Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2020, 19:21   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Vivaldi (regeringk den Dweil I) stemt besparing van ruim 800.000 euro weg.

De paars-groene meerderheid stemde een voorstel van N-VA-Kamerlid Wim Van der Donckt om de partijdotaties niet te indexeren weg. Het voorstel van Van der Donckt zou een besparing van 822.000 euro betekend hebben. “Ik hoop dat het niet bij loze beloften blijft wat betreft die befaamde politieke vernieuwing”, reageert Van der Donckt.

In de Kamercommissie voor de Comptabiliteit werd gisteren gestemd over de begroting 2021 van de Kamer en over de financiering van de politieke partijen. Net zoals vorig jaar diende Kamerlid Wim Van der Donckt amendementen in om de forfaitaire bedragen te bevriezen en de indexering van de financiering van de politieke partijen op te heffen. Die financiering zou opnieuw geïndexeerd worden. Aan de huidige index moet een bedrag van 32.362.000 euro partijdotaties worden voorzien voor 2021.

Besparing van 822.000 euro weggestemd
De amendementen van Wim Van der Donckt betekenden voor de Kamer van de Volksvertegenwoordigers een besparing van 634.000 euro wat betreft de dotaties aan de politieke partijen, alsook een besparing van 188.000 euro op de toelagen aan de politieke fracties. Dit bovenop de beslissing van het Bureau om blijvend vijf procent in te houden op zowel de parlementaire vergoeding als op de uittredingsvergoeding. “Niet zonder enige verwondering werden die ‘besparingsamendementen’ weggestemd door paars-groen en dus ook Open Vld, Groen en CD&V. Vorig jaar toonden die zich nochtans eerder voorstander en keurden ze de besparingen mee goed in de voorlopige twaalfden.”

Besparen op onszelf
“Omwille van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus zijn er enorme schulden aangegaan en zijn er buitengewone inspanningen gevraagd van de maatschappij. Het leek ons niet meer dan normaal dat ook de Kamer der Volksvertegenwoordigers een navenante inspanning zou leveren”, reageert Van der Donckt.

Het wetsvoorstel wil de automatische indexering waarvan sprake structureel afschaffen, zodat de financiering van politieke partijen geleidelijk wordt afgebouwd. Dit wetsvoorstel ligt reeds bijna een jaar stof te vergaren in de Kamer omdat de huidige meerderheid niet echt geïnteresseerd bleek. “Ik nodig de paars-groene meerderheid nogmaals uit om alsnog mijn wetsvoorstel mee goed te keuren. Ik hoop dat het niet bij loze beloften blijft wat betreft die befaamde politieke vernieuwing”, besluit Wim Van der Donckt.

Weinig aan toe te voegen.
De N-VA wilt dus duidelijk besparen, iets wat de zeven dwergjes van den Dweil I niet willen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 20:16   #2
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De paars-groene meerderheid stemde een voorstel van N-VA-Kamerlid Wim Van der Donckt om de partijdotaties niet te indexeren weg. Het voorstel van Van der Donckt zou een besparing van 822.000 euro betekend hebben. “Ik hoop dat het niet bij loze beloften blijft wat betreft die befaamde politieke vernieuwing”, reageert Van der Donckt.

In de Kamercommissie voor de Comptabiliteit werd gisteren gestemd over de begroting 2021 van de Kamer en over de financiering van de politieke partijen. Net zoals vorig jaar diende Kamerlid Wim Van der Donckt amendementen in om de forfaitaire bedragen te bevriezen en de indexering van de financiering van de politieke partijen op te heffen. Die financiering zou opnieuw geïndexeerd worden. Aan de huidige index moet een bedrag van 32.362.000 euro partijdotaties worden voorzien voor 2021.

Besparing van 822.000 euro weggestemd
De amendementen van Wim Van der Donckt betekenden voor de Kamer van de Volksvertegenwoordigers een besparing van 634.000 euro wat betreft de dotaties aan de politieke partijen, alsook een besparing van 188.000 euro op de toelagen aan de politieke fracties. Dit bovenop de beslissing van het Bureau om blijvend vijf procent in te houden op zowel de parlementaire vergoeding als op de uittredingsvergoeding. “Niet zonder enige verwondering werden die ‘besparingsamendementen’ weggestemd door paars-groen en dus ook Open Vld, Groen en CD&V. Vorig jaar toonden die zich nochtans eerder voorstander en keurden ze de besparingen mee goed in de voorlopige twaalfden.”

Besparen op onszelf
“Omwille van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus zijn er enorme schulden aangegaan en zijn er buitengewone inspanningen gevraagd van de maatschappij. Het leek ons niet meer dan normaal dat ook de Kamer der Volksvertegenwoordigers een navenante inspanning zou leveren”, reageert Van der Donckt.

Het wetsvoorstel wil de automatische indexering waarvan sprake structureel afschaffen, zodat de financiering van politieke partijen geleidelijk wordt afgebouwd. Dit wetsvoorstel ligt reeds bijna een jaar stof te vergaren in de Kamer omdat de huidige meerderheid niet echt geïnteresseerd bleek. “Ik nodig de paars-groene meerderheid nogmaals uit om alsnog mijn wetsvoorstel mee goed te keuren. Ik hoop dat het niet bij loze beloften blijft wat betreft die befaamde politieke vernieuwing”, besluit Wim Van der Donckt.

Weinig aan toe te voegen.
De N-VA wilt dus duidelijk besparen, iets wat de zeven dwergjes van den Dweil I niet willen.
En dan later komen zeuren dat er met en door de NVa geen verandering is gekomen in la Belgique...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 23:04   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En dan later komen zeuren dat er met en door de NVa geen verandering is gekomen in la Belgique...
Ik heb eerlijk gezegd weinig verandering gezien in de regering Bart I.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 22:55   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

benieuwd hoe de vivaldi-klungelaars zullen reageren op de Brusselse toltaks.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 00:30   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
benieuwd hoe de vivaldi-klungelaars zullen reageren op de Brusselse toltaks.
De sossen hebben er geen probleem mee bleek in de 7de dag.

Laatst gewijzigd door daiwa : 7 december 2020 om 00:31.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 06:46   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Omdat Bart I nog moet komen.
Oud 7 december 2020, 06:48   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
De Sossen hebben er geen probleem mee bleek in de 7de dag.
Peeters zit in een tweespalt.
Ze kwam duidelijk niet uit haar woorden.

Ze kwam steeds af met: "We moeten nog overleggen!".

Wat moet er dan besproken worden?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 december 2020 om 06:48.
Oud 7 december 2020, 09:10   #8
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar kunnen we inderdaad niet rond hé. Je moet er dan wel bij vermelden dat er nog nooit een regering met ene Bart aan het roer geweest is. Ik heb ook weinig verandering gezien in de regering Henri1, Pol2, An3 of Iris4
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 10:10   #9
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke regering Bart I?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2020, 10:11   #10
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Daar kunnen we inderdaad niet rond hé. Je moet er dan wel bij vermelden dat er nog nooit een regering met ene Bart aan het roer geweest is. Ik heb ook weinig verandering gezien in de regering Henri1, Pol2, An3 of Iris4
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be