine deutlich bessere Motorleistung und eine stufenlose "Automatik".
Zum Vergleich hat der ADAC deshalb den 110 kW starken 1.5 eTSI Golf VIII mit DSG (31.255 €) herangezogen.
Zieht man nun noch die aktuelle Elektro-Umweltprämie von 6000 € vom Kaufpreis des Stromers ab, dann ist der e-Golf sogar 5355 € günstiger in der Anschaffung.
Besonders spannend ist diese Berechnung, weil sich über die Jahre die vergleichsweise geringen Wartungs- und Betriebskosten von Elektroautos in der Gesamtbilanz bemerkbar machen - ganz analog zu den Kraftstoffkostenvorteilen des Diesel gegenüber dem Benziner.
Ergebnis im Falle des VW Golf: Die e-Version kommt bei der Gesamtrechnung auf 43,7 Cent pro Kilometer, der vergleichbar ausgestattete 1.5 eTSI Benziner auf 48,8 Cent. Das vergleichbare Dieselmodell (2.0 TDI DSG) schneidet mit 50,8 Cent am teuersten ab. Das Fazit aber ist klar: Der e-Golf bewegt sich dank Umweltprämie im Alltag pro Kilometer günstiger als die Verbrenner.
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VW heeft wel wat pech dat de ID.3 - eigenlijk de aflossing van deze e-Golf - vertraging opgelopen heeft. Soit de e-Golf is er ook nog
en de Golf GTE als hybride ook, nee toch niet die is sinds december 2019 uit productie genomen.
De e-Golf is daarmee derde best verkochte e-wagen in Europa geworden (YTD april of 4 maanden):
12.128 stuks waarvan 4.857 in Duitsland, in Noorwegen 2.400, in Nederland 1.392, in ...