![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Minister-President
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
|
Kind of consument? Het Nieuwsblad
COMMENTAAR VTM wil meer kinderreclame. Mediaminister Geert Bourgeois houdt terecht het been stijf'' , door Mathias DANNEELS Vlaams minister van Media Geert Bourgeois (N-VA) gaat niet in op de vraag van de Private Omroep Federatie om de opheffing van de ,,5 minuten regel'' te onderzoeken. Deze wettelijke bepaling houdt in dat er net voor en net na kinderprogramma's geen specifiek op kinderen gerichte commerciële boodschappen de huiskamer worden ingeslingerd. Vooral VTM - VT4 stapte ontgoocheld uit het commerciële platform - dringt daar al langer op aan. In Vilvoorde wordt beweerd dat commerciële zenders daardoor de mogelijkheid missen in degelijke kinderprogramma's te investeren. De Vlaamse commerciële stations voeren ook aan dat zenders die niet onder controle van de Vlaamse overheid vallen (MTV & co) aan de ,,5 minuten regel'' ontsnappen. Een dooddoener van formaat die op Geert Bourgeois weinig indruk heeft gemaakt. VTM lijkt volgens de minister vooralsnog niet echt gefocust op pedagogie, opvoeding en degelijke kinderprogramma's. Wel op het vergroten van haar reclamemarktaandeel. Geert Bourgeois heeft overschot van gelijk niet aan deze regel te willen rommelen. Hij betoont daarmee respect voor een meerderheid van de Vlaamse ouders. Uit meer dan één ernstig wetenschappelijk onderzoek blijkt dat moeders en vaders zich steeds meer zorgen maken over de dwingelandij van het ongebreidelde consumentisme waartoe ukken, kleuters en peuters worden aangespoord. Op televisie, op straat, in warenhuizen, shoppingcentra en waar nog allemaal. Commerciële boodschappen voor de kleinsten beperken zich al lang niet tot nieuwe varianten van het ganzenbord. Het gaat ook om snoep, tussendoortjes, dorstlessers en andere hebbedingen die niemand broodnodig heeft. Net als in reclameboodschappen wordt ook een gevoel van erbij te horen verkocht, een manier van leven. Hoe vroeger iedereen aan een opgedrongen consumptiepatroon verslingerd is, hoe liever. Vanzelfsprekend bepleiten multinationale grootgrutters op Europees niveau de totale, absolute reclamevrijheid. Geert Bourgeois is gelukkig niet de enige politicus die vasthoudt aan een strenger wetgevend kader. Ook in Denemarken, Nederland en elders, woedt deze discussie volop. Met name de samenhang tussen eetgedrag bij kleuters en reclame is interessant. Of liever: verontrustend. Overgewicht bij jonge kinderen blijkt niet los te koppelen van de verleidelijke, suikerzoete boodschappen die ze elke dag op het televisiebord krijgen. Bij tieners kan dan weer een link worden gelegd tussen magerzucht en de onbereikbare rolmodellen die hen worden voorgespiegeld. Ook over de tweeling geweld en allerlei videospelletjes is het debat nog volop aan de gang. Reclamegoeroes en optimistische sociologen mogen dan wel beweren dat een kind van zes voldoende rijp is om met reclame om te gaan, ouders van een kind van zes denken daar in de regel anders over. Bovendien is het te gek voor woorden dat volwassenen allerwegen worden gewaarschuwd voor de gevaren van het ongezond leven maar dat commerciële stations kinderen het liefst van al voltijds zouden blootstellen aan de zegeningen van de markt, wat er te krijg, te koop, te smikkelen is. Geert Bourgeois weekt de discussie los uit het welles-nietes spelletje dat commerciële zenders en adverteerders al jaren spelen. De enige relevante vraag die moet worden gesteld is deze: maken we kinderen gelukkig door ze kinderen te laten zijn of laten we het domweg gebeuren dat ze zo vroeg mogelijk consumenten moeten worden? Geert Bourgeois heeft het enige juiste antwoord gegeven. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
|
mja, men lost dat op door een muziekclip te spelen voor en na de reclames. Als dat 5 minuten duurt, en je de muziek goed kiest (K3, etc), dan blijven de meeste kinderen wel plakken, en nemen ze de reclame toch mee.
Natuurlijk, als de commerciële omroepen weinig reclame voor kinderprogramma's kunnen verzamelen, zal men gewoon het aanbod laag houden [=kost laag houden]. Of hoe vooral de kinderen aan deze regel verliezen
__________________
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Parlementslid
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
|
Citaat:
Ketnet is zonder reclame en meer moet dat niet zijn. Ook al die agressieve (Japanse? ) reeksen waarbij ze elkaar door de muur schoppen mag ie niet zien. BOB de bouwer das pas cool. KUNNEN WIJ HET MAKEN? NOU EN OF! 8)
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...
|
|
|
|
|
|
|
#4 | ||
|
Gouverneur
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
|
[
Citaat:
Vergelijken met KETNET gaat niet, die krijgen al geld. Citaat:
__________________
Laatst gewijzigd door rodeo : 5 december 2004 om 12:18. Reden: [/b] -> [/i] |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2004
Berichten: 1.303
|
Citaat:
Het zou beter zijn dat de staat een bedrag per minuut (met een maximum) geven aan zeders die pedagogisch verantwoorde kinderprogramma's tonen, ongeacht VT4, VTM of Ketnet. Laat kinderen nog kinderen zijn, ze worden in deze westerse prestatie en consumptiemaatschappij al genoeg belast met reklame. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Banneling
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
|
Nooit meer kinderreclame!
Waar is de tijd dat kinderen geen playstation, of weet ik wat nodig hadden, enkel vriendjes en een bosje? |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
Citaat:
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
|
|
|
|